Kan jag förbättra luftflödet i chassit och hur mycket skillnad skulle nytt chassi göra?

Permalänk
Medlem

Kan jag förbättra luftflödet i chassit och hur mycket skillnad skulle nytt chassi göra?

Det här gamla åbäket, ett Fractal Design Focus G, köpte jag för några år sen enbart för att det kostade typ 700 kr. Min fråga är om jag kan förbättra luftflödet genom att sätta in fler fläktar eller ändra riktning på nån fläkt eller nånting?

Och hur mycket skillnad i luftflöde skulle det göra om jag köpte ett nytt chassi istället? Förslag på specifika chassin får gärna ges isåfall.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på utan att se hur det ser ut mellan och framför fläktarna i fronten, dvs om där är filter/mesh/hel front.

Vad är det för chassi?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Montera HDD uppe i 5,25” facken borde väl underlätta för luften att komma in från nedre fläkten.

Sen går det väl att montera en fläkt i botten/toppen också.
Men är det höga temperaturer nu?

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Svårt att svara på utan att se hur det ser ut mellan och framför fläktarna i fronten, dvs om där är filter/mesh/hel front.

Vad är det för chassi?

Löstagbar mesh samt dammfilter på framsidan. Chassit är ett Fractal Design Focus G.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Kanske vända nätagget så fläkten pekar nedåt istället. Jag antar att det finns ett dammfilters på botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kanske vända nätagget så fläkten pekar nedåt istället. Jag antar att det finns ett dammfilters på botten.

Dammfilter på botten finns, men det är bara 1 cm utrymme under chassit. Är det tillräckligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade också vänt på nätagget så att luften sugs in underifrån (så länge där sitter ett dammfilter).

Att flytta hårddiskburen gör nog ingen större skillnad.

Kan du ta bort filtret i fronten? Får du lägre temps vid test då?

Om du tar av sidoplåten, får du väsentligt lägre temps då?

Om svaret är ja på någon av ovan frågor så kan ett öppnare chassi med mindre motstånd ge din dator bättre flöden lägre temps och tystare drift.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag hade också vänt på nätagget så att luften sugs in underifrån (så länge där sitter ett dammfilter).

Om svaret är ja på någon av ovan frågor så kan ett öppnare chassi med mindre motstånd ge din dator bättre flöden lägre temps och tystare drift.

Dammfilter på botten finns, men det är bara 1 cm utrymme under chassit. Är det tillräckligt för PSU:n?

Jag ska prova ta bort det främre filtret samt sidoplåten.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nått verkligt problem med temperaturer ?
Det finns ju tomma fläktplatser i toppen och det går nog även att skaffa en aio vattenkylare att sätta där om man är lagd åt det hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Dammfilter på botten finns, men det är bara 1 cm utrymme under chassit. Är det tillräckligt för PSU:n?

Jag ska prova ta bort det främre filtret samt sidoplåten.

Ja, det är tillräckligt för att PSUn ska få luft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Rymligare chassin har mycket bättre förutsättningar för ett ökat/bättre luftflöde och luftgenomströmning jämfört med mindre/små chassin.

Du har idag ett litet och trångt chassi vilket gör att de komponenter som finns inne i din låda stoppar upp mycket av luftflödet från fläktarna. Dina komponenter kommer alltså "i vägen" för luftflödet. Och det kommer dom fortfarande att göra med fler eller andra fläktar i detta chassi!

Om du däremot köper ett nytt chassi som är mycket större än vad du nu har, plus att den då har 3 st. front-fläktar (ju större desto bättre), då kommer du få mycket större (och bättre) effekt än med ditt nuvarande chassi och fläktar. Dessutom kommer dina chassifläktar då kunna jobba mindre hårt vilket i sin tur sänker ljudnivån. Se även till att fläktarna håller god kvalitet.

Det enklaste sättet för att upprätthålla hyfsat god kvalitet, är att helst undvika de billigaste lådorna (under typ 1000-lappen) eftersom pris & kvalitet oftast hänger ihop.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bättre luftflöde och gillar Fractal Design finns Torrent.

https://www.youtube.com/watch?v=HBxo2_lwKps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Rymligare chassin har mycket bättre förutsättningar för ett ökat/bättre luftflöde och luftgenomströmning jämfört med mindre/små chassin.

Du har idag ett litet och trångt chassi vilket gör att de komponenter som finns inne i din låda stoppar upp mycket av luftflödet från fläktarna. Dina komponenter kommer alltså "i vägen" för luftflödet. Och det kommer dom fortfarande att göra med fler eller andra fläktar i detta chassi!

Om du däremot köper ett nytt chassi som är mycket större än vad du nu har, plus att den då har 3 st. front-fläktar (ju större desto bättre), då kommer du få mycket större (och bättre) effekt än med ditt nuvarande chassi och fläktar. Dessutom kommer dina chassifläktar då kunna jobba mindre hårt vilket i sin tur sänker ljudnivån. Se även till att fläktarna håller god kvalitet.

Det enklaste sättet för att upprätthålla hyfsat god kvalitet, är att helst undvika de billigaste lådorna (under typ 1000-lappen) eftersom pris & kvalitet oftast hänger ihop.

Litet och trångt? Du pysslar inte med SFF va?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa bättre fläktar kanske ? det ser ju bra ut får du bra temps så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har provat dessa lösningar under det senaste dygnet. Jag tog bort hårddiskburen och vände på nätagget så luften sugs in underifrån, men det gjorde i stort sett ingen skillnad i temps.

Men när jag plockade bort fronten så sjönk både hot spot temps och generell GPU temp med 5 grader. Och när jag plockade bort sidoplåten så sjönk det ytterligare 5 grader. Så bara de två chassi-komponenterna gjorde 10 graders skillnad. Tempen på CPU:n sjönk dessutom med 11.5 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Har provat dessa lösningar under det senaste dygnet. Jag tog bort hårddiskburen och vände på nätagget så luften sugs in underifrån, men det gjorde i stort sett ingen skillnad i temps.

Men när jag plockade bort fronten så sänkte både hot spot temps och generell GPU temp med 5 grader. Och när jag plockade bort sidoplåten så sjönk det ytterligare 5 grader. Så bra de två chassi-komponenterna gjorde 10 graders skillnad. Tempen på CPU:n sjönk dessutom med 11.5 grader.

Jag förstår att det inte är nån långsiktig lösning att ha chassit så öppet pga damm dock.

Damm inuti chassit kan orsaka både bränder och kortslutningar i t.ex. moderkortet eller annat.
Att laborera med fläktar kan man ju naturligtvis göra, men då bör man helst ha lite koll på balansen mellan över och undertrycket inne i chassit. Annars blir det inte så lyckat som det borde bli. Fel balans här kan dessutom öka dammbildningen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Men när jag plockade bort fronten så sjönk både hot spot temps och generell GPU temp med 5 grader. Och när jag plockade bort sidoplåten så sjönk det ytterligare 5 grader. Så bara de två chassi-komponenterna gjorde 10 graders skillnad. Tempen på CPU:n sjönk dessutom med 11.5 grader.

Utöver att kolla temp så behöver man också ha koll på cpu:ns och gpu:ns klockfrekvenser när det kommer till modern hårdvara. Sänks tempen så brukar de boosta högre och därmed gå varmare av den anledningen. Så att enbart kolla temp ger inte hela sanningen.

Men om du anser att temp är ett problem idag så bör du nog kika efter ett annat chassi. Torrent är som sagt ett grymt chassi om man vill ha högt luftflöde och låga temps.

Visa signatur