Rösta fram t-shirt till communityt!

Synology 2025-modeller kapar funktioner för 3djepartsdiskar.

Permalänk
Medlem

Synology 2025-modeller kapar funktioner för 3djepartsdiskar.

Jag är ett stort fan av Synologys NAS, i första hand mjukvaran. Hoppas verkligen på hårdvara som liknar Synology/Qnap där man kan välja moderkort själv och köra valfritt OS/mjukvara, hoppas ju verkligen på HexOS men bra hårdvara saknas, ett PCIe-kort med stöd för 8 diskar, en hotswapmodell med bakplan som enkelt kan ansluta till PCIe-kortet.

Permalänk
Medlem

Ja, gillar inte alls vad de håller på med längre. Har ju sett mörkt ut länge förvisso. Hade tänkt uppgradera den ds1512 jag fortfarande kör, men när jag kollade in på vad nya ds1525 var så blev man ju inte direkt imponerad. Blir att bygga egen när det är dax om det inte finns andra intressanta alternativ.

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna hype:e över HexOS, det är ju TrueNAS men med ett ganska förenklat/fördummat gränssnitt.
Bättre då att köra TrueNAS direkt som dessutom är gratis för hemmabruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Förstår inte denna hype:e över HexOS, det är ju TrueNAS men med ett ganska förenklat/fördummat gränssnitt.

För att det är precis det, enkelt att bara slänga i diskarna och köra.

Permalänk
Medlem

Fast det gör ju TrueNAS med, bara att du får två gränssnitt i ett där du inte ser eller vet vad som faktiskt händer i det ena.
Känns som det kan orsaka mer skada än vad det hjälper att inte direkt förstå eller inse vad det är man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Samma som varför jag älskar Synology, enkelt, överblickbart, har absolut noll lust att lära mig något för att kunna köra en NAS hemma eller på jobbet.

Appar till mobilen är ju grymt, tar automatisk backup av fotobibliotek i mobilen, servar bilderna i enkelt överblickbart bildbibliotek.

Vissa älskar att köra bil med manuell låda, jag bryr mig inte, vill ha automatisk för enkelhet och komfort.

Vad jag inte förstår är hur man inte kan förstå att folk har olika behov.

Permalänk
Medlem

Hur pass låst är de nya + -nasarna avseende diskar?

Min gamla readynas dog just. Diskarna jag har är ijte gamla, så inte sugen på ditcha dem.

Kollade in 923 och 1522 i höstas, men nu verkar man ha lag till ett plus och förvägrar andra diskar än sima egna?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Min gamla readynas dog just. Diskarna jag har är ijte gamla, så inte sugen på ditcha dem.

Kollade in 923 och 1522 i höstas, men nu verkar man ha lag till ett plus och förvägrar andra diskar än sima egna?

Vill minnas att det räcker att redigera en fil lite för att den skall acceptera "alla" sorters diskar.

Permalänk

Personligen skulle jag aldrig våga "hacka" min NAS för att diskarna ska fungera ordentligt, med en DSM uppdatering kan det ju vara kört igen. Nej, för mig blir det inga mer Synology-enheter om de inte ändrar sig.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av AAKEE:

Tidigare diskar som suttit i antologi är inte låsta,sen kan man köra en GitHub script för att tag bort låset.

Kanske man får sätta upp en "förbered diskar för Synology"butik genom att formatera diskar åt folk 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det blev en 925+ med två synology-diskar. Planerar att göra det enkla hacket och nyttja mina 6Tb WD red också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well, SAAS som vanligt antar jag. Dom gör väl en M$ och har väl snart behov av telemetri och spioneri på innehållet också ...

Vill man äga sin data så får man bygga själv helt enkelt, både billigare och bättre i längden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Well, SAAS som vanligt antar jag. Dom gör väl en M$ och har väl snart behov av telemetri och spioneri på innehållet också ...

Vill man äga sin data så får man bygga själv helt enkelt, både billigare och bättre i längden.

Så är det garanterat.

Hade jag tid hade jag kört en homebuild. Jag har faktiskt gjort det, långt innan det (mig veterligen) fanns färdiga programvara typ TrueNAS/freeNAS och innan min första köpta NAS.

Nästa gång…

Visa signatur