Vart och när bäst att slå till på en ny hyffsad dyr Gaming PC?

Permalänk
Medlem

Vad gäller skärmar, mitt råd är att hitta en rad olika skärmar som passar dina behov. Sen kolla prisjakt eller dylikt, se historiska priser, sen följ skärmarnas utveckling så vet du vad som är bra pris och standard

Jag har köpt mycket på Inet av samma anledning som du anger. Ofta har de bra utbud till bra priser också. Skärmar däremot har jag nästan alltid hittat billigare på Proshop som har större utbud. Så kika runt, skärmar behöver inte samma kompetens i felsökning som datorkomponteter och kan köpas fritt från övriga systemet, dvs man kan vara lite märkesotrogen här

Skärmar verkar också titt som tätt komma på rea, men vilken modell, hur mycket, tillräckligt? Därför, kika runt, ha några modeller du gillar och fiska en stund om du inte behöver en idag. Antingen kommer något på rea eller så hittar du en ny favorit under tiden du väntar på bättre tider

Andra komponenter verkar som mest bli nedsatt när nya generationer eller stora reor som BF kommer. Klart du kan hitta nedsatta priser, men sällan så stor besparing som med skärmar som är en stor kostnad i sammahanget

Permalänk
Medlem

Gör en prisjakt lista av alla komponenter och tillbehör du skall köpa. Sen tittar du 1 gång per dag om det är nån rea. Oftast är det black week i november du köper mestadels om inte alla sakerna.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk

Jag skulle slå ett slag för att slå till när någon säljer en bra speldator här på Sweclockers. Du får ett bra pris och en hållbar dator. Jag har inte köpt mer än enstaka nya delar senaste 10 åren. Du får en riktigt bra speldator för 15-20 tusen om du köper begagnat.

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Grejen är att jag har en gammal skorv som funkar hyffsat just nu. Kan spela Ghost of Tsushima, GTA 5, Cyberpunk mm men den kämpar med de allra senaste spelen och tveksamt om den kommer klara av nya Ghost of .. spelet och GTA 6 i slutet på året är nog bara att glömma.

Så inte akut behov av ny just idag, kan vänta på eventuella bra deals till hösten vintern. Jag känner bara att jag har dålig koll på hur bra dessa deals t.ex. Black Friday brukar vara i denna branchen, speciellt på typiska "Gaming" produkter som brukar kosta lite mer än standard datorer/skärmar.

Så det är väl egentligen det jag vill få koll på.

Testa att bara köpa 1-2 saker då? Grafikkort och skärm kanske? Och se hur det lirar. Och ta en sak i taget ifrån det, typ kolla när brukar intel och AMD släppa nya CPUer osv och kanske försöka tajma in när det kommer en ny serie utav det.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Skrivet av Collin_27:

Jag håller på att spara ihop till en ny Gaming PC med en ny Ultrawide 34" gamingskärm men är lite osäker på om jag bör köpa under sommaren hösten eller om det är värt att vänta till Black friday eller liknande kampanj event till vintern 2025.

Jag har kikat en del på Inet.se då jag har en förkärlek till dem för jag bor i Göteborg och jag uppskattar deras service och möjligheten att besöka en fysisk butik om något skulle strula.

Har kollat på deras Inet System byggen då de ska vara lägga att bara uppgradera del för del med tiden. Har en budget på runt 25-27 000 och vill då få både gaming PC´n och Widescreen skärmen till detta pris (allt annat har jag redan).

Kollat då en del på Inet System G50 R5/9070 XT.
https://www.inet.se/produkt/d100061/inet-system-g50-r5-9070-x...

När det kommer till Widescreen skärmar så kollar jag för budgetens skull på de runt eller under 5 000 kr, men här har jag ingen riktig koll på vad som är bäst för de pengarna.
https://www.inet.se/kategori/1333/ultrawide-skarm

Jag har sett på Inets gamle videos på YT att de alltid har någon typ av deal eller kampanj men vet inte om det är värt det att vänta så länge.

Finns det andra ställen med bättre deals? Är Black friday bästa tillfället?

Något annat jag bör tänka på?

Vad har du idag?
Jag gjorde en tvåstegs raket av min uppgradering

Allt utom gpu först (kunde gjort tvärtom, men köpte när inga gpuer fanns att tillgå) då cpu hittades nedsatt.
Väntande in bättre priser på skärm - hittade skärmen jag ville -> valde gpu efter de förutsättningar.

Just skärm är en sak man kan spara sjukt mycket på, oftast sommarrea eller bf/jul

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Köp nu, köp begagnad. Bättre och väl testat system för billigare pengar. Ändrar du dig sen kan du mest troligen sälja den för nästan samma pris om ett år.

Permalänk
Medlem

Kanske svär i kyrkan här, men ett nytt alternativ är att streama spelen via NVIDIA Geforce Now, kostar 269kr/mån, säg 3000kr/år om du skippar en semestermånad.
Lägg 20 lax i någon indexfond som snittar 10%/år över längre tid, så har du en ganska billig 4K RTX rigg.
Tester säger att det funkar förvånansvärt bra, t ex:
https://www.techradar.com/gaming/nvidia-geforce-now-review
Dessutom knäpptyst hemma...

Skärm: OLED, 34 för 6k eller 49 för 10k.
Alt, LG eller Samsung OLED TV som skärm, förra årets modeller brukar gå på rea nu på våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Kanske svär i kyrkan här, men ett nytt alternativ är att streama spelen via NVIDIA Geforce Now, kostar 269kr/mån, säg 3000kr/år om du skippar en semestermånad.
Lägg 20 lax i någon indexfond som snittar 10%/år över längre tid, så har du en ganska billig 4K RTX rigg.
Tester säger att det funkar förvånansvärt bra, t ex:
https://www.techradar.com/gaming/nvidia-geforce-now-review
Dessutom knäpptyst hemma...

Skärm: OLED, 34 för 6k eller 49 för 10k.
Alt, LG eller Samsung OLED TV som skärm, förra årets modeller brukar gå på rea nu på våren.

Problemet är bara att ganska få spel fungerar, men om ens viktiga spel finns där är det absolut ett bra läge att testa det först

Permalänk
Medlem

Det är aldrig rätt tidpunkt.
Men man får göra det ändå.

Permalänk

Om man vänder på frågan. När i livet är det bäst att slå till på en hyffsad dyr Gaming PC? Faktorer som påverkar är just ens ekonomi just då? Man kan ha tagit lån för att köpa dröm bostaden, bilen etc. Man kan vara i en situation att man har otroligt lite tid att spela just då?

Idag har utvecklingen stagnerat, så jag tycker detta ovanför har stor betydelse. Annars är det klassiska precis efter något nytt har släpps och har testas. I spelsammanhang så är det kanske inte så roligt att köpa en gamingpc för över 30 000kr och en månad efter kommer det ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att uppgradera hela min dator i år och jag har valt att vänta till Black Friday, men av ett par anledningar, t ex att jag vill spara ihop pengar, jag hoppas på att slippa eventuella barnsjukdomar och förhoppningsvis finns alla prylar i lager och har man tur så kanske man kan få det någon hundralapp/tusing billigare.

Hade jag dock haft 25-30k att lägga på en dator idag så hade jag antagligen lagt en beställning redan nu.

Permalänk
Medlem

Brukade köpa allt på black friday, men nu på senare tid så brukar man kunna knipa enskilda produkter bra mycket billigare under sommaren tex GPU:er, och då kan man spara reellt med pengar. Har för mig att det skrevs en del här under köpråd diskussionstråden då tex RX6950-korten kunde köpas under 6000 kr på vårkanten, vilket var ett riktigt pangpris med dåvarande prisbild.

Med det sagt så hade jag personligen köpt allt utom gpu+monitor närsom och sedan enbart väntat på en tillfällig rea på den gpu/skärm som jag är intresserad utav. Det är trots allt just gpun och skärmen som man kan spara flera tusenlappar på vid rätt tidpunkt 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem

Som vissa varit inne på är det absolut bästa tillfället svårt att pricka. Kanske ett ”basic” råd är att vänta till BF eller mellandagsrean, men det är i varje fall ett möjligt tillfälle.

Permalänk
Medlem

Håll koll på fyndtråden och Actina-tråden så får du snart en känsla för vad ett klipp är..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

jag kan inte mycket om datorer och komponenter, men är det nått jag vet, nått jag fått lära mig, är att det jämt och ständigt kommer nya saker(direkt eller inom en snar framtid) som alltid slår de saker man har, de man nyss köpt.
med det sagt så skulle jag vilja påstå att det är rätt så omöjligt att veta när det är "bäst att slå till".

jag var/är likadan som han som vill ha hjälp, frågar alltid vid ett datorköp om det ligger några nya och bättre komponenter i horisonten som kommer att släppas och om det är värt att kanske avvakta med köp tills de släpps, men har märkt att oavsett om man väntar eller inte så är det någon annan dator komponent som dyker upp på marknaden precis då man har beställt eller nyss har byggt klart datorn.

jag tycker så här, trotts att jag är okunnig, skippa "jag ska ha bäst komponenter" tänket och tänk mer "jag ska ha det jag behöver", tror du får mer sinnesro då, det blir mycket enklare

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

alltid bäst på black friday, om det inte e nya saker påväg ut och du måste ha det nyaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag köper när jag behöver. Väntar inte på reor då det inte finns någon garanti för att mina varor är på rea. Ibland har jag väntat och köpt 3 veckor innan så jag har öppet köp om det skulle vara så att det är rea på varan jag köper. Gjorde så när jag skaffade min senaste rigg. Mobo sänktes 1000kr och dom andra delarna påverkades inte. Nu gör jag inte så själv eftersom jag ändå vill byta men skulle inte köpa den nuvarande generationen gpu typ en månad innan den ersätts. Jag brukar sälja 3 veckor innan den kommer för att få maximalt betalt sen är jag utan gpu i några veckor.

Som det ser ut nu finns det varken reor eller nysläpp så är en ganska bra period.

Köper allt från Inet. Finns inga butiker som kan tävla med dom. Dom flest butikerna tar betalt både för frakt och retur, dom borde följa Inet.

amazon gör allt det inet gör. den enda skillnaden är att produkten i de flesta fall är billigare.
kostar något 1000kr på inet så kostar den 800 på amazon

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

amazon gör allt det inet gör. den enda skillnaden är att produkten i de flesta fall är billigare.
kostar något 1000kr på inet så kostar den 800 på amazon

Amazon är guld för mycket, speciellt mina DIY-projekt hemma som behöver nåt kullager, Arduino-microprocesor och gud-vet-vad. Det finns allt som oftast där och till bra priser och om det finns i EU också bara någon dags lev-tid.

Hårdvara i övrigt är dock lite hit-and-miss. Jag har letat saker där som visat sig vara billigare hos handlare i Sverige, men också motsatsen. Så man får kolla upp priserna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa vid grafikkortssläpp, efter testerna och när priserna inte är bananas
Då vet jag vilket grafikkort som presterar bäst efter min plånbok. När priserna går ner inför nästa släpp så kommer det ett nytt kort som kommer att prestera och kosta 20% mer, eller dvs samma peng som man lagt på kort för ett år sedan ungefär. Stämmer inte till 100%, men nära nog.
Då köper jag alltid en hel dator, men grafikkortet får bestämma köptid.

Permalänk
Medlem

Det beror mest på hur snabbt du vill få ihop bygget samt vad du har för krav. Jag har följt hårdvarubranchen och prisnivåer de senaste 25 åren och lärt mig att det lönar sig att vara strategisk om man kan. Om man måste köpa allt på samma gång och dessutom har hårdare krav på vilka komponenter/märken som bygget ska bestå av så kommer man i princip aldrig kunna göra ett klipp utan man får nöja sig med att ha byggt sin ”drömmaskin”. Kan man däremot tänka sig att köpa komponenterna över en längre tid, låt säga 6 månader. Ja då kan man klippa enskilda komponenter till rätt pris under olika kampanjer. Alla butiker kör lite olika kampanjer löpande på olika komponenter så här kan man spara många tusenlappar om det är vad man är ute efter.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har alltid kunnat fynda hårdvara under sommaren!
Folk går på semester och har fokus på annat än att köpa hårdvara/dator.

Permalänk
Medlem

Det är aldrig rätt läge och framförallt kommer det aldrig någonsin att vara ngn form av investering att köpa en gamingdator. Kul kan det dock vara men knappast en investering...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Lagom till semestern (om man nu inte har andra planer )

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Dollarn har tappat ordentligt senaste två veckorna och det borde snart synas på priser

Permalänk
Medlem

Köp när du har ett garanterat behov och kommer använda sakerna. Om du vill vänta på rea så föredrar jag mellandagarna då det är en ganska lång period och inte samma rusning som BF. I min erfarenhet sparar man inga gigantiska summor, men på vintern är man oftast inomhus och det är mörkt, så perfekt för datorliv.

Inet är min favorit generellt då de har bra koll på komponenter om man behöver support. Vet inte om de ens har rabatt på sina datorer. Skärmar däremot borde du kunna få fet rabatt på vid tillfälle. Samsung kapar oftast sitt pris mer än andra när de nyare modellerna kommer ut.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag hade nog först och främst valt ut några olika skärmar som passar din plånbok och inväntat när någon av dem kommer på rea. I mitt tycke är 5000 kr för låg budget för en UW, om du kan sträcka dig till 7000-8000 får du en otroligt trevlig skärm.

Jag kan varmt rekommendera denna från Inet, använder den själv sen hösten 2023: https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...

Skärmen är för övrigt avgörande för upplevelsen, om den är undermålig saknar komponenterna betydelse

Jag hade gjort likadant med grafikkort då det inte kommer släppas nya modeller av någon större betydelse de kommande 2-3 åren då både Nvidia och AMD precis gjort detta.

Mvh

Den såg väldigt bra ut när jag läste på lite runt den. Tack för tipset! Dum fråga, hur bra funkar dessa UltraWide skärmar för streaming såsom Netflix, Prime Video mm? Detta kommer vara min Main TV skärm i min "Man Cave" då kvinnorna i familjen har ockuperat stora TVn i vardagsrummet.

Stort tack till alla andra för alla era svar! Jag önskar att jag hade erfarenheten och kunskapen att bygga egen, en gammal vän som flyttat bort hjälpte mig bygga den ihopplockade som jag har idag. Jag försökte tom med INETs Datorbyggarhjälp och kom så långt som till moderkort ..... sedan gav jag upp då jag är helt clueless vad som faktiskt skiljer alla åt och vad man bör leta efter.

Så tror tyvärr deras egna Inet system kommer bli bästa lösningen för mig. Om man kollar på de komponenterna i 22 000 kr varianten, vilket tror ni kommer bli flaskhalsen först?

* AMD Ryzen 5 9600X 3.9 GHz 38MB
* PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound
* ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
* Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance AMD EXPO/XMP 3.0
* Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB

Sedan nästa noob-fråga. Hur löser ni lagring nuförtiden? I dagsläget har jag 5 olika diskar i min ihopbyggda datorburk. Blandat både 2 SSD runt 100 GB samt 3 gamla mekaniska på 300-400 GB. På den ovan nämnda finns ju bara 1 TB och Windows tar väl upp en del och sedan verkar ju mesta spelen nuförtiden ligga på strax över 100-120 GB is strl?

Så hur löser man det? Köper man en extra låda som står bredvid med massa diskar i?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

...
...

Sedan nästa noob-fråga. Hur löser ni lagring nuförtiden? I dagsläget har jag 5 olika diskar i min ihopbyggda datorburk. Blandat både 2 SSD runt 100 GB samt 3 gamla mekaniska på 300-400 GB. På den ovan nämnda finns ju bara 1 TB och Windows tar väl upp en del och sedan verkar ju mesta spelen nuförtiden ligga på strax över 100-120 GB is strl?

Så hur löser man det? Köper man en extra låda som står bredvid med massa diskar i?!

Snabbast är NVMe (M.2) och moderkortet ovan har plats för 3 st så 2 lediga. Där jackar man enkelt in "kretskortsbrickor" med 1, 2, 4 eller tom. 8 TB extra lagring. Dyrare per gb än stora magnetdiskar, men mycket snabbare.

En större lagringsdisk kan anslutas via SATA, ex: Inet har 8 TB Seagate Ironwolf för 2 390 kr.

Eller kör små externa USB-diskar för backup, som WD Elements 5 TB för 1 599. Anslutning via USB3 (både ström och data) ger hygglig fart för backup (uppåt 100 mb/s) men arbetsfiler och spel vill man inte ladda därifrån löpande.

Större lagring/backup i nätverket kan man ordna med NAS, Linux-server som "next level" eller molntjänst om man gillar "andras servrar" med prenumeration.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Den såg väldigt bra ut när jag läste på lite runt den. Tack för tipset! Dum fråga, hur bra funkar dessa UltraWide skärmar för streaming såsom Netflix, Prime Video mm? Detta kommer vara min Main TV skärm i min "Man Cave" då kvinnorna i familjen har ockuperat stora TVn i vardagsrummet.

Stort tack till alla andra för alla era svar! Jag önskar att jag hade erfarenheten och kunskapen att bygga egen, en gammal vän som flyttat bort hjälpte mig bygga den ihopplockade som jag har idag. Jag försökte tom med INETs Datorbyggarhjälp och kom så långt som till moderkort ..... sedan gav jag upp då jag är helt clueless vad som faktiskt skiljer alla åt och vad man bör leta efter.

Så tror tyvärr deras egna Inet system kommer bli bästa lösningen för mig. Om man kollar på de komponenterna i 22 000 kr varianten, vilket tror ni kommer bli flaskhalsen först?

1TB räcker ett tag. Har en maskin här där det nästan bara är Windows 11 på hårddisken och den använder 50GB.
På SSD:n bör du ha 10% ledigt, tror jag att jag läst nånstans, dvs 100GB.
Moderkortet verkar ha 3 M.2-slots så det är bara att köpa till när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Collin_27:

Antar då att du inte vill ha ett gratis chassi från mig i nytt skick värd 3000kr ? Hjälper någon annan här på swec isåfall. Men ett svar vore bra.

Då inget svar på mina inlägg fast du än varit inne och läst eller svarat på inlägget med flest likes i tråden har jag nu gått vidare med chassit och ska kolla om frost här på swec jag eventuellt ska bygga åt vill ha den. Inte varje dag någon tackar nej till ett gratis Lian Li O11D EVO XL chassi. Men hoppas du hittar det du söker, lycka till.