Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk

Har någon annan fått ett liknande mail från amazon? Förstår ärligt talat inte vad det är för beslut eller vad de menar.
Alla returerna som de nämner har varit i ypperligt skick enligt konstens alla regler och ingenting att ifrågasätta, och de har heller inte gjort det när varorna kom in (förutom den sista som verkar ha försvunnit på deras lager när jag returnerade 2 varor i samma paket enligt deras instruktioner, men där har vi en pågående felsökning).

Citat:

Hej!

Vi skriver för att informera dig om att vi har granskat ditt konto och vi har noterat att du nyligen har upplevt problem med dina beställningar.

Varför hände det här?
Du har begärt flera återbetalningar för artiklar som du inte returnerade till oss, där återbetalning inte överensstämde med våra villkor för användning och försäljning.

Om du vill veta mer om våra policyer kan du gå till Villkor för användning och försäljning på Amazon.se:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=hp_le...

Detaljerad information om vår returpolicy finns på Returer och återbetalningar:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

För vilka beställningar utfärdades återbetalningar tidigare?
Följande lista visar information om några av dina beställningar där återbetalningar utfärdades:
[3st....]

Har detta meddelande skickats av misstag?
Om du tror att det har uppstått ett fel kan du nå en kontospecialist genom att svara på det här e-postmeddelandet. Vår kundtjänst kan inte upphäva det här beslutet eller ge mer information om detta. De kan enbart bekräfta att det här meddelandet har skickats till dig och hjälpa dig med tekniska problem.

Om du har några frågor eller funderingar angående en annan beställning eller återbetalning eller om ditt konto går du till Kundtjänst för Amazon.se:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/contact-us

Kontospecialist
Amazon.se
https://www.amazon.se

Permalänk
Medlem

De kanske tycker att du har satt i system att skicka tillbaka varor?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound
OS: Bazzite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Har någon annan fått ett liknande mail från amazon? Förstår ärligt talat inte vad det är för beslut eller vad de menar.
Alla returerna som de nämner har varit i ypperligt skick enligt konstens alla regler och ingenting att ifrågasätta, och de har heller inte gjort det när varorna kom in (förutom den sista som verkar ha försvunnit på deras lager när jag returnerade 2 varor i samma paket enligt deras instruktioner, men där har vi en pågående felsökning).

Ja - fick exakt samma mail efter jag skickat tillbaka ett par gummistövlar som kostade kring 200 SEK för vår dotter. De var för små och storleksguiden stämde inte alls. Beställt enormt många varor och returnerar extremt sällan något (allt mellan 5 sek till 20000 SEK). Känns som om kläder/skor automatiskt triggar det där av någon anledning. De få gånger jag skickat tillbaka något har varit pga varan inte fungerat och då har jag kontaktat kundtjänst innan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Hjälp mig tänka rätt.

Jag beställde varsin pulsklocka till mig och min fru på Amazon, Suunto Race S. Världens mest stressade budbil kom i 100 knyck och lämnade paketet 21:55 till mig. På vägen in ser jag att paketet inte är helt stängt utan mer ... Återförslutet? Har kort på detta. Det ligger bara en klocka i paketet.

Jag rusar ut igen men chauffören är ju långt bort vid det här laget så jag hör av mig till Amazon.

Dom hävdar att JAG ska göra en polisanmälan om stöld och därefter ska jag kunna få hjälp av dom, innan dess kan dom inget göra. Jag anser att jag inte kan stöldanmäla något som jag aldrig haft? Och är det inte jag som konsument som tar över ansvaret först när jag fått varan? Alltså så ska dom skicka en ny klocka alternativt häva köpet, och sedan får dom lösa d t bäst som vill med Airmee?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hjälp mig tänka rätt.

Jag beställde varsin pulsklocka till mig och min fru på Amazon, Suunto Race S. Världens mest stressade budbil kom i 100 knyck och lämnade paketet 21:55 till mig. På vägen in ser jag att paketet inte är helt stängt utan mer ... Återförslutet? Har kort på detta. Det ligger bara en klocka i paketet.

Jag rusar ut igen men chauffören är ju långt bort vid det här laget så jag hör av mig till Amazon.

Dom hävdar att JAG ska göra en polisanmälan om stöld och därefter ska jag kunna få hjälp av dom, innan dess kan dom inget göra. Jag anser att jag inte kan stöldanmäla något som jag aldrig haft? Och är det inte jag som konsument som tar över ansvaret först när jag fått varan? Alltså så ska dom skicka en ny klocka alternativt häva köpet, och sedan får dom lösa d t bäst som vill med Airmee?

Det är känt sedan tidigare att Amazon kör egna spelregler som ibland inte är förenlig med gällande lagstiftning. Det kan handla om att Amazon skiter i KKöpL och konsumentens rättigheter till avhjälpande, utan brukar bara erbjuda hävning som lösning under vissa omständigheter.

Du kan försöka göra en reklamation med din bank och förklara läget för dem, alternativt kontakta Amazon på nytt och förklara dig på nytt att det inte handlar om att någon stulit av dig - utan att det saknas artiklar i försändelsen och att det i Sverige inte är en polisiär sak. Be om att få fylla i en "incidentrapport" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är känt sedan tidigare att Amazon kör egna spelregler som ibland inte är förenlig med gällande lagstiftning. Det kan handla om att Amazon skiter i KKöpL och konsumentens rättigheter till avhjälpande, utan brukar bara erbjuda hävning som lösning under vissa omständigheter.

Du kan försöka göra en reklamation med din bank och förklara läget för dem, alternativt kontakta Amazon på nytt och förklara dig på nytt att det inte handlar om att någon stulit av dig - utan att det saknas artiklar i försändelsen och att det i Sverige inte är en polisiär sak. Be om att få fylla i en "incidentrapport" istället.

Incidentrapport hos polisen?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Incidentrapport hos polisen?

Nej, hos Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vi är bortom detta nu. Jag ska ringa konsumentverket för rådgivning men därefter funderar jag på att bara ge mig på en transaktions-reklamation istället. Jag tänker inte utreda och driva deras ärende åt dom.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Vi är bortom detta nu. Jag ska ringa konsumentverket för rådgivning men därefter funderar jag på att bara ge mig på en transaktions-reklamation istället. Jag tänker inte utreda och driva deras ärende åt dom.

Låter som du tar the high road, har du köpt med kreditkort så bör det vara ganska enkelt löst. Observera dock att du kan komma att vara ett amazon-konto fattigare då Amazons kundtjänst uppenbarligen ser på detta ur en annan lins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Låter som du tar the high road, har du köpt med kreditkort så bör det vara ganska enkelt löst. Observera dock att du kan komma att vara ett amazon-konto fattigare då Amazons kundtjänst uppenbarligen ser på detta ur en annan lins.

Vilket är ytterligare en anledning att bojkotta skräpföretaget som inte ens vill förhålla sig till våra lagar och regler.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Låter som du tar the high road, har du köpt med kreditkort så bör det vara ganska enkelt löst. Observera dock att du kan komma att vara ett amazon-konto fattigare då Amazons kundtjänst uppenbarligen ser på detta ur en annan lins.

Skrivet av Sarato:

Vilket är ytterligare en anledning att bojkotta skräpföretaget som inte ens vill förhålla sig till våra lagar och regler.

Ringde både polisen och konsumentverket som bägge tyckte det lät konstigt, och som sade att jag inte ska vara den som driver ärendet. Jag har nu gjort en "kortreklamation" på handelsbanken (betalade med mitt kreditkort). Kan ta 6 månader men då kan jag vänta på detta sålänge. Jävla klåpare på Amazon.

Och för att förtydliga så är det Amazon.se jag har handlat av, och dom är säljare. alltså inte en förmedlare eller vad dom kallar det.

Och utöver detta köpet + 2 månaders prime-streaming så är jag ingen amazon.se-kund så dom kan göra vad dom vill med mitt konto.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Ja - fick exakt samma mail efter jag skickat tillbaka ett par gummistövlar som kostade kring 200 SEK för vår dotter. De var för små och storleksguiden stämde inte alls. Beställt enormt många varor och returnerar extremt sällan något (allt mellan 5 sek till 20000 SEK). Känns som om kläder/skor automatiskt triggar det där av någon anledning. De få gånger jag skickat tillbaka något har varit pga varan inte fungerat och då har jag kontaktat kundtjänst innan.

Okej! Förstod du någonsin vad mailet/beslutet handlar om? Än så länge har amazon inte velat förtydliga det hela även om de besvarat.
Lite liknande här även om jag nog har en högre returfraktion (10 returer på ett år, av kanske 70 produkter lite grovt uppskattat) - men det är ju lite svårt att påverka när saker inte matchar storleksangivelser eller ankommer trasiga osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Okej! Förstod du någonsin vad mailet/beslutet handlar om? Än så länge har amazon inte velat förtydliga det hela även om de besvarat.
Lite liknande här även om jag nog har en högre returfraktion (10 returer på ett år, av kanske 70 produkter lite grovt uppskattat) - men det är ju lite svårt att påverka när saker inte matchar storleksangivelser eller ankommer trasiga osv.

Ja så är det - kollade lite på reddit och verkar inte helt ovanligt att folk fått mailen efter en retur. Tråkigt bara att de hotar med att hålla inne betalning vid retur. Här kanske man borde skicka det vidare till konsumentombudsmannen iom det inte riktigt är lagligt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Beställde ett par skor.
De kom utan kartong... känns seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Beställde ett par skor.
De kom utan kartong... känns seriöst.

Fanns det en gul etikett med ett LPN-nummer på plastpåsen som skorna kom i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Fanns det en gul etikett med ett LPN-nummer på plastpåsen som skorna kom i?

Tror inte det. Plastpåsen var inte förseglad.
Skorna var inte använda dock.
Fick dock en kartong förra gången jag beställde samma skor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tror inte det. Plastpåsen var inte förseglad.
Skorna var inte använda dock.
Fick dock en kartong förra gången jag beställde samma skor.

Returnerade du dom utan kartong första gången, så nu när samma skor kom så var de såklart utan (sorry kunde inte låta bli...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Beställde ett par skor.
De kom utan kartong... känns seriöst.

Hm syns det en kartong på produktbilderna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hm syns det en kartong på produktbilderna ?

Nej det brukar det inte göra.
Men alla skor för normala marknaden kommer med kartong.

Permalänk

Köpte en Synology DS423+ för några månader sen via Amazon för 5929 kr (kostar 6500 kr+ hos nästan alla andra återförsäljare, fortfarande). Såg häromdagen att den nu sjunkit till 5495 kronor hos Amazon, alltså långt efter returrätten. Jag pratade med kundtjänsten i ett annat ärende om en retur där jag själv behövde betala för frakten till Polen för att sedan få denna ersatt, väldigt märkligt då frakten hos PostNord gick för över 300 kronor när varans värde var 400 kronor men fick 700 kronor utbetalt från Amazon knappt 30 minuter efter bifogad fraktspecifikation, gick alltså väldigt smidigt. Hursomhelst så passade jag på att fråga om Synologyn och de sa att de generellt sett inte har någon prisgaranti och att varan var utanför returrätten men att de skulle göra ett undantag då mitt konto var i "hög ställning". Fick alltså nästan 500 kronor tillbaka.

Bör nämnas att jag har cirka 100 beställningar per år och varit Prime-medlem sedan lansering i Sverige, majoriteten av beställningarna är dock småvaror. Vi har t.ex. helt slutat köpa toapapper (köps på Prime Days/Black Friday för billigare pris än typ Rusta, annars dyrt), diskmedel, generella förbrukningsvaror men även många kryddor i butik. Ett tips för de som gillar att baka är vaniljstänger, kostar 35-60 kr i butik per styck, på Amazon finns de för 10-20 kr styck och är helt enorma med mycket mer smak.

Överlag väldigt nöjd med hela kundupplevelsen hos Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Köpte en Synology DS423+ för några månader sen via Amazon för 5929 kr (kostar 6500 kr+ hos nästan alla andra återförsäljare, fortfarande). Såg häromdagen att den nu sjunkit till 5495 kronor hos Amazon, alltså långt efter returrätten. Jag pratade med kundtjänsten i ett annat ärende om en retur där jag själv behövde betala för frakten till Polen för att sedan få denna ersatt, väldigt märkligt då frakten hos PostNord gick för över 300 kronor när varans värde var 400 kronor men fick 700 kronor utbetalt från Amazon knappt 30 minuter efter bifogad fraktspecifikation, gick alltså väldigt smidigt. Hursomhelst så passade jag på att fråga om Synologyn och de sa att de generellt sett inte har någon prisgaranti och att varan var utanför returrätten men att de skulle göra ett undantag då mitt konto var i "hög ställning". Fick alltså nästan 500 kronor tillbaka.

Bör nämnas att jag har cirka 100 beställningar per år och varit Prime-medlem sedan lansering i Sverige, majoriteten av beställningarna är dock småvaror. Vi har t.ex. helt slutat köpa toapapper (köps på Prime Days/Black Friday för billigare pris än typ Rusta, annars dyrt), diskmedel, generella förbrukningsvaror men även många kryddor i butik. Ett tips för de som gillar att baka är vaniljstänger, kostar 35-60 kr i butik per styck, på Amazon finns de för 10-20 kr styck och är helt enorma med mycket mer smak.

Överlag väldigt nöjd med hela kundupplevelsen hos Amazon.

Ja dom vill ju helt klart behålla dig som kund så en sådan goodwill har dom råd med utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja dom vill ju helt klart behålla dig som kund så en sådan goodwill har dom råd med utan tvekan.

Ibland undrar man vem som egentligen står för notan.

Kort anedokt:
Gjorde nyligen ett grisen i säcken-köp och ville returnera. Det gick inte den normala vägen av någon anledning så jag skrev ett mejl och bad om vägledning. Som svar fick jag att jag kunde behålla varan och att pengarna var återinsatta på mitt konto. Självfallet är jag nöjd och ska inte klaga men inom mig gnager tanken att det inte är Bezos som tar smällen, det är någon annan, som kanske inte har det lika väl ställt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ibland undrar man vem som egentligen står för notan.

Kort anedokt:
Gjorde nyligen ett grisen i säcken-köp och ville returnera. Det gick inte den normala vägen av någon anledning så jag skrev ett mejl och bad om vägledning. Som svar fick jag att jag kunde behålla varan och att pengarna var återinsatta på mitt konto. Självfallet är jag nöjd och ska inte klaga men inom mig gnager tanken att det inte är Bezos som tar smällen, det är någon annan, som kanske inte har det lika väl ställt.

Låter lite som den medlemen här som ville returnera sin PS5 innan jul och dom sa han kunde behålla den och pengarna... wtf alltså xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ibland undrar man vem som egentligen står för notan.

Kort anedokt:
Gjorde nyligen ett grisen i säcken-köp och ville returnera. Det gick inte den normala vägen av någon anledning så jag skrev ett mejl och bad om vägledning. Som svar fick jag att jag kunde behålla varan och att pengarna var återinsatta på mitt konto. Självfallet är jag nöjd och ska inte klaga men inom mig gnager tanken att det inte är Bezos som tar smällen, det är någon annan, som kanske inte har det lika väl ställt.

Egentligen ingen, eller ja - eventuellt aktieägarna. Att Amz bjuder på saker är ett som mycket annat kalkylerat beslut där flera faktorer så som övriga omkostnader för retur, kundnöjdhet etc tas med. Bara den saken att du skriver om det här på Sweclockers har ju påvisat lite värdet av att agera som dom gjort i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Tycker det är bra att Elgiganten (andra butiker vet jag inte) har prisgaranti som gäller mot Amazon .SE om det är amazon som säljer och skickar varan annars gäller det inte.

Är det någon som vet om Elgiganten fortfarande prismatchar mot Amazon? Mobilen gick i kras här, och en ny Pixel 9 Pro XL kostar 9,5 k på Amazon men då får jag vara utan mobil resten av veckan i väntan på leverans. Elgiganten tar 14,5 k så det är inte aktuellt förutom om de då prismatchar. Har en bit att åka så tänkte jag kollar här först.

Den säljs av Amazon på amazon.se och skickas av Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Är det någon som vet om Elgiganten fortfarande prismatchar mot Amazon? Mobilen gick i kras här, och en ny Pixel 9 Pro XL kostar 9,5 k på Amazon men då får jag vara utan mobil resten av veckan i väntan på leverans. Elgiganten tar 14,5 k så det är inte aktuellt förutom om de då prismatchar. Har en bit att åka så tänkte jag kollar här först.

Den säljs av Amazon på amazon.se och skickas av Amazon.

Testa o fråga chatten imorgon. Jag testade med chatten vid black friday och då gick det bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Testade direkt och fick positivt svar! 👍

Nu ska jag sluta solka ned denna tråd, för den handlar ju inte om Elgiganten utan om Amazon.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en powerbank och en USB-hubb på Amazon. Kommer på fredag enligt Amazon och imorgon enligt Postnord. Vi får se vem som har rätt!

https://www.amazon.se/dp/B08VD632WJ
https://www.amazon.se/dp/B0CJ2KVMQ4

Jag får återkomma och berätta vilken kvalitet det är på sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag har beställt en powerbank och en USB-hubb på Amazon. Kommer på fredag enligt Amazon och imorgon enligt Postnord. Vi får se vem som har rätt!

https://www.amazon.se/dp/B08VD632WJ
https://www.amazon.se/dp/B0CJ2KVMQ4

Jag får återkomma och berätta vilken kvalitet det är på sakerna.

Inget fel på INIU grejer, de gör sitt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Testade direkt och fick positivt svar! 👍
<Uppladdad bildlänk>

Nu ska jag sluta solka ned denna tråd, för den handlar ju inte om Elgiganten utan om Amazon.

Jag tror egentligen kravet är bara att det ska *skickas* från ett Amazon lager i Sverige.
Inte att det måste säljas av Amazon själva.
Men jag kan ha fel