Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Visst har Amazon höjt ”gratis frakt” på ordrar från 229kr till 349kr? Är det för att pusha folk till att skaffa Prime kanske?

Ni måste ändra leveransadress till utlämningsstället för att få fri frakt på Amazon nu för tiden.
Det är därför det inte funkar med 229 kr beloppsgränsen...

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det har jag inte behövt göra tidigare. Amazon har ändrat något under denna vecka oavsett vad.

Precis, det har inte jag heller behövt göra förut, beställde senaste i förra veckan också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ni måste ändra leveransadress till utlämningsstället för att få fri frakt på Amazon nu för tiden.
Det är därför det inte funkar med 229 kr beloppsgränsen...

Men hur ska man veta det? Amazon skickar med olika kurirer och berättar inte vilken innan de skickat. Vad händer till exempel om jag anger min lokala ICA som är utlämningsställe för Postnord och Amazon istället skickar med Bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det har jag inte behövt göra tidigare. Amazon har ändrat något under denna vecka oavsett vad.

Ja de verkar ha ändrat det efter att de höjde till 349 SEK för gratisfrakt om man vill ha hem grejerna. Personligen tycker jag detta är bättre (när man vet att det är ändrat) för tidigare kunde man hamna i nåt läge då utlämning inte kunde väljas för vissa varor utan man var tvungen att ta frakt hem. Möjligt att det fortfarande är så för vissa varor men det verkar ha blivit bättre.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Skrivet av tttomte:

Ja de verkar ha ändrat det efter att de höjde till 349 SEK för gratisfrakt om man vill ha hem grejerna. Personligen tycker jag detta är bättre (när man vet att det är ändrat) för tidigare kunde man hamna i nåt läge då utlämning inte kunde väljas för vissa varor utan man var tvungen att ta frakt hem. Möjligt att det fortfarande är så för vissa varor men det verkar ha blivit bättre.

Det där har jag aldrig råkat ut för.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tttomte:

Skrivet av TobiasStockholm:

Det där har jag aldrig råkat ut för.

Kemikalier tillexempel. Där är endast hemleverans möjlig. (Eller var om dom inte ändrat sig senaste tiden)

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Men hur ska man veta det? Amazon skickar med olika kurirer och berättar inte vilken innan de skickat. Vad händer till exempel om jag anger min lokala ICA som är utlämningsställe för Postnord och Amazon istället skickar med Bring?

Ingen aning.
Det finns väl val för vilka utlämningsställen de levererar till.
Annars väljer du hemleverans.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Kemikalier tillexempel. Där är endast hemleverans möjlig. (Eller var om dom inte ändrat sig senaste tiden)

Det beror på speditörens regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tror att det även gällde mindre grejer tidigare (som jag gissar skickades som varubrev), men de har säkert skrivit om sitt avtal flera gånger mellan mina beställningar (och nyttjat olika speditörer) så jag ska inte försöka gissa premisserna. Man får välja det alternativ som passar bäst till lägsta kostnaden helt enkelt.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Varför så komplicerat? Väljer du utlämningsställe kommer det till ett utlämningsställe. Du kan dessutom välja utlämningsställe. Väljer du hemleverans blir det hemleverans. Vilken kurir som utför beställning av leverans är upp till Amazon. Du som kund väljer var. Har haft Prime sedan Amazon drog igång, har aldrig betalat kostnad för frakt. Finns säljare såklart som har egen frakt kostnad men det får man dubbelkolla om det påverkas av prime eller inte innan beställningen slutförs. Gör man något fel så avboka och beställ igen. inget kan justeras efter leverans, retur och ombeställning.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en bok för någon månad sen för ett ganska bra pris, bruka kosta lite mera. Under beställningen så hade dom boken på lager. Men några dagar efter beställningen så ändrades att boken är lager om 6-7 månader. Tänkte inte mer på det då jag hade inte bråttom med att få hem boken.

Några månader senare utan att ens meddela mig så har de tagit bort beställningen helt och hållet. Inte annullerat. Det finns inget spår i orderhistoriken att jag har beställt boken över huvud taget alls. Enda beviset att jag har beställt boken är bland mina mail

Ska det verkligen vara gå till så här? Tar bort beställningar då och då? Tror Amazon att folk glömmer vad man har beställt?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisnp:

Varför så komplicerat? Väljer du utlämningsställe kommer det till ett utlämningsställe. Du kan dessutom välja utlämningsställe. Väljer du hemleverans blir det hemleverans. Vilken kurir som utför beställning av leverans är upp till Amazon. Du som kund väljer var. Har haft Prime sedan Amazon drog igång, har aldrig betalat kostnad för frakt. Finns säljare såklart som har egen frakt kostnad men det får man dubbelkolla om det påverkas av prime eller inte innan beställningen slutförs. Gör man något fel så avboka och beställ igen. inget kan justeras efter leverans, retur och ombeställning.

Så enkelt är det tyvärr inte alltid …
Amazon ger mig inte alltid ens möjligheten att välja ett utlämningsställe utan endast hemleverans via Airmee, vilket inte funkar eftersom jag arbetar kvällstid och inte är hemma då. Och nej, avlämning utanför lägenhetsdörren är inte ett alternativ.
Amazon har dessutom vid ett flertal tillfällen, helt på eget bevåg, dirigerat om min valda frakt från ett utlämningsställe till hemleverans via Airmee. Det har medfört att jag har behövt göra så många avbeställningar att jag nästan har slutat handla hos Amazon. Kundtjänsten har bara ursäktat sig med att de inte kan påverka detta alls samtidigt som företaget paradoxalt beskriver sig som ”Earth's most customer-centric company”.

(Jag har redan diskuterat detta tidigare i tråden).

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man öppnar ett garantiärende på en elektronisk produkt och order som är över 1 år gammal på Amazon?

Jag har testat att gå till https://www.amazon.se/hz/contact-us/foresight/hubgateway

Följt stegen:

1. Vilken artikel behöver du hjälp med?
2. Okej, hur kan vi hjälpa till med den här artikeln?
3. Skadad eller defekt artikel
4. Starta en retur eller ersättning
5. Artikeln är defekt eller fungerar inte
6. Fyller i obligatoriska fältet "Kommentarer (krävs):"
7. Klickar på "Fortsätt"

Därefter får jag direkt beskedet att:

Svar: Denna artikel är inte berättigad till retur
Svar: Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta oss.

Klickbara länken under "kontakta oss" loopar mig tillbaka till steg 1.

Är alltså fast i en loop och lyckas inte öppna ett reklamationsärende.

Har ni något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Är det någon som vet hur man öppnar ett garantiärende på en elektronisk produkt och order som är över 1 år gammal på Amazon?

Jag har testat att gå till https://www.amazon.se/hz/contact-us/foresight/hubgateway

Följt stegen:

7. Klickar på "Fortsätt"

Har ni något tips?

Kontakta dem via deras chat så burkar det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Följt stegen:

7. Klickar på "Fortsätt"

Har ni något tips?

Brukar ignorera och bara chatta med dem. Amazon har ju 3 års garanti så ska nog inte vara ett problem att antingen få en ny motsvarande produkt eller hela summan tillbaka som du betalade tidigare.

1. Navigera till: https://www.amazon.se/hz/contact-us/foresight/hubgateway-csp
2. Klicka på "Hjälp med något annat"
3. Klicka på "Något annat"
4. Klicka på "Kontakta oss"
5. Klicka på "Börja chatta nu"

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Retur är bara under 30 dagar.
Klicka "retur ersätt", "något annat", "jag behöver mer hjälp med annat" så startar du chat eller mail

Permalänk
Medlem

Tack alla tre @RispojkeN, @Bozzeta med guldstjärna till @Toss3. Fick superbra hjälp av Amazon Customer Service och en återbetalning är att vänta efter att jag skickat in det trasiga aktivitetsarmbandet.

Permalänk
Medlem

Något skumt med hemleveranser just nu?`
Strejk på Airmee?
Tar en vecka medan leverans till postombud går på 1 dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Får fortfarande inte prioriterad hemleverans.
Istället kommer Posten med paketen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Strejk på Airmee?

Inte för mig iaf, fungerar precis som vanligt.

Fått 2 paket igår med Airmee och 1 idag ifrån Amazon beställningar.
Leverans dagen efter beställning på dessa.

Sen beror det ju på vilket lager det skickas från, skickas det från lager utanför Sverige blir det ju inte dagen efter.

Ex: Beställning gjord se tis 8 okt. 11:14

Skickad med Airmee
Spårnings-ID: xxxxxxxx
onsdag, 9 oktober
6:00 em
Levererad till kunden
2:27 em
Leverans på gång
1:03 em
Paketet anlände till en transportanläggning
12:44 em

tisdag, 8 oktober
5:30 em
Paketet lämnade transportföretagets anläggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Strejk på Airmee?

Jag brukar få hemleverans med Airmee, men nu skickar de med postnord hemleverans. Funkar bra det med till min adress.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag brukar få hemleverans med Airmee, men nu skickar de med postnord hemleverans. Funkar bra det med till min adress.

Ja men det är inte det som är problemet, utan att det tar 1 vecka att få hemleverans, medan 1 dag till ombud.
Något är uppenbart fel...

Det är som de tagit bort prioriterad hemleverans för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja men det är inte det som är problemet, utan att det tar 1 vecka att få hemleverans, medan 1 dag till ombud.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bor du i någon av våra tre största städer (som har helgleverans) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Bor du i någon av våra tre största städer (som har helgleverans) ?

Ja, som sagt aldrig varit ett problem tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja, som sagt aldrig varit ett problem tills nu.

Släng iväg en fråga till Amazon via deras chatt, om vad som kan ha blivit ändrat för dig isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kontakta Amazon då. Som jag skrev så fungerar Airmee utmärkt för mig precis som vanligt.
Det är ingen strejk på Airmee eller något fel med Airmee och amazon i alla fall.
Jag bor i en liten ort också.

Sen är de ju olika vad de skickar med, flesta går med airmee som vanligt sen de kom in på amazon. Får fortfarande ibland hemleverans med postnord också.