1. Aluminium och koppar gillar inte att blandas. Sen vet jag inte hur det ser ut i orginal AIOn, den ser ut att ha kopparplatta för CPUn så hur mycket problem det blir i verkligheten vet jag inte. Det finns vätska med korrosionhämmare som ska hjälpa med det.
2. Säker på att det är barben och inte slangen som är ID 7 mm? Vanligtvis snackar man om slangen.
I vilket fall så kanske det går att trä på slangen över en som eventuellt är 1 mm större. Är ju ändå viss flex i dem.
3. Slangen träs över barben och sätts fast med en slangklämma, eller kanske ett buntband som jag ser på vissa bilder. Slangen flexar runt och tätar mot barben.
Du ska INTE ha nån fogmassa eller liknande (eller jag har definitivt inte hört om nåt sånt).
4. Förslagsvis som du beskrivit i 2.
Pump -> orginalfäste -> orginalslang -> 8 mm barb med G1/4 -> ny radiator.
Och tillbaka på motsvarande sätt. Sen trippel-porten för fyllning nånstans mellan 8 mm barb och radiator. Eventuellt med ny slang emellan.
Skulle tro det blir bäst vid pumpens inlopp, så kan du koppla extern tank till den vid fyllning. Eftersom du ska göra ett system utan tank annars vad jag förstår?
5. Nån sån gettolösning skulle troligen också kunna funka. Men jag ser inte varför det tidigare skulle krångla allt för mycket.
Och igen angående lim och fogmassa. Ingen använder det för det behövs inte. Allt är antingen tätat med o-ringar (hard tube och mellan fittings) eller av slangen själv (soft tube med barb/compression fittings).
6. Rad utanför chassit? Varför, litet chassi eller något estetiskt?
Borde inte vara något problem så länge det inte är för högt över pumpen.
Måste också fråga varför detta bygge? Verkar ju intressant men har du prylarna ny och tycker det kyler för dåligt? Eller bara kul att meka med något?