Nvidias krav för sajterna som kunnat testa RTX 5060

Permalänk
Medlem

Detta och annat skit gör att det blir bojkott av Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Fast AMDs ”MSRP gäller bara första 100 korten” var ju inte heller jättesnyggt.

Du menar tricket de lärde sig av Nvidia?

Båda är lika kassa och sysslar med fulspel, men det är bara en av dem som äger 90% av marknaden och har fortfarande folk som tycker det är rimligt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är klart att Nvidia vill inte att man jämför deras nya kort med sista kortet som släpptes innan det här kortet. Det är ändå det som är mest relevant för en eventuell köpare. Jag tog upp det i kommentarfältet till 5070 och 5080 korten men redaktionen verkade inte hålla med mig och inte många läsare heller.
Det var svar som:
- inte relevant att jämföra med sista kortet då den som har sista kortet är den som är minst sugen att uppgradera.
- de andra korten kommer ändå inte finnas kvar på hyllorna så varför jämföra dem med de nya om det inte går att köpa
- tiden för att testa allt finns inte
Grejen är att sista korten som släpptes ska vara med för att det är det som ger eventuell köpare en tydlig bild vad gäller "valuta för pengarna" "Moore's Law" och den tanken många har varit besatta av att man får mycket bättre, snabbare pryl för samma peng när man orkar avvakta med ett köp i tech världen.

Vad som är relevant bör Sajterna och Kunderna avgöra, inte nVidia.

Du verkar antyda att nVidia gör detta som en tjänst för oss...

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej alla,

Innan frågan kommer upp kan jag säga att Nvidia:s nordiska gren aldrig har kontaktat mig med krav. Dock har jag bara varit här sedan februari. Jag meddelar aldrig någon tillverkare, innan recensionen blir klar, vad betyget är. Jag skulle dock kontakta en tillverkare själv om hårdvaran eller mjukvaran är uppenbart trasig.

Däremot har Nvidia, precis som andra tillverkare, kommit med review guides och framhävt unika funktioner med sina produkter. Just den biten är standardpraxis, för som tillverkare (vilket jag själv varit) vill man aldrig att en recensent ska missa eller missuppfatta ens produkter / funktioner. Det materialet läser jag igenom, men jag väljer själv om det är relevant för recensionen eller ej.

Takc för förtydligande.

Borde nästan vara Praxis för alla att publicera tillverkarens review gudies för transparans samt hur man som site har valt att förhålla sig till det.

Typ: De vill man Testar spel A men vi har valt att inte göra det osv.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vilka konstiga krav, vad är dom så rädda för ?

Objektivt mätbara och jämförbara resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej alla,

Innan frågan kommer upp kan jag säga att Nvidia:s nordiska gren aldrig har kontaktat mig med krav. Dock har jag bara varit här sedan februari. Jag meddelar aldrig någon tillverkare, innan recensionen blir klar, vad betyget är. Jag skulle dock kontakta en tillverkare själv om hårdvaran eller mjukvaran är uppenbart trasig.

Däremot har Nvidia, precis som andra tillverkare, kommit med review guides och framhävt unika funktioner med sina produkter. Just den biten är standardpraxis, för som tillverkare (vilket jag själv varit) vill man aldrig att en recensent ska missa eller missuppfatta ens produkter / funktioner. Det materialet läser jag igenom, men jag väljer själv om det är relevant för recensionen eller ej.

Jag förstår att det är en balansgång. Tillverkarna vill att deras produkter ska se bra ut som möjligt.
Vad vi läsare vill se är så ärliga tester som möjligt med både nya och äldre populära spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bra att GN Steve rör om lite i grytan, det brukar ha effekt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Man undrar hur de tänkte, när de trodde GN skulle lägga sig? Vilket gör det ännu värre och helt sinnesjukt pinsamt.

Blir garanterat AMD i fortsättningen. Riktigt illa av Nvidia.

Svar på § 1 - MOD
Permalänk
Medlem

Vad vi som är upplysta bör göra är att rapportera alla färdigbyggda datorer som har dom här korten, OM dom helt överdriver vad den kommer kommer prestera.
Rapportera som i att göra en tråd här och låta företaget som bygger den veta att vi ser dom.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Det har blivit ett växande problem med förhandsrecensioner då inga recensionsexemplar ges ut förrän lanseringsdagen bara för att skapa så mycket hype som möjligt innan den mer objektiva kritiken växer fram.

Att spel testas från sparade filer där det mest visuellt tilltalar men visar sig inte leva upp till den upplevelsen när man väl får spela det.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Kan tycka att Sweclockers borde skriva på sidan om hur DE hanterar detta.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Kan tycka att Sweclockers borde skriva på sidan om hur DE hanterar detta.

Verkar inte som Sweclockers har blivit direkt drabbade...ännu.

Skrivet av Rosenvik:

Hej alla,

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag har svårt och första sådana här krav , det kommer ju ändå komma fram hur kortet presterar bara några dagar senare ändå. Rekommendation där emot på titlar man bör testa är ju en annan sak dock.

Men då har ju den första batchen redan blivit såld och återförsäljare har antagligen hunnit beställa ytterligare pallar med kort.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är ju dina tester inte kliniskt testade med strikta regler och benchmarks? Åtminstone presenterade.
Så blir svårt att tag någon exakthet i det men det är obetydligt skillnad mellan PCIe gen X8-X16 3-5 (ca 5% enligt andra testare ) och ju snabbare kort desto större skillnad borde det bli.

Inte tvärtom. Detta då vram hastigheten inte får överstiga PCIe gens transfer rate. 5090 är väl typ det enda kort som ens är över PCIe 3

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pc...

Finns inget som heter "kliniskt testat" utan det är rent PR-jippo för reklamer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tack till alla er som fortsätta endast köpa Nvidia som bidra till detta. 🙃

Precis som ni som handlar på Ica......

OT: Det är idiotiskt, sanningen läcker ju ut så fort kortet släppts skarpt, jag förstår inte poängen med att smutsa ner sig när sanningen är såpass nära?!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du menar tricket de lärde sig av Nvidia?

Båda är lika kassa och sysslar med fulspel, men det är bara en av dem som äger 90% av marknaden och har fortfarande folk som tycker det är rimligt

Ändå lite lustigt att 5000-serien gå att hitta för MSRP nu. 9070 XT har väl inte dykt upp för 8000kr en enda gång sedan launch. Utan AMDs subventioner är det verkligen ett 650$ kort… sad :/

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men då har ju den första batchen redan blivit såld och återförsäljare har antagligen hunnit beställa ytterligare pallar med kort.

Finns inget som heter "kliniskt testat" utan det är rent PR-jippo för reklamer.

Så klart det gör, eller tycker du alla studier med enbart 10 användare är ett bra underlag för att få ett hum om alla variablar?

Ett kliniskt resultat är att man installerar alltid om allt och visar hela sitt tillvägagångssätt, vilket han inte gjort.

Drivrutiner, vad som görs, komponenter etc etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

sluta ljuga. är så himla trött på detta meningslöst påstående ifrån nvidia köpare. nej, ni kommer inte sluta köpa nvidia. det ni kommer göra är att ni vänta/vill att nvidia ska sänka priserna då.
AMD är ALDRIG ett alternativ för nvidia köpare. AMD finns bara för att prispressa nvidia så ni kan köpa nvidia kort billigare.

Öhh jag har ett 5090… kan du va snäll att länka mig något med liknande prestanda från amd? Ne… just det, finns inget. Hade gärna valt amd om det fanns nåt alternativ men dom ligger så långt efter. Hade hoppats på att amd iallafall kunde leverera något i 5080 klassen men inte ens det lyckades dem med. Så tro vad du vill, men det är sanningen. Jag är ingen fanboy, vill bara ha något som orkar driva moderna spel i 4K

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Öhh jag har ett 5090… kan du va snäll att länka mig något med liknande prestanda från amd? Ne… just det, finns inget. Hade gärna valt amd om det fanns nåt alternativ men dom ligger så långt efter. Hade hoppats på att amd iallafall kunde leverera något i 5080 klassen men inte ens det lyckades dem med. Så tro vad du vill, men det är sanningen. Jag är ingen fanboy, vill bara ha något som orkar driva moderna spel i 4K

Fast 5090 maxar inte nya aaa spel utan dlss eller frame generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Verkar inte som Sweclockers har blivit direkt drabbade...ännu.

De har inte heller fått några kort att recensera. Erbjudandet har troligtvis bara gått till siter som Nvidia vet är bundsförvanter som håller käft.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat komma lite benchmarks och jämförelser med andra kort som 4060, här finns bland annat Clair Obscur och GTA:

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så klart det gör, eller tycker du alla studier med enbart 10 användare är ett bra underlag för att få ett hum om alla variablar?

Ett kliniskt resultat är att man installerar alltid om allt och visar hela sitt tillvägagångssätt, vilket han inte gjort.

Drivrutiner, vad som görs, komponenter etc etc

Studien må inte vara representativ för en population eftersom urvalet är för snävt men det ändrar inte det faktum att "kliniskt bevisad/testad" inte innebär något alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Studien må inte vara representativ för en population eftersom urvalet är för snävt men det ändrar inte det faktum att "kliniskt bevisad/testad" inte innebär något alls.

Så klart det gör annars skulle inte forskning hävda det. Det är ett tillvägagångssätt som tar bort onödiga variabler/felaktigheter.

Enligt dig är det då bara att köra på utan ominstallation mellan alla gpuer, strunta att ladda om spelet vid byte av inställningar (detta är ett känt problem hos många spel) ?

Om du inte förstår att det finns möjlighet att något då inte stämmer ,vilket kan påverka resultatet så får du stå för det. För ingen vettig person låter en variabel som du kan påverka låta finnas kvar i ett test

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var AMD som var först att kapa banor med RX6600(XT)

Skrivet av Alexraptor:

Det kännde jag inte till.

Precis, kortets sista 0.5GB var i princip helt obrukbart för spelande. Kommer fortfarande ihåg hur Rise of the Tomb Raider's prestanda störtdök så fort man gick över 3.5GB minnesanvändning.

Nja, GT 1030 använder väl bara 4 av de 16 lanes som det fysiskt tar upp? Men det kanske inte är coolt nog för att räknas även om Nvidia kallade det för "the gateway to great pc gaming"

RX 550 är bara x8 också vad jag minns, och när jag kollar upp det vara GT 730 och 710 x8 på PCIe2.

PCIe4 x8 / PCIe3 x16 räcker väl för midrange vad jag vet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nja, GT 1030 använder väl bara 4 av de 16 lanes som det fysiskt tar upp? Men det kanske inte är coolt nog för att räknas även om Nvidia kallade det för "the gateway to great pc gaming"

RX 550 är bara x8 också vad jag minns, och när jag kollar upp det vara GT 730 och 710 x8 på PCIe2.

PCIe4 x8 / PCIe3 x16 räcker väl för midrange vad jag vet.

Listade en hel massa kort som hade mindre än 16 banor i mitt inlägg en bit upp. Skillnaden är att ingen brydde sig om det då, för det var ingen som spelade på de korten. Det blev liv när 4060 och 4060 Ti gjorde så, eftersom den nivån brukar vara rimlig att spela på. Svaret var alltid "men 6600", eftersom AMD har kört med 8 banor på sina instegskort ett bra tag (sen 460, 2016). De instegskorten har dock blivit mer kompetenta med åren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Listade en hel massa kort som hade mindre än 16 banor i mitt inlägg en bit upp. Skillnaden är att ingen brydde sig om det då, för det var ingen som spelade på de korten. Det blev liv när 4060 och 4060 Ti gjorde så, eftersom den nivån brukar vara rimlig att spela på. Svaret var alltid "men 6600", eftersom AMD har kört med 8 banor på sina instegskort ett bra tag (sen 460, 2016). De instegskorten har dock blivit mer kompetenta med åren.

Mjo folk väljer ju vad de väljer att se och höra Om man inte sitter på PCIe2 spelar det knappt roll på instegskorten, å andra sidan är väl typ 6600 och 4060 den sortens kort som man kan tänka sig dyker upp mer i svingamla system än typ ett 5090.

TPU kör ju en del tester runt det, givetvis kan ju en del utstickare finnas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Fast 5090 maxar inte nya aaa spel utan dlss eller frame generation.

Haha nä det sa jag aldrig heller😂 Men spelen är spelbara med dlss, och i 4K så ser dlss transformer model bra ut, t.o.m i performance. Frame gen funkar bra om man har hyfsad fps innan man slår på det, men jag skippar oftast den funktionen.

Det största problemet att spela i 4K är väl VRAM, moderna spel ligger runt 16gb användning så man måste köpa nånting med mer vram, det enda kortet amd har är 7900 XTX med 24gb, men då finns inte fsr 4 och kortet är 30-40% långsammare än 4090 i rasteriseringsprestanda.
Det är iallafall bra att amd kommit med bra kort i 5070-5070 Ti klassen som har bra prestanda och bra uppskalningsteknik, men jag hade hoppats på något bättre från dem.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"