Hålla hastighetsbegränsningen i trafiken? (utbruten ur gubbgnällstråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

All good, jag fick notis att jag var citerade så jag försvarade mig från det ordet.
De som kör långt under hastigheten har jag redan kallat vid namn. Idiot var det beskrivande ordet.

Håller med dig. Både folk som kör under och över hastighetsgränsen förtjänar fråntaget körkort.
Om bara folk kunde lugna ner sig i trafiken och inte ha så bråttom hela tiden så skulle så många olyckor undvikas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller med dig. Både folk som kör under och över hastighetsgränsen förtjänar fråntaget körkort.
Om bara folk kunde lugna ner sig i trafiken och inte ha så bråttom hela tiden så skulle så många olyckor undvikas.

Absolut. Och vi måste utrota 2+1-vägarna.
Fullständig idioti. 2+2 överallt skulle lösa mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Absolut. Och vi måste utrota 2+1-vägarna.
Fullständig idioti. 2+2 överallt skulle lösa mycket.

Detta!

"tanken" (=ingen) var att det skulle "lugna ner" körandet säkert.

Men istället så blir det att man måsta lägga sig i 200+ och köra om 10 bilar, 2 lastbilar, 3 husvagnar, och tajma det på 600 meter innan det går ihop igen. (söderköping- oskarshamn är typ 600m 2-vägar). För alla ligger kofångare mot kofångare och det finns ingenstans att ta sig in, så det är alla eller ingen man måste ta sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Detta!

"tanken" (=ingen) var att det skulle "lugna ner" körandet säkert.

Men istället så blir det att man måsta lägga sig i 200+ och köra om 10 bilar, 2 lastbilar, 3 husvagnar, och tajma det på 600 meter innan det går ihop igen. (söderköping- oskarshamn är typ 600m 2-vägar). För alla ligger kofångare mot kofångare och det finns ingenstans att ta sig in, så det är alla eller ingen man måste ta sig om.

Japp och sen härligast av allt är när en av alla "jag ska inte köra som en rallyförare!" ska använda hela omkörningssträckan för att köra om en långtradare i 2km/h högre hastighet än långtradaren. Sen klappa sig själv på axeln för att man minsann kör som folk.
Alla 30 bilar bakom som inte hann om, det bryr sig inte den hypogonadala eco drivern om.

Kombinera med murphys lag så är det klart att den där familjen med 70-tals husbil såklart får haveri på 1 sträckan i semestertider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Detta!

"tanken" (=ingen) var att det skulle "lugna ner" körandet säkert.

Men istället så blir det att man måsta lägga sig i 200+ och köra om 10 bilar, 2 lastbilar, 3 husvagnar, och tajma det på 600 meter innan det går ihop igen. (söderköping- oskarshamn är typ 600m 2-vägar). För alla ligger kofångare mot kofångare och det finns ingenstans att ta sig in, så det är alla eller ingen man måste ta sig om.

Nej! De kom till för att till lägre kostnad få fler mötesfria vägar. De första man byggde om var de gamla tokbreda vägarna där man i princip inte behövde göra mer än att sätta upp räckena. Många av dessa hade gott om allvarliga olyckor med dödlig utgång. Senare har man byggt om fler där det har krävts att man har breddat vägen på hela eller delar av sträckan, men långt ifrån på det sätt som skulle krävas för att bygga motorväg.

Sedan kan man förstås irritera sig på vägtypen, men att man skulle ha byggt riktig motorväg på alla dessa sträckor kan man glömma. Sedan finns det sådana där man borde ha gjort det med hänsyn till trafikvolymen, men så var det den lilla detaljen med pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej! De kom till för att till lägre kostnad få fler mötesfria vägar. De första man byggde om var de gamla tokbreda vägarna där man i princip inte behövde göra mer än att sätta upp räckena. Många av dessa hade gott om allvarliga olyckor med dödlig utgång. Senare har man byggt om fler där det har krävts att man har breddat vägen på hela eller delar av sträckan, men långt ifrån på det sätt som skulle krävas för att bygga motorväg.

Sedan kan man förstås irritera sig på vägtypen, men att man skulle ha byggt riktig motorväg på alla dessa sträckor kan man glömma. Sedan finns det sådana där man borde ha gjort det med hänsyn till trafikvolymen, men så var det den lilla detaljen med pengar...

Problemet om man bygger om till motorväg där det inte finns någon alternativ väg är att man då måste bygga en alternativ väg för de som inte får köra på motorvägen. Dvs det blir extra dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Problemet om man bygger om till motorväg där det inte finns någon alternativ väg är att man då måste bygga en alternativ väg för de som inte får köra på motorvägen. Dvs det blir extra dyrt.

Eporna kan de parkera bakom ladan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det handlar inte om att spara tid, det handlar om att slapptaskar som du ÄR I VÄGEN och skiter i allt och alla andra.

Ta det lungt, sitta å bli förbannad i bilen betyder bara att bilen går sönder oftare och du får högt blodtryck...

Skrivet av VinterSolen:

Om du hindrar andra genom att köra för långsamt så är det överdrivet och olagligt.
tillåter väderleken det ska du hålla skyltad hastighet.

Var du vaken på trafiklektionerna?
Låter som om du behöver läsa på om trafikreglerna igen.
Transportstyrelsen skriver: Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Du som är förare ska därför ta hänsyn till:

  • väg

  • terräng

  • väderlek

  • siktförhållanden

  • fordonets skick och belastning

  • trafikförhållandena i övrigt.

Källa: transportstyrelsen och ingen random motortidning som hyllar snabba bilar och hastighet....
Att många grabbar gillar tidningarna, är troligen av orsak att dom är lättare att få tag på än potensmedel.

Det är för övrigt transportstyrelsen som utfärdar lämp, och bestämmer spärrtid på indraget kk, ja även om du skall få tillbaka ditt kk.

Enda gången man egentligen får överträda satt hastighet är vid rätt extrema situationer, då för att undvika olycka eller liknande. Vid alla andra tillfällen så kan det rendera i böter eller indraget kk.

Än värre om en olycka sker och det är bevisat att det har gasats en del!
Då kan försäkringsbolaget tvärvägra att ersätta även om du har fått en bestående skada för livet (ekonomiska biten), samt att du antagligen bär ansvar för olyckan även om du inte direkt var orsaken. Blicken riktas direkt ihop med skulden om det varit en blyfot bakom.

Skrivet av VinterSolen:

Fast med släp FÅR DU INTE köra fortade än 80. är du en slapptask i dina fiat punto 18 hästar, så FÅR du köra enligt skyltat om väglaget och vädret tillåter. och vara ivägen (=köra för sakta mot skylt) är olagligt.

Moget med slapptask och fiat punto.
Samtidigt så är det inte du som bestämmer om personen har lämplig hastighet, det är lagförande organ och transportstyrelsen.

Är inte lämpligare än när personer leker polis, som det för övrigt är olagligt att göra sken av, utge sig att vara.

Att köra mot skyltar är bara dumt, kan bli plåtskada eller värre. Enda gången jag kör sakta mot någon skyllt är vid parkering, och då skylten om parkering tillåten

Skrivet av VinterSolen:

Appropå bil..

bå vägen hem så börjar det skaka i bilen när jag ska gasa upp, så jag måste ligga >2400rpm eller 1200-1900 för att det inte ska vibrera. Stillastående så vibrerar det runt 1100rpm

Bilen har bara precis passerat 4000 mil.

Nä men... Där blev du själv en slapptask, å utan en punto.
Köp en blaska, det räddar situationen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ta det lungt, sitta å bli förbannad i bilen betyder bara att bilen går sönder oftare och du får högt blodtryck...

Transportstyrelsen skriver: Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Du som är förare ska därför ta hänsyn till:

  • väg

  • terräng

  • väderlek

  • siktförhållanden

  • fordonets skick och belastning

  • trafikförhållandena i övrigt.

Källa: transportstyrelsen och ingen random motortidning som hyllar snabba bilar och hastighet....
Att många grabbar gillar tidningarna, är troligen av orsak att dom är lättare att få tag på än potensmedel.

Håller helt klart med att det är bättre att bara ta det lugnt och inte bli förbannad. Samtidigt som det jag upplever är problemet på 2-1 vägar är folk som kör långsammare där det bara är en fil, för att sedan öka.

De som då kör 80km/h på en filigt (en 100km/h väg då), men kör 100km/h så fort det blir två filer. Funderar jag alltid:
1. Vad som helt plötsligt har ändrats utöver det är bredare väg, sällan något som ovannämnts har ändrats de senaste säg 300meterna. Nu tänker jag en torr dag, mitt på dagen, molnigt och runt 15grader plus.

2. Att man då ökar till 100km/h när det blir tvåfiligt, när de som annars kör 100km/h vill köra om. Kan ju nästan räknas in som att man försvårar en omkörning. NTF citerar trafikförordningen om att man inte får öka farten eller på annat sätt försvåra omkörning på ett stycke just om 2-1väg. https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsfo...

3. Varför kan man inte bara ligga kvar i 80km/h om man ändå ska sakta ner till det om <1km?

Sedan hamnar man alltid efter flertalet lastbilar, husvagnar eller liknade, så sällan man kan ostört köra i 100km/h även om man inte får någon personbil framför sig som ligger i 80km/h. Så är väl knappast något att stressa upp sig för enligt mig. Samt lär det inte finnas någon som kommer bli dömd för att köra försakta om de kör 80km/h på en 100km/h väg.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så är man försiktig med gaspedalen så spar man bränsle. Slitaget på bilen blir mindre också. Och sedan var det klimatet. Vrålköra kan man ju göra när det är nödvändigt. Som när en läkare satt och väntade på oss efter arbetstid. VC misstänkte fel på min grabbs konstgjorda hjärtklaff. Nöd går före lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så är man försiktig med gaspedalen så spar man bränsle. Slitaget på bilen blir mindre också. Och sedan var det klimatet. Vrålköra kan man ju göra när det är nödvändigt. Som när en läkare satt och väntade på oss efter arbetstid. VC misstänkte fel på min grabbs konstgjorda hjärtklaff. Nöd går före lag.

Fast inte vid 80-100km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast inte vid 80-100km/h

Fysikens lagar gäller även i det spannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så är man försiktig med gaspedalen så spar man bränsle. Slitaget på bilen blir mindre också. Och sedan var det klimatet. Vrålköra kan man ju göra när det är nödvändigt. Som när en läkare satt och väntade på oss efter arbetstid. VC misstänkte fel på min grabbs konstgjorda hjärtklaff. Nöd går före lag.

Egoism. Åk kollektivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Fysikens lagar gäller även i det spannet.

Enligt mina amatörmässiga beräkningar så ökar rörelseenergin med över 50% om man kör i 100 isf 80.
Samma sak med luftmotståndet, 50% mer ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Enligt mina amatörmässiga beräkningar så ökar rörelseenergin med över 50% om man kör i 100 isf 80.
Samma sak med luftmotståndet, 50% mer ungefär.

Oväsentligt om det är billigare eller inte. Snålhet till andra personers lidande är enorm egoism.
Är det miljön man bryr sig om så kan man åka kollektivt eller cykla.
Snål-Boris i trafiken gör ingen glad. Snål-Boris kan åka buss och panta burkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Vrålköra kan man ju göra när det är nödvändigt. Som när en läkare satt och väntade på oss efter arbetstid. VC misstänkte fel på min grabbs konstgjorda hjärtklaff. Nöd går före lag.

Jävligt underligt resonemang. Du har ingen aning om vad de du blockerar vägen för har bråttom till.
Som sagt, ren egoism.

När du hade bråttom till vården med din grabbs hjärtfel hade du säkert uppskattat dig själv framför dig körandes 90 på 110 väg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Är det miljön man bryr sig om så kan man åka kollektivt eller cykla.

Ironiskt nog vad stress-nissarna ofrivilligt brukar få göra ibland.

Men det är dags att avsluta detta spår i tråden.
Hoppas att ni fattar sans innan ni skadar er själva eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ironiskt nog vad stress-nissarna ofrivilligt brukar få göra ibland.

Men det är dags att avsluta detta spår i tråden.
Hoppas att ni fattar sans innan ni skadar er själva eller någon annan.

stress-nissarna är alltså dom som vill köra angiven hastighet? Det är iaf det som diskuterats. Ingen har pratat om att ha rätt att köra för fort.
Vad som orsakar olyckor är både de som kör för fort OCH de som kör för sakta.
Jämn hastighet på motorvägarna håller ned olyckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Håller helt klart med att det är bättre att bara ta det lugnt och inte bli förbannad. Samtidigt som det jag upplever är problemet på 2-1 vägar är folk som kör långsammare där det bara är en fil, för att sedan öka.

De som då kör 80km/h på en filigt (en 100km/h väg då), men kör 100km/h så fort det blir två filer. Funderar jag alltid:
1. Vad som helt plötsligt har ändrats utöver det är bredare väg, sällan något som ovannämnts har ändrats de senaste säg 300meterna. Nu tänker jag en torr dag, mitt på dagen, molnigt och runt 15grader plus.

2. Att man då ökar till 100km/h när det blir tvåfiligt, när de som annars kör 100km/h vill köra om. Kan ju nästan räknas in som att man försvårar en omkörning. NTF citerar trafikförordningen om att man inte får öka farten eller på annat sätt försvåra omkörning på ett stycke just om 2-1väg. https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsfo...

3. Varför kan man inte bara ligga kvar i 80km/h om man ändå ska sakta ner till det om <1km?

Sedan hamnar man alltid efter flertalet lastbilar, husvagnar eller liknade, så sällan man kan ostört köra i 100km/h även om man inte får någon personbil framför sig som ligger i 80km/h. Så är väl knappast något att stressa upp sig för enligt mig. Samt lär det inte finnas någon som kommer bli dömd för att köra försakta om de kör 80km/h på en 100km/h väg.

Känns som de personerna inte vill bli omkörda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Sitter och funderar på en del saker. Saker som är konstiga, och rriterande. Eller?

- Folk som ställer bilen på random idiotplats i stan med varningsblinkers på. Vad menar dom? Vill dom ha hjälp? Tänker dom att man inte kan få böter om man har varningsblinkers på? Min hjärna går i spinn över att försöka fatta. Irriterande!

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

- Folk som lyssnar på musik i tunnelbanan...med iphone-lurar! Det låter ju mer ut från dom än in i öronen på den som lyssnar. Ohyggligt störande att tvingas lyssna på ngn slags diskantversion den personens spellista. Ibland är jag frestad att shazamma dom och visa hur mycket deras lurar låter, men om det misslyckas ser det kanske lite fånigt ut. Irriterande.

Ngn som har tips på något mer man kan gå runt å ge mentala förbannelser över?

Storstads bekymmer <3

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

...
De som då kör 80km/h på en filigt (en 100km/h väg då), men kör 100km/h så fort det blir två filer. Funderar jag alltid:
1. Vad som helt plötsligt har ändrats utöver det är bredare väg, sällan något som ovannämnts har ändrats de senaste säg 300meterna. Nu tänker jag en torr dag, mitt på dagen, molnigt och runt 15grader plus.

2. Att man då ökar till 100km/h när det blir tvåfiligt, när de som annars kör 100km/h vill köra om. Kan ju nästan räknas in som att man försvårar en omkörning. NTF citerar trafikförordningen om att man inte får öka farten eller på annat sätt försvåra omkörning på ett stycke just om 2-1väg. https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsfo...

3. Varför kan man inte bara ligga kvar i 80km/h om man ändå ska sakta ner till det om <1km?
...

Jag har en gissning om vad som orsakar detta beteende.

Jag minns ett gammalt fynd från trafikforskning (har inte exakt källa) som går ut på att vi subjektivt uppskattar vilken hastighet vi färdas i baserat på hur mycket förändring vi ser i utkanten av synfältet. Kör man fortare så ändras omgivningen fortare, och detta utnyttjar hjärnan till att hålla reda på hastigheten när vi inte har tid eller kommer ihåg att titta på mätaren. Det leder bland annat till att folk ibland ökar farten (tvärtemot vad man borde) när det blir dimma eller dålig sikt - man upplever helt enkelt att man kör långsammare än man gör pga. att man inte ser lika mycket av vägrenen.

Jag kan tänka mig att samma sak sker (fast tvärtom) när man går från två- till enfiligt och mitträcket kommer närmare en själv. Man upplever att man kör fortare trots samma hastighet, eftersom stolparna som bär upp mitträcket ser ut att svisha förbi snabbare (jämfört med tvåfiligt när mitträcket hamnar längre ifrån föraren).

En googling leder mig snabbt till forskning som stöder detta, t.ex. hittar jag en fritt tillgänglig studie från 2017 som finner att:

Citat:

"Participants with driving experience accurately estimated the driving speed on both wide and narrow roads whereas those without driving experience had greater underestimates on wider roads."

De citerar också tidigare forskning:

Citat:

"Fildes & Lee (1993) [3] found that people usually drive at higher speed on the road they perceive to be wide. "

och

Citat:

"Vision science studies show that optic flow is one of the main visual cues used for speed perception [...]"

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Att låg hastighet är orsak till fara låter helt magiskt ologiskt.

Om jag vid bilkörning har en cyklist framför mig som cyklar i 20km/h, inte tusan är väl cyklisten en fara för mig?
Eller om någon promenerar 4km/h på vägen?
Det är väl jag som är en fara om jag inte anpassar mig till trafiken, vilket är cyklisten eller gångtrafikanten i detta fall.
Jag är skyldig att anpassa mig om någon inte visste det, t om stanna om så behövs för att förhindra fara, ja även om det står 90 på någon begränsningsskylt.

Verkar som många fått för sig att hastighetsskyltar skulle vara PÅBUDSskyltar, att man SKA köra 110 när det står 110, läskigt.

Permalänk
Medlem

Man kör efter väglag, skyltar och omständigheter. Kör man saktare än motiverat ex ”jag har inte bråttom och kör 70 på 100 väg” så får man helt enkelt köra en annan väg via småvägar. Det finns faktisk folk som behöver komma fram.

Inte fan ställer man sig, mitt i eftemiddagsrushen en fredag på ica, längst bak vid kassabandet lägger på en vara och står och väntar tills varan åkt hela vägen fram till kassörskan. Sen väntar man på att hon scannar varan innan man lägger upp nästa vara på bandet och repeterar förfarandet. Allt under banderollen ”jag har inte bråttom”. SKÄRP ER NU!

Samtidigt kastar man inte upp allt på bandet heller! Man tränger sig inte före andra i kön heller. Likaså flyttar man på sig litegrann om någon vill sträcka sig och ta en flaska nässpray då den var slut framme vid deras kassa. Sunt förnuft och man hjälper till att underlätta för andra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med i att det finns en viss egoism i att uppenbart och medvetet köra sakta. Det finns folk som är på väg någon stans av diverse anledningar, oavsett om det är till sjukhus, jobb eller annat. Om det inte finns möjlighet till omkörning under längre sträckor så tycker jag att man bör släppa om trafik, detsamma gäller A-traktor och alla andra långsamma fordon.

Det som händer när det ligger en s.k vägsnigel framför, är att en kö bildas och trycks ihop. Som alla vet finns det en hel del förare som inte borde ha körkort, så olyckor kommer att uppstå, sedan om det är en Audi, BMW eller tant Hilda på 97 år, spelar mindre roll. Folk käkar hamburgare med ena handen, och målar tånaglarna med andra, och kollar tiktok med tredje.

Vad gör man när man inte är den första eller den sista i kön?
När man har tre långtradare i skuffen och en vägsnigel i fronten?
Vad gör man som motorcyklist i dessa fall?
Vad händer när kön pågår så pass länge och folk behöver svänga av?
Det är otroliga risker med köbildning.

Om det finns någon uppenbar anledning att köra så pass sakta så kan man ju göra det, men om det bildas en kö så kan man ju överväga att släppa förbi. Accelerera långsamt om du vill, men försök hålla rimlig hastighet så flytet i trafiken kvarstår.

Permalänk
Medlem

"Släppa förbi"-behovet är ju bara en faktor på dessa idiotiska 1+1- och 2+1-vägar som byggts de senaste 20-25 åren. Där man inte kan köra om. Men där är också problemet att man snott 1-2 meter på varje sida helt i onödan, genom att sätta upp staket där också. Mittsepareringen köper jag, delvis, men staketen på sidorna är bara där för att jävlas med folk. De gör vägen farligare för alla som använder den, undantagslöst. På såna vägar går det inte att släppa förbi, trots att vägen egentligen är bred nog för inte sällan fyra fordon i bredd, men artificiellt begränsad till två eller, på en del, bitvis tre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Problemet om man bygger om till motorväg där det inte finns någon alternativ väg är att man då måste bygga en alternativ väg för de som inte får köra på motorvägen. Dvs det blir extra dyrt.

Well där har du väldigt fel, att bygga om en 2+1 väg går utmärkt, sure kommer bli köer osv men att man skulle behöva bygga en alternativ väg är fel, dom håller precis på med sluttampen med att göra om e18 mellan Västerås och köping från 2+1 till 2+2 och inga alternativa vägar byggda, dom ligger före i tid och under budget! Och då är det även typ 5 eller 6 broar som dom byggt/rivit och byggt om!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Släppa förbi"-behovet är ju bara en faktor på dessa idiotiska 1+1- och 2+1-vägar som byggts de senaste 20-25 åren. Där man inte kan köra om.

Det är rätt ofta det uppstår köbildning där det ligger flera vägsniglar efter varandra, eller kanske en vägsnigel och två stycken med husvagn, eller lastbil. Ett par stycken på rad så blir det rätt svårt att köra om, om man inte tar en betydligt större risk att passera flera bilar i en betydligt högre hastighet än vad som är lagligt.

Även om det är staket så brukar det någon gång finnas avfart eller fickor man kan stanna. Kör man 70 på 100 så gör det väll inte så mycket om man tar en bensträckare också. Men visst, alternativet finns inte på alla vägar.

Häromkring brukar kön bli så pass lång att man inte hinner om på en kilometer 2+1, men även då får man passa sig när folk svänger ut utan att varken titta eller blinka.

Man ska ju inte ligga och trycka i skuffen, men alla bilförare har ju inte alla hästar i stallet (som man brukar säga), så om man är en vägsnigel så (kan det hända att man) indirekt bidrar till olyckor som orsakas av köbildning och tokiga / trötta / dåliga förare.

(Lite som att kasta ett bananskal vid utgången från ICA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well där har du väldigt fel, att bygga om en 2+1 väg går utmärkt, sure kommer bli köer osv men att man skulle behöva bygga en alternativ väg är fel, dom håller precis på med sluttampen med att göra om e18 mellan Västerås och köping från 2+1 till 2+2 och inga alternativa vägar byggda, dom ligger före i tid och under budget! Och då är det även typ 5 eller 6 broar som dom byggt/rivit och byggt om!

Nu gick det väl ut på att om man bygger en motorväg så finns det inte en väg för trafik m.m. som inte får köra på motorväg, men detta gäller även 2+1 när den är skyltad som motortrafikled, vilket är vanligt men inte alltid fallet.

När man bygger ny motorväg från start blir det rätt ofta långa sträckor eller hela i en ny sträckning och då finns den gamla vägen kvar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är rätt ofta det uppstår köbildning där det ligger flera vägsniglar efter varandra, eller kanske en vägsnigel och två stycken med husvagn, eller lastbil. Ett par stycken på rad så blir det rätt svårt att köra om, om man inte tar en betydligt större risk att passera flera bilar i en betydligt högre hastighet än vad som är lagligt.

Även om det är staket så brukar det någon gång finnas avfart eller fickor man kan stanna. Kör man 70 på 100 så gör det väll inte så mycket om man tar en bensträckare också. Men visst, alternativet finns inte på alla vägar.

Häromkring brukar kön bli så pass lång att man inte hinner om på en kilometer 2+1, men även då får man passa sig när folk svänger ut utan att varken titta eller blinka.

Man ska ju inte ligga och trycka i skuffen, men alla bilförare har ju inte alla hästar i stallet (som man brukar säga), så om man är en vägsnigel så (kan det hända att man) indirekt bidrar till olyckor som orsakas av köbildning och tokiga / trötta / dåliga förare.

(Lite som att kasta ett bananskal vid utgången från ICA)

Det är den som kör om, och endast den som kör om, som orsakar en olycka om den har med omkörningen att göra. Den som blir omkörd har exakt noll skuld. Många verkar ha fått körkortet i ett Kinder-ägg...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är den som kör om, och endast den som kör om, som orsakar en olycka om den har med omkörningen att göra. Den som blir omkörd har exakt noll skuld. Många verkar ha fått körkortet i ett Kinder-ägg...

Jasså, så om du gör en omkörning, och bilen bredvid dig svänger in i din sida utan att signalera eller titta, är det då du som orsakat olyckan?
När jag tog körkort så ska man både signalera och titta i spegel och över axeln, innan man ger sig i sidled, oavsett.
Båda har också skyldighet att inte ställa till med olyckor.

Skulle detta också gälla på 2+1? Jag tror ingen skulle passera en annan om man oavsett blir skyldig om en olycka sker.

Dock, det jag menar med inlägget är inte att vägsnigeln åker dit, utan att olyckor kan uppstå på grund av köbildning, som vägsnigeln i sig indirekt kan ha skapat.