Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Heh. 40% av omsättningen. Ja, det är dödsstraff för fortkörning inklusive utrotning av hela släktträdet. Tar man Inet som exempel skulle det motsvara ett decenniums vinst.

Hos nordiska återförsäljare jobbar det tusentals personer. De säljer tiotusentals produkter, hanterar hundratusentals kundkontakter och tar emot miljoner varor. De skall beakta svensk lagstiftning, nordisk, och europeisk. Självklart kommer det att bli fel någonstans, illvilja eller ej. Det är så många faktorer, och så många rörliga delar. Det är klart att övertramp skall straffa sig, men i praktiken känner jag att vissa resonerar på tok för hårt i den här tråden. Det skulle inte finnas många företag kvar om man agerade på den här världssynen. Speciellt i vår bransch, med dess rakbladstunna marginaler. Proportion, kom igen. Gå och kolla allabolag.se och se hur 10-40% av omsättningen slår mot vinsten hos er favoritåterförsäljare, för de gör garanterat fel också.

Jag skulle argumentera för att hela 30-dagars regeln är onödig just iom det inte direkt skadar någon (är inte essentiella varor som du måste köpa bara för att företaget påstår att något säljs till rabatterat pris) och dessutom inte lett till någon förbättring. Känns som onödigt slöseri av allas tid från EU (för de som ej känner till är detta alltså ett EU-direktiv: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/2161/oj/eng).

Vad spelar det egentligen för roll om en produkt kostat mindre två veckor sedan om jag inte längre kan köpa den till det priset?

Regeln var väl egentligen ett svar på black friday då företag hade en massa hittepå priser. Nu höjer de istället priserna 30 dagar innan och gör samma sak.

Tycker det är bättre om konsumenten själv tar ansvar speciellt då hen kan få hjälp av så många sajter så som prisjakt och pricerunner för att förstå ifall priset är bra eller ej (det är ju också väldigt individuellt).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att Telia borde anmälas till konsumentverket, falskare marknadsföring får man leta efter.
Jag klickade i min adress, tog långsammaste bredbandet (100/100) med 12 månaders bindningstid för att få det lägre priset i 12 månader, klickade i routern som visades på bilden och grafikkortet med samma kylare. 155kr dyrare än vad som visades i reklamen. Till och med när jag tog den billigaste routern och billigaste grafikkortet så blev det 80kr mer i månaden än vad reklamen visar, 55kr dyrare om jag tar bort routern och bara tar det billigaste grafikkortet. Jävlar va maxat det kändes! Woohoo! Usch. Hatar Telia.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

...
Tycker faktiskt att Telia borde anmälas till konsumentverket, falskare marknadsföring får man leta efter.
Jag klickade i min adress, tog långsammaste bredbandet (100/100) med 12 månaders bindningstid för att få det lägre priset i 12 månader, klickade i routern som visades på bilden och grafikkortet med samma kylare. 155kr dyrare än vad som visades i reklamen. Till och med när jag tog den billigaste routern och billigaste grafikkortet så blev det 80kr mer i månaden än vad reklamen visar, 55kr dyrare om jag tar bort routern och bara tar det billigaste grafikkortet. Jävlar va maxat det kändes! Woohoo! Usch. Hatar Telia.

Har ju inget med 30-dagars regeln att göra. Och står tydligt "från bara ..." vilket innebär att det kan bero på var du bor - provade random adress och fick 573 SEK:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja, sätt ett vite som tar 5-8års vinst att betala av, det kommer ju inte alls drabba anställda o kunder när de dödar företaget helt.

Sätt ansvariga i skampåle några dagar så ska du se att det ordnar upp sig.

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Nu är väl artikeln gammal men har svårt att se att webhallen m.fl har lyckats vända förlusten https://www.breakit.se/artikel/37269/ras-for-webhallen-omsatt...

Diskussionen bör fokusera på hur / varför e-handelsbutiker gör förlust även om de försöker "fuska" med priser.. Något är ju uppenbart fel i systemet och bara en tidsfråga innan några konkar

Permalänk
Medlem

Ett kärt minne jag har av detta är Ps5 kontrollen. Den hade varit på rea då och då under hela året och kostade 890 (ordinarie 1100) och var nedsatt 200kr. Sedan kom BF och så stod det 890 (ordinarie pris 1200) nedsatt 300kr. Fy bubblan så besviken jag blev

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

För att sätta lite kontext på det hela och kanske ge lite nyans.

Vårt system har varit uppbyggt så att om en produkt säljer slut under en kampanj så faller den ur kampanjen automatiskt och återgår till sitt ordinarie (svarta) pris. Om produkten sedan lagermässigt fylls på under samma kampanjperiod så har vi tolkat det som att produkten kan fortsätta på sitt kampanjpris. I.o.m detta så blev det alltså ett glapp under samma kampanjperiod där produkten fick ett svart pris, för att sedan återgå till sitt röda kampanjpris när produkten kom in i lager igen. Detta skedde med 3 st produkter av tusentals på kampanj under NOV-DEC 2024. Det är alltså det anmälan innefattar. Ambitionen är ju såklart att det aldrig ska bli sådana här glapp, men det är inte helt ovanligt med bl.a. försenade leveranser under den mest hektiska perioden på året.

Vi strävar självklart mot att det vi gör alltid skall vara korrekt utfört och har investerat en enorm mängd resurser i att anpassa oss efter Konsumentverkets riktlinjer. Vi har nu gjort ytterligare justeringar efter Konsumentverkets tolkning av lagen i detta fall och kommer inte återaktivera kampanjprodukter under samma period om dom har hunnit sälja slut, trots att dom fyllts på.

Först och främst vill jag säga att webhallen gör mycket bra saker också, så tro inte att jag är någon jättegnällig kritiker som bara pekar finger. Men något som har blivit mer och mer vanligt sedan nya rea-reglerna med att visa 30 senaste dagarna blev en grej så har bland andra ni gjort er skyldiga till en riktigt vidrig form av vilseledande information.

Jag förstår inte hur ni försvarar den här typen av bedrägeri. Ni hittar på ett fullständigt urlöjligt "ordinarie pris" som ni har produkten i bakgrunden några dagar för att sedan göra en "MASSIV REA %%%" som är långt från sanningen. Hur försvarar du den här typen av beteende?

https://imgur.com/a/t1KZ2de

Länk till produkt på "superrea" på webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/372756-Philips-77-77OLED...
Länk till produktens prishistorik på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13149678#statistics

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Toss3:

Tycker det är bättre om konsumenten själv tar ansvar speciellt då hen kan få hjälp av så många sajter så som prisjakt och pricerunner för att förstå ifall priset är bra eller ej (det är ju också väldigt individuellt).

Lagen skyddar alla privatkonsumenter inom alla branscher, inte enbart de med ett snävt specialintresse inom ett fåtal välindexerade branscher som representeras på SweClockers. Visst vore det idealiskt om alla konsumenter hade tid, ork och kognitiv förmåga att studera prisfluktuationer och att alla varor indexerades av prisjämförelsesidor. Men det är inte så verkligheten ser ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Heh. 40% av omsättningen. Ja, det är dödsstraff för fortkörning inklusive utrotning av hela släktträdet. Tar man Inet som exempel skulle det motsvara ett decenniums vinst.

Hos nordiska återförsäljare jobbar det tusentals personer. De säljer tiotusentals produkter, hanterar hundratusentals kundkontakter och tar emot miljoner varor. De skall beakta svensk lagstiftning, nordisk, och europeisk. Självklart kommer det att bli fel någonstans, illvilja eller ej. Det är så många faktorer, och så många rörliga delar. Det är klart att övertramp skall straffa sig, men i praktiken känner jag att vissa resonerar på tok för hårt i den här tråden. Det skulle inte finnas många företag kvar om man agerade på den här världssynen. Speciellt i vår bransch, med dess rakbladstunna marginaler. Proportion, kom igen. Gå och kolla allabolag.se och se hur 10-40% av omsättningen slår mot vinsten hos er favoritåterförsäljare, för de gör garanterat fel också.

Visst är 40% för högt men straffet skall vara så stort att de gör allt för att aldrig hamna i samma sits igen.
Sen tycker jag vi inför ett allmänt tjänstemannaansvar för högre chefer.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Det här var 20 år sedan men minns när jag kollade på TV-apparater på Elgiganten. Stor skylt uppsatt på flera TV-apparater med "MELLANDAGSREA - NU xxxx KR!" Eftersom jag inte visste vad TV:n hade kostat innan så kollade jag under rea-skylten där gamla prislappar satt. Visade sig att priset på den vanliga skylten var ett par tusen kronor lägre än vad den kostade nu på rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lagen skyddar alla privatkonsumenter inom alla branscher, inte enbart de med ett snävt specialintresse inom ett fåtal välindexerade branscher som representeras på SweClockers. Visst vore det idealiskt om alla konsumenter hade tid, ork och kognitiv förmåga att studera prisfluktuationer och att alla varor indexerades av prisjämförelsesidor. Men det är inte så verkligheten ser ut.

Tanken är ju god, men sanningen är att direktivet inte lett till någon förbättring. Som sagt har företag som tidigare fuskat fortsatt göra så genom att höja priset tillfälligt under 30 dagar för att därefter sänka det igen. Speciellt innan BF är detta väldigt vanligt. Så någon förbättring för konsumenten har ju ej skett.

Här tycker man ju att ett direktiv med mer spelrum hade varit rimligare så att länderna själva hade kunnat implementera något som fungerar bättre. Känns inte helt genomtänkt helt enkelt.

Enda som ökat är byråkratin och komplexiteten för ÅF som ändå inte skulle fuska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har ju inget med 30-dagars regeln att göra. Och står tydligt "från bara ..." vilket innebär att det kan bero på var du bor - provade random adress och fick 573 SEK: https://i.imgur.com/k9gU4Yq.png

Nej men det sa jag inte heller.
Är det priset med billigaste grafikkortet och utan router då eller?

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Nej men det sa jag inte heller.
Är det priset med billigaste grafikkortet och utan router då eller?

Med router och grafikkort. Nej, men tråden handlar ju dock om 30-dagars regeln så din post var lite off-topic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som pratar straff så är det väl bara att göra som AMV och ha basbelopp* anställda upptill ett tak och den kan sedan öka vid fortsatta övertramp

Typ basbelopp 150k* 5k/anställd upptill 400k eller något 🙂 de har ju relativt låg vinst% men absolut så borde den kännas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tanken är ju god, men sanningen är att direktivet inte lett till någon förbättring. Som sagt har företag som tidigare fuskat fortsatt göra så genom att höja priset tillfälligt under 30 dagar för att därefter sänka det igen. Speciellt innan BF är detta väldigt vanligt. Så någon förbättring för konsumenten har ju ej skett.

Här tycker man ju att ett direktiv med mer spelrum hade varit rimligare så att länderna själva hade kunnat implementera något som fungerar bättre. Känns inte helt genomtänkt helt enkelt.

Enda som ökat är byråkratin och komplexiteten för ÅF som ändå inte skulle fuska.

Man kanske borde pröva att ändra lagkravet till 6 månder istället för 30 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Problemet är ju exakt att de inte angett det korrekta lägsta priset utan ett påhittat pris. Konsumentverket kräver förstås inte att de ska behöva hålla koll på priset hos konkurrenterna.

Tycker också att de bättrat sig, och kan hända att granskningen är baserad på äldre data.

Kollade snabbt på webhallen och hittade denna där de anger att lägsta priset under de senaste 30 dagarna ska ha varit 3290, men korrekt ska ju då vara 2490 iom den var rabatterad en dag 5 maj till det priset (här kan dock prisjakt ha gjort fel).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14503358#statistics
https://www.webhallen.com/se/product/376168-Navee-Easyride-20...

Ett till exempel: https://www.webhallen.com/se/product/370596-LG-77-OLED77G45LW...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470117#statistics => Här ska ju lägsta pris anges som 32990 och inte 44990 (plus att produkten kostade 29990 i april också).

Jag förstår inte varför det här inte får mer uppmärksamhet?
Här har vi ju hela felet, produkten märks som 44990:- när Webhallen själva haft den för 32990 så sent som i maj!

Gällande er som gnäller över böter, ni får ge er in i finans, där har vi saker som känns:
https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/finansiella-foreta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Gällande er som gnäller över böter, ni får ge er in i finans, där har vi saker som känns:
https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/finansiella-foreta...

Det är väl rätt så långt ifrån 40% av omsättningen som har framförts som en rimlig nivå i denna tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Upplever att det pågår någon slags hetsjakt på SweClockers mot Webhallen påhejad av oss medlemmar och även redaktionen.
Nyanserad kritik är självklart bra och OK men anser att vi börja närma oss något annat här och att man "letar fel".

Visst, de har uppenbarligen gjort fel i detta exempel men tycker vi bör lugna ner oss lite mer proportionerna.
Man väljer att bildsätta med en tydlig Webhallen-bild också vilket förstärker intrycket.

Ja, och inte bara bilden - utan de sätter också rubriken till "Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser", när det alltså är tio olika företag som åker dit på det - bl.a. Power, som ju också säljer datorkomponenter. På temat god sed är jag inte säker på att denna vinkling hade godkänts under pressetiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Kanske dags att Konsumentverket sätter ner foten på allvar. Sånt här daltande med långsamma granskningar, bara 10 som får ett föreläggande och viten som motsvarar chefens bil är uppenbarligen rätt tandlöst eftersom ingen rättade sig senaste gången.

Höj vitesbeloppet, gör det enklare att anmäla, vi kan hjälpa till om vi tror på att det har effekt och fäll dem tills lagen och myndigheten tas på allvar.

Skrivet av THB:

Sätt ett vite på 30-40% av årsomsättningen så bör det ske lite förbättringar så att de följer lagen.

Ja! I ett land så ändrade man KO-lagen till att om konsumenten fick rätt så har bolaget TVÅ veckor på sig att betala kompensationen (och eventuellt vite till staten), annars går det vidare till en annan process, från ett civilt ärende till ett Kriminalärende.

Bolagen betalar vad de ska när de åläggs att göra så via ett utslag. 2019 infördes ändringen. På samma sätt kan konsumenten bli ansvarig om denne "introducerar" falska bevis "bara för att få ut pengar från ett bolag: "Som Hämnd" eller på pin kiv.

Skrivet av radx:

Att det ska vara så svårt att vara helt enkelt reko och inte hålla på ljuga. För det är ju faktiskt det de blir. Personligen så har "Webbis" varit i blåsvärldret en gång för mycket för min smak nu. Det blir inga fler köp från mitt håll. Jag lägger hellre mina pengar på någon som är seriös i alla led. Inte för vara tjatig, men det är fan få företag som slår Inet på fingrarna här. Det borde inte vara så svårt egentligen. Va rak i ryggen och ärlig och sätt ett pris som inte får kunderna att känna sig blåsta och sälj inte begagnade produkter som nya. Var ärlig helt enkelt!

Jag håller med. Jag förstår inte (det klart jag gör missförstå mig rätt) hur de fuskar och trixar utan samvete för att kunden får lida för det i slutändan. Som att de säljer en hund till dig, men du får hem ett får. Eller i värsta fall en gris i säcken: en livs levande gris, vad är det jag hör i säcken en livs levande politiker? Ahh nej det var visst bara Webbhallen som gjorde ett besök - Britta sätt på Kaffet vi har f infrämmande visst...

Ett bolag lurade en gammal tant men jag kunde inte låta DETTA ske så jag drev ärendet och hon vann. Bolagets jurist så helt surt till myndigheten "Varför lägger han i sig ärendet, om han har skrivit inlagorna behöver vi inte svara" men Statens myndighet sa att "Hon har skrivit under med sin egen namnunderskrift och bifogat bild på sitt ID, så Du måste nog svara är jag rädd"...

Så viterna behöver bli större OCH utan rätt till jämkning. Sedan ska man ge bolaget en månad - två veckor är för lite tid - att betala, annars ska man kunna åtala VD:n / Styrelsen enligt brottsbalkens reglerna. MED ett belastningsregister som följd.

I den gamla damens ärende sa man att hon var tvungen att "gå hit och dit till olika ÅF affärer" för att få saken löst (hon har svårt att gå) FAST det var bolaget som ORSAKADE felet men LURADES och ville få alla att tro att damen var tvungen att byta utrustning fast det inte var något som helst fel på utrustningen utan bolaget hade stängt av tjänsten OCH påstått att hon inte hade betalat, och därför var skyldig, för en tariff som inte fanns.

Jag surnade till och sa i inlagorna att "Detta är ju tamigfan bedrägeri mot en annan äldre människa som inte känner till systemet och än mindre kan sålla ut bolagets lögner från sanning".

Jag sa till bolaget: "Detta ärende kommer ja aldrig att släppa puss och kram - åklagarvan"... De slutade trakassera henne sedan.

Så det här CIVILA snacket om att "It is a civil matter" det behövs ändras om från grunden och faktiskt bli ett brottsligt förfarande "efter ett tag", som inte ska vara längre än en månad, om sakens tillstånd inte kommer till rätta av sig självt.
(Med mened/falsk tillvitelse som ett GROVT brott om konsumenten ljuger om sakernas tillstånd bara för att få pengar å sin sida - men det ligger ju i öppen dag)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Moderator
Moderator

Även om det var retoriskt menat är uppmaningar till våld inte riktigt något vi vill ha, så ett sådant inlägg och ett annat som bara uttryckte medhåll (§ 1.6) har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Framgår det någonstans hur många varor hos Webhallen som kontrollerades? Jag är ganska säker på att de inte kontrollerade hela sortimentet, utan att det handlade om stickprovskontroller. Tre fel om de kontrollerade priset på tusen varor kan jag tycka är förlåtligt, men om kontrollen omfattade endast tio varor så är tre fel på tok för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Framgår det någonstans hur många varor hos Webhallen som kontrollerades? Jag är ganska säker på att de inte kontrollerade hela sortimentet, utan att det handlade om stickprovskontroller. Tre fel om de kontrollerade priset på tusen varor kan jag tycka är förlåtligt, men om kontrollen omfattade endast tio varor så är tre fel på tok för mycket.

Absolutely Vodka. Det är ju just det tryckfelsnisse eller ja...fel har jag ingenting emot, kosmos är kosmos. MEN Det blir sura miner när bolag alltid säger: "Inga fel har uppstått" istället för att leverera till det rätta priset.

Jag kanske är för soft, men vill man inte HA KVAR goa årliga och ärliga kunder - It's a two way streek. Pisskunder som ljuger drar ner verksamheten.

Nä det är väl jag som är dum i huvudet 🔎 😳 men jag växte i alla fall upp med princip len om att en bra vara tar man hem den reklamerar man inte.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/ko-agerar-mot-tio-kan... verkar vara en källa för detta.

Där framgår iaf:
"De tio företagen är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens."

Tack!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F /EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du råkar inte ha moms avslaget?

Längst ner på sidan:
<Uppladdad bildlänk>

Kan nog stämma xD

Men tycker de är ändå svinigt av Webhallen att behöva ställa in själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Först och främst vill jag säga att webhallen gör mycket bra saker också, så tro inte att jag är någon jättegnällig kritiker som bara pekar finger. Men något som har blivit mer och mer vanligt sedan nya rea-reglerna med att visa 30 senaste dagarna blev en grej så har bland andra ni gjort er skyldiga till en riktigt vidrig form av vilseledande information.

Jag förstår inte hur ni försvarar den här typen av bedrägeri. Ni hittar på ett fullständigt urlöjligt "ordinarie pris" som ni har produkten i bakgrunden några dagar för att sedan göra en "MASSIV REA %%%" som är långt från sanningen. Hur försvarar du den här typen av beteende?

<Uppladdad bildlänk>
https://imgur.com/a/t1KZ2de

Länk till produkt på "superrea" på webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/372756-Philips-77-77OLED...
Länk till produktens prishistorik på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13149678#statistics

Angående priset på den där TV'n.
Kolla priset på fler butiker, så blir det intressant. Prishistorik, välj butik.
Och att du eventuellt får fler att skälla på.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

Vad är det negativa med att viten kan försätta ett myglande företag i konkurs?

Om man eliminerar alla som gör fel så finns det ingen kvar som lär sig från sina misstag.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Om man eliminerar alla som gör fel så finns det ingen kvar som lär sig från sina misstag.

Det är skillnad på att "göra fel" och "fuska/mygla för att kringå lagar och regler"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vem har sagt något om eliminering?

Går fuskande företag i konkurs, för att dom fuskat och åkt dit, så överlever med hög sannolikhet alla anställda, även chefer och ägare. Och har förhoppningsvis lärt sig något, och att det är; att det inte längre lönar sig att fuska

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Angående priset på den där TV'n.
Kolla priset på fler butiker, så blir det intressant. Prishistorik, välj butik.
Och att du eventuellt får fler att skälla på.

Ingenstans menar jag på att webhallen är den enda butiken som bedrar på det här viset?
Jag skriver till och med "bland andra" i mitt inlägg.

Jag vill bara ha en rimlig förklaring till hur man kan mena att detta inte är medvetet vilseledande information. Det gäller såklart samtliga butiker som bedrar på detta viset, men nu var det webhallen jag såg i tråden och hade jag sett en annan butik som gjorde likadant hade jag velat ställa dem mot väggen med precis samma fråga.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av DJ-SAAB:

Kan nog stämma xD

Men tycker de är ändå svinigt av Webhallen att behöva ställa in själv.

Rätta mig om jag har fel, men inklusive moms är väl ändå påslaget från början?

Köper man som företag är det smidigt att kunna visa utan direkt.