Vinn nätagg från Seasonic

Asus visar upp 610 Hz-skärm på Computex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag är med på den biten du förklarar, men inte varför BFI skulle krävas för att undvika det. Sample-and-hold blur minskas vad jag har läst av de insatta enkelt genom att hold-tiden minskar, vilken den ju gör vid högre uppdateringsfrekvens.

Se denna: https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

Speciellt biten efter bilden med UFOt i olika refresh rates.

Motsvarande bild under visar siffror med BFI som bekräftar det.
Så 1000 Hz utan BFI = 1 ms persistance = 1 pixel blur vid 1000 px/sec.
500 Hz med BFI där bilden visas 1 ms (och är svart 1 ms) = 1 ms persistence = 1 pixel blur som ovan.

Teknologi kontra biologi. De insatta har väldigt bra grepp om teknologin och fysiken, men är inte särskilt insatta i hur ögat och synintryck faktiskt behandlas. De pratar främst om så kallad "persistence of vision", vilket bara utgör en del av ekvationen.

Ett synintryck är en sammanställning av ljus som har projicerats på näthänninan, över flera millisekunder, vilket är varför ett objekt som rör sig över synfältet har en tendens att smetas ut över fotoreceptorerna.

Både kropp och hjärna har ett antal mekanismer för att motverka detta när vi både rör på oss själva och fokuserar på saker i rörelse, bland annat och som tidigare nämnt, att hjärnan inte inhämtar information under en sackad. Fokuserar du på en boll i rörelse, så behåller den samma relativa position på din näthinna, efter varje sackad (ett fenomen som kallas för smooth pursuit) och smetas därför inte ut över andra fotoreceptorer.

Med andra ord så hjälper BFI och liknade tekniker, genom att dela upp rörelserna temporalt, mellan flera olika synintryck, istället för att det smälter samman, allt för mycket.

Vår hjärna är en väldigt skum sak.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommer aldrig att göra mig av med min gamla trotjänare Asus pg27uq Gsync-ultimate skärm. Det är den bästa skärm som någonsin gjorts. Spelar allt på den

Permalänk
Medlem

Med denna utveckling kommer fler och fler få uppleva spoltjut från sina grafikkort

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

0.1 ms responstid. TN-panel.

Nä, skulle inte tro det. Suck, varför måste de hålla på sådär?
Till och med på OLED som faktiskt klarar 0.3 ms så överdrivs det med påståenden om 0.03 ms istället.

OLED-panelen (varje pixel) i sig kan nog klara ner till några mikrosekunder i responstid, men det som driver/addresserar panelen brukar inte orka det

Mikrosekunder är alltså tusendelar av millisekunder, så 0.03ms känns inom det rimliga spannet faktiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

OLED-panelen (varje pixel) i sig kan nog klara ner till några mikrosekunder i responstid, men det som driver/addresserar panelen brukar inte orka det

Mikrosekunder är alltså tusendelar av millisekunder, så 0.03ms känns inom det rimliga spannet faktiskt

Det är väl knappast relevant dock?
Pixlarna klarar säkert att drivas i 2000 Hz utan problem också, men de kan ju inte marknadsföra skärmarna som 2000 Hz för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pixlarna klarar säkert att drivas i 2000 Hz utan problem också, men de kan ju inte marknadsföra skärmarna som 2000 Hz för det.

Och ändå marknadsförs de så som medbor beskriver.

Samma med bilar egentligen. Motorn i min Skoda ska ge 95hk under huven men jag kommer aldrig se den siffran ute vid hjulen efter förlusterna i drivlinan

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju absolut något helt annat, men just latens kan ju mätas med svarstiden från att signalen ändras till att utsignalen (ljuset) når rätt nivåer. Men för en skärm i under 500Hz är det knappt mätbara skillnader som inte betyder mycket alls i praktiken såklart

Men en 8ms GtG är ungefär 8ms högre latens än en OLED om allt annat är lika, men mot en annan panel som också ligger under 1ms är det verkligen minimala skillnader