Hej. Behöver hjälp 😬. Jag installerar Windows på en helt ny dator. Nya hårddisken från kingston syns i bios. Men den får inte ett eget namn i boot device ”ordningen”. Där syns inte hårddisken vilket USB:n med Windows gör.
När jag har installerat datorn klart, startar den om och USBn laddas in igen och installationen börjar om igen. Om jag tar ut USBn så kommer jag bara in i bios trots att jag valt uefi hard disk med prioritering. Några idéer?
Kolla vad det är för inställning på "Fast Boot", och prova stäng av den för att se om det gör någon skillnad.
Annars, gå in i Windows-installationen, så fort den laddat så du börjar få alternativ, prova tryck "shift+F10", du bör då få upp en kommandoprompt, skriv "diskpart" tryck enter, skriv "list disk", och sedan även "list partition" och visa hur det ser ut.
Lägger till:
Under "Settings-menyn" där du har "Save & Exit"-alternativ.
Finns det någon Boot-alternativ för installationen på Kingston-SSD:n under "Boot Override"-sektionen?
Bara så jag har förstått rätt. I settings -> Boot menu så finns inte "UEFI Hard disk: Windows Boot manager" att välja?
Finns den att välja i UEFI Hard disk Drive BBS Priorities? Vad händer om du tar ut USB stickan och bootar? Såg att du svarat på det
Bara så jag har förstått rätt. I settings -> Boot menu så finns inte "UEFI Hard disk: Windows Boot manager" att välja?
Finns den att välja i UEFI Hard disk Drive BBS Priorities? Vad händer om du tar ut USB stickan och bootar? Såg att du svarat på det
Nej det är det som är skumt. Man kan testa m.2 hårddisken i bios. Och den var 100% bra. Om jag stoppar i en USB så kommer namnet på den upp i ”boot device ordningen” men hårddisken kommer ej upp där. Utan den heter bara ”uefi hard disk” och det är nog något standard som alltid finns i bios gissar jag?
Nej det är det som är skumt. Man kan testa m.2 hårddisken i bios. Och den var 100% bra. Om jag stoppar i en USB så kommer namnet på den upp i ”boot device ordningen” men hårddisken kommer ej upp där. Utan den heter bara ”uefi hard disk” och det är nog något standard som alltid finns i bios gissar jag?
Här kommer den! Man kan söka i bios och har sökt efter ”legacy” som jag inte vet eller fattar vad det är för något. Men när jag googlade så skrev andra om den termen också.
När du installerade Windows, valde du själv att skapa en partition på disken eller lät du Windows skapa partitioner?
Det jag reagerar på är nämnligen att det ser ut som du saknar "Recovery"-partitionen, normalt är den på 500-900MB och brukar ligga efter "Primary" i listan. (På de installationer jag har sett. Kan såklart finnas annan ordning också.)
Är SSD:n ny? Återanvänd?
Efter att du installerat Windows, om den är ny, då rekommenderas att installera "CrystalDiskInfo" för att kontrollera så att disken inte har en massa driftstimmar.
Som jag se det har du två alternativ:
1. Starta installationen igen, ta bort alla partitioner i listan du kan se och låt sedan Windows automatiskt skapa partitionerna.
2. Starta diskpart -> "list disk" -> "select disk 2" (som du gjort tidigare) -> "list disk" (för att bekräfta att du har en stjärna framför rätt disk) -> clean (disken blir helt rensad, alla partitioner tas bort) -> exit -> fortsätt installationen.
Vet inte om det är något nytt påhitt från MS, men din första disk är "Disk 1" i listan, vilket är något jag aldrig sett. Normalt är "Disk 0" första disk i listan.
EDIT
Måste lägga till.
Har du mer än 1st lagringsmedia i datorn? alltså något mer än M.2-enheten? Tänker bara på SATA1-4 inte är listade i första bilden.
Här kommer den! Man kan söka i bios och har sökt efter ”legacy” som jag inte vet eller fattar vad det är för något. Men när jag googlade så skrev andra om den termen också.
Det är ju framför allt nåt på äldre modekort men bör inte vara ett problem på de nya. Men du kan ju se om "Boot mode select" har "UEFI & Legacy" testa sätt den på det i så fall. Annars ser allt korrekt ut.
Fatorer är konstiga ibland, men allt började funka när jag i bios hittade ett formaterings verktyg för hårddiskar. Formaterade hårddisken för kanske 10 gången men via bios. Startade Windows installationen och Bang allt funkade som det brukar göra. Ibland blir man milt uttryckt irriterad samtidigt som man nu är glad