Permalänk
Medlem

Snälla hjälp bilbatteri

Sitter i en skitsits.
Kom fram till spanien precis tillsammans med dottern.
Skulle hämta vår bil men den strula. Så blev att åka till flygplatsen och ta en taxi.
Bilen kan stå kvar där till imorgon sa företaget. Nu till problemet och önskar all hjälp för att felsöka.

Bilen startar med starthjälp. Kopplar bort starthjälp. Bilen Dör inte när den går på tomgång, även om elektroniken är väldigt svajig. Lamporna blinkar etc.
Så fort jag börjar köra dör den efter 2 meter.

Killen som hjälpte mig på plats hade en starthjälp som verkar rätt bra. När den var inkopplad men avstängd så lyser en blå lampa, som han då menar visar att generatorn fungerar som den ska, och batteriet är helt dött.

Det jag undrar är huruvida detta stämmer. Känns som att bilen borde dö direkt när man kopplar bort starthjälp om det är batteriet som är fel på. Men jag gissar bara.
Snälla hjälp.
Tänker i såna fall att jag köper ett batteri och åker dit imorgon.

Permalänk
Medlem

Bilen behöver inte dö om generatorn funkar som den ska, vad är det för bil etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maestro8:

Sitter i en skitsits.
Kom fram till spanien precis tillsammans med dottern.
Skulle hämta vår bil men den strula. Så blev att åka till flygplatsen och ta en taxi.
Bilen kan stå kvar där till imorgon sa företaget. Nu till problemet och önskar all hjälp för att felsöka.

Bilen startar med starthjälp. Kopplar bort starthjälp. Bilen Dör inte när den går på tomgång, även om elektroniken är väldigt svajig. Lamporna blinkar etc.
Så fort jag börjar köra dör den efter 2 meter.

Killen som hjälpte mig på plats hade en starthjälp som verkar rätt bra. När den var inkopplad men avstängd så lyser en blå lampa, som han då menar visar att generatorn fungerar som den ska, och batteriet är helt dött.

Det jag undrar är huruvida detta stämmer. Känns som att bilen borde dö direkt när man kopplar bort starthjälp om det är batteriet som är fel på. Men jag gissar bara.
Snälla hjälp.
Tänker i såna fall att jag köper ett batteri och åker dit imorgon.

När bilen är igång och starthjälp kopplas bort så drivs elektroniken på det generatorn kan ge där och då, därför stannar inte motorn.

Beroende på bil såklart men mest troligt är att när du kör iväg och behöver växla eller så så går det åt mer ström än vad generatorn kan ge i stöten och systemet orkar inte med. (Detta hjälper ju batteriet till med vanligtvis)

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att detta kan avhjälpas med ett nytt batteri. Bilen dör inte när den väl är igång om batteriet är kasst, men elektroniken skulle vara svajig som du säger.

Absolut inte bilkunnig här men har haft samma problematik i min kämpar-saab.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Är rätt lätt att kolla om det är batteriet eller generatorn.

Funkar generatorn så bör du kunna mäta typ 13.5 - 14.5v på batteripolerna när motorn är igång.

Om batteriet inte är dött så bör du ha mellan 11-12.5v på batteriet med typ helljuset igång men motorn avstängd.

Dock låter ditt symtom som att det nästan garanterat är ett trasigt eller urladdat bilbatteri men att generatorn faktiskt genererar ström så den iaf kan hålla bilen vid liv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maestro8:

Sitter i en skitsits.
Kom fram till spanien precis tillsammans med dottern.
Skulle hämta vår bil men den strula. Så blev att åka till flygplatsen och ta en taxi.
Bilen kan stå kvar där till imorgon sa företaget. Nu till problemet och önskar all hjälp för att felsöka.

Bilen startar med starthjälp. Kopplar bort starthjälp. Bilen Dör inte när den går på tomgång, även om elektroniken är väldigt svajig. Lamporna blinkar etc.
Så fort jag börjar köra dör den efter 2 meter.

Killen som hjälpte mig på plats hade en starthjälp som verkar rätt bra. När den var inkopplad men avstängd så lyser en blå lampa, som han då menar visar att generatorn fungerar som den ska, och batteriet är helt dött.

Det jag undrar är huruvida detta stämmer. Känns som att bilen borde dö direkt när man kopplar bort starthjälp om det är batteriet som är fel på. Men jag gissar bara.
Snälla hjälp.
Tänker i såna fall att jag köper ett batteri och åker dit imorgon.

Saknas mycket info tyvärr, skulle rekommendera att köpa en billig multimeter tillsammans med det nya batteriet, sen mäta spänningen mellan polerna när bilen är igång, är det runt 14 volt så är generatorn ok, är det 12-13 volt så är generatorn eller laddningsregulatorn högst troligast död och behöver bytas, kan sen såklart även vara fler fel så som en felande ecu, dålig kabel osv osv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Symptomen låter som dött batteri, men om man låter bilen gå på tomgång kan det komma igång efter ett tag. Det enda som låter knäppt är att bilen dör när du kör iväg... Så länge motorn går så genererar generatorn ström, denna ska vara tillräcklig för att täcka bilens behov och ladda batteriet. Annars hade batteriet laddats ut medan man körde.

Mitt förslag att börja med:
Du säger att elektroniken i bilen är svajig på tomgång. Testa om det blir bättre ifall du gasar när växeln ligger i neutral.
Om det är en manuell bil kan du testa att gasa mer och koppla mindre för att komma igång. På en automat kan du nog inte göra mer än att försöka starta "hårdare" genom mer gas.
Och sist: låt bilen stå på tomgång eller kör runt ett tag ifall det går för att se om batteriet kommer igång.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Symptomen låter som dött batteri, men om man låter bilen gå på tomgång kan det komma igång efter ett tag. Det enda som låter knäppt är att bilen dör när du kör iväg... Så länge motorn går så genererar generatorn ström, denna ska vara tillräcklig för att täcka bilens behov och ladda batteriet. Annars hade batteriet laddats ut medan man körde.

Mitt förslag att börja med:
Du säger att elektroniken i bilen är svajig på tomgång. Testa om det blir bättre ifall du gasar när växeln ligger i neutral.
Om det är en manuell bil kan du testa att gasa mer och koppla mindre för att komma igång. På en automat kan du nog inte göra mer än att försöka starta "hårdare" genom mer gas.
Och sist: låt bilen stå på tomgång eller kör runt ett tag ifall det går för att se om batteriet kommer igång.

Vi vet ju inte hur mycket extra strömhungrig elektronik som monterats. Typ stereoslutsteg och liknande kan ju suga i sig många watt så pass att det inte är omöjligt att generatorn knappt laddat batteriet även när bilen fungerat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad menar du med hämta vår bil? Är det din egen bil som stått parkerad länge i Spanien utan underhållsladdning? Då lär batteriet vara kört.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Bilbatteri är en slitagedel, så börja där oavsett, nytt batteri är inte fel oavsett.

Permalänk
Medlem

Jobbar med att utveckla laddare på CTEK, så kan svara på en del frågor.

Det finns många saker som kan påverka tyvärr och vi har för lite information för att kunna säga något. Men som flera säger så kan bilen gå på bara generatorn, om allt funkar. När batteriet är lågt eller dåligt så kan den hålla ner spänningen som generatorn ger så pass mycket att någon elektronik blir sur och bilen slutar gå.

Beroende på när bilen är ifrån så kan det krävas lite varvtal i motorn för att regulatorn ska gå igång och börja ladda batteriet, och även om den är igång så kan låga varvtal eller strömspikar göra att den inte orkar med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SayZk:

Symptomen låter som dött batteri, men om man låter bilen gå på tomgång kan det komma igång efter ett tag. Det enda som låter knäppt är att bilen dör när du kör iväg... Så länge motorn går så genererar generatorn ström, denna ska vara tillräcklig för att täcka bilens behov och ladda batteriet. Annars hade batteriet laddats ut medan man körde.

Mitt förslag att börja med:
Du säger att elektroniken i bilen är svajig på tomgång. Testa om det blir bättre ifall du gasar när växeln ligger i neutral.
Om det är en manuell bil kan du testa att gasa mer och koppla mindre för att komma igång. På en automat kan du nog inte göra mer än att försöka starta "hårdare" genom mer gas.
Och sist: låt bilen stå på tomgång eller kör runt ett tag ifall det går för att se om batteriet kommer igång.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vi vet ju inte hur mycket extra strömhungrig elektronik som monterats. Typ stereoslutsteg och liknande kan ju suga i sig många watt så pass att det inte är omöjligt att generatorn knappt laddat batteriet även när bilen fungerat.

Väldigt otekniskt svar här men generellt behövs nog ett fungerande batteri som en slags "reservoar", även om generatorn inte har några problem att ladda upp batteriet så är den ensam inte tillräckligt stadig att leverera rätt ström momentant till alla förbrukare med varierande varvtal osv. vad jag vet, och det kan påverka tändning, motorstyrning osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

För nästa gång när ni är iväg på längre resa, inte minst ifall det kan vara kallt under perioden, rekommenderar jag att ni sätter batteriet på laddning/underhållning. Är det under 3 veckor brukar det inte behövas (beror på bil) men då bör ni säkerställa att batteriet är fullt till att börja med, genom att köra en 30-60 minuter i någorlunda varvtal.

Skrivet av swesen:

Jobbar med att utveckla laddare på CTEK, så kan svara på en del frågor.

Det finns många saker som kan påverka tyvärr och vi har för lite information för att kunna säga något. Men som flera säger så kan bilen gå på bara generatorn, om allt funkar. När batteriet är lågt eller dåligt så kan den hålla ner spänningen som generatorn ger så pass mycket att någon elektronik blir sur och bilen slutar gå.

Beroende på när bilen är ifrån så kan det krävas lite varvtal i motorn för att regulatorn ska gå igång och börja ladda batteriet, och även om den är igång så kan låga varvtal eller strömspikar göra att den inte orkar med.

Tyvärr med dagens (eller de två sista decenniers ) elektronikproppade bilar...

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Väldigt otekniskt svar här men generellt behövs nog ett fungerande batteri som en slags "reservoar", även om generatorn inte har några problem att ladda upp batteriet så är den ensam inte tillräckligt stadig att leverera rätt ström momentant till alla förbrukare med varierande varvtal osv. vad jag vet, och det kan påverka tändning, motorstyrning osv.

Ja det behövs generellt då d t som du tänker funkar lite som en buffert för att jämna ut laddkravet.

Men går att köra utan batteri dock kommer bilen gå som skit å man får ha typ allt som drar ström avstängt så all kräm går till motorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows