Experter: Sverige farligt beroende av teknikjättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att Karim Ahmad Khan fått sitt 365-konto avstängt kan höra ihop med att han är under utredning hos ICC för sexuella övergrepp och våldtäkt, samt utnyttja sin maktposition som åklagare för egna intressen. Alltså, att arbetsgivaren har låst ute honom från sitt system. Inte Microsoft. Ni nämner bara arresteringsordern, men den ser snarast ut att vara ett försök från honom att avleda och göra honom untouchable då alla utredningar efter det kan avfärdas som konspiration och användas som bevis i antisemitiska konspirationsteorier.

Och han är under utredning för att han utfäste arresteringsorder på Benjamin Mileikowsky för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten.

Angående digitala infrastrukturen så bör Sverige på en gång skapa en nationell infrastruktur(EJ EU), det borde väl gå om man använder kanske linux etc. och förbjuda amerikansk mjukvara på offentliga system.

Kreditkort etc. borde också gå. Blir det för dyrt så kan man alltid samarbeta med övriga norden. Gäller allt egentligen, uber etc. bara att skapa en nordisk alternativ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jo, och det går väl att lappa och laga inom länderna. Vi har ju Swish själva, och har upptäckt att det går att t.om betala via blåtand i flera butiker (e.x Coop) med den!

Men, det blir ingen fullgod ersättare. Det är fortfarande begränsat vem som tar emot det, och dessutom fungerar det så klart inte med butiker utomlands ens inom EU, eller för turister som kommer hit.

Det behövs verkligen något som täcker hela EU/EES.

Ja absolut håller jag med, ville inte nämna vad jag tycker vi/EU borde göra för att hålla undan politisk diskussion men absolut hade det både medfört säkerhet och underlättat för invånare ifall EU hade både egen Swish motsvarighet (Swish har/ska väl integreras med Vipps, så inom Finland, Danmark och Norge också?) samt kortbetalningssystem. Om inte så ger i alla fall fler alternativ, som att t.ex integrera det turkiska systemet i EU också något att falla tillbaka på om USA strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Och han är under utredning för att han utfäste arresteringsorder på Benjamin Mileikowsky för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten.

Angående digitala infrastrukturen så bör Sverige på en gång skapa en nationell infrastruktur(EJ EU), det borde väl gå om man använder kanske linux etc. och förbjuda amerikansk mjukvara på offentliga system.

Kreditkort etc. borde också gå. Blir det för dyrt så kan man alltid samarbeta med övriga norden. Gäller allt egentligen, uber etc. bara att skapa en nordisk alternativ.

De borde absolut skapa det här på EU nivå och inte på nationell nivå, men du kanske lever i en värld där pengar inte har någon betydelse. Vad vet jag

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant perspektiv.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Windows 365 känns som det minsta problemet. Det som är värre är att alla verkar använda windows som grundplattform för alla sina program.
365 kan lätt ersättas med tex openoffice.
Att däremot få alla program att lira i linux känns som ett större problem.
Microsoft lär nog inte bli fattigare när många företag kommer köpa förlängda uppdateringar för stt slippa byta terminaler som inte klarar win 11.
Jobbar med företag som brottas med dessa beslut redan nu, nästan lite komiskt att de inte tänkte sig att detta kunde hända.

vi håller på att rulla ut win 11 på burkarna nu på jobbet, så många gamla program som inte ens funkar på 11an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej, båda är amerikanska företag.

Ja, lite intressant det där, visa, mastercard och amex. Stäng ner dom så har vi gigantiska problem, finns väl inte ens bankkort längre som inte är mastercard i botten?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Dunde:

"Big drama"
Det går faktiskt utmärkt att klara sig utan digitala hjälpmedel, hur konstigt det än kan låta. Människor levde i Sverige även innan 1990-talet.
Besvärligt till en början kanske, men definitivt inte samhällsomstörtande.

Då bör man vara betydligt mera bekymrad över skicket vår energiförsörjning är i. Ingen elenergi=inget samhälle som vi känner till det finns kvar.

Som det ser ut idag så är det avsevärt mycket krångligare att inte nyttja de digitala tjänsterna. Försök använda endast kontanter t.ex.

Min mor har inte brytt sig om att skaffa internetbank och bank-id. Hon betalar räkningarna via bankgirot fortfarande.

Sedan så kunde man ju tycka att de digitala tjänsterna skulle underlätta vid dödsfall, då man sedan ska ta hand om bouppteckning med allt vad det innebär… men nej, glöm det. Ett rent helvete är vad det är. Dock är det nog byråkratin i sig som är problemet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att Karim Ahmad Khan fått sitt 365-konto avstängt kan höra ihop med att han är under utredning hos ICC för sexuella övergrepp och våldtäkt, samt utnyttja sin maktposition som åklagare för egna intressen. Alltså, att arbetsgivaren har låst ute honom från sitt system. Inte Microsoft. Ni nämner bara arresteringsordern, men den ser snarast ut att vara ett försök från honom att avleda och göra honom untouchable då alla utredningar efter det kan avfärdas som konspiration och användas som bevis i antisemitiska konspirationsteorier.

Nu har jag ingen aning om just detta fall MEN jag skulle absolut inte bli förvånad att han blir utsatt för en smutskastningskampanj när han gör saker som sticker i ögonen på väldigt mäktiga personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

365 kan lätt ersättas med tex openoffice.

Precis, men det är väl riktat till struthåriga beslutsfattare, som med hög sannolikhet är beroende av MS office och inte skulle överleva utan.

Själv skulle jag jubla om jag slapp skiten.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

vi håller på att rulla ut win 11 på burkarna nu på jobbet, så många gamla program som inte ens funkar på 11an...

Ett större problem hos oss är att 11an inte ens funkar på de så kallade I/O panelerna som är små datorer helt enkelt som inte är så billiga och dessa paneler är ibland ett måste för komunikation med olika system eller återställning vid vissa typer av driftstopp.

Skrivet av backfeed:

Precis, men det är väl riktat till struthåriga beslutsfattare, som med hög sannolikhet är beroende av MS office och inte skulle överleva utan.

Ja man målar lätt in sig i ett hörn när man enbart blir 100% beroende av ett system.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ja, visst är det bra att s.k "experter" börjar vakna upp ur sina dvalor och se att sverige är ett extremt känsligt land pga våra beroenden till specifika tekniker. Men huruvida office kommer fungera el ej bör knappast ligga jättehögt på denna lista. (även om det definitivt bör vara med.) Primärt måste vi se till att återinföra lagkrav på att kontanta medel ALLTID gäller som betalningsmedel. Vid en krissituation måste vi räkna med att klara oss utan el periodvis. Då kommer garanterat digitala system ligga nere.
Sen gäller det ju att läkemedel, livsmedel, energi har kontinuitetsplaner så att leveranser och planering fungerar även utan internetanslutna digitala system.
Sen, ang jämförelesen med Open Office och 365, så är det väl snarare alla cloud-tjänster som är integrerade med 365. Inte så mycket word/excel/powerpoint som bolag är "beroende" av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Min mor har inte brytt sig om att skaffa internetbank och bank-id. Hon betalar räkningarna via bankgirot fortfarande.

Så gör även en av mina systrar. Extremt osmidigt, men funkar gör det ju. Än så länge.

Skrivet av Crimson One:

Sedan så kunde man ju tycka att de digitala tjänsterna skulle underlätta vid dödsfall, då man sedan ska ta hand om bouppteckning med allt vad det innebär… men nej, glöm det. Ett rent helvete är vad det är. Dock är det nog byråkratin i sig som är problemet där.

Ja, det var en väldigt stor besvikelse att farsans BankID inte fick användas efter han dog, det gjorde allting så förbannat mycket krångligare. Vet inte hur jävla många fullmakter jag och mina systrar varit tvungen att skriva på och fixa vittnen och helvete till, och hur många jävla papper som skulle skickas hit och dit via posten. Visst, det är för att förhindra oegentligheter och det är ju bra på sitt sätt, men att det ska vara så förbannat krångligt slapp man ju gärna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Ja, visst är det bra att s.k "experter" börjar vakna upp ur sina dvalor och se att sverige är ett extremt känsligt land pga våra beroenden till specifika tekniker. Men huruvida office kommer fungera el ej bör knappast ligga jättehögt på denna lista. (även om det definitivt bör vara med.) Primärt måste vi se till att återinföra lagkrav på att kontanta medel ALLTID gäller som betalningsmedel. Vid en krissituation måste vi räkna med att klara oss utan el periodvis. Då kommer garanterat digitala system ligga nere.
Sen gäller det ju att läkemedel, livsmedel, energi har kontinuitetsplaner så att leveranser och planering fungerar även utan internetanslutna digitala system.
Sen, ang jämförelesen med Open Office och 365, så är det väl snarare alla cloud-tjänster som är integrerade med 365. Inte så mycket word/excel/powerpoint som bolag är "beroende" av.

Office är viktigt. Just nu är ju Microsoft Office väldigt integrerat med deras cloud-miljö. Problemet är att datan inte är skyddad som den borde vara, inklusive interna dokument osv. Sedan är e-post (ingår i 365) definitivt en kritisk tjänst, som också bär på känslig information.

Gällande kontanta medel så är det ju viktigt oavsett om det är ett krisläge, för att det skyddar fri och integritetsbevarande handel. Billigt byte mellan guld/silver <--> SEK är det som hjälper inför ett krisläge. För att i krislägen lär kronan lida riktigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är helt omöjligt att OpenOffice har samma funktionsparitet som Office. För att inte tala om alla integrationer som finns med vanliga Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är helt omöjligt att OpenOffice har samma funktionsparitet som Office. För att inte tala om alla integrationer som finns med vanliga Office.

Desto större anledning att bryta beroendet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tror det bästa sättet är att sprida ut sina risker över flertalet system, aldrig lägga sekretessbelagd info i någon molntjänst, ha en tydlig exit-strategi och backup, föra dokumentation över strukturen och införa ordentlig kryptering om man vill ha extra skydd (MS erbjuder någon sorts dubbelnyckel-variant om jag inte minns fel).

Jag jobbar mycket med Microsofts molntjänster och ser självklart risker i att bli för beroende av ett enskilt system, men tycker den här typen av nyhet är ganska alarmistisk i onödan eftersom medvetenheten är väldigt stor, upplever jag, och att globaliseringen är boven där alla länder strävar efter att skaffa sig fördelar gentemot andra hela tiden. Man kan ta grundbudskapet i nyheten hur långt som helst; Ta bara Kina och Taiwans dominans på kretstillverknings-sidan - Huawei i all ära - men nästan allt kommer ju utifrån. Sprider man sina risker tillräckligt i det vid bygget av en server/dator sett till hårdvaran på kretsnivå, oavsett OS eller användande? Knappast.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte varför folk nämner OpenOffice när det är LibreOffice som har varit det bästa alternativet i kanske över 10 år nu.

LibreOffice är enbart för offline-användning. För "collaborative office" finns:

Men dessa måste installeras i samband med ett större system för filhantering osv. som t.ex. https://nextcloud.com/.

Lite case studies: https://nextcloud.com/whitepapers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Tror det bästa sättet är att sprida ut sina risker över flertalet system, aldrig lägga sekretessbelagd info i någon molntjänst, ha en tydlig exit-strategi och backup, föra dokumentation över strukturen och införa ordentlig kryptering (MS erbjuder någon sorts dubbelnyckel-variant om jag inte minns fel).

Amen.

Men jag skrattar högt inombords när jag tänker på hur bra det skulle gå för de företag jag jobbar åt att ta till sig detta. Även om de faktiskt begrep problemaktiken så skulle de vara för dumsnåla för att faktiskt göra något.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen bytt epost och molnlagring till europeiskt istället pga detta

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

För övrigt lika relevant som alltid:

European alternatives for digital products
https://european-alternatives.eu/

Personligen sträcker jag mig även till Kanada, så länge som de inte blir invaderade eller halkar ned i det auktoritära antidemokratiska kläggträsket.

Dold text
Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Openoffice ska ej användas då det är i praktiken dött sedan många år. Den moderna ersättaren heter Libreoffice.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Desto större anledning att bryta beroendet.

Kanske det, men att tro att det är på grund av beslutsfattare som inte förstår sig på teknik är lite väl naivt. Microsoft finns hos i princip varenda företag med.

Skrivet av NodCommander:

Openoffice ska ej användas då det är i praktiken dött sedan många år. Den moderna ersättaren heter Libreoffice.

Det är Libreoffice jag menade.

Permalänk
Medlem

Vad händer om..?

Hur man än vrider och vänder på det är det väldigt svårt att bli självförsörjande av sammhälskritiska produkter och varor. Vi här i Sverige kan antagligen bli självförsörjande på el, vatten och ev. produktion av livsmedel - dock ej grönsaker och frukt pga. klimatet.

Nästan alla länder, både är och kommer alltid vara, beroende av handel - och så har det varit i hundtratals, om inte tusentals år.

Vad spelar det för roll om Office 365, eller servrarna slutar fungera i i molnet om vi inte har mat, rent vatten, eller sjukhus inte kan leverera vård och läkemedel?

Det är en utopi att tro att om man bygger nationella molnlösningar, baserade på Open Source-alternativ, så kommer allt vara ”frid och fröjd”. Isfåfall måste vi här i Norden också börja bryta sällsynta jordartsmetaller, tillverka egen hårdvara samt säkerställa att inga komponenter som krävs för att säkra driften importeras. Är det ens möjligt..?

En av väldigt få länder här i världen, som de facto är självförsörjande, är Kina.

Lösningen för alla oss andra heter i dagsläget ”Diplomati och handel”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, så har det varit i många år. Att vara beslutsfattare och dum i huvudet går allt som oftast hand i hand.
Det är en sorts nationalsport i vårt land. 🤷‍♂️

Pinsamt låg nivå, du får allt skämmas för ditt eget oförstånd snarare än penis finger mot andra som faktiskt lyckats åstadkomma något i sina liv medan du bara är bitter och avundsjuk.

De flesta av våra politiker är välutbildade, över snittet bland befolkningen. Men oavsett utbildningsnivå så får de stöd av proffs, tjänstemän, med spetskunskap inom alla möjliga områden.
Man använder Office och Windows för att det är norm I samhället. Linux är skit och open office bedrövligt. Det behövs bättre alternativ helt enkelt.

Men skyll inte på politiker för att de använder marknadens bästa alternativ. Du sitter på samma platform själv, det gör alla svenska företag också. Så gör rent framför din egen dörr först, då kanske du får någon form av trovärdighet. Just nu är du bara löjlig

Permalänk
Skrivet av Gondi67:

Hur man än vrider och vänder på det är det väldigt svårt att bli självförsörjande av sammhälskritiska produkter och varor. Vi här i Sverige kan antagligen bli självförsörjande på el, vatten och ev. produktion av livsmedel - dock ej grönsaker och frukt pga. klimatet.

Nästan alla länder, både är och kommer alltid vara, beroende av handel - och så har det varit i hundtratals, om inte tusentals år.

Vad spelar det för roll om Office 365, eller servrarna slutar fungera i i molnet om vi inte har mat, rent vatten, eller sjukhus inte kan leverera vård och läkemedel?

Det är en utopi att tro att om man bygger nationella molnlösningar, baserade på Open Source-alternativ, så kommer allt vara ”frid och fröjd”. Isfåfall måste vi här i Norden också börja bryta sällsynta jordartsmetaller, tillverka egen hårdvara samt säkerställa att inga komponenter som krävs för att säkra driften importeras. Är det ens möjligt..?

En av väldigt få länder här i världen, som de facto är självförsörjande, är Kina.

Lösningen för alla oss andra heter i dagsläget ”Diplomati och handel”.

Håller man datan inom landet så har man redan kommit långt.

Amerikanska molnlösningar bygger redan till sin majoritet på Open Source: Linux, Kubernetes, Ceph, Redis, containerd, Docker, Golang, TypeScript, Python, Java, osv. osv. osv. Det är internationella projekt som även svenskar deltar i att utveckla. Det finns inget som säger att ett land på 10 milioner personer inte kan ha sina egna lokala e-post tjänster (t.ex.) som bygger på dessa projekt. Dem allra viktigast byggstenarna finns redan där, och används flitigt av Europeiska, Amerikanska, och bolag från andra länder. Europa är inte långt ifrån att ersätta t.ex. Microsoft 365 med en fullständigt öppen lösning som är integritetsbevarande och samtidigt spara miljarder i längden.

Vill man driva handel så ska det bygga på respekt av våran självständighet och självstyre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Pinsamt låg nivå, du får allt skämmas för ditt eget oförstånd snarare än penis finger mot andra som faktiskt lyckats åstadkomma något i sina liv medan du bara är bitter och avundsjuk.

De flesta av våra politiker är välutbildade, över snittet bland befolkningen. Men oavsett utbildningsnivå så får de stöd av proffs, tjänstemän, med spetskunskap inom alla möjliga områden.
Man använder Office och Windows för att det är norm I samhället. Linux är skit och open office bedrövligt. Det behövs bättre alternativ helt enkelt.

Men skyll inte på politiker för att de använder marknadens bästa alternativ. Du sitter på samma platform själv, det gör alla svenska företag också. Så gör rent framför din egen dörr först, då kanske du får någon form av trovärdighet. Just nu är du bara löjlig

Är det du, Maud Olofsson?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Så gör även en av mina systrar. Extremt osmidigt, men funkar gör det ju. Än så länge.

Ja, det var en väldigt stor besvikelse att farsans BankID inte fick användas efter han dog, det gjorde allting så förbannat mycket krångligare. Vet inte hur jävla många fullmakter jag och mina systrar varit tvungen att skriva på och fixa vittnen och helvete till, och hur många jävla papper som skulle skickas hit och dit via posten. Visst, det är för att förhindra oegentligheter och det är ju bra på sitt sätt, men att det ska vara så förbannat krångligt slapp man ju gärna.

Har man Nordea så har de en framtidsfullmakt man kan fylla i och ha ifall det händer något med ens föräldrar.
https://www.nordea.se/privat/liv/familj/framtidsfullmakt.html

Permalänk
Medlem

Vad händer om..?

Skrivet av miljöbov:

Håller man datan inom landet så har man redan kommit långt.

Amerikanska molnlösningar bygger redan till sin majoritet på Open Source: Linux, Kubernetes, Ceph, Redis, containerd, Docker, Golang, TypeScript, Python, Java, osv. osv. osv. Det är internationella projekt som även svenskar deltar i att utveckla. Det finns inget som säger att ett land på 10 milioner personer inte kan ha sina egna lokala e-post tjänster (t.ex.) som bygger på dessa projekt. Dem allra viktigast byggstenarna finns redan där, och används flitigt av Europeiska, Amerikanska, och bolag från andra länder. Europa är inte långt ifrån att ersätta t.ex. Microsoft 365 med en fullständigt öppen lösning som är integritetsbevarande och samtidigt spara miljarder i längden.

Vill man driva handel så ska det bygga på respekt av våran självständighet och självstyre.

Jag vet och håller med 100%. Det jag försökte poängtera var att vi har långt många fler beroenden här i Sverige än vilket operativsystem man använder och var servrarna står.

Så länge man har bra relationer med sina handelspartners är det normalt inga problem.

Det fanns en tid före Internet också. Då fanns det både mat, skolor och sjukvård. Vill man adressera den totala riskbilden ev. konflikter kan medföra, eller enbart de amerikanska ”Techjättarna”? Vad är viktigast, mat eller nationella OpehSource-lösningar? Kanske en fråga för MSB och inte detta forum.

Permalänk
Medlem

Fanns ju en tid när man kunde välja att ha ett bankkort som fungerade för betalningar inom
Sverige. Innan dess hade vi uttagskorten.

Får väl hoppas att det kommer lite krav på resiliens framöver.

Permalänk
Medlem

Lite som med alla kinesiska el-bilar diverse digitala backdoors som rullar runt på våra vägar. När de väl har tillräckligt många ute på marknaden kan de bara deaktivera dessa och ställa till med trafik kaos.