Experter: Sverige farligt beroende av teknikjättarna

Permalänk
Melding Plague

Experter: Sverige farligt beroende av teknikjättarna

Microsoft skulle kunna ”stänga landet” på 30 dagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Som Fylking en gång myntade...

Äntligen börjar den stora grå massan vakna upp och komma ut ur dimman gällande detta.

Snart kanske jag även kan nyttja den kommunala barnomsorgen utan att ha tecknat användaravtal med Google eller Apple???

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ja, så har det varit i många år. Att vara beslutsfattare och dum i huvudet går allt som oftast hand i hand.
Det är en sorts nationalsport i vårt land. 🤷‍♂️

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

30 dagar? Skulle gissa att det skulle gå mycket snabbare än så.

Permalänk
Medlem

Windows 365 känns som det minsta problemet. Det som är värre är att alla verkar använda windows som grundplattform för alla sina program.
365 kan lätt ersättas med tex openoffice.
Att däremot få alla program att lira i linux känns som ett större problem.
Microsoft lär nog inte bli fattigare när många företag kommer köpa förlängda uppdateringar för stt slippa byta terminaler som inte klarar win 11.
Jobbar med företag som brottas med dessa beslut redan nu, nästan lite komiskt att de inte tänkte sig att detta kunde hända.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vi är beroende på väldigt många sätt. Hela världsmarknaden är beroende av USA och SWIFT systemet. Handla i dollar osv.

Att förlora tillgång till Word och excel är nog inte största problemet. Det finns open source alternativ. Det är svårare att ändra banksystemet.

Men om det skulle hända måste något gått väldigt snett i USA eller Sverige och vi skulle ha större problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hela Europa bör vakna upp och inse att vi blir väldigt sårbara när vi blir beroende av mjukvaror och tjänster från andra länder

Finns städer i både Danmark och Tyskland som har gått över till att använda öppen källkod, som linux istället för Windows och LibreOffice istället för Microsoft Office, det är ett litet steg på vägen.
Vi bör även se över vilka molntjänster vi som samhälle använder och i vilka länder dessa servrar ligger i, helst bör vi ha egna tjänster där vi har kontroll.

Liknande problem har vi även med andra tjänster där amerikanska konsultbolag har tjänat stora pengar utan att slutprodukten ens har fungerat tillfredsställande: olika vårdplattformar har varit i blåsväder det senaste året t.ex.

Kravbeställare i offentliga verksamheter och myndigheter bör vara införstådda med hur sårbart vi som samhälle blir när vi förlitar oss på utländska företag som använder stängd källkod, istället bör vi se till att allt mer efterfråga egen öppen källkod, där vi har möjlighet att se vad koden gör och även ställa krav på interoperabilitet för att lättare kunna anpassa olika tjänster för olika behov.

EU bör ha möjlighet att fokusera på att stödja utveckling av sådant här i medlemsländerna så att vi alla kan ha oberoende IT i olika samhällsfunktioner.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, så har det varit i många år. Att vara beslutsfattare och dum i huvudet går allt som oftast hand i hand.
Det är en sorts nationalsport i vårt land. 🤷‍♂️

Beslutsfattarna har åtminstone en uppseendeväckande tendens att alltid verka sitta i baksätet och reagera på händelser, även i frågor där det varit uppenbart för varje tänkande individ var det förr eller senare kommer sluta. Man verkar ytterst sällan arbeta proaktivt, och/eller beakta långsiktiga konsekvenser innan beslut.

Vet inte vad det beror på. Tror inte beslutsfattare som grupp är särskilt klenbegåvad i saklig mening. Kan det snarare röra sig om någon slags kvartalsekonomisk mentalitet i meningen att det som händer nästa mandatperiod sannolikt inte är deras problem, i kombination med att man faktiskt kommer undan med ett "vi har varit naiva" när skiten träffar fläkten?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ett relaterat problem, samtliga betalkort ("kreditkort") kontrolleras av amerikanska bolag (Mastercard, Visa). Hur kan det inte finnas ens en enda kortutfärdare på samma nivå inom EU? I det lilla jag kan göra som privatperson har jag nästan helt upphört använda betalkort så långt det går och kör endast Swish eller direktöverföring med min bank.

Jag hoppas verkligen det blir förbättringar här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det inte så att: Visa hör till Usa och Mastercard hör till EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vi är beroende på väldigt många sätt. Hela världsmarknaden är beroende av USA och SWIFT systemet. Handla i dollar osv.

Att förlora tillgång till Word och excel är nog inte största problemet. Det finns open source alternativ. Det är svårare att ändra banksystemet.

Men om det skulle hända måste något gått väldigt snett i USA eller Sverige och vi skulle ha större problem.

SWIFT är vad jag kan se en medlemsorganisation med säte i Belgien. Ryssland blev uteslutet ur SWIFT men gick över till att använda det kinesiska alternativet CIPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Är det inte så att: Visa hör till Usa och Mastercard hör till EU?

Nej, båda är amerikanska företag.

Permalänk
Medlem

Har ifrågasatt detta på mitt nuvarande företag där vi använder oss av Microsofts produkter. Det är rätt intressant att de bajsar på sig bara någon nämner cyberangrepp, men ingen höjer ögonbrynen över hur beroende vi är av produkter från ett land som USA. Tyvärr så är det ju svårt och antagligen ett väldigt stort jobb att överge deras produkter, om inte omöjligt för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett relaterat problem, samtliga betalkort ("kreditkort") kontrolleras av amerikanska bolag (Mastercard, Visa). Hur kan det inte finnas ens en enda kortutfärdare på samma nivå inom EU? I det lilla jag kan göra som privatperson har jag nästan helt upphört använda betalkort så långt det går och kör endast Swish eller direktöverföring med min bank.

Intressant i sammanhanget är också att det där inte lär vara något vi inte kan göra lika bra själva. Ser inte var USA skulle ha några direkta konkurrensfördelar, om något är väl lönenivåerna i den sortens ganska kvalificerade befattningar som kan vara aktuella på ett sådant företag högre i USA än Europa. Det är inte på något vis jämförbart med att exempelvis försöka konkurrera med Kinas tillverkningsindustri och dess nära nog oändliga tillgång till billig arbetskraft - hallå Northvolt - eller liknande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ett globalt problem. Turkiet har gjort bra med att ha lanserat en egen nationell kortbetalningssytem, blir ju mer skyddad ju mer lokalt det är.

Permalänk
Medlem

Microsoft har en kontorsbyggnad på tre våningar i Stockholm som huserar en säljarmé. Många middagar, ryggdunkande och partnerskap har det blivit med åren. Tentaklerna har infiltrerat varenda beståndsdel av offentlig sektor.

Alla dessa chefer och mellanchefer inom offentlig förvaltning blir helt lyriska när Microsoft kommer på tal. Man måste rycka ogräset med rötterna. Många skulle behövas bytas ut om det ens skulle vara möjligt att få till en förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ett globalt problem. Turkiet har gjort bra med att ha lanserat en egen nationell kortbetalningssytem, blir ju mer skyddad ju mer lokalt det är.

Jo, och det går väl att lappa och laga inom länderna. Vi har ju Swish själva, och har upptäckt att det går att t.om betala via blåtand i flera butiker (e.x Coop) med den!

Men, det blir ingen fullgod ersättare. Det är fortfarande begränsat vem som tar emot det, och dessutom fungerar det så klart inte med butiker utomlands ens inom EU, eller för turister som kommer hit.

Det behövs verkligen något som täcker hela EU/EES.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Big drama"
Det går faktiskt utmärkt att klara sig utan digitala hjälpmedel, hur konstigt det än kan låta. Människor levde i Sverige även innan 1990-talet.
Besvärligt till en början kanske, men definitivt inte samhällsomstörtande.

Då bör man vara betydligt mera bekymrad över skicket vår energiförsörjning är i. Ingen elenergi=inget samhälle som vi känner till det finns kvar.

Permalänk
Medlem

Det finns också en fara med det omvända, alltså att bygga egna system istället för att köpa in något fungerande system av annan operatör. Senast är det ju diverse blåsljussystem, skolsystem och journalsystem som är aktuella. Där det alltså gått käpprätt åt skogen och skattebetalarna står för notan. Så visst måste vi börja se om vårt eget hus och ha mer lokala system, men att tro att det ska gå att bygga nytt varje gång är en utopi. Här behöver kravställare och projektledare en betydligt högre kompetens än vad som verkar vara fallet, och större system bör då göras på nationell nivå eller EU-nivå. Vill inte se nåt nytt multi-miljardprojekt som går i stöpet tack.

När det gäller operativsystem och Office så bör nog en större andel än idag landa i någon opensource-OpenOffice samt Linux. Det är dags att börja tänka i de banorna på myndighetsnivå. Det skulle också driva på utvecklingen för att fler program flyttar över i den plattformen. Vi kanske kan börja se slutet på Windows härskarvälde snart? Det vore verkligen önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Beslutsfattarna har åtminstone en uppseendeväckande tendens att alltid verka sitta i baksätet och reagera på händelser, även i frågor där det varit uppenbart för varje tänkande individ var det förr eller senare kommer sluta. Man verkar ytterst sällan arbeta proaktivt, och/eller beakta långsiktiga konsekvenser innan beslut.

Vet inte vad det beror på. Tror inte beslutsfattare som grupp är särskilt klenbegåvad i saklig mening. Kan det snarare röra sig om någon slags kvartalsekonomisk mentalitet i meningen att det som händer nästa mandatperiod sannolikt inte är deras problem, i kombination med att man faktiskt kommer undan med ett "vi har varit naiva" när skiten träffar fläkten?

Är inte det här precis likadant som många chefer på olika håll?
Ett kortsiktigt tänk och förvåning när det som varnats för händer.
Jag har på nära håll sett fullt normalfungerande och t o m vettiga individer, som förändrats enormt när de plötsligt blivit chefer.

Sen gällande ämnet i sig är ju väldigt mycket beroende av andra länder, där USA är dominerande. Det har litats blint på att de är pålitliga och alltid kommer att vara det.
Jämför t ex med Kina, där man i högre grad är medveten och undviker det (se t ex fallet med Huawei). Men där är man istället mer beroende av deras produktionskapacitet.
Vem kan man lita på?
Att göra allt nationellt lär ju inte varken vara möjligt el bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

SWIFT är inte Amerikanskt, det ägs tillsammans av alla banker som använder det och har sitt ursprung samt huvudkontor i Belgien med servrar i Holland, USA och Schweiz. USA kontrollerar inte SWIFT.

Att USD är världshandelsvalutan är inte heller något som ger USA någon direkt makt över världshandeln, vad det ger dem är bättre avtal för statsskuldslån samt att omvärlden inte är direkt intresserade av att se USD kollapsa.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Varför viktiga institutioner måste enbart använda inrikes- eller lokala/on-prem tjänster:

• Datan kan stjälas av Amerikanska underrättelsetjänster och sedan användas mot oss.

• Viktiga tjänster kan avaktiveras för att utpressa oss.

• Mindre innovation inrikes och tillsammans med grannländer p.g.a. att "vi har ju något som redan fungerar, Microsoft, Google, etc. tar hand om det".

Finns det ett enda universitet i Sverige som inte använder Microsoft 365?? Det hela har verkligen spårat ur och jag är så glad att problemet lyfts upp! Vi behöver ett initiativ där man kartlägger till hur stor utsträckning landet är beroende av externa tjänster och börja arbete med att sakta men säkert ta tillbaka styrandet av vårat eget data.

Permalänk
Medlem

Ingen som har reflekterat över riskerna med industri-spionage när man har tekniker från länder med de högsta behörigheterna och samma land har ambitioner att växa inom alla områden? Och då menar jag inte Kina, där har folk vaknat, men Indien verkar flyga under radarn än så länge. ”Vi har varit naiva”, ”Vi såg det inte komma” o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av cp_:

Microsoft har en kontorsbyggnad på tre våningar i Stockholm som huserar en säljarmé. Många middagar, ryggdunkande och partnerskap har det blivit med åren. Tentaklerna har infiltrerat varenda beståndsdel av offentlig sektor.

Alla dessa chefer och mellanchefer inom offentlig förvaltning blir helt lyriska när Microsoft kommer på tal. Man måste rycka ogräset med rötterna. Många skulle behövas bytas ut om det ens skulle vara möjligt att få till en förändring.

Jag håller med dig.

Men vem ska man egentligen peka fingret på? Det finns tjänster som helt enkelt inte har skalbara open source alternativ. Det krävs att man investerar på att tillgängliggöra sådana tjänster inrikes och inom EU så att vi faktiskt kan erbjuda diverse institutioner rimliga alternativ. Vi är inte långt därifrån heller!

Rättade till texten.
Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Är inte det här precis likadant som många chefer på olika håll?
Ett kortsiktigt tänk och förvåning när det som varnats för händer.
Jag har på nära håll sett fullt normalfungerande och t o m vettiga individer, som förändrats enormt när de plötsligt blivit chefer.

Sen gällande ämnet i sig är ju väldigt mycket beroende av andra länder, där USA är dominerande. Det har litats blint på att de är pålitliga och alltid kommer att vara det.
Jämför t ex med Kina, där man i högre grad är medveten och undviker det (se t ex fallet med Huawei). Men där är man istället mer beroende av deras produktionskapacitet.
Vem kan man lita på?
Att göra allt nationellt lär ju inte varken vara möjligt el bli bra.

Det är det nog. Kan förstås inte tala för andra, men för egen del så har arbetsbördan stadigt ökat med att jag avancerat, och det kan ibland bli väldigt frestande att ta ett erbjudande som ger en omedelbar lösning på det förestående problemet, särskilt så när leverantören sköter sig själv, och inte kräver mer engagemang än ett och annat ja eller nej från mig. Får för mig att amerikanska IT-jättar är väldigt bra på just det.

Ja, i fallet USA är det ju dessutom något av ett worst case scenario som blivit verklighet från nära nog ingenstans. Landet fick en president med mentalitet som en sextonårig tjej efter nästan ett sekel av oavbruten pålitlighet.

Nä, att försöka göra allt nationellt kommer med konsekvenser som väldigt få skulle tolerera. En av de mest uppenbara är väl att man skulle vara tvungen att dumpa löner till en konkurrenskraftig nivå (läs: backa arbetarklassens levnadsstandard ett sekel), vilket jag inte tror eller hoppas någon är beredd att göra. Oavsett vad har globaliseringen gett stordriftsfördelar som förstås skulle gå förlorade hur man än vrider och vänder på saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahahahhah, är enda jag kan säga

De kom på detta nu?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att utveckla en svensk kryptovaluta (e-kronan?) så kan man börja arbeta på en "infrastruktur" som ska stödja det betalsystemet, ganska enkel och framtidssäker lösning.

Och som några påpekat är ju windows den största boven och där ser jag Linux som bästa och kanske enda alternativ. Så får man ta programmen och det andra allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Och som några påpekat är ju windows den största boven

Med fler och fler system webbaserade så är klienten det minsta problemet, snarare då som artikeln säger system vi gjort oss beroende av och att vi petat upp våra servrar i moln kontrollerade av usa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av cp_:

Haha. Kommen ni ihåg datakörkortet?
Excel, Word, ms office, Windows och sånt fick man lära sig.
Kul. (Kul för Microsoft alltså)

Permalänk
Medlem

Att Karim Ahmad Khan fått sitt 365-konto avstängt kan höra ihop med att han är under utredning hos ICC för sexuella övergrepp och våldtäkt, samt utnyttja sin maktposition som åklagare för egna intressen. Alltså, att arbetsgivaren har låst ute honom från sitt system. Inte Microsoft. Ni nämner bara arresteringsordern, men den ser snarast ut att vara ett försök från honom att avleda och göra honom untouchable då alla utredningar efter det kan avfärdas som konspiration och användas som bevis i antisemitiska konspirationsteorier.