Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Ni som prismatchar hos Elgiganten, har ni någon erfarenhet med prismatch mot retrospelsbutiken och lägger Elgiganten då till fraktkostnad på matchade priset?

Jag har prismatchat på elgiganten mot retrospelsbutiken. Tror att elgiganten lägger till fraktkostnad på priset ol det inte erbjuds fraktfritt. Jag valde att åk hämta i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Härligt! Nintendo Vouchers verkade inte funkade på nätet för Sverige, ska testa på konsolen istället.

Alla större spel, typ Donkey Kong Freeze, Yoshi's Crafted World kostar ju ca. +600 kr, så lätt värt om man inte kan få tag på en begagnad, fysisk kopia för ca. 400 kr.

Det beror på. Om man köper fysiskt kan man ju sälja vidare och få tillbaka nästan allt. Men vill man inte krångla med det eller vill ha kvar spelen så är det nog värt Hoppas de inför Vouchers för exklusiva Switch 2 spel med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag har inte läst några användarvillkor för Switch 2, så jag kan inte ge ett definitivt svar på din fråga.

Men om jag resonerar enligt sunt förnuft så tror jag inte de kan hävda att man inte äger hårdvaran, eller komma undan med villkor som innebär att hårdvaran stängs av via fjärrstyrning om man använder den på fel sätt. Det vore extremt konsumentfientligt och möjligtvis olagligt.

Däremot kan de så klart stänga av tjänster som levereras online om man bryter mot användarvillkoren för dessa tjänster. Så hypotetiskt kanske man kan bli av med sitt konto och därmed kanske möjligheten att ladda ner köpta digitala spel kopplade till det kontot.

Detta gäller troligtvis också Wii, 3DS, Wii U, Switch 1, samt alla Xbox och Playstation med onlinefunktioner.

Men jag utgår från att man i det läget fortfarande kan spela fysiska spel lagrade på spelkassetter, samt installera systemuppdateringar som kommer med på dessa kassetter.

Som du märker är det ganska mycket fritt resonemang utan tillgång till information direkt från Nintendo i detta svar. Någon som har mer fakta eller andra infallsvinklar får gärna fylla på.

Bra förklarat gällande användarvillkoren.

Gällande fysiska spelen så är fysiska spel fysiska. Däremot finns det numera även "fysiska" spel på så kallade Game Key Card (själva spelkortet). Ett GKC-spel är egentligen ett digitalt spel på spelkort. Så det måste laddas ner. Fördelen jämfört med ett renodlat digitalt är att GKC-spelen går att sälja vidare på tradera exempelvis, medan digitala är låsta till ens konton.

Hur fördelningen mellan 100% fysiska, GKC och 100% digitala spel ser ut eller kommer se ut är svårt att säga. Tror att Nintendos egna kommer vara 100% fysiska men en salig blandning bland tredjepart.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Konsolgrävare

Disgaea 7 Complete, launching exclusively for Nintendo Switch 2 in Fall 2025!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Inet har helt rätt i det dom säger, när de säljer en Switch för priset de gör, har de en vinst på ca 300-400 kr. På en produkt som kostar 7000-8000 kr. Det är extremt låg marginal. De måste då till tillbehör och spel för det ska vara lönsamt, för den vinsten ska betala för löner, hyra osv osv.

Tycker den stora utmaningen ligger i just detta. Att köpa spel och tillbehör ute i butik är mer eller mindre utdött numera. PC-spel har lämnat butikerna sedan länge. Xbox likaså då Microsoft ser Game Pass och liknande tjänster som framtiden.

Kvar finns Playstation-spel till hyfsade priser samt Nintendo-spel till överpris.

Spel är dock numera både lättare att hitta samt ofta billigare att köpa online. Tillbehör finns på Temu, Amazon, Biltema och Ica Maxi.

Så vad behöver vi de fysiska specialbutikerna till egentligen?

Lite ironiskt, så är det väl nära nog enbart Webhallen som fortfarande har spelkonsoler uppställda i några butiker?

Att vandra runt i en Power- eller Elgiganten-butik är ungefär lika inspirerande som ett Apotek idag efter att MediaMarkt lämnade Sverige.

Permalänk
Medlem

Återigen.. Mer än bara en länk tack.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får börja skriva "Trailer för nytt spel!:" i början av inlägget så folk blir nöjda. :'D

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tallem:

Återigen.. Mer än bara en länk tack.

Yep såg den! Därför jag inkluderade infon i Rubriken 👍

Spelade 6an på första switchen och gillade det. Ville informera tråden för dom som var intresserade att 7an skulle komma till Switch 2 😄

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Verkar ta en jäkla tid för min Switch att komma till Sverige. Ska det verkligen ta sån tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krihal:

Verkar ta en jäkla tid för min Switch att komma till Sverige. Ska det verkligen ta sån tid?<Uppladdad bildlänk>

Mitt Bravely Default åkte på sightseeing i några dagar i Tyskland den här veckan. Kommer på måndag. Verkar bero var företagen har sina lager och hur lång tid det tar att få det till en flygplats. Efter det brukar det gå snabbt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats peta in hela 4 st Switch 2-spel på konsolen! Bortsett från Mario Kart World, så känns Hogwarts Legacy som det spel som vunnit mest på en Switch 2-utgåva.

Breath of the Wild och No Man's Sky hade nästan lika gärna kunnat vara upphottade Switch-versioner likt Mario Odyssey.

Har hittills bara kört i handheld-mode, så kanske ändrar uppfattning i dockat läge.

*Just Hogwarts Legacy är iofs på många sätt ett helt nytt spel. Skönt att min sparfil från Switch-versionen gick att läsa in

Edit:
Kan tillägga att jag just nu har 148GB ledigt på konsolen. Lägger nog även in The Witcher 3 och lugnar mig lite sen

Permalänk
Skrivet av krihal:

Verkar ta en jäkla tid för min Switch att komma till Sverige. Ska det verkligen ta sån tid?<Uppladdad bildlänk>

Min Switch 2 från Fnac var i HUB NORD tidigt den 12e. Imorse kom den till Køge och utkörning bokad imorgon. Köpte lite andra grejer som kom till HUB NORD tidigt den 11e som jag inte fått några fler uppdateringar för. Lite konstigt att det som skickades sist kommer fram först 🙃 Så vetekatten vad som händer med grejerna som kom in den 11e 🤷

Edit: Båda paketen från den 11e blev också behandlat i Køge nu. Tidigast leverans på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Har lite frågor till er som redan fått eran Switch 2:

- Har man behov av SDkort om man spelar via fysiska spel?
- Om man "uppgraderar" t.ex. Zelda BOTW/TOTK, visst kan vi fortfarande spela på spelkassetten eller måste vi köra ladda ner spelet och köra digitalt?
- Ni som köpt SDkort, räcker ens 256gb något? Det känns som att vissa spel tar så mycket plats och man kommer fylla den direkt, men jävlar vad dyra 512gb och 1TB är!

totk upgrade tar upp 4,1GB
botw upgrade tar 10,5GB
mkw tar 21,9GB
gamecube tar 5,1GB

Upgrades till zelda kräver fysiska spelt i, om det är ett fysiskt man har.

Jag ser ingen anldening att köpa ett minneskort ännu. Sure om man gör en system transfer så kommer alla spel som du hade på din gamla konsol att laddas ner tills minnet är fullt. Men jag behöver inte massa spel på konsolen som jag inte kommer spela.

Som referens så laddar min konsol ner i runt 300Mbit/s (dockat som wifi). Helt horribelt jämfört mot steam men inte uselt sätt mot konkuransen. Det blir ~135GB/h

Lite mer referens, botw NS1 patch tar 944MB, totk NS1 patch tar 554MB.

Permalänk
Medlem

Är det mer lönsamt att skapa ett amerikanskt Nintendo-konto än ett svenskt eller kan man byta enkelt som på ett Xbox-konto?

Permalänk
Medlem

Hur ser Switch 2 ut på en stor 4k tv? Förstår att det mesta är uppskalat, men blir det åtminstone skarpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yocke:

Hur ser Switch 2 ut på en stor 4k tv? Förstår att det mesta är uppskalat, men blir det åtminstone skarpt?

Jag spelar på 85" TV och tycker det ser ok ut, har inte stört mig på att det ser för pixligt ut iaf men det spelar nog roll vilken typ av spel du spelar också.

Permalänk
Skrivet av Plurvski:

Detta är numret till den tyska Nintendo store:
+49 69 66105900

När jag spelar kan jag lira max 2-5 min innan spelet crashar, är så på alla spel! Har testat allting och hittat någon på Reddit som har haft samma problem och den personen lämnade även in sin!

Köpte du från tyska eller den irländska Nintendo store?

Hoppas att det löser för dig så snart som möjligt!

Har du Mario kart world?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Är det mer lönsamt att skapa ett amerikanskt Nintendo-konto än ett svenskt eller kan man byta enkelt som på ett Xbox-konto?

Det är det! Inga problem att ha flera profiler på maskinen för olika regioner. Kan vara svårt att använda sitt svenska kort dock i andra regioner för eShop. Men presentkort finns att köpa på nätet för t.ex amerikanskt konto för att fylla på saldot den vägen sen handla. Nintendo har inga begränsningar när det kommer till att köpa spel från andra regioner. Man riskerar inte att bli bannad med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag spelar på 85" TV och tycker det ser ok ut, har inte stört mig på att det ser för pixligt ut iaf men det spelar nog roll vilken typ av spel du spelar också.

Jättesnyggt med spel för Switch 2 vare sig renodlade sådana eller uppgraderingar. Körde ett Switch 1 spel som ej fått uppgradering och då ser det lite pixligt ut i kanterna på min 75 tums 4K TV. Kanske om jag ändrar konsolen till 1080p så blir det snyggare men vill ha 4K på för Mario Kart bl.a

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är det! Inga problem att ha flera profiler på maskinen för olika regioner. Kan vara svårt att använda sitt svenska kort dock i andra regioner för eShop. Men presentkort finns att köpa på nätet för t.ex amerikanskt konto för att fylla på saldot den vägen sen handla. Nintendo har inga begränsningar när det kommer till att köpa spel från andra regioner. Man riskerar inte att bli bannad med andra ord.

Härligt, men då ska jag nog skaffa mig ett amerikanskt konto det första jag gör. Har ett amerikanskt kreditkort så 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Härligt, men då ska jag nog skaffa mig ett amerikanskt konto det första jag gör. Har ett amerikanskt kreditkort så 🙂

Som givet då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaping Jupiter:

Otroligt bra pris.

Det är snarare alla andra som har otroligt dåligt pris!
Jag betalade också 510€ för Kart-bundle, och jag förstår inte varför någon betalar mer än så med tanke på hur enkelt och smidigt det är att beställa direkt från Nintendo till det priset.

Permalänk

Fråga till MKW-spelare som kanske klarat ut spelet redan:

Det finns massa P-switchar på kartan. Jag har bara klarat en av dem. Låser man upp något om man klarar fler av dem? Karaktärer, kärror, med mera? Hittills har jag bara låst upp en ny karaktär och en ny kärra genom att ha kört runt på kartan och samlat på mig mynthögar.

Dold text

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av huggeMugg:

Min Switch 2 från Fnac var i HUB NORD tidigt den 12e. Imorse kom den till Køge och utkörning bokad imorgon. Köpte lite andra grejer som kom till HUB NORD tidigt den 11e som jag inte fått några fler uppdateringar för. Lite konstigt att det som skickades sist kommer fram först 🙃 Så vetekatten vad som händer med grejerna som kom in den 11e 🤷

Edit: Båda paketen från den 11e blev också behandlat i Køge nu. Tidigast leverans på måndag.

Fick nu på eftermiddagen att den kom till köge. Men var i Hub Nord i 2 dagar

Permalänk
Medlem

Installerade mitt igår. Parade ihop med mina 2 nya 8bitdo Ultimate 2C. Gick smidigt efter uppdateringen av kontrollerna via PC. Något som stör mig enormt är att det inte går att väcka konsolen via kontrollern. Inte ens skaka går som gick på switch 1. Synd…

Permalänk

En liten grej som är lite synd för oss som vill skaffa fysiska spel är att de har gjort omsagen till det sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnaGGelMan:

En liten grej som är lite synd för oss som vill skaffa fysiska spel är att de har gjort omsagen till det sämre.

Framsidan är sämre men ryggen är mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min Switch2 igår, överföring från gamla switchen fungerade bra vad det verkar. Har faktiskt köpt lite fler begagnade fysiska S1 spel som jag vill ha i samlingen. Jag är väl gammeldags men jag kommer bara köpa fysiska spel, vilket föll lite med köpet av Switch 2an då jag köpte bundle med mariokart. Vilket jag ångrar lite men kunde inte motstå att aktivera koden igår och laddade ner spelet. Kommer kanske köpa det fysiska spelet sen ändå, men inte hunnit spela det än då det stod och laddade ner, det får bli premiär ikväll med familjen. Sonen som är 5år, är uppspelt över nya mariokart så det ska bli kul.

Men jag fick lite att fundera på vad man ska göra med sin Switch OLED, den är aldrig spelat på utanför docka och är bara 1,5år men den har liksom blivit något som man inte vill sälja. Får nog bli en reservkonsol och den man tar med sig på semester.

Permalänk
Medlem

Jag hade väl inte helt en plan när jag köpte min NS2 men inser nu att den kanske ska med ut i bland och få se den vida världen. Men vilket fodral ska jag köpa?

Jag funderar på https://www.webhallen.com/se/product/386253-Nacon-Switch-2-Po... mest för att det finns i butik idag. Men hittar nästan inget om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Installerade mitt igår. Parade ihop med mina 2 nya 8bitdo Ultimate 2C. Gick smidigt efter uppdateringen av kontrollerna via PC. Något som stör mig enormt är att det inte går att väcka konsolen via kontrollern. Inte ens skaka går som gick på switch 1. Synd…

Ja, förhoppningsvis så är detta något som Nintendo kan fixa i framtida OS-uppdatering av SW2 (om de inte medvetet tagit bort det för att hajpa försäljning av nya pro2kontrollen). Så jag är hoppfull att detta kommer lösa sig med tiden!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]