Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Lite gameplay från Cronos: The New Dawn. Ser lovande ut tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vad är det för fel på dualsense? Jag tycker själv att den är riktigt bra. Dom tidigare kontrollerna dualshock 1-3 framför allt var ingen höjdare ergonomiskt däremot. Dualshock 4 var ett steg i rätt riktning, men kanske inte nådde ända fram.

Det finns ju grader av ergonomi och det är ju ingen total katastrof men tänkte på främst följande saker:

• Tjockleken och tyngden på handkontrollen gör att den är gjord för större händer. Utelämnar en stor andel av användarna. Men det är svårt med one size fits all.

• Att båda styrsparkarna är i mitten leder till onaturlig position för främst den vänstra tummen. Man kan ju testa själv och se var tummen lägger sig när handen är avslappnad. Den lägger sig inte i den vinkeln som det blir på en Dualsense. Är ju lite problematiskt då det är vänstra styrspaken som man typ sällan rör till andra knappar.

• Dualsense kräver ganska mycket kraft för att röra styrspakarna åt nåt håll och det i kombination med positioneringen gör att tummen måste jobba onödigt hårt.

• Adaptive triggers ger en onödig anspänning i handen som är väldigt onaturlig i den vinkeln man håller fingrarna i under längre tid. Det går ju dock att stänga av så är egentligen upp till en själv om man far illa av det. Beror också lite på spelet hur dåligt det är implementerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Tack för svaret. Jag har spelat en del av dem men inte alla. Sen har jag även lånat hem ett VR1 för sommaren mest för att testa, kanske värt det då om det finns bra vr-spel också.

Räcker med Extra väl om man nu inte vill spela spel ur klassikerkatalogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Räcker med Extra väl om man nu inte vill spela spel ur klassikerkatalogen?

Sant men då priset var mer eller mindre detsamms för Extra o Premium så.... jag valde iaf att köra ett år med Premium.
Nu ska jag spela om Uncharted o Ghodt of Tsushima samt ge TLOU en chans (aldrig testat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Sant men då priset var mer eller mindre detsamms för Extra o Premium så.... jag valde iaf att köra ett år med Premium.
Nu ska jag spela om Uncharted o Ghodt of Tsushima samt ge TLOU en chans (aldrig testat).

Alright! Då har du mycket fint framför dig. Speciellt The last of us. Otroligt bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Det finns ju grader av ergonomi och det är ju ingen total katastrof men tänkte på främst följande saker:

• Tjockleken och tyngden på handkontrollen gör att den är gjord för större händer. Utelämnar en stor andel av användarna. Men det är svårt med one size fits all.

• Att båda styrsparkarna är i mitten leder till onaturlig position för främst den vänstra tummen. Man kan ju testa själv och se var tummen lägger sig när handen är avslappnad. Den lägger sig inte i den vinkeln som det blir på en Dualsense. Är ju lite problematiskt då det är vänstra styrspaken som man typ sällan rör till andra knappar.

• Dualsense kräver ganska mycket kraft för att röra styrspakarna åt nåt håll och det i kombination med positioneringen gör att tummen måste jobba onödigt hårt.

• Adaptive triggers ger en onödig anspänning i handen som är väldigt onaturlig i den vinkeln man håller fingrarna i under längre tid. Det går ju dock att stänga av så är egentligen upp till en själv om man far illa av det. Beror också lite på spelet hur dåligt det är implementerat.

Lite intressant det där första du nämner, för Sony har genom åren blivit kritiserade för just att deras kontroller har varit för små och oergonomiska, både från playstation spelare och icke-playstation spelare. Då lyssnade dom och gjorde en förändring med dualshock 4, men många tyckte fortfarande att det inte var tillräckligt. Så då valde dom att gå mer mot storleken av en xbox kontroll (som tidigare alltid hade varit mycket större än playstation kontrollerna).

Hur man upplever det där med placeringen av analoga spakarna beror nog väldigt mycket på hur man håller kontrollen. Själv håller jag den likadant med båda händerna, så att tummarna vilar på analoga spakarna och pekfingrarna vilar på L1/L2 R1/R2 som utgångsläge. Det gör att symmetriskt placerade analoga spakar passar mig bäst. Jag har aldrig lyckats vant mig vid den förskjutna placeringen av ena spaken (som t.ex. xbox kör med). Men det är ju en vanesak och personlig preferens.

Ang. tröga spakar så tror jag att Sony längre tillbaka även fått kritik för detta, d.v.s. att dom var för lätta och "lösa", så då gjordes dom med lite mer motstånd. Så det är ju mycket en smaksak vad man föredrar. Själv gillar jag att dom har lite mer motstånd och "känsla".

Tycker själv att adaptive triggers är en av dom bästa nya funktionerna. Det bidrar en hel del till inlevelsen, när det är gjort bra. Känner ingen anspänning när jag använder kontrollen alls. Men det är nog som jag sa tidigare, att det beror på hur man håller kontrollen. En del är ju t.ex. så knasiga så att dom spelar "claw" Det får jag ont i händerna av däremot. Men som du säger så går det ju att stänga av adaptive triggers om det känns mer som ett besvär än inlevelsehöjare.

Permalänk
Medlem

Personligen fick jag asont i händerna av dualsense. Testade stänga av Rumble, motståndet i triggers. Testade hålla den annorlunda, klistra på grepptejp osv. Inget hjälpte.

Till slut sålde jag PS5an för det var liksom inte hållbart. 😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Personligen fick jag asont i händerna av dualsense. Testade stänga av Rumble, motståndet i triggers. Testade hålla den annorlunda, klistra på grepptejp osv. Inget hjälpte.

Varför inte bara köpa en annan kontroll? Man säljer väl inte sin dator för kontrollen man köpt till den inte va bra? 😆

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag tycker att duelsense är den bästa standardkontrollen. Och duel sense edge kanske den nästa någonsin. Det kommer alltid att finnas dem som har en inkompatibel anatomi för den här typen av prylar.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en massa alternativ. Varför sälja konsol köp ny handkontroll istället?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kände mig nog ganska klar med PS5an och spelade mest på PCen och exclusives på switchen. Googlade en del för något år sedan på alternativa kontroller men hittade då bara massa trådar på andra som hade samma problem och enda alternativet som fanns var någon wolverine kontroll för dryga 2000:- av Razer. Kändes inte värt och på den tiden och då jag sålde blev det aldrig att titta på om nya alternativ hade tillkommit

Att bli kallad anatomiskt inkompatibel är lite roligt, har aldrig haft samma problem med någon kontroll sedan 90-talet. Personligen tycker jag så klart att felet är på kontrollen och inte mig - förstår så klart hur du tänker dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Hur man upplever det där med placeringen av analoga spakarna beror nog väldigt mycket på hur man håller kontrollen. Själv håller jag den likadant med båda händerna, så att tummarna vilar på analoga spakarna och pekfingrarna vilar på L1/L2 R1/R2 som utgångsläge. Det gör att symmetriskt placerade analoga spakar passar mig bäst. Jag har aldrig lyckats vant mig vid den förskjutna placeringen av ena spaken (som t.ex. xbox kör med). Men det är ju en vanesak och personlig preferens.

Jag tror nog att det kanske blir lite samma diskussion som med möss till datorn. De som kan ergonomisk utrustning förespråkar ju t.ex mousetrapper eller vertikala möss då det följer kroppen och händerna lite bättre. Men det ändrar inte faktum att många inte bryr sig eller inte upplever att de har några problem just nu.

Skrivet av Zeroastic:

Jag har haft samma problem, och skrev även några inlägg kring det i den här tråden för några veckor/månader sen. Det finns egentligen inga vettiga tredjeparts-kontrollers (när jag tittade i alla fall) då de som verkar intressanta saknar vibration helt och hållet. De enda som har vibration är dualsense-kloner och då är det ju ingen poäng att byta.

Det är ju ingen hemlighet att det är många som inte trivs med utformningen av Dualsense. Alla får ju köra med det som de tycker passar dem, men det blir lätt lite fanboyism när man kritiserar något sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag kände mig nog ganska klar med PS5an och spelade mest på PCen och exclusives på switchen. Googlade en del för något år sedan på alternativa kontroller men hittade då bara massa trådar på andra som hade samma problem och enda alternativet som fanns var någon wolverine kontroll för dryga 2000:- av Razer. Kändes inte värt och på den tiden och då jag sålde blev det aldrig att titta på om nya alternativ hade tillkommit

Att bli kallad anatomiskt inkompatibel är lite roligt, har aldrig haft samma problem med någon kontroll sedan 90-talet. Personligen tycker jag så klart att felet är på kontrollen och inte mig - förstår så klart hur du tänker dock

Det är ju inte svårare än att den inte passar alla.

Permalänk
Medlem

Inside The Witcher 4 Unreal Engine 5 Tech Demo: CD Projekt RED + Epic Deep Dive Interview

https://www.youtube.com/live/0X6amtHcrUE?t=10972s
The Road to 60 fps in The Witcher 4 Unreal Engine 5 Tech Demo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag tror nog att det kanske blir lite samma diskussion som med möss till datorn. De som kan ergonomisk utrustning förespråkar ju t.ex mousetrapper eller vertikala möss då det följer kroppen och händerna lite bättre. Men det ändrar inte faktum att många inte bryr sig eller inte upplever att de har några problem just nu.

Jag ska inte säga att det är så, för det är högst subjektivt vad man föredrar och hur man upplever sånt här. Men jag tror att det är högst individuellt vad som passar och inte passar. Det kan ju vara allt från hur man håller en kontroll (eller mus) till hur stora händer man har i förhållande till hur stor kontrollen är o.s.v. Men för mig, som har ganska genomsnitts stora händer (tror jag iallafall), så är det inga problem alls med dualsense kontrollen. Jag har använt kontroller (och mus och tangentbord) i nånstans runt 40 år nu och har hunnit lärt mig vad som funkar eller inte för mig personligen. Och det har ju verkligen gått framåt under den tiden med ergonomin. Ta t.ex. den lilla fyrkantiga klossen till kontroll som både NES och Sega Master System hade, det är lite skillnad idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag har haft samma problem, och skrev även några inlägg kring det i den här tråden för några veckor/månader sen. Det finns egentligen inga vettiga tredjeparts-kontrollers (när jag tittade i alla fall) då de som verkar intressanta saknar vibration helt och hållet. De enda som har vibration är dualsense-kloner och då är det ju ingen poäng att byta.

Det är ju ingen hemlighet att det är många som inte trivs med utformningen av Dualsense. Alla får ju köra med det som de tycker passar dem, men det blir lätt lite fanboyism när man kritiserar något sånt här.

Ergonomiska möss är ju helt värdelösa tycker jag. Jag kör hellre med en logitech för 150 sek (ej ironi).

Permalänk
Medlem

PS Plus har fått kritik. Tidigare tyckte jag att det var helt OK om det årsvis kommer åtminstone 2-4 spel i tjänsten som man verkligen vill spela. Men nu gör det ju knappt det.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att säga upp PS+. Det är väldigt enkelt att säga upp abonnemanget.

Bara för att förtydliga. Det är inget krav att ha PS+ för att spela spel på Playstation. För multiplayer, som inte är F2P, måste du dock ha PS+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varför inte bara köpa en annan kontroll? Man säljer väl inte sin dator för kontrollen man köpt till den inte va bra? 😆

Har du tips på alternativ? Jag har problem med att komma överens med kontrollen, xbox passar mig mycket bättre. Det är greppet med fingrarna under som jag bråkar med på något sätt.

Permalänk
Medlem

The first plausible Sony handheld specs leaks emerge - but how capable can it be?
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2025-the-first-plaus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Har du tips på alternativ? Jag har problem med att komma överens med kontrollen, xbox passar mig mycket bättre. Det är greppet med fingrarna under som jag bråkar med på något sätt.

Jag tycker personligen att Dualsensen är jätteskön så har inte haft några andra mer än Scuf som har samma ”layout”. Men finns väl tyvärr bara två vettiga alternativ, och dom är dyra. Wolverine och Nacon. Kan inte säga något om dom men kolla reviews.

Har växlat mellan konsoler sen 8bitars och har egentligen aldrig haft problem med någon kontroll efter lite invänjande.
Hade lite problem med N64 och Dreamcast men va nog för man inte va så gammal då med små händer.

Ett tips är thumbgrips. Är otroligt sköna o ha på och gör dom flesta kontroller mer förlåtande. Vanliga silikon i valfri färg funkar bra.
Vill inte spela på Sw1 eller nu på switch 2 utan dom då deras spakar är för små och pluttiga

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag tycker personligen att Dualsensen är jätteskön så har inte haft några andra mer än Scuf som har samma ”layout”. Men finns väl tyvärr bara två vettiga alternativ, och dom är dyra. Wolverine och Nacon. Kan inte säga något om dom men kolla reviews.

Har växlat mellan konsoler sen 8bitars och har egentligen aldrig haft problem med någon kontroll efter lite invänjande.
Hade lite problem med N64 och Dreamcast men va nog för man inte va så gammal då med små händer.

Ett tips är thumbgrips. Är otroligt sköna o ha på och gör dom flesta kontroller mer förlåtande. Vanliga silikon i valfri färg funkar bra.
Vill inte spela på Sw1 eller nu på switch 2 utan dom då deras spakar är för små och pluttiga

Tack dom såg intressant ut, priset är ingen fara. Vore bra om det gick att testa någonstans men det går ju att skicka tillbaks i värsta fall.

Spelade nyss lite och problemet jag har är att jag får ont av trycket på undersidan mot långfingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Tack dom såg intressant ut, priset är ingen fara. Vore bra om det gick att testa någonstans men det går ju att skicka tillbaks i värsta fall.

Spelade nyss lite och problemet jag har är att jag får ont av trycket på undersidan mot långfingret.

Jag skulle nog kört på Razer om jag hade gissat vilken som va bäst och skönast. 👍🏻
Återkom gärna vad du tyckte om det blir köp. Säkert fler som undrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brossan beställde precis en ny ps5 standard slim edition för 5280kr med frakt genom Amazon. Ifall någon letar för bra pris. Inte Amazon som är säljaren men deras Policys gäller: https://amzn.eu/d/7GaxVDr
Gå ner för att se ”Other sellers on Amazon”

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Skicka tillbaka brukar väl inte gå vissa kanske kör refurbished mot en avgift? Annars är det väl sälja som gäller.

Flydigi gör bra kontroller också. Försökte testa har väl inget vidare tryck med ds 5 edge heller men flydigi är betydligt lättare så det ger ju mindre vikt som trycker på. Känns väl som den kanske har lite mindre kontaktarea också. Annars kanske mindre clawgrip kontrollers om de existerar? razer, nacon, flydigi och ds 5 är alla liknade storlek. Typ ps 3 kontrollern den ramlade ju nästan ur händerna på en när man försökte köra racinglir lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Konsolgrävare

Story recap inför Death Stranding 2

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Marathon
After much discussion within our Dev team, we’ve made the decision to delay the September 23rd release.
https://www.bungie.net/7/en/News/Article/marathon_update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Marathon
After much discussion within our Dev team, we’ve made the decision to delay the September 23rd release.
https://www.bungie.net/7/en/News/Article/marathon_update

Det är bäst att bara lägga ner skiten. Det känns ju märkligt att Xbox håller på att rädda den här generationen av PS. Sony trodde visst att konsolen var en pc. Med tanke på att de går all in på sunkiga pc-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

The first plausible Sony handheld specs leaks emerge - but how capable can it be?
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2025-the-first-plaus...

Om Sony har nått på gång borde dom ha sagt det innan switch 2 släpptes. Kommer ju inte köpa en till handheld..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om Sony har nått på gång borde dom ha sagt det innan switch 2 släpptes. Kommer ju inte köpa en till handheld..

Har du Switch 2? Hur står sig en sådan mot Ps portal?