(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming
Hjälp att komma igång med hemsida
Tråd flyttad till mer relevant forumdel - MOD
Visa signatur
Hej
Jag har som total nybörjare åtagit mig att hjälpa en vän att skapa en hemsida men det har såhär långt inte gått bra.
Jag har tagit hjälp av sidor som one.com och squarespace.com men deras "hemsidebyggare" är väldigt begränsade.
Om jag nu inte fått något om bakfoten så erbjuder dessa hemsidor en att bygga sidor som har oändlig scroll (du har alltså en "Hem"-sida) där man genom att trycka på en knapp slussas till en annan "sektion" i "Hem"-sidan (hoppas ni förstår vad jag menar).
Eftersom han vill lägga upp en massa bilder (+100) blir sidan väldigt lång.
Hur kan jag skapa en spartansk hemsida där jag kan ha "sidor" i hemsidan, och inte begränsas till mallar.
Tack så mycket!
Hej
Jag har som total nybörjare åtagit mig att hjälpa en vän att skapa en hemsida men det har såhär långt inte gått bra.
Jag har tagit hjälp av sidor som one.com och squarespace.com men deras "hemsidebyggare" är väldigt begränsade.
Om jag nu inte fått något om bakfoten så erbjuder dessa hemsidor en att bygga sidor som har oändlig scroll (du har alltså en "Hem"-sida) där man genom att trycka på en knapp slussas till en annan "sektion" i "Hem"-sidan (hoppas ni förstår vad jag menar).
Eftersom han vill lägga upp en massa bilder (+100) blir sidan väldigt lång.
Hur kan jag skapa en spartansk hemsida där jag kan ha "sidor" i hemsidan, och inte begränsas till mallar.
Tack så mycket!
Tjo!
Är det något i stil med detta som visas här: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/217417087-I... gällande kunna skrolla igenom massa bilder? Fråga gärna vännen att fundera om det finns önskemål att kunna sortera, söka eller filtrera bilderna på något annat vis då detta kan ändra lite saker och ting redan från grunden.
Dvs., fråga vännen varför det ska gå att skrolla igenom så många bilder på samma sida - är tanken att bara kunna göra det "for the lulz" eller är målet något annat egentligen? (t.ex. kanske hitta någon specifik som sedan ska göras något med) Finns det ett ekonomiskt syfte eller är detta till 100 % hobbyfokuserat?
Det andra om att hoppa till olika delar för samma undersida verkar vara: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/207135178-C... dvs., förankringslänkar där du använder #id_namn-syntax i din länk, t.ex: <a href="https://www.hemsidan.se/#id_namn">annan del av sidan</a> vilket då kommer att hoppa till en annan del av webbsidan som har det så kallade HTML-attributet 'id="id_namn"' inuti något webbelement (t.ex. paragraf, rubrik, bild, etc.) i stil med: <h2 id="id_namn">annan del av sidan</h1>.
I exemplet ovan kommer den då att "hoppa" till delen av webbsidan där den där h2-rubriken "annan del av sidan" befinner sig. (Jag hoppas jag inte själv nu fått det hela om bakfoten med #-länkning då det var ett bra tag sedan jag använde dem senast!😅)
Mvh,
WKF.
(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.