Vinn nätagg från Seasonic

Nätverk via kopparlina och två modem?

Permalänk

Nätverk via kopparlina och två modem?

Är det möjligt att koppla ihop två gamla adsl-modem via det numera nedlagda kopparnätet?
Anledningen är att vi fick överta typ ett grannhus och det finns ingen fiber indraget och kostnaden att efterinstallera är inte ens tänkbart.
Det är inte hastighet jag är ute efter utan det är mest övervakning och styrning av framtida flispanna, samt att det vore lite fränt.
Kopplingsskåpen finns utanför dessa två hus så det ska gå att koppla ihop linorna, eller ja det som är kvar av dom efter att kantslåttern kört sönder dom.
Mvh

Permalänk
Medlem

Kopparnätet är ju inte direkt kopplade mellan hus utan de går via någon växel, som jag antar att de har stängt av. Vilket gör att du inte kommer att få någon koppling mellan dem. För inte tala om att de antagligen kommer att rycka bort stolpar och skåp så fort de får tid.

Lättare att sätta upp en trådlös länk mellan dem om du har fri sikt.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt tror jag det går, kanske inte utan lite specialhårdvara för det dock.
Det går ju att koppla in vanligt nätverk på telefontåtarna (!!!Så länge du har full kontroll över kopplingarna i skåpen naturligtvis!!!) men är väl inte direkt att rekommendera då du kan få otrevliga potentialskillnader mellan byggnaderna

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kopparnätet är ju inte direkt kopplade mellan hus utan de går via någon växel, som jag antar att de har stängt av. Vilket gör att du inte kommer att få någon koppling mellan dem. För inte tala om att de antagligen kommer att rycka bort stolpar och skåp så fort de får tid.

Lättare att sätta upp en trådlös länk mellan dem om du har fri sikt.

Det vet jag med 100% säkerhet att de få skåp som inte är totalt sönderkörda kommer ändå ingen att röra, det har varit nedlagt sedan 2018.
Fri sikt finns inte tyvärr.

Permalänk
Skrivet av holo:

Teoretiskt tror jag det går, kanske inte utan lite specialhårdvara för det dock.
Det går ju att koppla in vanligt nätverk på telefontåtarna (!!!Så länge du har full kontroll över kopplingarna i skåpen naturligtvis!!!) men är väl inte direkt att rekommendera då du kan få otrevliga potentialskillnader mellan byggnaderna

Fränt! Att leta reda på kablarna och koppla ihop är den enkla biten, är ca 50 kablar i varje skåp. 😃 Men sen att sitta och få modemen att prata med varann fattar jag inte ett dugg av. 😂

Permalänk
Hedersmedlem

Är det relativt nära så kan man överväga att dra en kabel själv, jag får dock känslan att det inte går i detta fallet.
Bästa lösningen då skulle jag säga är att köpa ett mobilt bredband. Eftersom du bara vill styra lite grejer på den andra adressen så bör du klara dig med minimalt med data. Du kanske kan koppla till det till ditt eget mobilabonnemang. Vissa operatörer tillåter att du har ett extra SIM för datatrafik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man kan inte koppla ihop två ADSL-modem.
Man behöver annan utrustning på ena sidan.
Kostnaden är inte värt det.

Bättre att lösa det antingen med en fiber mellan bostäderna eller trådlös länk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem

Det går inte att använda vanliga x-dslmodem.
Det finns hårdvara för att koppla över telekabel men jag hade ändå inte gjort det då det är en döende teknik och du lär inte heller ha rätt att göra det.
Om det inte går med radiolänk hade jag dragit en fiber mellan husen och kopplat ihop ett lan på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har två trådar mellan husen så kolla på
https://binarteknik.se/sv/952-vdsl-2-trads-utp-kabel

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är det relativt nära så kan man överväga att dra en kabel själv, jag får dock känslan att det inte går i detta fallet.
Bästa lösningen då skulle jag säga är att köpa ett mobilt bredband. Eftersom du bara vill styra lite grejer på den andra adressen så bör du klara dig med minimalt med data. Du kanske kan koppla till det till ditt eget mobilabonnemang. Vissa operatörer tillåter att du har ett extra SIM för datatrafik.

Ja jo, visst har det varit enklare att skaffa mobilt bredband, har ju det gamla från telia innan vi fick fiber, men det är ju inte lika fränt. 🤣
Men rent tekniskt ska man alltså kunna koppla ihop två adsl-modem? 🙂
Det är just hur man programmerar så de pratar med varann. Förr kopplade de upp sig mot Telia på nåt vänster.

Permalänk
Medlem

Det framgår inte i beskrivningen, men har du internet i det andra huset?

Low tech och tillförlitligt hade varit att dra ethernetkabel, kanske lite jobb att gräva ner beroende på hur långt det är men du kan lägga den ganska ytligt om allt är på din mark och du vet var den är.

Sedan frågan om fri sikt, det kan gå med WiFi med riktade antenner ändå beroende på vad som är i vägen.

Sist på min lista av idéer skulle vara LoRaWAN och dylik teknik, räcker nog inte för att strömma video från en kamera men kanske fungerar för att styra flispannan. Jag har ingen erfarenhet av tekniken, och blir säkert en del fix och trix för att få det att funka, men räckvidden är imponerande.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Hur långt är det imellan och hur många trådar kan du skarva ihop?
Har du 4 trådar kan du prova att koppla direkt till switch och köra vanlig ethernet, 100BASE-TX, rakt av.
Har du två trådar finns det olika lösningar, bl.a. vdsl-mediaconverters som kan agera både "telestation" och "cpe"(customer premise equipment)

Finns även mediaconverters för 100BASE-T1 som går att köra över ett par men ställer högre krav på kabel jäntemot vdsl

Permalänk
Skrivet av iller:

Attans, hade en drös gamla modem liggande. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ptja, om man hittar någon DSLAM på tippen typ...

Lär ju finnas mycket skrotad ADSL-utrustning, om man nu vill leka bara.

Snubblade över detta nyligen, potentiell inspiration till TS?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Om du har två trådar mellan husen så kolla på
https://binarteknik.se/sv/952-vdsl-2-trads-utp-kabel

Åh jäklar, där var det både hög hastighet och pris. 😂 Men lite väl högt pris, uppskattningsvis är det 250m kabel så det kanske skulle gå med en mindre modell. 🙂

Permalänk
Skrivet av Affe0:

Hur långt är det imellan och hur många trådar kan du skarva ihop?
Har du 4 trådar kan du prova att koppla direkt till switch och köra vanlig ethernet, 100BASE-TX, rakt av.
Har du två trådar finns det olika lösningar, bl.a. vdsl-mediaconverters som kan agera både "telestation" och "cpe"(customer premise equipment)

Finns även mediaconverters för 100BASE-T1 som går att köra över ett par men ställer högre krav på kabel jäntemot vdsl

Wohoo! Där har du kommit med lösningen! 😃❤️
Det är ca 250m kabel så då blir det vdsl-2!
Himmel va kul!

Permalänk
Skrivet av Strepto:

Det framgår inte i beskrivningen, men har du internet i det andra huset?

Low tech och tillförlitligt hade varit att dra ethernetkabel, kanske lite jobb att gräva ner beroende på hur långt det är men du kan lägga den ganska ytligt om allt är på din mark och du vet var den är.

Sedan frågan om fri sikt, det kan gå med WiFi med riktade antenner ändå beroende på vad som är i vägen.

Sist på min lista av idéer skulle vara LoRaWAN och dylik teknik, räcker nog inte för att strömma video från en kamera men kanske fungerar för att styra flispannan. Jag har ingen erfarenhet av tekniken, och blir säkert en del fix och trix för att få det att funka, men räckvidden är imponerande.

Ethernet är väl begränsat till 100m har jag för mig, vi kopplade ihop mig med grannen på förra stället kan bodde då han inte kunde få bredband för 25 år sedan och då var vi tvungna att sätta en switch mellan och som tur var fanns ett uthus med ström precis mellan.

Permalänk
Skrivet av Vedpannan:

Wohoo! Där har du kommit med lösningen! 😃❤️
Det är ca 250m kabel så då blir det vdsl-2!
Himmel va kul!

Känns ju som att det finns betydligt vettigare lösningar för 4000kr inkl moms?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Känns ju som att det finns betydligt vettigare lösningar för 4000kr inkl moms?

Ok, vilka då? 🙂
Jag har fyra koppartrådar i en gammal telekabel som vill bli bredband.

Permalänk
Skrivet av Vedpannan:

Ok, vilka då? 🙂

Måste ju bli billigare att dra ny RJ45 nätverkskabel? Använd telekabel som draglina. Annars, om du har fri sikt mellan byggnaderna, luftlänk.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vedpannan:

Ok, vilka då? 🙂

Har du fyra partvinnade trådar bör du kunna köra upp till 100m genom att bara klämma på rj45 kontakter till mer eller mindre vilken switch/router/nätverkskort som helst. Är det mer än 100m kan du kanske sätta en switch halva vägen? Skulle i.s.f. gå att stömsätta via PoE.

Här är annars två andra alternatik ala amazon, 1, 2

Permalänk
Medlem

Vet att du är insnöad på att använda befintliga kablar men har inte mycket idéer på lösningar dör, annat alternativ är ethernet over coax:
https://www.startech.com/en-eu/networking-io/eoc1110r

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

250m och kabel finns redan, i rör? Använd gamla kabeln för att dra fiber, du slipper problem med potentialskillnader (rätt ord?) som vid åska samt får du snabb och stabil uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av Affe0:

Har du fyra partvinnade trådar bör du kunna köra upp till 100m genom att bara klämma på rj45 kontakter till mer eller mindre vilken switch/router/nätverkskort som helst. Är det mer än 100m kan du kanske sätta en switch halva vägen? Skulle i.s.f. gå att stömsätta via PoE.

Här är annars två andra alternatik ala amazon, 1, 2

Men va fränt, det är ju en ny värld som öppnat sig!
Att kunna strömförsörja via ethernet är ju kanon.
Nu gjord jag en rövare och beställde en liknande grej från kinesien, för ca 240kr är det värt att testa.

https://a.aliexpress.com/_EGDar18

Är fan sugen på att beställa en poe-switch bara för att testa. 😃
Hoppas jag fick så länken funkar 🫣

Permalänk
Skrivet av Strepto:

Vet att du är insnöad på att använda befintliga kablar men har inte mycket idéer på lösningar dör, annat alternativ är ethernet over coax:
https://www.startech.com/en-eu/networking-io/eoc1110r

Ja en sån dök upp på aliexpress när jag sökte runt. Men då måste det grävas kabel.
🙂

Permalänk
Skrivet av tcntad:

250m och kabel finns redan, i rör? Använd gamla kabeln för att dra fiber, du slipper problem med potentialskillnader (rätt ord?) som vid åska samt får du snabb och stabil uppkoppling.

Nej tyvärr, det här är hederligt nedgrävd telefonkabel direkt i jord sedan alldeles för många år sedan.
Vi hade internet via kopparlina med adsl med tv och fast telefon i 11 år, funkade kanon ända tills styrd borrning körde av kabeln inför fiberläggningen i byn. De lagade den tack o lov på eget bevåg så vi fick tillbaka det den sista kvarvarande månaden. 😃
Så mycket problem vi har haft med fibern så är jag bittert ånger på att jag inte sket i det och tog mobilt bredband permanent direkt. Dyrt jävlar var det!

Permalänk
Medlem

@Vedpannan om det bara är 250 meter, ingen fri sikt. Du vill absolut inte ha trådlöst, är villig att gräva ner kabel på spaddjup och göra hela jobbet själv. Då föreslår jag du kör med mediakonverterare och bra telefonkabel där du kan köra VDSL2 eller kör datatrafik över koaxkabel.

Vad gäller fiber är det ett bättre val, det går att beställa färdig fiber från direktronik, man behöver bara rulla ut den och gräva ner den lite. Fiber till RJ45 konverterare är dessutom billiga, kabeln kostar dock lite mer. Sedan som andra säger så har WiFi tagit över mycket på detta område, kortare sträckor där man har fri sikt men avståndet är för långt för att kunna dra kabel själv som t.ex. RJ45.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Vedpannan om det bara är 250 meter, ingen fri sikt. Du vill absolut inte ha trådlöst, är villig att gräva ner kabel på spaddjup och göra hela jobbet själv. Då föreslår jag du kör med mediakonverterare och bra telefonkabel där du kan köra VDSL2 eller kör datatrafik över koaxkabel.

Vad gäller fiber är det ett bättre val, det går att beställa färdig fiber från direktronik, man behöver bara rulla ut den och gräva ner den lite. Fiber till RJ45 konverterare är dessutom billiga, kabeln kostar dock lite mer. Sedan som andra säger så har WiFi tagit över mycket på detta område, kortare sträckor där man har fri sikt men avståndet är för långt för att kunna dra kabel själv som t.ex. RJ45.

Jag vill inte gräva😂, och jag behöver inte heller då det redan ligger gammal telefontråd i marken. Telia dödade kopparnätet 2018 så jag ska använda den. 🙂
Så det blir mediakonverterare (vilket härligt ord) precis som du säger.

Alltså det är så underbart att komma in i ett forum där det finns så otroligt mycket kunskap!
Men kom ihåg jag är envis. 🤣

Permalänk
Medlem

@Vedpannan OK, om det finns telefontråd du kan använda dig av även om du måste koppla bort eller patcha om kablarna så borde det fungera att köra med två mediakonverterare. Jag vill minnas att det fanns lite större utbud av just VDSL och VDSL2 varianter tidigare hos direktronik men antagligen har fiber blivit mer populärt och då har dom säkert minskat ner på utbudet.

Men det ska gå att få tag på, även om det kan vara lite krångel med att köpa grejer och få prylarna skickade.

Själv kör jag med Ubiquiti länk sedan många år tillbaka, funkat bra och stabilt under lång tid men i mitt fall går det inte att dra kabel då det går över andras tomter, en gata som kommunen äger osv. Finns inget val än trådlöst, tursamt nog är det så gott som fri sikt.

Lycka till med ditt projekt.

Permalänk
Medlem

Denna är också ett alternativ: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-door-acces...
Om det är 250m så bör du kunna få ut ca 80 mbit/s enligt tillverkaren men beror såklart på kvalitén på kabeln och kopplingarna.

För att minska risken för problem med potentialskillnader så kan du installera RJ45-överspänningsskydd i var ände som jordas till byggnadernas elnät, t.ex. denna: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-poe-power/...

Om du ska gräva ner kabel finns dessa som alternativ för att slippa ha skåp med ström varje 100m (drivs med PoE och kan mata vidare till flera i rad):
https://mikrotik.com/product/gper "Maximum allowed distance of CAT6 Ethernet cable between two GPeR devices is up to 210 m (depending on cable quality)."
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-cables-dac... (100m mellan enheter)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a