Vinn nätagg från Seasonic

Användare varnar för Gigabyte-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Användare varnar för Gigabyte-uppdatering

Uppdateringen gäller företagets RGB-ljussättning och har lett till låsta moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det enbart är specifika Gigabyte-moderkort som använder den specifika serien RGB-styrenheter. Mitt X570-kort (Aorus Master 1.2) använder en IT8297.

Halv-offtopic: tänk på att en sådan kontroller också kan heta något annat i typ USBDeview/USB Device Tree Viewer. Min heter ITE 8595 där, vilket en del snurrar ihop rejält bara för att det är en HID-enhet. Kika på vad det är för USB produkt-ID (i dess instans-ID/"sökväg", i stil med USB\VID_048D&PID_8297.......), då går det att få fram exakt vad det är för kontroller.

Permalänk
Medlem

Ja det är som jag brukar säga, ingen idé att uppdatera någonting så länge det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja det är som jag brukar säga, ingen idé att uppdatera någonting så länge det fungerar.

Fast i det här fallet så gjorde det inte om man då ville kunna använda Widows Dynamic Lighting.

Mitt system går ju som tåget, får ju ändå uppdatera ibland eftersom något säkerhetshål hittas som kan innebära att någon kör tåget ner i ravinen.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt till folk, inklusive tillverkare, att hålla sig ifrån det här RGB-tramset... men lyssnar dom?

Men seriöst de behöver lite kvalitetskontroll/rutiner inner de släpper lös sin spagettikod på omvärlden...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jag har sagt till folk, inklusive tillverkare, att hålla sig ifrån det här RGB-tramset... men lyssnar dom?

Men seriöst de behöver lite kvalitetskontroll/rutiner inner de släpper lös sin spagettikod på omvärlden...

Beror väl lite på hur topologin ser ut. Flera utvecklare styr i praktiken RGB över USB-bussen (så som kontrollern jag har och nämnde ovan, Corsairs iCUE är också USB-baserad, plus ett antal andra, afaik), medan den styrenheten som nämns i artikeln verkar vara en variant där det är ihopbakat med "Super I/O"-funktioner som ligger på LPCIO-bussen (fläktstyrning, tempövervakning, etc.). Slutar en sån fungera är det förståeligt att moderkortet/UEFIn sparkar bakut. ^^

Om jag dödar min RGB-styrenhet möts jag av ett "USB-enhet frånkopplad"-meddelande, på sin höjd. (Plus ev. att nån mjukvara gnäller.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

, medan den styrenheten som nämns i artikeln verkar vara en variant där det är ihopbakat med "Super I/O"-funktioner som ligger på LPCIO-bussen (fläktstyrning, tempövervakning, etc.). Slutar en sån fungera är det förståeligt att moderkortet/UEFIn sparkar bakut. ^^

Jo jag tror att det är det klassiska sättet om man tittar bakåt, vilket då gör det mer kritiskt att dubbelkolla att hängslen och livrem är kvar. Lull-lull som RBG-styrning borde på nåt sätt ha lägre prio och helst isoleras om det går, och inte kunna påverka kritisk basfunktionalitet.

I en perfekt värld.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Gigabyte har inte bästa kvalitets-kontrollen av BIOS direkt. Tog säkert fyra versioner innan mitt GB Z790 Aurus Pro X funka som det skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast i det här fallet så gjorde det inte om man då ville kunna använda Widows Dynamic Lighting.

Mitt system går ju som tåget, får ju ändå uppdatera ibland eftersom något säkerhetshål hittas som kan innebära att någon kör tåget ner i ravinen.

Ja man kanske ska gå över till lägret som tycker RGB är skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det är väl så illa idag att det kan vara väldigt svårt att få datordelar UTAN RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jo jag tror att det är det klassiska sättet om man tittar bakåt, vilket då gör det mer kritiskt att dubbelkolla att hängslen och livrem är kvar. Lull-lull som RBG-styrning borde på nåt sätt ha lägre prio och helst isoleras om det går, och inte kunna påverka kritisk basfunktionalitet.

I en perfekt värld.

Det kan jag hålla med om. Samtidigt blir det väl billigare att integrera så mycket som möjligt i en styrenhet I guess. :/