Är mesh värdelöst för mig?
Bor i en villa med två plan och 145 kvm. Vi fick fiber indraget nyligen (med 250/250) och har en 4G router sedan innan som nu får agera ”vanlig” router. Fibern är indragen i sovrummet på nedervåningen och kontoret ligger i andra sidan av huset på plan två. Tidigare var 4G routern på övervåningen, där kontorets stationära dator var inkopplad med kabel. Det fanns även UniFi AP som var upphängd i trappan för att få bättre täckning/hastighet på nedervåningen. Detta har fungerat bra, men också möjligt genom flexibiliteten kring placering av 4G router. Fibern är nu som sagt placerad i sovrummet och för tillfället även routern. Ovanför trappan får jag i princip samma hastighet (med bredbandskollen på telefon) som bredvid själva routern, dvs max. Men i kontoret mäter jag upp ca 130 Mbit/s, vilket ju känns synd. Det är även denna dator som det spelas på och laddas ner, därav är hastigheten hyfsat relevant. Med det sagt så fick jag tips om mesh, typ att man skulle lägga en nod ovanför trappan och en på kontoret. Men läser också att det är stor risk för hastighetsbortfall. Täckningen i sig är inte problemet, det är hastigheten jag vill lösa framförallt.
Är det helt enkelt så att kabeldragning isåfall är det enda rimliga alternativet? Vill ju inte skaffa mesh om jag i slutändan ändå får samma hastighet, då kan jag lika gärna nöja mig med nån USB-dongel för wifi och fånga upp det jag kan från routern. Samtidigt är det skönt att slippa borra i väggar/tak och fippla med kablar. Om det är relevant så är nätverket är hyfsat lågbelastat. Det är två telefoner, en tv och en dator som står för det mesta. Huset har inga betongväggar eller andra väldigt uppenbara hinder.
Tack på förhand