Nyköp. under 30K + Skärm 1440p Burken från Inet är tanken

Permalänk

Nyköp. under 30K + Skärm 1440p Burken från Inet är tanken

Så, då var det dags att ta tag i uppgraderingen igen.

Sitter på denna burk idag:

Behöver lite nytt, men med budget. grafikkort är tanken att kunna uppgradera i framtiden.
funderar om mobo fungerar med prollen och att kraften räcker till

Vill ha en hyfsat tyst dator, inte jättekänslig för ljud, men inga reaplan.
spel som spelas är Cyberpunk, FS25, RED2, GTA5, Fallout 4, Hogwart legacy, Doom etc, spridda skurar som ni märker och jag tycker ändå att nuvarande dator har acceptabelt klarat av det utan att jag upplever att det har buggat för mycket.

Tanken är att med nya burken så skall jag komma upp ett hack.
Är väldigt längesen jag byggde. Har spanat lite vad ni har rekommenderat innan, försökt att välja utifrån det.

verkar vara populärt och vill ha saker som fungerar, visst finns det med små pengar att få bättre saker eller stabilare komponenter så tar jag tacksamt emot tips på det.

detta har jag funderat på:

Visa signatur

[ASUS TUF Gaming B850-E WIFI][AMD Ryzen 7 9800X3D][Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti 16GB Windforce OC][Fractal Design North XL Svart][Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY][GamerStorm PN1200-M ATX 3 .1 1200W][WD Black SN7100 2TB Gen 4][Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart][Philips 32" 4K gamingskärm 32M2N8900/00]

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men du borde lägga mer krut på grafikkortet. I 1440p gör grafikkortet majoriteten av jobbet, även fast du har en 9800X3D. Kolla gärna upp enskilda spel hur mycket 3D-cache gör skillnad i tester, det kan vara värt i vissa kanske, annars inte.

Jag gjorde dock precis så som du tänkt, och det har gått utmärkt det också. Personligen gillar jag att man bara kan byta ut grafikkorten med tiden. I förra datorn hade jag 5 olika grafikkort över 10 år.

Men vill du ha mest prestanda nu, så kan du ta t.ex. 9700X utan x3d och sen köpa ett värre grafikkort.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en 4K OLED-skärm i den här prisklassen. En bra skärm gör väldigt mycket för upplevelsen. Med DLSS 4 kommer du få riktigt bra FPS och bildkvalitet även i 4K.

Vill du ha mer processorkraft senare kan du alltid uppgradera till den senaste X3D-processorn som släpps till AM5 men generellt sett är grafikkortet MYCKET viktigare än CPU:n i 4K.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Ser bra ut, men du borde lägga mer krut på grafikkortet. I 1440p gör grafikkortet majoriteten av jobbet, även fast du har en 9800X3D. Kolla gärna upp enskilda spel hur mycket 3D-cache gör skillnad i tester, det kan vara värt i vissa kanske, annars inte.

Jag gjorde dock precis så som du tänkt, och det har gått utmärkt det också. Personligen gillar jag att man bara kan byta ut grafikkorten med tiden. I förra datorn hade jag 5 olika grafikkort över 10 år.

Men vill du ha mest prestanda nu, så kan du ta t.ex. 9700X utan x3d och sen köpa ett värre grafikkort.

En bra tanke!
Jag resonerade att grunden skulle vara vettig (mot gamla burken 😜) ville egentligen ha nvidia, men ville testa detta kortet, har inte en susning om det är större skillnader mellan olika tillverkare för ca samma pengar dock?
Tänkte att det är ”smidigare” att spara till ett värre kort senare under året eller uppgradera nästa år.

En annan sak, räcker det med kraften i nätagget och har jag tillräckligt med anslutningar för att kunna ge fullt?
Vad jag har uppfattat så skall det vara grafikkortet som blir min ”begränsning”

Skärmen skall väl klara både G-sync och Freesync så det inte skall bli dåligt på det sättet?

Visa signatur

[ASUS TUF Gaming B850-E WIFI][AMD Ryzen 7 9800X3D][Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti 16GB Windforce OC][Fractal Design North XL Svart][Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY][GamerStorm PN1200-M ATX 3 .1 1200W][WD Black SN7100 2TB Gen 4][Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart][Philips 32" 4K gamingskärm 32M2N8900/00]

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade satsat på en 4K OLED-skärm i den här prisklassen. En bra skärm gör väldigt mycket för upplevelsen. Med DLSS 4 kommer du få riktigt bra FPS och bildkvalitet även i 4K.

Vill du ha mer processorkraft senare kan du alltid uppgradera till den senaste X3D-processorn som släpps till AM5 men generellt sett är grafikkortet MYCKET viktigare än CPU:n i 4K.

https://komponentkoll.se/bild/IGcoP.png

Bra input vad det gäller skärmen, skall kolla in den imorgon. Tror du det hade funkat att med grafikkortet jag hade valt ändå? Med inte för höga inställningar? Vettiga fps eller blir det skrot? Kör man via Dp helst eller hdmi?

Gamla skärmen jag har nu så är det DVI 😅 dock 144Hz 1080p 😬

Billigare moderkort såg jag att du valde, får jag ”samma” prestanda och möjligheter med det kortet gentemot TUF:en?
Samma sak med nätagget? Likvärdig prestanda för samma peng 🤔

Chassit jag valde var för jag ”fastnade” för det, men förstår att du valde det för att hålla budgeten 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackel_Extreme:

Bra input vad det gäller skärmen, skall kolla in den imorgon. Tror du det hade funkat att med grafikkortet jag hade valt ändå? Med inte för höga inställningar? Vettiga fps eller blir det skrot? Kör man via Dp helst eller hdmi?

Gamla skärmen jag har nu så är det DVI 😅 dock 144Hz 1080p 😬

Billigare moderkort såg jag att du valde, får jag ”samma” prestanda och möjligheter med det kortet gentemot TUF:en?
Samma sak med nätagget? Likvärdig prestanda för samma peng 🤔

Chassit jag valde var för jag ”fastnade” för det, men förstår att du valde det för att hålla budgeten 👍

Moderkortet jag valt är väldigt likvärdigt med TUF-kortet och klart billigare.

Grafikkortet jag valt är mer än dubbelt så snabbt som 9060 XT i 4K. Vill du spara lite pengar så är 9070 XT nästan lika snabbt som 5070 Ti. Dock är NVIDIA fortfarande något bättre än AMD på RT och uppskalning även om skillnaderna är betydligt mindre än tidigare. Jag hade inte kört med ett sämre grafikkort än 9070 XT. Mycket bättre att byta till en billigare processor för skillnaden mellan t.ex. 9600X och 9800X3D är oftast väldigt liten i 4K även om skillnaden är betydligt större i vissa spel.

Nätaggregatet jag valt ger mycket för pengarna, det är väldigt tyst upp till ca 800 W och har tio års garanti.

64 GB RAM kan du absolut köra på om du vill, ingen större prisskillnad för bygget totalt sett.

Permalänk

Vill tacka för svaren och all aktivitet i forumet. Det är roligt när man fortfarande får väldigt bra hjälp från eldsjälar.

Som vanligt när man inte köper så ofta så är det en massa läsande för att försöka hitta vettiga saker till vettigt pris.

så här blev slutbygget, skärmen köptes under kompletts rea: resterande blev från Inet, tyvärr så var det högt tryck så jag valde minnen med CL36 som kundtjänsten föreslog, men det gjorde att hela bygget försenas ett litet tag. Nåväl har en bärbar som fungerar att spela på ändå, den som väntar på något gott väntar alltid längre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill tacka för svaren och all aktivitet i forumet. Det är roligt när man fortfarande får väldigt bra hjälp från eldsjälar.

Som vanligt när man inte köper så ofta så är det en massa läsande för att försöka hitta vettiga saker till vettigt pris.

så här blev slutbygget, skärmen köptes under kompletts rea: resterande blev från Inet, tyvärr så var det högt tryck så jag valde minnen med CL36 som kundtjänsten föreslog, men det gjorde att hela bygget försenas ett litet tag. Nåväl har en bärbar som fungerar att spela på ändå, den som väntar på något gott väntar alltid längre!

https://komponentkoll.se/bild/PvZPF.png

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/PvZPF.png

Jag har den skärmen och fick inte VRR att fungera med en Xbox Series X, flimmer blev det.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag har den skärmen och fick inte VRR att fungera med en Xbox Series X, flimmer blev det.

Har bara testat den med laptop för tillfället, så är begränsad att utnyttja skärmens fulla potential. När storburken kommer så får vi se.

Sen tror jag att jag är inte ”svår” impad heller, med tanke på vilken skärm jag hade innan 😂

Har du uppdaterat skärmen och kör med bra kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara testat den med laptop för tillfället, så är begränsad att utnyttja skärmens fulla potential. När storburken kommer så får vi se.

Sen tror jag att jag är inte ”svår” impad heller, med tanke på vilken skärm jag hade innan 😂

Har du uppdaterat skärmen och kör med bra kabel?

Jag älskar skärmen i övrigt, använder den i huvudsak med en laptop. Kabeln borde inte vara problemet då jag kör 120Hz utan problem, bara VRR som strular. Uppdaterat skärmen men uppdateringen hade inget med VRR att göra tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag älskar skärmen i övrigt, använder den i huvudsak med en laptop. Kabeln borde inte vara problemet då jag kör 120Hz utan problem, bara VRR som strular. Uppdaterat skärmen men uppdateringen hade inget med VRR att göra tyvärr.

Okej, vad synd.

Skall bli intressant när stora burken kommer, så får man se vad den klarar av i allt. Laptopen jag sitter med just nu klarar ju av att visa i upplösningen och vid 120Hz men inte för mycket lull lull. Sen känner jag personligen att jag måste vänja mig vid skärmen med. Gå från 24 till 32 är i sig en skillnad, men den visar ju så mycket bättre, haha

Dock kör jag på arm istället för stativet och det gjorde stor skillnad också. köpte en sådan här: Bordsarm har dock inga direkta planer på att koppla in belysningen. Hittade inte så många andra armar som folk verkade riktigt nöjda med.

Visa signatur