Permalänk

Bygga ny dator efter 5 år

Hejsan,

Jag skrev för några år sen och fick supergrym hjälp av er vid köp av bygga egen dator (min första egna byggda dator).

Jag köpte dessa komponenter :

• Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart

• Noctua NH-D14

• Samsung 850-Series EVO 500GB

• ASUS PRIME Z370-A

• Fractal Design Focus G Svart

• Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB

• MSI GeForce GTX 1080 Gaming grafikkort (8 GB)

• EVGA GQ 650Q

Detta var kanske 2018-19 och kostade mig cirka 18 000 kr. Säg 22 000 dagens pengar.

Min första fråga är; vad kan jag köpa för liknande budget för att få de mest bästa komponenter som går ihop?
Min andra fråga är; Vad kan jag göra med min nuvarande dator som fungerar skitbra och går som smör (dock kan inte köra de mest nyaste spelen antar jag?)

Permalänk
Medlem

Det lättaste för dig är nog att sälja den gamla datorn.

AMD:

NVIDIA:

Permalänk
Medlem

Många som köpt AMD cpu i forumet då deras X3D processorer är grymma.

Permalänk

Vad skulle jag kunna få för min gamla dator om jag sålde den må tro?

Och ursäkta om jag är jobbig, men om min budget är 30 000 - vad bör jag uppgradera här? Vill kunna uppnå likt det jag har nuvarande, där jag kan använda datorn 5+ år (haft samma dator 7 år och den har varit/är fortfarande som en maskin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Vad skulle jag kunna få för min gamla dator om jag sålde den må tro?

Och ursäkta om jag är jobbig, men om min budget är 30 000 - vad bör jag uppgradera här? Vill kunna uppnå likt det jag har nuvarande, där jag kan använda datorn 5+ år (haft samma dator 7 år och den har varit/är fortfarande som en maskin)

Du får inget mycket bättre för 30 000 kr. Du behöver kliva upp till 5090 då som kostar nästan 30 000 kr för bara grafikkortet. 5080 är inte så värst mycket snabbare än 5070 Ti. Bättre att satsat på ett bygge runt 20-22 000 och sedan uppgradera grafikkortet ett par generationer framåt för pengarna du sparar.

Permalänk

Jag är lite mer inne på att ta Intel och NVIDIA igen, då det fungerat klockrent tidigare. Men om jag ska uppgradera ny dator vill jag ha en väsentlig förändring i kompenenter. Exempelvis har jag Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB idag, då är det mer rimligt att ta:

Intel Core i9 13900K (eller bättre)

NVIDIA Geforce så bra grafikkort som möjligt

Resten matcha detta?

På så sätt garderar jag att jag absolut får en dator som håller 7+ år igen?

Jag sökte på Inet och ser att det finns en Intel Core i9-14900KS - är det värt att ta en sådan eller bara dumt? Räcker en i9-13900KS 3,2 GHz eller i9-13900K 3,0 GHz? (Är för okunnig för att veta skillnaden i text-format, men kan känna av skillnaden om jag hade en dator igång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Jag är lite mer inne på att ta Intel och NVIDIA igen, då det fungerat klockrent tidigare. Men om jag ska uppgradera ny dator vill jag ha en väsentlig förändring i kompenenter. Exempelvis har jag Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB idag, då är det mer rimligt att ta:

Intel Core i9 13900K (eller bättre)

NVIDIA Geforce så bra grafikkort som möjligt

Resten matcha detta?

På så sätt garderar jag att jag absolut får en dator som håller 7+ år igen?

Jag sökte på Inet och ser att det finns en Intel Core i9-14900KS - är det värt att ta en sådan eller bara dumt? Räcker en i9-13900KS 3,2 GHz eller i9-13900K 3,0 GHz? (Är för okunnig för att veta skillnaden i text-format, men kan känna av skillnaden om jag hade en dator igång).

Finns ingen anledning att köra på Intel istället för AMD men NVIDIA har fördelar med något bättre RT-prestanda och uppskalning. 9800X3D är både strömsnålare och bättre i spel än Intel så det vore dumt att köra på en Intel-processor.

Permalänk

Tja! Efter lite research och med din hjälp ovan, så har jag byggt en kombo för att klara samtliga spel och möjligtvis kan ha datorn i 5-8 år till (om inte AI förändrar marknaden).
Jag har haft min tidigare dator från 2018 till idag, det är nästan 8 år nu efter 2025. Aldrig haft problem! Har inte ens problem nu egentligen - förutom att de nya spelen man vill ha nu kräver bättre grafikkort och prestanda.

Så nedan kan du se vad jag lyckats få ihop, blev cirka 30 000 kr. Kan jag snälla få feedback på om detta är smart/bra köp samt om jag har missat något? Jag har inte kollat ordentligt på chassit - kanske ändrar den när jag sett mer på Youtube hur den ser ut.

AMD Ryzen 9 9950X3D 4.3GHz 144MB
Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1
Corsair RGB 32GB (2x16GB) DDR5 CL30 Vengeance
Samsung 980 PRO 2TB
Thermalright Phantom Spirit 120 SE
GamerStorm PN1000-M ATX 3.1 1000W
Phanteks XT Pro Ultra
Gigabyte B650 Eagle AX

Länk:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Tja! Efter lite research och med din hjälp ovan, så har jag byggt en kombo för att klara samtliga spel och möjligtvis kan ha datorn i 5-8 år till (om inte AI förändrar marknaden).
Jag har haft min tidigare dator från 2018 till idag, det är nästan 8 år nu efter 2025. Aldrig haft problem! Har inte ens problem nu egentligen - förutom att de nya spelen man vill ha nu kräver bättre grafikkort och prestanda.

Så nedan kan du se vad jag lyckats få ihop, blev cirka 30 000 kr. Kan jag snälla få feedback på om detta är smart/bra köp samt om jag har missat något? Jag har inte kollat ordentligt på chassit - kanske ändrar den när jag sett mer på Youtube hur den ser ut.

Samsung 980 PRO 2TB
Phanteks XT Pro Ultra
Gigabyte B650 Eagle AX

Länk:
https://komponentkoll.se/bild/CbSLO.png

Jag hade nog byggt en speldator så här i dagsläget. Riktigt kvalitativa komponenter men fortfarande mycket för pengarna.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk

Okej det är typ samma men 7 istället för 9 på CPU samt annan RAM. Tänker tar 9an för 2k mer så håller den +1-3 år till.

Min bild visar fel grafikkort. Det är: Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1

Gällande RAM, alla verkar välja Kingston, är den bättre än Corsair RGB 32GB (2x16GB) DDR5 CL30 Vengeance? Hade för mig de var nästan samma på samtliga så valde den på min lista, det märket jag har på min nuvarande dator, Corsair, då den varit bra i alla dessa år.

Så om du fick en av dessa helt gratis för nyttjande, hade du valt:

Samsung 980 PRO 2TB
Phanteks XT Pro Ultra
Gigabyte B650 Eagle AX

Eller den du länka nyss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Okej det är typ samma men 7 istället för 9 på CPU samt annan RAM. Tänker tar 9an för 2k mer så håller den +1-3 år till.

Min bild visar fel grafikkort. Det är: Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1

Gällande RAM, alla verkar välja Kingston, är den bättre än Corsair RGB 32GB (2x16GB) DDR5 CL30 Vengeance? Hade för mig de var nästan samma på samtliga så valde den på min lista, det märket jag har på min nuvarande dator, Corsair, då den varit bra i alla dessa år.

Så om du fick en av dessa helt gratis för nyttjande, hade du valt:

Samsung 980 PRO 2TB
Phanteks XT Pro Ultra
Gigabyte B650 Eagle AX

Eller den du länka nyss?

C1000 är definitivt en PSU av högre kvalitet och nu är prisskillnaden bara ett par hundra så jag hade kört på den.

RAM-modulerna jag valt är på 64 GB, lika bra att köra på det direkt då du planerat att ha datorn länge.

CPU-kylaren jag nu valt är bara pyttelite sämre än Phantom Spirit men billigare.

Skulle tro att Phoenix-kylaren är något vassare än Gigabyte då kortet är större men båda kommer kyla grafikkortet utan problem, särskilt med ett välventilerat chassi som XT Pro Ultra. Vilken som är tystast av dem vet jag inte.

Permalänk

Okej nu har jag ändrat:

Jag skippade 64GB Ram då jag läste att det ökar min latens, och då jag spelar spel som CS och Battlefield/Skjutsspel overall så tänker jag att 32 räcker och behöver jag uppgradera är det bara addera mer i framtiden.

Tanken är också om jag behöver nyare grafikkort kan jag enkelt byta.

Chassit är nice.

Vad anser du nu? Allt är bra eller kan man få minst lika bra dator för te.x. 20 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Okej nu har jag ändrat:

https://komponentkoll.se/bild/xQjiv.png

Jag skippade 64GB Ram då jag läste att det ökar min latens, och då jag spelar spel som CS och Battlefield/Skjutsspel overall så tänker jag att 32 räcker och behöver jag uppgradera är det bara addera mer i framtiden.

Tanken är också om jag behöver nyare grafikkort kan jag enkelt byta.

Chassit är nice.

Vad anser du nu? Allt är bra eller kan man få minst lika bra dator för te.x. 20 000?

Tror Prime är väldigt jämnt med WindForce 3 så hade hellre sparat lite på det.

Bytte till mer prisvärda RAM-moduler.

Du får inte en lika bra dator för 20 000 kr.