Permalänk
Medlem

TESA dubbelhäftande tejp okej i chassi?

Någon på Reddit nämnde att vissa dubbelhäftande tejp kan orsaka statisk elektricitet och bör inte användas i datorchassin.

Vet någon hur det ligger till med märket TESA och deras dubbelhäftande tejp?

Jag använder det på baksidan av chassit där det inte finns några möjligheter för kabeldragning annat än med dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Öum, jag undrar verkligen vad personen menar med det? Har du en länk?

Jag skulle säga att du absolut kan montera saker i chassiet med dubbelhäftande tejp sålänge prylen inte är tänkt att ha elektrisk kontakt med chassiet (tejpa inte fast modekortet tex). Kablar är isolerade så en statisk urladdning på själva kabeln skall inte vara speciellt farlig ändå

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av vetenskapen bakom statisk elektricitet pga dubbelhäftande tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är intresserad av vetenskapen bakom statisk elektricitet pga dubbelhäftande tejp.

Jag kan tänka mig att det genereras en del statisk elektricitet när man drar bort skyddsplasten från tejpen. Så man får kanske vara lite försiktig och undvika att plasten vidrör några känsliga delar av datorn, men annars har jag svårt att se att det skulle vara någon fara.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det bildas enormt mycket ESD när man drar bort skyddsfilmer från moderkort till ex också så är det nog ingen fara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM