Permalänk

Nytt bygge, CPU Overheating

Håller på med mitt första bygge, nu när jag startar upp så överhettar cpun i bios. Jag har en Arctic Liquid Freezer III 240 och trooor att problemet är att den inte sitter tätt mot cpun? Eller kan det vara något annat jag gjort fel? Har en ultra 265k om det spelar roll!

Permalänk
Skrivet av Snorvalppp:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Håller på med mitt första bygge, nu när jag startar upp så överhettar cpun i bios. Jag har en Arctic Liquid Freezer III 240 och trooor att problemet är att den inte sitter tätt mot cpun? Eller kan det vara något annat jag gjort fel? Har en ultra 265k om det spelar roll!

Har du glömt att ta bort plastskyddet från kylarens botten? Lätt att missa!

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Har du glömt att ta bort plastskyddet från kylarens botten? Lätt att missa!

Skulle just tipsa om samma sak.

Permalänk
Medlem

Är det inte plastskyddet så får du kolla på att kylaren sitter helt rakt och stumt mot processorn, och att det är åtdraget ordentligt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Eller att pumpen inte går igång,

Permalänk
Medlem

Edit: I vanlig ordning läste jag slarvigt. Den kommer upp i 105 grader alltså redan i bios? Då låter det som ett fysiskt problem, typ extremt dålig kontakt med kylaren eller att pumpen inte går igång.. 105 grader kan den nå utan att det är något fel men det är ju när man belastar den, inte redan i bios..
/Edit

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/241063/i...

Max Operating Temperature 105 °C

"Max Operating Temperature
This is the maximum operating temperature allowed as reported by temperature sensors. Instantaneous temperature may exceed this value for short durations. Note: Maximum observable temperature is configurable by system vendor and can be design specific."

Varför får du en varning när temperaturen når 105 grader? Är det någon inställning i bios som orsakar detta? Det ska alltså inte vara några konstigheter att köra den i upp till 105. Sen hade jag personligen undervoltat den om jag haft möjlighet. Men det är enligt intel inget konstigt, eller ens att den överskrider detta momentant.

Vad händer med klockfrekvensen när den når upp i den tempen? Hur mycket throttlar den?

Annars är det som andra säger vettigt att kolla så plasten inte är kvar. Och prova även med mer kylpasta. gör ett X över hela cpun och sprid inte ut det innan du monterar kylaren.

Permalänk
Medlem

@Snorvalppp
Om du är osäker på om du monterat CPU-kylaren rätt eller fel så kan du alltid konsultera deras webbsida:
https://support.arctic.de/liquid-freezer-III-240/
Där finns även en video som demonstrerar installationen, tänk på att välja intel-sockel så du får rätt video.

Permalänk
Medlem

Och för att du inte ska känna dig allt för skamsen om det är plastfilmen mellan kylarblocket/pumpen och CPUn som glömts kvar: det är något som händer även rutinerade datorbyggare ibland. 😅 Har byggt ett hundratal datorer i livet och har glömt den ett par gånger också. ^^

Hoppas det är något sådant, då det är enkelt att lösa genom att montera av kylaren, ta bort plastfilmen, slänga på lite ny kylpasta och montera om kylaren.

Permalänk
Skrivet av Viita:

@Snorvalppp
Om du är osäker på om du monterat CPU-kylaren rätt eller fel så kan du alltid konsultera deras webbsida:
https://support.arctic.de/liquid-freezer-III-240/
Där finns även en video som demonstrerar installationen, tänk på att välja intel-sockel så du får rätt video.

Jag var så jäkla nervös när jag gjorde bygget så satt hur länge som helst med den där sidan för ville inte göra något fel. Har tagit av alla klistermärken osv för det känns som det är den varningen alla ger, hehe.

Jag försökte med att plocka av… fästet? Vad kallas ens den delen av kylaren som sitter mot CPU. AJA, ni fattar! Och satte på det två gånger, första gången tog det lite längre tid men kom ändå upp samma varning. Åkte hemifrån nu för blir lite rädd för att göra sönder ngt men ska samla mod att kolla bättre senare och får kanske plocka bort grafikkortet och radiatorn(kallas kylaren det på svenska jag vet ej men men) för att kunna se bättre hur kylaren sitter mot cpun.

Men visst tolkar jag er reaktion som att detta bör vara något fysiskt och inte typ någon konstig inställning i bios eller något sånt?

Något jag tänkte på när jag tog loss kylaren var att mitt kryss med thermal paste inte var ~utspritt, är det för att den inte tryckts tight på eller är det något som sker efter tid?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Snorvalppp:

Jag var så jäkla nervös när jag gjorde bygget så satt hur länge som helst med den där sidan för ville inte göra något fel. Har tagit av alla klistermärken osv för det känns som det är den varningen alla ger, hehe.

Jag försökte med att plocka av… fästet? Vad kallas ens den delen av kylaren som sitter mot CPU. AJA, ni fattar! Och satte på det två gånger, första gången tog det lite längre tid men kom ändå upp samma varning. Åkte hemifrån nu för blir lite rädd för att göra sönder ngt men ska samla mod att kolla bättre senare och får kanske plocka bort grafikkortet och radiatorn(kallas kylaren det på svenska jag vet ej men men) för att kunna se bättre hur kylaren sitter mot cpun.

Men visst tolkar jag er reaktion som att detta bör vara något fysiskt och inte typ någon konstig inställning i bios eller något sånt?

Något jag tänkte på när jag tog loss kylaren var att mitt kryss med thermal paste inte var ~utspritt, är det för att den inte tryckts tight på eller är det något som sker efter tid?

Nej det sker på en gång om man monterat med rätt tryck, alltså dragit åt skruvar som man ska.

Lyssna så pumpen snyurrar också och känn på slangarna

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej det sker på en gång om man monterat med rätt tryck, alltså dragit åt skruvar som man ska.

Lyssna så pumpen snyurrar också och känn på slangarna

Då ska jag se till att göra ett hårdare jobb, tycker det känns som den sitter fast bra och skruvarna gå i liksom men kanske behöver en till hand som kan hålla ner den eller så! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorvalppp:

Detta är nog problemet. På något sätt så har du inte fått rätt tryck mot processorn med kylaren. Det ska vara helt utspritt när det är som det ska.

Kolla och se om du kan se något som gör att inte själva "blocket" trycks ner ordentligt.

Man brukar skruva rätt hårt, och man kör "star pattern", att du skruvar lite på en skruv, sen skruvar du på skruven på andra sidan, och sen dom andra hörnen likadant. Så att den skruvas ner rakt över processorn.

Ta även en check att du inte gängat fel med någon skruv.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Snorvalppp:

Då ska jag se till att göra ett hårdare jobb, tycker det känns som den sitter fast bra och skruvarna gå i liksom men kanske behöver en till hand som kan hålla ner den eller så! Tack!

Ja, jag har monterat två sådana och haft problem båda gånger med att få gäng på skruvarna
Dubbelkolla så att filmskyddet på kylarblocket är borttaget också.

Permalänk
Medlem

Du har ibte använt monteringsats för annan cpu. Det kan bli så om nått fäste är lite högre eller nått.
Du kan skippa all annan felsökning ditt fel är att det inte sitter ordentligt vilket visade sig med att kylpastan inte pressats ut.
Man behöver inte vara nervös

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack för all hjälp hörni!

Tror jag har fått den att sitta rätt nu, har låtit den tugga i bios en stund här nu.

Är det något ni skulle rekommendera att justera, alternativt hålla sig borta från? Planen är att framförallt jobba i Premiere Pro och spela lite simuleringsspel som Cities Skylines på datorn!

Har 64gb kingston fury ram, 5070, och MSI PRO Z890-S WIFI moderkort om det spelar roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorvalppp:

Tack för all hjälp hörni!

Tror jag har fått den att sitta rätt nu, har låtit den tugga i bios en stund här nu.

<Uppladdad bildlänk>

Är det något ni skulle rekommendera att justera, alternativt hålla sig borta från? Planen är att framförallt jobba i Premiere Pro och spela lite simuleringsspel som Cities Skylines på datorn!

Har 64gb kingston fury ram, 5070, och MSI PRO Z890-S WIFI moderkort om det spelar roll!

Kul att det löste sig!

Nu har du lite mer erfarenhet om ämnet, och allt blev precis som tänkt till slut

Hoppas du blir nöjd med datorn!

Visa signatur