Köpa kort med 8GB, är jag tokig?

Permalänk
Medlem

Köpa kort med 8GB, är jag tokig?

Byggt ihop en ny dator men saknar ett modernt grafikkort.

Ser att Elgiganten har 4060 Ti med 8GB för cirka 3400kr och det fick mig att fundera om 8GB verkligen är ett så dåligt köp i dagsläget?

Haft funderingar på allt från 3050 till 5070.

Mest har väl tankarna kretsat kring 5060 Ti med 16GB just för att det kan vara bra med mer minne och att det bara var 1000kr dyrare än ett vanligt 5060 Ti. När nu Elgiganten sänkte priset på 4060 Ti så blir skillnaden plötsligt 2000kr upp till 5060 Ti.

Jag spelar inte så mycket, mest spel som har några år på nacken även om jag gärna skulle prova t.ex. Baldurs Gate 3.
Min skärm är 1440p och mitt nuvarande kort är ett GTX 970 så ni förstår att 8Gb är en fördubbling för mig.

Visst vore ett 5070 trevligt och snabbt men då snackar vi dubbla pengarna för att gå från 8GB till 12GB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja det är du. 8GB är knappt idag, lite beroende på spel/upplösning

Permalänk
Medlem

Du har inte kikat på/funderar på begagnat?

Om du är säker på att du inte kommer att vilja spela mer krävande spel inom snar framtid så klarar du dig säkert med 8GB VRAM.

Annars får du väl leva med att du behöver sänka upplösning/grafiknivå/grafikdetaljer när/om prestandan inte räcker till pga mängden minne på grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Känns bara dumsnålt att köpa ett nytt 8GB-kort idag.

9060 XT bör också övervägas, 16GB-varianten då. Går att hitta från ~4500kr och då är mellanskillnaden bara cirka 1000kr vilket är alldeles för lite för ett kort som du sannolikt kommer att ha i minst 2-3år.

TL;DR - Ja, du är tokig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Känns bara dumsnålt att köpa ett nytt 8GB-kort idag.

9060 XT bör också övervägas, 16GB-varianten då. Går att hitta från ~4500kr och då är mellanskillnaden bara cirka 1000kr vilket är alldeles för lite för ett kort som du sannolikt kommer att ha i minst 2-3år.

TL;DR - Ja, du är tokig!

Är tyvärr bunden till gröna laget, har en programvara som behöver CUDA för GPGPU för viss funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Är tyvärr bunden till gröna laget, har en programvara som behöver CUDA för GPGPU för viss funktionalitet.

Förstår! Nu vet jag inte hur din privatekonomiska situation ser ut men jag skulle nog oavsett spara någon månad till er så för att komma upp i ett 16GB-kort.

Det verkar vara Super-kort på gång i 5XXX-serien också men dessa dyker nog upp tidigast i början av 2026 där det ryktas att 5070 Super kommer att få 18GB RAM, välkommet då även 12GB är i snålast laget sett till vad det kostar iaf.

5060 Ti (16GB) Ventus-korten som förvisso är lite budget går för strax över 5000kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14604306

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel du spelar och är intresserad av samt hur mycket du vill kompromissa. Överlag anser jag att folk överdriver rejält med vram för spel: medium/high inställningar kräver ofta bara hälften av vram som highest/max/ultra kräver. Det mesta snack om otillräckligt med vram och tester som visar 8gb oanvändligt fokuserar endast på högsta inställningar, ofta inkl. raytracing t.o.m

Sen ska man dock inte också glömma att saker som DLSS (speciellt frame gen) också tar mycket minna ifall det ska användas.

Personlingen spelar jag mest spel som inte ens behöver mer än 4gb vram i 1440p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Beror helt på vilka spel du spelar och är intresserad av samt hur mycket du vill kompromissa. Överlag anser jag att folk överdriver rejält med vram för spel: medium/high inställningar kräver ofta bara hälften av vram som highest/max/ultra kräver. Det mesta snack om otillräckligt med vram och tester som visar 8gb oanvändligt fokuserar endast på högsta inställningar, ofta inkl. raytracing t.o.m

Sen ska man dock inte också glömma att saker som DLSS (speciellt frame gen) också tar mycket minna ifall det ska användas.

Personlingen spelar jag mest spel som inte ens behöver mer än 4gb vram i 1440p...

Det som suger är dock att du måste börja dumpa settings som textures osv. för att inte få problem när prestandan kortet har annars skulle klarat av det utan problem. Det blir vanligare och vanligare med spel nu också att fylla vram ännu mer men beror på vilka typer av spel man kör.

Självklart går det att dumpa settings och få okej prestanda, men det är inte så kul att det är nått man måste göra när kortet annars hade klarat av det. Det är mismatchen mellan prestandan och hur lite vram som gör att det inte är rekommenderat, om korten hade varit billigare och lägre prestanda med så lite vram så hade det varit mindre klagomål för då hade man ändå redan varit tvungen att dra ner settings för att få okej prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ser att Elgiganten har 4060 Ti med 8GB för cirka 3400kr och det fick mig att fundera om 8GB verkligen är ett så dåligt köp i dagsläget?

Mest har väl tankarna kretsat kring 5060 Ti med 16GB just för att det kan vara bra med mer minne och att det bara var 1000kr dyrare än ett vanligt 5060 Ti. När nu Elgiganten sänkte priset på 4060 Ti så blir skillnaden plötsligt 2000kr upp till 5060 Ti.

Jag spelar inte så mycket, mest spel som har några år på nacken även om jag gärna skulle prova t.ex. Baldurs Gate 3.
Min skärm är 1440p och mitt nuvarande kort är ett GTX 970 så ni förstår att 8Gb är en fördubbling för mig.

Visst vore ett 5070 trevligt och snabbt men då snackar vi dubbla pengarna för att gå från 8GB till 12GB.

kör du BG3 och 1440p redan så kommer du ångra dig snabbt med 8gb, tänk tex. BF6 när det kommer ut eller RDR3 eller vad det nu kan vara du blir sugen på i framtiden, kommer bottlenecka hårt med 8gb rätt snabbt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Reckie:

Lite tokig är du allt.
MSI GeForce RTX 5060 Ti Ventus 2X OC Plus HDMI 3xDP 16GB; 5149 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Om du behöver cuda, men har klarat dig med 970.
Spelar spel med några år på nacken.
Tror att du klarar dig med 8Gb.

Köp ett 5050 och spara ytterligare 500 kr.

men...

Kommer du ha kortet lika länge som du, gissningsvis, haft ditt 970, så borde du dock skaffa något med 16Gb.

Permalänk
Medlem

Så här tänker jag.
Om du tänker dig att du ska använda grafikkortet kortare än 3 år kommer du få igen merkostnaden för ett 16 GB kort vid försäljning. Om du tänker att du vill ha ditt kort längre än 3 år så är det absolut värt att köpa 16 GB då 8 GB är för lite idag och kommer bara bli allt mer för lite. Speciellt när nästa generations konsoler lanserats. Tråkigt om ett spel du verkligen vill soela släpps om ett par år och du har en GPU som orkar med att rendera spelet men texturerna får ej plats i minnet.

Det kanske verkar som en hyfsad köp idag med 8 GB vram, nen ju längre horisont du har desto sämre blir det...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Finns nya 5060Ti 16GB på tradera för under 5k om du måste ha nvidia.

Permalänk
Medlem

Kanske du kan få tag på ett billigt beggat RTX 3060 12GB istället? Är en väldig uppgradering om du sitter på 970 idag.. och 12GB slår 4060 ti 8GB i spel där 8GB inte räcker till.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Min gaming laptop med 4060 8GB klarar av moderna spel förvånadsvärt bra. Självklart är mina förväntningar därefter. Men spelar du inte så mycket och det du spelar fungerar så hade jag kört på det billiga. När jag säger mina förväntningar är därefter så är spelen absolut inte vektorbaserade 360p monster utan ser helt ok ut!

Det som driver på vram är om du använder framegeneration t.ex då äts vram upp. Vilket kan säga att man kanske behöver på ett svagare kort... men hittills inget jag slagit på.

Tänker så här: Köp det du behöver nu för de pengar du känner du vill lägga. Framtidssäkra inte i onödan, för om 1 år är nått annat hipped inne och då behöver du uppgradera för det. (Säger inte att du INTE skall framtidssäkra, utan mer spelar du mer eller mindre i framtiden tror du? Om inte. Avvakta)

Det är lätt att hamna i ett Fear Of Missing Out läge och lägga mer pengar på nått du inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Min gaming laptop med 4060 8GB klarar av moderna spel förvånadsvärt bra. Självklart är mina förväntningar därefter. Men spelar du inte så mycket och det du spelar fungerar så hade jag kört på det billiga. När jag säger mina förväntningar är därefter så är spelen absolut inte vektorbaserade 360p monster utan ser helt ok ut!

Det som driver på vram är om du använder framegeneration t.ex då äts vram upp. Vilket kan säga att man kanske behöver på ett svagare kort... men hittills inget jag slagit på.

Tänker så här: Köp det du behöver nu för de pengar du känner du vill lägga. Framtidssäkra inte i onödan, för om 1 år är nått annat hipped inne och då behöver du uppgradera för det. (Säger inte att du INTE skall framtidssäkra, utan mer spelar du mer eller mindre i framtiden tror du? Om inte. Avvakta)

Det är lätt att hamna i ett Fear Of Missing Out läge och lägga mer pengar på nått du inte behöver.

Redan nu är 8 GB VRAM på gränsen. Att betala en tusenlapp extra nu lär vara betydligt billigare än att byta kort igen inom något år, samtidigt som andrahandsvärdet på det befintliga kortet fallit kraftigt. Under tiden får man också en bättre upplevelse.

Även om man inte får problem med prestandan nu så är risken att spelet misslyckas med att hålla alla texturer i minnet, vilket då gör att spelens grafik blir väldigt tråkig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu när du väl uppgraderar är det lite tokigt att skaffa ett 1080p kort ihop med 1440p bara för att spara pengar.

Varför inte köpa ett begagnat bättre kort?

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt, 8gb kommer att finnas kvar länge till och det som skapar spel vill skapa spel för alla (förutom crysis ) om några år kanske det ser annorlunda ut, då kan du göra något åt det då, får du ju ett ännu värre kort än det som finns nu

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattar att ni tog er tid att svara "token"

Får fundera vidare vad jag egentligen behöver, hade t.ex. gärna testat något kort från Intel men är som sagt lite fast med behovet av CUDA.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du kan få ett begagnat 3090/3080/3070 billigt nu. Massa vram för diverse, ai etc å det ser ut som du mkt backload saker. Köpte själv ett 3090 i Norge för under 5K. Mest för Ai men spelar också på det. Hade ett 1070 tidigare. Den rtx du får på ett 4060 är inte värt pengarna. Glrvönta dig inte bra raytracing t.ex på ett 4060. Du är på jakt efter cuda å raster prestanda i din prisklass. Köp begagnat å mer än 8gb

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

8 GB är vanligast, därefter 12 GB.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt, 8gb kommer att finnas kvar länge till och det som skapar spel vill skapa spel för alla (förutom crysis ) om några år kanske det ser annorlunda ut, då kan du göra något åt det då, får du ju ett ännu värre kort än det som finns nu

Det är som sagt ett problem för spelutvecklare redan nu (och något/några år bakåt egentligen). Vi har redan fastnat på 8 GB flera år för länge, främst på grund av Nvidia. Att spelutvecklare vill skapa spel för alla stämmer ju, men i praktiken blir det sällan så. I flera nya spel är ju Ray Tracing ett krav numera exempelvis, trots att alla med grafikkort äldre än Nvidias RTX 2000-serie och AMDs RX 6000-serie hindras från att spela dessa spel.

Man lär får räkna med att spel kommer prestera dåligt med mycket "texture pop in", särskilt direkt vid release med enbart 8 GB VRAM. Om man nöjer sig med att spela på Low (inget fel i det) så kommer det väl funka ett tag till dock. Gör man det valet bör man däremot ha insikt nog att inte klaga på att alla nya spel är "dåligt optimerade".

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är som sagt ett problem för spelutvecklare redan nu (och något/några år bakåt egentligen). Vi har redan fastnat på 8 GB flera år för länge, främst på grund av Nvidia. Att spelutvecklare vill skapa spel för alla stämmer ju, men i praktiken blir det sällan så. I flera nya spel är ju Ray Tracing ett krav numera exempelvis, trots att alla med grafikkort äldre än Nvidias RTX 2000-serie och AMDs RX 6000-serie hindras från att spela dessa spel.

Man lär får räkna med att spel kommer prestera dåligt med mycket "texture pop in", särskilt direkt vid release med enbart 8 GB VRAM. Om man nöjer sig med att spela på Low (inget fel i det) så kommer det väl funka ett tag till dock. Gör man det valet bör man däremot ha insikt nog att inte klaga på att alla nya spel är "dåligt optimerade".

Eftersom vi fastnat på 8gb, så går det alltså utmärkt att köpa ett 8gb kort.
Såvitt jag vet, men jag kan ha fel här, så finns det inget spel med krav på RT och omdet finns krav så är det ju tur att 5060 har RT inbyggt, även om det också kräver ännu mer minne av grafikkortet för att ha aktiverat. Här har swec ett test: https://www.sweclockers.com/test/41209-nvidia-geforce-rtx-506...

Eftersom det är plånboken som styr så är det helt ok att köpa ett 8gb grafikkort, jag hade personligen lagt mer pengar idag, men det kommer antagligen att gå alldeles utmärkt ett tag till framöver.
Du får också DLSS4 i 5000 serien, så man får några gratis fejkframes på köpet.

Hoppas TS blir nöjd med sitt val av grafikkort en lång tid framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Eftersom vi fastnat på 8gb, så går det alltså utmärkt att köpa ett 8gb kort.
Såvitt jag vet, men jag kan ha fel här, så finns det inget spel med krav på RT och omdet finns krav så är det ju tur att 5060 har RT inbyggt, även om det också kräver ännu mer minne av grafikkortet för att ha aktiverat. Här har swec ett test: https://www.sweclockers.com/test/41209-nvidia-geforce-rtx-506...

Eftersom det är plånboken som styr så är det helt ok att köpa ett 8gb grafikkort, jag hade personligen lagt mer pengar idag, men det kommer antagligen att gå alldeles utmärkt ett tag till framöver.
Du får också DLSS4 i 5000 serien, så man får några gratis fejkframes på köpet.

Hoppas TS blir nöjd med sitt val av grafikkort en lång tid framöver!

Du har bevisligen missat detta i nyhetsrapporteringen. Indiana Jones and the Great Circle och DOOM: The Dark Ages är båda spel som kräver Ray Tracing. Kan säkert finnas något ytterligare som jag inte kommer på, och lär definitivt komma fler i framtiden. Det visar att spelutvecklare inte nödvändigtvis gör spel som alla kan spela. Båda spelen har förövrigt 8 GB VRAM som minimikrav.

Det är förövrigt högst tveksamt om RTX 5060 är kraftfullt nog för att använda MFG på ett vettigt sätt, dvs. om dess base framerate är högt nog för att få vettig latens. Helst bör man ju ha runt 100 FPS innan man aktiverar MFG för att få en optimal upplevelse.

Nu var ju dock poängen med mitt inlägg att motbevisa att spelutvecklare alltid sätter minimikraven till hårdvara som de allra flesta har.

Visa signatur