Trafikregler, vad betyder linjerna i rondellen?

Permalänk
Medlem

Trafikregler, vad betyder linjerna i rondellen?

Kommer med en rätt så oväsentlig fråga så här på en lördag som jag inte kan sluta klura på. Google och ChatGPT har inte heller varit till nån vidare hjälp. Så, till alla er andra som inte heller kan sluta klura på onödiga saker:

Vad betyder dessa 4 alt. 5 parallella linjer som löper över körfältet vid in- och utfarten för rondellen?

Det finns alltså en uppsättning av dessa linjer vid varje in- och utfart i rondellen. Har dessa markeringar nått namn? Finns det några specifika trafikregler förknippade med linjerna som bör iakttas?

För den som är nyfiken så är bilderna från två rondeller som ligger direkt efter vandra på Tyresövägen vid Strandtorget och Tyresö skola. Jag kan inte minnas att jag har sett liknande markeringar i några andra rondeller runt om Stockholm.

Hur skulle ni tolka dessa markeringar?

Permalänk
Medlem

Mig veterligen ingenting. I en cirkulationsplats har jag nog inte sett, men de brukar vara målade så tjocka att det skakar i bilen. Finns t ex här på avfarten från innerstan (på E18 norrut) mot Bergshamralänken, som är ganska tvär och sedan slutar med lämna företräde för avfarten norrifrån: https://maps.app.goo.gl/h7razeHd9n6CmgCW7

(Seda blir det förstås till slut som i din bild, att de slits ned och behöver målas om för att bibehålla skakeffekten.)

Tillägg:
Här är ett till ställe, där avfarten går rätt av i nedförslut och sedan slutar med väjningsplikt:
https://maps.app.goo.gl/FFAJiYkHrC6SRfpdA

Avfarten från E4 norrifrån vid Järna där man hamnar i korsning med 57.

Permalänk
Medlem

Intressant att se om någon vet, för jag gör det inte.

Jag har tidigare sett ”ovanliga” markeringar som inte haft någon trafikbetydelse, utan som varit till för att testa olika varianter av vägfärg. Då har det dock funnits ett vägmärke som upplyst om det.

/GC

Permalänk
Medlem

Det ser juh oneklingen som dom skall matcha direkt innan väjningsplikt. Ungefär lite som "även om du har har företräde så vill vi uppmärksamma på att det kan komma in nya bilar från höger här".

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tvärgående linjer sådär är bara för uppmärksamhet.
Dom finns innan vissa rondeller framförallt, men inte alltid.
Här har du en drös sådana fast i det här fallet 3st med visst mellanrum.
Oftast sitter dom där hastigheten innan varit "hög" typ 70-80, även om det nyligen varit en hastighetssänkning till 50.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Det verkar ha hänt många olyckor i Tyresöområdet. så jag tror att det bara någon påminnelse. Att tänka blinka ut/höger etc när man åker ut.

https://www.mitti.se/nyheter/trafikolyckorna-okar-i-tyreso-6....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det ser juh oneklingen som dom skall matcha direkt innan väjningsplikt. Ungefär lite som "även om du har har företräde så vill vi uppmärksamma på att det kan komma in nya bilar från höger här".

Skrivet av zOlid:

Tvärgående linjer sådär är bara för uppmärksamhet.
Dom finns innan vissa rondeller framförallt, men inte alltid.
Här har du en drös sådana fast i det här fallet 3st med visst mellanrum.
Oftast sitter dom där hastigheten innan varit "hög" typ 70-80, även om det nyligen varit en hastighetssänkning till 50.
<Uppladdad bildlänk>

Där ser man- tack! Så om jag förstår er rätt så har man fortfarande företräde i rondellen, som normalt, men linjerna uppmanar till att vara extra vaksam för nya bilar som kommer in i rondellen?

En fråga som kom upp i familjen när vi åkte genom rondellen nyligen var just- "borde vi egentligen stanna här vid linjerna och lämna företräde för nya bilar? Nej, det kan ju inte stämma."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det verkar ha hänt många olyckor i Tyresöområdet. så jag tror att det bara någon påminnelse. Att tänka blinka ut/höger etc när man åker ut.

Ja, det känns som det kan stämma bra. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aethyr:

Där ser man- tack! Så om jag förstår er rätt så har man fortfarande företräde i rondellen, som normalt, men linjerna uppmanar till att vara extra vaksam för nya bilar som kommer in i rondellen?

En fråga som kom upp i familjen när vi åkte genom rondellen nyligen var just- "borde vi egentligen stanna här vid linjerna och lämna företräde för nya bilar? Nej, det kan ju inte stämma."

Iom att man fått den känslan så har du facit. Då har dom gjort den tankeställaren dom tänkte sig. Fast nej. Du behöver inte stanna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns på vägen borlänge->Falun

https://www.google.com/maps/@60.5946743,15.6192701,3a,75y,359...

I det fallet är det alldeles efter att 110 väg övergår till 80 väg och sen går rätt in i en rondell. Samt man har en rejäl nedförsbacke alldeles innan rondellen, då går väldigt lätt att råka ha lite hög fart.

Så jag tolkar det som: Sakta in och var uppmärksam!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Inte många som blinkar ut i rondellerna på rätt sätt. Nog det största irritationsmomentet när man är ute och kör.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Min gissning, men det är en rondell så grundprincipen är oavsett: fordon i rondellen har företräde. Man bör alltid ha uppsikt på bilar från höger (och vänster) så gott det går oavsett.

Men intressant fråga...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Inte många som blinkar ut i rondellerna på rätt sätt. Nog det största irritationsmomentet när man är ute och kör.

Kan vara rätt farlig när folk inte blinkar ut, men visst, den som ska in är ansvarig att lämna företräde, vare sig de i rondellen blinkar eller inte.

Sen tycker jag att det är bra att blinka IN i rondellen också, även om det inte är lag på det. Blir tydligare var man ska

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kan vara rätt farlig när folk inte blinkar ut, men visst, den som ska in är ansvarig att lämna företräde, vare sig de i rondellen blinkar eller inte.

Sen tycker jag att det är bra att blinka IN i rondellen också, även om det inte är lag på det. Blir tydligare var man ska

Blinka vänster i rondellen är det en del som gör men sen när de åker ut så skiter de i att blinka åt andra hållet. Suck va irriterande...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Min gissning, men det är en rondell så grundprincipen är oavsett: fordon i rondellen har företräde. Man bör alltid ha uppsikt på bilar från höger (och vänster) så gott det går oavsett.

Men intressant fråga...

Rent tekniskt sett är en rondell en rak väg. Ingen får bryta din framfart och du måste blinka när du ska ut ur den… fasten du kör rakt fram tex.
Men jag förstår situationen som kan uppstå om man kommer på en 80/90 väg och går in i en rondell där andra påkopplingar har 40 väg. Håller du då 90 och kör rakt igenom rondellen lite hastigt så kan de öveiga trafikanterna missräkna rejält när ni möts eller inte

Visa signatur