Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det är ganska mycket pengar, med tanke på att deras främsta arbetsuppgift verkar vara att ta fullt fungerande programvara och förstöra den så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Det där säger mitt Google, men även med 2x årslön på 150k (det är ju Cali/SF som driver upp snitten avsevärt) så blir kalkylen fortfarande relativt dålig
150 000 dollar efter skatt i usa är väl fortfarande runt 100 000 dollar per år (29%) ? Eller 8300 efter snitt saktten i Usa... Så de skulle inte ens få ihop avgiften till två barn och ens kunna äta

Såhär säger chatGPT:

En mjukvaruutvecklare i USA tjänar i genomsnitt:

Junior (0–2 år): $70 000–$100 000 per år

Mid-level (3–5 år): $100 000–$140 000 per år

Senior (5+ år): $140 000–$180 000+ per år

Big Tech (Google, Meta, etc.): Ofta $200 000–$300 000+ med bonusar och aktier

Lönen varierar mycket beroende på plats (t.ex. högre i San Francisco än i Texas), bransch och företag

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det har säkert redan avhandlats i tråden, men.

Det är stora skillnader mellan USA och Sverige när det kommer till de sociala systemen, så det går absolut inte att jämföra rakt av.

Saker i stil med sjukvård, mediciner, utbildning och mycket av de samhällstjänster som vi tar för givna behöver du själv bekosta i USA.

Men som ung frisk och barnlös går det definitivt att tjäna grova pengar.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är stora skillnader mellan USA och Sverige när det kommer till de sociala systemen, så det går absolut inte att jämföra rakt av.

Skulle däremot säga att man kan jämföra rätt väl om man jämför lönekostnaden för arbetsgivaren, dvs innan exempelvis arbetsgivaravgiften. Men ja, då jämför man ju verkligen inte rätt av på lönen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

I USA kan du fängslas för missfall eller inte ha tillgång till abort i vissa delstater. I Texas har det orsakat dödsfall när folk nekats vård på grund av deras religiösa lagar. Det blir svårare att njuta av Texas högre löner om man själv eller ens sambo är död eller fängslad. Det går att resa till andra delstater men du riskerar fortfarande fängelse.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Som välutbildad och kompetent så kan man tjäna riktigt bra i USA jämfört med här i Sverige även om man justerar för kostnaderna och bättre tjänstepension. Bara kolla på vad som är 1% högsta inkomst här jämfört med där, gäller även 10% högsta inkomst. Inte minst märker man det om man kollar på lite finanskanaler som går igenom ekonomier hos folk med bättre jobb, den möjlighet till sparande de har kan vi bara drömma om just för att kostnaderna inte ökar i takt med lönerna.

Jag tycker det är ganska omotiverande att fortsatt prestera bra när man rätt snabbt hamnar på en nivå där det inte finns möjlighet till några större lönehöjningar (speciellt efter skatt), vi har helt enkelt väldigt låga tak här och marginalskatten blir snabbt hög. Jag tror generellt att på sikt får vi sämre utveckling om det inte finns incitament att prestera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Såhär säger chatGPT:

En mjukvaruutvecklare i USA tjänar i genomsnitt:

Junior (0–2 år): $70 000–$100 000 per år

Mid-level (3–5 år): $100 000–$140 000 per år

Senior (5+ år): $140 000–$180 000+ per år

Big Tech (Google, Meta, etc.): Ofta $200 000–$300 000+ med bonusar och aktier

Lönen varierar mycket beroende på plats (t.ex. högre i San Francisco än i Texas), bransch och företag

Det förstår jag också men 2x 150 000$ kommer ändå inte inte räcka till 2x mit, amorteringskrav och levende i usa medan i Sverige skulle det göra det enkelt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag dubblade min lön när jag flyttade från Frankrike till USA, men efter alla utgifter blev det inte mycket mer kvar i fickan. Däremot ökade lönen snabbare i USA än den hade gjort i Frankrike. Så i slutändan blev det en märkbar skillnad, men efter många år i USA kändes det ändå skönt att flytta tillbaka till Europa, oavsett om lönen är lägre.

Permalänk
Medlem

Det är nog mycket dyrare hyra/el allt i USA men även efter de har de nog dubbelt så mye pengar över som nån i europa.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Det där säger mitt Google, men även med 2x årslön på 150k (det är ju Cali/SF som driver upp snitten avsevärt) så blir kalkylen fortfarande relativt dålig
150 000 dollar efter skatt i usa är väl fortfarande runt 100 000 dollar per år (29%) ? Eller 8300 efter snitt saktten i Usa... Så de skulle inte ens få ihop avgiften till två barn och ens kunna äta

Som sagt, det var siffrorna jag räknade på då och jag kollade upp ganska så noga och dubbelkollade med några jänkare som tyckte siffrorna lät rimliga. Vad för siffror det är idag kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Det förstår jag också men 2x 150 000$ kommer ändå inte inte räcka till 2x mit, amorteringskrav och levende i usa medan i Sverige skulle det göra det enkelt

Alltså, MIT är ju inget krav. Det finns andra skolor som är billigare men fortfarande bra.

Men ett annat exempel, har en kompis som bor i Tallahassee FL, nu har hans fru tyvärr gått bort men dom tjänade båda ca 150k och hade då ca 235 000k kvar om året efter skatt. På det levde dom bra i ett helt okej hus med två bilar etc etc. Nu lever han kvar själv i huset och klarar det bra på sin inkomst. Inga barn, men det hade funkat okej det med. Tror deras hus kostade $400k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns för- och nackdelar med våra olika system, men som övre medelklass/höginkomsttagare med arbete, så har man det bra i USA. Mycket ansvar ligger på individen, man ska pensionsspara själv, se till att man har sjukförsäkring o.s.v. men gör detta tanke-experiment:

Du är höginkomsttagare i Sverige med 53.000 SEK/mån innan skatt säg att det är jämfört med en nivå 63 hos microsoft då så har du mer än dubbla inkomsten och betydligt lägre skatt.

Att då köpa ett 5090 känns mindre än hälften så jobbigt som att köpa ett 5090 här (och priserna är dessutom lägre för hårdvara).

Så låg/medel-inkomsttagare, då har man det antagligen bättre i Sverige, högpresterande höginkomsttagare, ja, då har du det antagligen bättre i USA. Och det är en stor pull-faktor på the-best-of-the-best från alla världens länder och anledningen till att alla mag seven bolag är just amerikanska.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker det är ganska omotiverande att fortsatt prestera bra när man rätt snabbt hamnar på en nivå där det inte finns möjlighet till några större lönehöjningar (speciellt efter skatt), vi har helt enkelt väldigt låga tak här och marginalskatten blir snabbt hög. Jag tror generellt att på sikt får vi sämre utveckling om det inte finns incitament att prestera.

Samma här och när man dessutom inser att systemet är riggat, när man slår i taken så får man inte mer sjukpenning, inte mer pension, inte mer a-kassa utan du måste väldigt tidigt lösa allt sånt med privata försäkringar (ofta betalat av arbetsgivarna, men där är det ingen skillnad mot usa, är du anställd så betalar de flesta arbetsgivare sjukförsäkring o.s.v.)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Lotus Development så fick man sabbatical var 6e år då man fick 6 veckors semester som skulle vara sammanhängande det året. Så de har ju en del sådana lösningar i många techbolag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

När jag jobbade på Lotus Development så fick man sabatical var 6e år då man fick 6 veckors semester som skulle vara sammanhängande det året. Så de har ju en del sådana lösningar i många techbolag.

Har jobbat i några amerikanska bolag och det är sällan så hemskt som det framstår med 10 dagar. Flera har haft 10 dagar +1 dag/anställningsår (uppmuntrar att stanna i bolaget ), något har haft 20 dagar o.s.v., så det finns variation. De har dessutom 5 dagar betald sjukledighet, och har du inte varit sjuk så kan du ändå ta ut dom. (självklart kan man vara sjuk mer om man är sjuk, skillnaden är att man inte får betalt de dagarna och det här en anledning till att svenska arbetsgivare är rädda för att anställa folk som är mycket sjuka, för det är dom som betalar notan och inte försäkringskassan)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Samma här och när man dessutom inser att systemet är riggat, när man slår i taken så får man inte mer sjukpenning, inte mer pension, inte mer a-kassa utan du måste väldigt tidigt lösa allt sånt med privata försäkringar (ofta betalat av arbetsgivarna, men där är det ingen skillnad mot usa, är du anställd så betalar de flesta arbetsgivare sjukförsäkring o.s.v.)

Framförallt är det extremt omotiverande att inse att man inte kan bygga någon större rikedom på kortare tid i Sverige via arbete (om man vill leva ett rikt liv också), visst kan det bli pengar på 40 års sikt men inte på 15-20 som går i USA.

Om jag och frun hade legat i samma percentiler som vi gör i Sverige men i USA så hade vi haft runt 3,5-4 miljoner kronor mer efter skatt att röra oss med där per år och det utan speciella avdrag som de älskar i USA.

Då är det lätt att kompensera för ökade kostnader och ändå ha minst 2 miljoner extra över, sparar man de pengarna under 15 år har man alltså kunnat få ihop runt 50 miljoner kronor mer i kapital än i Sverige. Och under tiden har man kunnat leva bra mycket bekvämare än här i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle däremot säga att man kan jämföra rätt väl om man jämför lönekostnaden för arbetsgivaren, dvs innan exempelvis arbetsgivaravgiften. Men ja, då jämför man ju verkligen inte rätt av på lönen.

Sen är ju heller inte lönen i kronor och ören som enskild faktor det som avgör om man har "bra betalt" eller inte.

Man behöver t.ex ta med skillnader i levnadskostnader och allt annat som påverkar ens privatekonomi i stort över en längre tidsram.

Men visst tusan lär det vara lockande för de med rätt kompetens om de kan få en ingångslön runt 1milj/året där borta när samma jobb ger kanske 5-600.000 här? O det dessutom utöver det tillkommer aktier o bonusar och möjligheter att dubbla lönen på sikt....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Varför postar SweC artiklar om sånt här när det är förbjudet att prata politik. Det är uppenbart en politisk fråga i grunden.

Kan ni inte bara vara ett teknikforum om man inte får prata politik i artiklar likt dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, MIT är ju inget krav. Det finns andra skolor som är billigare men fortfarande bra.

Men ett annat exempel, har en kompis som bor i Tallahassee FL, nu har hans fru tyvärr gått bort men dom tjänade båda ca 150k och hade då ca 235 000k kvar om året efter skatt. På det levde dom bra i ett helt okej hus med två bilar etc etc. Nu lever han kvar själv i huset och klarar det bra på sin inkomst. Inga barn, men det hade funkat okej det med. Tror deras hus kostade $400k.

Florida är väl typ top 5 dyraste stater att bo i.
En lön på 300k och de har enbart "okej" och 2 bilar. I Sverige gor folk det på löner långt lägre i percentilen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Varför postar SweC artiklar om sånt här när det är förbjudet att prata politik. Det är uppenbart en politisk fråga i grunden.

Kan ni inte bara vara ett teknikforum om man inte får prata politik i artiklar likt dessa.

Har inte direkt med politik att göra att det är löneskillnader mellan olika länder, inte som att vi kan välja andra partier nästa val och få dubblerade inkomster. Se det som upplysning att en duktig utvecklare kan tjäna mer stålar om de väljer att flytta till usa t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har inte direkt med politik att göra att det är löneskillnader mellan olika länder, inte som att vi kan välja andra partier nästa val och få dubblerade inkomster. Se det som upplysning att en duktig utvecklare kan tjäna mer stålar om de väljer att flytta till usa t.ex.

Det har det väl visst. Individens lön är högre för att skatten är lägre. Individens lön är högre för att man får finansiera mer själv. Typiskt politiska beslut som lgger bakom detta.

Visst om det bara är en lista över löner så är det inte politiskt men då finns det heller inget att diskutera och 95% av inläggen borde raderas.

Permalänk
Medlem

I ett land där kindergarden kan kosta $5000 PER MÅNAD i välavlönade områden. I de uträkningar jag sett så har de inte så mycket mer köpkraft än en normalsvensk ändå för allt är så dyrt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Satan vad fattiga vi är i sverige helt plötsligt. Vilka jädra löner..

Är det löner innan eller efter skatt?

Jag har 60k brutto som utvecklare men har ut ca 43k efter skatten är dragen. Skulle jag höja till 80 000kr brutto får jag ändå bara 52 000kr netto...

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

I sverige måste man nästan köra eget AB så man kan ta utdelning och skatteplanera, t ex hålla lönen under statlig skatt osv om det ska bli något över.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

I ett land där kindergarden kan kosta $5000 PER MÅNAD i välavlönade områden. I de uträkningar jag sett så har de inte så mycket mer köpkraft än en normalsvensk ändå för allt är så dyrt.

Lite så. Det är nog bäst att bo i sverige och sen jobba remote mot USA.😂 Sen är det ju rätt annorlunda work/life balance..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Florida är väl typ top 5 dyraste stater att bo i.
En lön på 300k och de har enbart "okej" och 2 bilar. I Sverige gor folk det på löner långt lägre i percentilen

Beror på var du bor. Han bor "rural" utanför Tallahassee i ett 250 m2 tvåvåningshus som är 10 år gammalt. Den ena bilen är en vintage Ford Bronco (mint condition), du kan ju kolla vad en sån kostar. Florida har ju lägre skattetryck så han har det ganska nice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Det har det väl visst. Individens lön är högre för att skatten är lägre. Individens lön är högre för att man får finansiera mer själv. Typiskt politiska beslut som lgger bakom detta.

Arbetsgivaravgift (31,42%) och "egenfinansiering" (i Sverige: SGI har tak på 49k/mån, PGI har tak på 54.2k/mån, akassa har tak på 34k/mån. Lön utöver detta måste man finansera själv eller få arbetsgivaren att finansiera) förklarar långt ifrån hela skillnaden om man tittar på bruttolönerna för höginkomsttagare som det handlar om här.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Arbetsgivaravgift (31,42%) och "egenfinansiering" (i Sverige: SGI har tak på 49k/mån, PGI har tak på 54.2k/mån, akassa har tak på 34k/mån. Lön utöver detta måste man finansera själv eller få arbetsgivaren att finansiera) förklarar långt ifrån hela skillnaden om man tittar på bruttolönerna för höginkomsttagare som det handlar om här.

Det var exemplifieringar på hur det finns politik i botten. Det är näst intill omöjligt att diskutera löneskillnader utan att komma in på politiska frågar även om inte 100% av skillnaden är politisk.

Min poäng är alltså varför SweC postar artiklar som i grunden till stor del är politiska frågor och samtidigt förbjuder all diskussion av politik och raderar inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Min poäng är alltså varför SweC postar artiklar som i grunden till stor del är politiska frågor och samtidigt förbjuder all diskussion av politik och raderar inlägg.

Kan nog tycka att löner på ett bolag som Microsoft har relevans här, många av oss arbetar inom iT. Hade de börjat posta generella medellöner i olika länder o.s.v. så hade det varit konstigt. Sen ska vi inte diskutera politik, det förstör alltid stämningen i alla sammanhang.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Vilket skitsnack, detta har absolut inget med politik att göra och problemet är när personer som du försöker dra in det i minsta lilla.

Det här är högst aktuellt och väldigt intressant på en sida som Sweclockers där många av oss jobbar inom branchen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Beror på var du bor. Han bor "rural" utanför Tallahassee i ett 250 m2 tvåvåningshus som är 10 år gammalt. Den ena bilen är en vintage Ford Bronco (mint condition), du kan ju kolla vad en sån kostar. Florida har ju lägre skattetryck så han har det ganska nice.

Skatt på lön,ja. Dyrt att bo annars.
Florida har 25% skatt på hans lön
Sen har man 1.55% skatt på fastighetens värde i Tallahassee

Som alltid är det svårt att räkna ut exakt, men en sådan lön i Florida är inte motsvarig samma här

Visa signatur