Mest effektiva konfigurationen med tre fläktar?

Permalänk
Medlem

Mest effektiva konfigurationen med tre fläktar?

Hej, håller precis på att planera mitt nya datorbygge, vilket alltid är lika kul. Den här gången har jag användt mig av Google Gemini. Jag kommer bygga i ett Asus AP201 chassi och kommer till en början bara ha tre fläktar (den inbyggda kommer jag ta bort) och tänkte mig för skoj skull ett 3-pack Arctic P12 ARGB för att lysa upp tillvaron lite. Google Gemini föreslår två fläktar i toppen (utblås) och en där bak (utblås) vilket AIn menar skapar ett effektivt undertryck som suger ut luften bra. Då chassit är ganska litet (mATX) kan just detta vara ganska viktig fråga. Söker man dock på nätet föreslår de flesta två fläktar fram (insug) och en där bak (utsug) när man har 3st att röra sig med. Min fråga är helt enkelt har Google Gemini rätt/fel och har det egentligen någon betydelse?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Det beror nog lite på vad för hårdvara du tänkte använda. Ett vanligt luftkylt grafikkort antar jag? Ska CPU-kylaren vara luftkylning eller vattenkylning?

Nackdelen med undertryck är att damm kommer lättare sugas in genom hål eller springor.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det beror nog lite på vad för hårdvara du tänkte använda. Ett vanligt luftkylt grafikkort antar jag? Ska CPU-kylaren vara luftkylning eller vattenkylning?

Nackdelen med undertryck är att damm kommer lättare sugas in genom hål eller springor.

Bra inpass där med att damm lättare sugs in. Vår långhåriga katt sover alltid precis bakom datorn så det kan ju med tiden bli ett problem. Listar delarna nedan om du är intresserad. Så vad säger du, är det två fläktar där fram och en där bak som ändå vore bäst?

* Processor (CPU): AMD Ryzen 5 7600X

* Moderkort: ASRock B650M Pro RS

* Grafikkort (GPU): PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound OC - 16GB GDDR6 RAM

* Minne (RAM): Kingston FURY Beast DDR5 6000MHz CL30 32GB (2x16GB)

* Lagring (SSD): Crucial P3 Plus 1TB PCIe Gen4 NVMe M.2

* Nätaggregat (PSU): Corsair RM750e (2023) 750W 80 PLUS Gold

* Chassi: ASUS Prime AP201 (svart)

* CPU-kylare: Noctua NH-D14 (befintlig, tas från nuvarande dator)

* Chassifläktar: Arctic P12 PWM PST A-RGB (3-pack)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Så vad säger du, är det två fläktar där fram och en där bak som ändå vore bäst?

Jag tror man monterar nätagget i framdelen så inga fläktar får plats där. Istället verkar det vara rekommenderat att ha inblås från botten. Det är nog smartast eftersom grafikkortet kräver mer kylning än processorn.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag strävar alltid efter ett övertryck, just för att ha lite kontroll på dam och katthår.
Det hjälper föga om man konstant måste öppna och göra rent, framförallt att man aldrig får det helt hundra rent och dam är en superbra isolering. Hmm...

Med övertryck så tar det mycket längre tid innan´dam letar sig in i en större mängd, speciellt som Asus AP201 har ett damfilter i botten.
Så jag hade gjort som @Decster skriver, sätt dom (två) fläktar som får plats i botten och sen en för utblås bak, den senare motverkar att katthåren kommer in om katten gillar att sitta bakom PC'n.

Det där riktigt fina dammet blir man aldrig riktigt av med, så kanske en storstädning en gång om året Och rengöring av dammfiltret i botten varannan vecka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag strävar alltid efter ett övertryck, just för att ha lite kontroll på dam och katthår.
Det hjälper föga om man konstant måste öppna och göra rent, framförallt att man aldrig får det helt hundra rent och dam är en superbra isolering. Hmm...

Med övertryck så tar det mycket längre tid innan´dam letar sig in i en större mängd, speciellt som Asus AP201 har ett damfilter i botten.
Så jag hade gjort som @Decster skriver, sätt dom (två) fläktar som får plats i botten och sen en för utblås bak, den senare motverkar att katthåren kommer in om katten gillar att sitta bakom PC'n.

Det där riktigt fina dammet blir man aldrig riktigt av med, så kanske en storstädning en gång om året Och rengöring av dammfiltret i botten varannan vecka.

Absolut efter lite ytterligare efterforskningar kommer jag göra så. Google Gemini får ta det helt enkelt 🙂

Visa signatur