GTX1080 drar 270w i idle - möjliga förklaringar?

Permalänk
Medlem

GTX1080 drar 270w i idle - möjliga förklaringar?

Hej!

Mitt gamla EVGA gtx1080 ftw har helt plötsligt börja dra enormt mycket ström, runt 270w i idle. Under load når den runt 330w.

Har googlat ihjäl mig men har inte hittat mycket. Mycket möjligt att ett så gammalt kort börjat ge sig såklart, men undrar vad det möjligtvis skulle kunna vara? Är det en baka-i-ugn-situation?

Provat nya drivrutiner och även windows-ominstallation utan framgång, så det lutar väl mot ett hårdvarufel. Jag är inte rädd för att pilla isär kortet om det skulle behövas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter som om kortet är igång som om du spelade spel alltså ? Av nån anledning det fastnat på max läge på core clock och memory, det var ju udda och du har ju testat sånt som man tycker borde ha hjälpt.. ja det är ju lite gammalt idag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Hej!

Mitt gamla EVGA gtx1080 ftw har helt plötsligt börja dra enormt mycket ström, runt 270w i idle. Under load når den runt 330w.

Har googlat ihjäl mig men har inte hittat mycket. Mycket möjligt att ett så gammalt kort börjat ge sig såklart, men undrar vad det möjligtvis skulle kunna vara? Är det en baka-i-ugn-situation?

Provat nya drivrutiner och även windows-ominstallation utan framgång, så det lutar väl mot ett hårdvarufel. Jag är inte rädd för att pilla isär kortet om det skulle behövas.

Tack på förhand!

Ehhh, det ska dra runt 180w max, så dethär låter inte bra alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Hej!

Tack på förhand!

Säker på att den faktiskt drar så mycket. Kan ju vara en felläsning av programmet. Går fläktarna flr fullt? Kylaren borde inte klara av att kyla den effekten speciellt länge då den är underdimensionerad.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Om det nu inte bara är felvisning (nån annan nämnde det var över max effekt för kortet) så kolla så att det verkligen klockar ner sig efter du slutat spela eller haft det belastat på annat sätt. Hade det problemet med ett 1080-kort för många år sen. Det låg kvar i högsta powerstate oavsett belastning. Enklaste sättet är att kolla i gpu-z.
edit. Kan ju tillägga att jag hittade något nvidia-program som löste de. Men har inte namnet på det just nu. Kom även på nu att det var främst problem när jag körde med två skärmar inkopplade.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det låter som om kortet är igång som om du spelade spel alltså ? Av nån anledning det fastnat på max läge på core clock och memory, det var ju udda och du har ju testat sånt som man tycker borde ha hjälpt.. ja det är ju lite gammalt idag också

Inte som när man spelar, kortet ligger inte vid full load

Skrivet av Jagers:

Ehhh, det ska dra runt 180w max, så dethär låter inte bra alls

Jo nått skumt är det, det är dessutom 270w på en 8-pin, den andra drar knappt något alls

Skrivet av Clasito:

Säker på att den faktiskt drar så mycket. Kan ju vara en felläsning av programmet. Går fläktarna flr fullt? Kylaren borde inte klara av att kyla den effekten speciellt länge då den är underdimensionerad.

Ska säkerställa genom att köpa mig en energimätare lite senare idag.

Här är en bild på lite siffror:

Permalänk
Medlem

Men det måste väl bara vara en felavläsning, möjligen pga hårdvarufel men ändå.
Vet inte vad ditt kort ska ha för spänning under load, men det ser ju onekligen ut som idle-spänning.
Sen har du drygt 30C gpu-temp. Du skulle ligga mycket högre med 270W.

Stavfel..
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Jo nått skumt är det, det är dessutom 270w på en 8-pin, den andra drar knappt något alls

<Uppladdad bildlänk>

Temps på runt 40 grader indikerar på en felläsning. Även ganska låg fläkthastighet. Stod även att den drar all effekt från den ena 8-pins kontakten vilket inte låter troligt heller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

<Uppladdad bildlänk>

Skulle GPU har 34,1grader när den drar 303watt ? Anting står du sveriges bästa vattenkylning med peltier element. Eller så är allt du är med om bara mjukvaru bugg.

(Vilket jag tror det är. För samtidigt enligt din bild kyler du din GPU med vanliga fläktar).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

<Uppladdad bildlänk>

Du kanske ju fått in en uppdatering av HWInfo eller annan drivrutin som gjort att sensorerna visar fel uppgifter.

Det borde även ha blivit väldigt varmt i burken om uppgifterna stämmer? Om inte så är det något som inte stämmer.

Kollade gamla reviews och max energianvändning ska vara runt 180-190W på det kortet. Ännu en indikering på felaktig avläsning i HWInfo.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

<Uppladdad bildlänk>

Förvånad över att datorn ens går, känns juh som nån form av kortslutning

Permalänk
Medlem

Är inte P=UI? Jag tänker att om man kollar på gpu och tar spänning 0,8 V gånger strömmen typ 25 A så blir det 20 W, visst? Inte flera hundra W.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Är inte P=UI? Jag tänker att om man kollar på gpu och tar spänning 0,8 V gånger strömmen typ 25 A så blir det 20 W, visst? Inte flera hundra W.

Inte i detta fallet. Kortet får 12v in i hela kortet. Så 12x25A blir 300w-ish. 0.8v kan vara spänning inne i GPU. Då har du klart 300Amp internt. Men det är inte det som matas in på 8-pin. Det är den omvandlingen som gör att strömförsörjningen runt en CPU eller GPU är så varm (dom 2 raderna med små fyrkantiga klossar).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du kanske ju fått in en uppdatering av HWInfo eller annan drivrutin som gjort att sensorerna visar fel uppgifter.

Det borde även ha blivit väldigt varmt i burken om uppgifterna stämmer? Om inte så är det något som inte stämmer.

Kollade gamla reviews och max energianvändning ska vara runt 180-190W på det kortet. Ännu en indikering på felaktig avläsning i HWInfo.

Det där ser ut som HWMonitor och inte HWiNFO. Upplever det senare som oftare rätt än HWMonitor eller, än värre, det numera utdaterade OpenHardwareMonitor. AIDA64 är personligen min goto för övervakning, men det kostar en slant.

Så OnT: testa med ett annat övervakningsprogram, först och främst.

Kortet är gjort för att dra 180W ungefär, och med en 8-pin (upp till 150W) och en 6-pin kontakt (upp till 75W) är det enbart i teorin du kan nå upp i de bisarra siffrorna som programmet indikerar. Med PCIe-kontaktens upp till 75W är det absolut max ~300W kortet kan plocka ut, och då har du vunnit århundradets kisellotteri om du har en GP104 som överhuvudtaget överlever i närheten av det.

Någonstans hade det oavsett blivit *väldigt* varmt på kortet om du hade matat det med 275W (det innehåller inga supraledare, så motstånd och således värmeutveckling kommer du inte ifrån), och då GPUn ligger uppmätt på 30-40C med en fläkthastighet på facila 1300rpm är kalkylen helt absurd. Är det något som gett upp med strömmatningen (så som en kortslutning, hade sannolikt dödat kretsen som är ansvarig för strömhanteringen) borde kortet också ha lagt av helt.

Att kortet dessutom skulle dra 275W från en 8-pinskontakt som det står i övervakningsprogrammet är *extremt* osannolikt, först och främst begränsar som nämnt ATX-standarden 8-pins PCIe-kontakter till 150W och det där är så löjligt långt över att ganska mycket borde sagt ifrån vid det här laget.

BIOS på grafikkortet, strömhanteringskretsen på kortet, ev. OCP på PSU beroende på hur ditt bygge är dimensionerat, mjukvara/drivrutiner som varnar för att något inte stämmer, o.s.v. Nej, ser allt annat än felmätning som bisarrt osannolikt, om än inte *totalt* omöjligt.

Skrivet av AkUs:

Inte i detta fallet. Kortet får 12v in i hela kortet. Så 12x25A blir 300w-ish. 0.8v kan vara spänning inne i GPU. Då har du klart 300Amp internt. Men det är inte det som matas in på 8-pin. Det är den omvandlingen som gör att strömförsörjningen runt en CPU eller GPU är så varm (dom 2 raderna med små fyrkantiga klossar).

Ni har båda "rätt" (förutsatt att mätvärdena stämmer, vilket de sannolikt inte gör - mycket möjligt att 23A på GPU/Vcore stämmer, det blir ungefär 14W med en Vcore på 0,625V, som också är med i mätresultatet i skärmbilden, det låter rimligt för ett 1080 i idle) - det finns rader för strömstyrka både för GPU (Vcore) och input (12V). 22,72A på en 8-pin PCIe-kontakt är återigen otroligt osannolikt, det går låångt utanför ATX-standarden.

Ohms lag och P=U*I gäller givetvis.

Permalänk

effektmätning i mjukvara ska man ta med typ 3 lastbilar salt.

inte ovanligt att de har felläsning på diverse sensorer.

hade tempen legat uppåt 90+ ja då hade jag faktiskt trott på det men i detta fallet med ~40°c inte en chans troligen snarare effektåtgång åt hållet 20-40W nånting troligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som många av er är inne på så är det med stor sannolikhet en felläsning, men då detta upptäcktes efter att några spel faktiskt blåskärmat datorn så är det något mer som är skumt...

Permalänk
Skrivet av kelloxz:

Som många av er är inne på så är det med stor sannolikhet en felläsning, men då detta upptäcktes efter att några spel faktiskt blåskärmat datorn så är det något mer som är skumt...

kolla felloggen varför du fick en BSOD.

kan va relaterat till i princip vad som helst och inte garanterat kopplat till skumma värden lästa i HWinfo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om hans kort inte klockar ner sig i idle då är ju nåt knas så hur löser man sånt ?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Men om hans kort inte klockar ner sig i idle då är ju nåt knas så hur löser man sånt ?

troligen aktiverat performance mode i Nvidia kontrollpanelen isf.

det stänger av nedklockningen vid låg last.

vill man ha dynamsk klockning av gpu/vram så ska man ha den satt till normal, adaptive, eller optimal performance/optimal power.

lite olika från drivare till drivare vilka val som finns tillgängliga.

men är ganska säker på att det faktiskt klockar ner sig.

har för mig att 1000 serien landade runt ~0.6V gpuspänning utan last upp till lite över 1V vid full boost.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nu har TS inte sagt något om klockfrekvenserna, men att kortet knappt blir varmt indikerar att det klockar ner sig som det ska. Så det finns inget som tyder på att det är något problem med sånt.

Permalänk
Medlem

Men snälla.. se vad gpu-z säger.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Att kortet dessutom skulle dra 275W från en 8-pinskontakt som det står i övervakningsprogrammet är *extremt* osannolikt, först och främst begränsar som nämnt ATX-standarden 8-pins PCIe-kontakter till 150W och det där är så löjligt långt över att ganska mycket borde sagt ifrån vid det här laget.

Nja, 300W över en enskild PCI-E 8-pin är inom specifikationerna för de flesta någorlunda vettiga nätaggen sedan många år tillbaka.

Som andra sagt så kan GPU-Z visa vilket P-state grafikkortet är i. Vid behov kan man använda en funktion i Nvidia Inspector för att tvinga ner kortet i lägre power states under en viss procent last. Funktionen implementerades egentligen för att folk som har flera skärmar ska kunna tvinga ner till en lägre power state, men det går ju lika bra att göra det av andra anledningar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, 300W över en enskild PCI-E 8-pin är inom specifikationerna för de flesta någorlunda vettiga nätaggen sedan många år tillbaka.

Som andra sagt så kan GPU-Z visa vilket P-state grafikkortet är i. Vid behov kan man använda en funktion i Nvidia Inspector för att tvinga ner kortet i lägre power states under en viss procent last. Funktionen implementerades egentligen för att folk som har flera skärmar ska kunna tvinga ner till en lägre power state, men det går ju lika bra att göra det av andra anledningar.

På nätaggregatssidan och genom kablarna är det inte sällan möjligt att någorlunda säkert skicka mer än 150W, ja. (Därför som det finns modulära nätaggregat med en kabel som sedan splittar ut i 2st 6+2-pin PCIe-kontakter.) Dock finns det även där begränsningar - Corsair nämner 288W.

Enligt PCI-SIG är det dock klart och tydligt 150W som gäller för själva anslutningen (alltså hela kedjan fram till kontakten på grafikkortet) till en 8-pin-kontakt. Se även vad andra PSU-tillverkare så som Silverstone säger. Så nja, 300W över en enskild PCI-E 8-pin är inte inom specifikationerna. Dock slarvigt av mig att uttrycka ATX när det egentligen är PCI-SIG som sätter gränserna.

Det finns liksom anledningar till att bl.a. Nvidia ville gå över till något modernare. Ett 5090 med 4st+ 8-pin-anslutningar blir bökigt att hantera, på flera sätt. (Både fysiskt och vad gäller strömhantering.) Sen hur bra 12+4-anslutningen faktiskt blev i praktiken... det behöver vi inte diskutera här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

På nätaggregatssidan och genom kablarna är det inte sällan möjligt att någorlunda säkert skicka mer än 150W, ja. (Därför som det finns modulära nätaggregat med en kabel som sedan splittar ut i 2st 6+2-pin PCIe-kontakter.) Dock finns det även där begränsningar - Corsair nämner 288W.

Enligt PCI-SIG är det dock klart och tydligt 150W som gäller för själva anslutningen (alltså hela kedjan fram till kontakten på grafikkortet) till en 8-pin-kontakt. Se även vad andra PSU-tillverkare så som Silverstone säger. Så nja, 300W över en enskild PCI-E 8-pin är inte inom specifikationerna. Dock slarvigt av mig att uttrycka ATX när det egentligen är PCI-SIG som sätter gränserna.

Det finns liksom anledningar till att bl.a. Nvidia ville gå över till något modernare. Ett 5090 med 4st+ 8-pin-anslutningar blir bökigt att hantera, på flera sätt. (Både fysiskt och vad gäller strömhantering.) Sen hur bra 12+4-anslutningen faktiskt blev i praktiken... det behöver vi inte diskutera här.

Ja, man kan inte räkna med att kontakten på ett grafikkort klarar mer än 150W. Om den gör det är det dock inget som i övrigt hindrar det så länge nätagget inte har en spärr.

Oavsett så vore det intressant vilket P-state kortet är i.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q