HBO Max och Rpi5+Ubuntu? funkar det

Permalänk

HBO Max och Rpi5+Ubuntu? funkar det

Funkar det, tror jag har 24.04, i en Raspberry pi5, flyter på fint och allt uppdaterat så mycket de går, får konstiga felmeddelanden på allt jag försöker kolla på i HBO Max, provat i Firefox och Chromium webbläsare.

är de så enkelt att de inte stöds?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Vad är det för felmeddelanden du får? Det är rätt relevant om du vill få ett vettigt svar här.

Men av egen erfarenhet vet jag att HBO är väldigt restriktiva när det kommer till webbläsare och liknande av DRM skäl. Kunde exempelvis inte ha en extern skärm ikopplad när jag kollade och firefox funkade inte alls, enbart Chrome och Edge. Så inte osannolikt att de blockerar uppspelning på din Pi

EDIT: Efter en snabb googling så verkar misstankarna stämma, de stödjer bara windows.
Se https://www.reddit.com/r/Fedora/comments/1j84tlc/how_to_fix_hbo_max_not_4k_and_amazon_1080p_stream/

Permalänk
Medlem

Du kanske kan få det att funka genom att följa instruktionerna här, men kan inte bekräfta det själv https://www.vdocipher.com/blog/google-widevine-plugin/#4

Permalänk

ok, provar de sen..... så tradigt för det är den enda lilla enheten jag har kopplat i stora rummet, tv:n är en äldre och ingen smart tv, och att köra nåt annat os på Rpi5 vill jag inte då detta är så bra annars...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

skummt, de finns inte: play drm controlled content i firefox, haha...
den ska vara i setting/general, ser den i windows med inte i ubuntu

Har de nåt att göra med att det är Ubuntu Firefox eller att det är en Rpi5?

alltså ska de vara omöjligt att kolla Hbo Max i en Rpi5 med ubuntu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

skummt, de finns inte: play drm controlled content i firefox, haha...
den ska vara i setting/general, ser den i windows med inte i ubuntu

Har de nåt att göra med att det är Ubuntu Firefox eller att det är en Rpi5?

alltså ska de vara omöjligt att kolla Hbo Max i en Rpi5 med ubuntu?

Enligt Reddit-inlägget ovan beror det på att HBO behöver programvaran Widevine med säkerhetsnivå L1 för att hantera DRM för HBO. Raspbian har Widevine L3, och det verkar inte finnas högre för något Linux-baserat system. Google äger Widevine och Warner Brothers Discovery äger HBO, om du vill klaga hos någon. Ingen av oss kan göra något åt saken.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

ok, då vet jag det, något tips på annat OS i en Rpi5 som ni tror HBO max kan funka på?

raspberry pis egna?

Visa signatur

Permalänk

eller är det kört pga av hårdvaran i en Rpi5?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en Windows variant för ARM? Det kanske är något du bör kolla på

Permalänk

nää, för mycket jobb, kostar också.

Får väl ta min extra Nvidia Shield tv äldre och koppla in i tv rummet då.

Konstigt att en Rpi5 inte går att få att lira med Hbo Max...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Vad är det för felmeddelanden du får? Det är rätt relevant om du vill få ett vettigt svar här.

Men av egen erfarenhet vet jag att HBO är väldigt restriktiva när det kommer till webbläsare och liknande av DRM skäl. Kunde exempelvis inte ha en extern skärm ikopplad när jag kollade och firefox funkade inte alls, enbart Chrome och Edge. Så inte osannolikt att de blockerar uppspelning på din Pi

EDIT: Efter en snabb googling så verkar misstankarna stämma, de stödjer bara windows.
Se https://www.reddit.com/r/Fedora/comments/1j84tlc/how_to_fix_hbo_max_not_4k_and_amazon_1080p_stream/

Den länken talar ju om att man max kan köra i 720p. Om jag förstår TS så kan han inte titta alls? Men i Linux är det max 720p man kan se från nästan alla streamingtjänster som jag provat. Nu har jag inte HBO (än) så kan inte testa.

Det enda jag lyckats med att få åtminstone 1080p är med Netflix. Jag installerade Brave browser och använder Opera som agent. Som ett långskott kanske det kan vara nått för TS att testa?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid