Min "smarta" strategi för att köpa GPU – som jag aldrig själv följer

Permalänk
Medlem

Min "smarta" strategi för att köpa GPU – som jag aldrig själv följer

Så. Var fjärde år kravlar jag upp ur min mancave, tittar på min stackars överhettade GPU från förrförra generationen och tänker: "Nu är det dags".
Efter att ha gått igenom några sådana här uppgraderingscykler har jag börjat ana ett mönster – och faktiskt formulerat en ganska vettig strategi.
Problemet? Jag följer den aldrig själv. Men här är den ändå:
Efter 6 månader (±2 månader): priserna börjar stabilisera, korten finns i lager, och du slipper känna dig som en idiot i efterhand.
Exempel:
ASUS ROG Astral RTX 5090 OC
• Lanseringspris: ~34 000 kr
• Efter 6 månader: ~29 000 kr
• Skillnad: 5 000 kr till något annat än 4K-svett på Ultra
Sen kör man kortet i typ 4 år eller tills två generationer passerat. Då har det fortfarande ett värde – ofta runt 50 % av inköpspriset – och totalkostnaden per år landar runt 3 000–3 500 kr. Inte helt dumt faktiskt.
• RAM: Ganska stabilt. Köp vad du behöver, inget överdrivet “för framtidens skull”.
• Moderkort: Köp ett som passar CPU och dina behov. Du kommer inte få Black Friday-pris i juli ändå.
• Säljer efter 4 år för 14 000 kr
• Total kostnad: 15 000 kr
Årlig GPU-kostnad: 3 750 kr
Lägg på lite för CPU och övrigt så får du ändå ganska mycket pang för pengarna, jämfört med att byta vartannat år och tappa värde som ett RTX i mikrovågsugn.
• Läser ett halv-läckage om kommande release
• Ser “Notify me”-knappen
• Sitter redo med kreditkortet 2 millisekunder efter lansering
• Skyller på att “det här ändå är min hobby” 🫣

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag köper det där till hundra procent. Varje gång tänker man att "nu ska jag vara smart" och gör beräkningar, men sen när det väl kommer till kritan så vill man ju bara ha det "bästa", och man vill ha det nu!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tesen att lanseringsdag är sämsta tillfälle att köpa vet jag inte om jag håller med om. Har väll varit rätt många lanseringar där det där det är enda dagen det faktiskt finns kort till det tilltänkta MSRP, sen ökar det med en 10-15%. Kanske inte stämde för just 5090 - men för många kort har det sätt ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tesen att lanseringsdag är sämsta tillfälle att köpa vet jag inte om jag håller med om. Har väll varit rätt många lanseringar där det där det är enda dagen det faktiskt finns kort till det tilltänkta MSRP, sen ökar det med en 10-15%. Kanske inte stämde för just 5090 - men för många kort har det sätt ut så.

Du har helt rätt – det är verkligen inte en vattentät strategi. Det finns helt klart lanseringar där MSRP faktiskt bara existerar i ett smalt lanseringsfönster, innan priset sticker upp 10–15 % (eller mer) direkt efteråt. Verkar som det gäller särskilt för populära kort i mellanklassen.

Men generellt (och särskilt på high-end–segmentet) har jag ändå upplevt att det ofta lönar sig att vänta in prisstabilisering efter några månader. Kan tänka mig att det inte alltid det går att tajma perfekt – ibland vägrar ju utbud och efterfrågan att hitta någon form av balans alls. Och sen har vi såklart komponentbrist, råvarupriser, AI-boomar och random handelstullar från ingenstans som kan ändra hela priscykeln.

Om jag inte minns fel låg mitt nuvarande kort (RTX 3080) över MSRP nästan hela sin livscykel, och dök inte under förrän precis innan 4000-serien annonserades. Så visst – ibland är det lanseringsdagen som är "minst dålig", särskilt om man har tur med tillgång.

Så ja – kanske inte en regel, men ett mönster jag sett ofta nog 😅

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz