Ingen plats för mus och tangentbord i Microsofts framtidsvision

Permalänk
Medlem

För konsumtion, visst. Produktion? Nej.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej tack. Om detta blir verklighet under min livstid så blir det att se sig om efter ett alternativ till Windows (t.ex. Linux). Tar hellre lite begränsningar i stöd av både hård och mjukvara över detta. Vill absolut inte prata med min elektronik.

Permalänk
Medlem

Påminner om historien om en skåningen som ringde in och behövde hjälp med att konfigurera sitt internet och e du cp, efter lite fram och tillbaka så förstod teknikern att det inte handla om en dryg skåning utan DHCP.

Permalänk
Medlem

Kommer bli festligt i öppna kontorslandskap när alla ska röststyra sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

finns idag du kan styra ögon med din dator som heter My Tobii P10 som är en dator med ögonstyrning.

Är just så många funktioner i spel så vart ska man titta om man vill hoppa över ett staket eller klättra på en stege, och flyga helikopter haha kommer ju se sinnessjukt ut när man sitter och försöker spela

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Hade jag varit chef på killens division hade jag sparkat honom så långt att han aldrig kom i närheten av IT-branschen igen.

Permalänk
Medlem

Varför skriver folk meddelanden istället för att ringa?
Orka prata med en dator. Kul arbetsmiljö?
Man undviker att använda musen och lär sig shortcuts.
Vi är lata, vi vill röra oss så lite som möjligt.
Ge oss möjlighet att styra med hjärnan, eller låt AI göra jobbet, så kan vi kolla en serie.

Permalänk
Medlem

Ehhhh, hur tänkte de nu?
Röststyrning i öppna kontorslandskap känns inte som framtiden...

Permalänk
Medlem

Det finns en politisk rörelse i USA som vill ersätta människor med datorer, men datorerna lär knappast prata med varandra med röststyrning ....

Klart killen skall få sparken.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Om 5 år kommer alla bilar att gå på kärnfusionsbatterier och flyga oss till arbetet.

Självklart kommer röststyrning att bli mer använt i framtiden. Precis som pekskärmar används allt mer på vanliga PC. Inte alls i den omfatting Microsoft hoppades när Windows 8 kom, men ändå. På min industriarbetsplats är windowsdatorer med pekskärm i många fall rejält mycket snabbare än mus eller mousepad, och varje sekund räknas (alltså, klockas till tiondelar) så givetvis har vi pekskärmar när vi måste interagera med dator. Ibland har vi scanner för QR-koder också, det kan i vissa fall vara ännu snabbare. Vi har även testat ipads, men de är långsammare om de inte är fast monterade, ständigt upplåsta och då är PC bättre ändå. (Givetvis har datorer även tangentbord med styrplatta i de fall det är lämpligt, när peka på skärmen inte duger)

Men röststyrning blir nog bara ett komplement till tangentbord och mus/platta, dels för att det låter, dels för att det ökar risken för missförstånd när man hanterar datorn. (Å andra sidan kanske en del kan hjälpas av att någon AI tolkar intentioner istället för kommandon)

Ett inlägg som det här skulle dock kunna "skrivas" snabbare om jag fritt rabulerade högt, och lät en AI med varsam hand granska, strukturera och piffa till inlägget.

Snart kommer vi att kunna skaffa en bot som skriver inlägg åt oss, och så kan vi checka in en gång per dag för att se vad vi skrivit och tyckt. Den spännande framtid är vår.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det finns ingen plats för Microsoft i min framtidsvision.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Windows ska utvecklas av AI och användaren ska använda AI för att styra Windows. Behöver vi ens ha några människor då.

Permalänk

Om 10 år är samtliga människor arbetslösa och världen styrs enbart av robotar. Om 11 år existerar inte jorden.

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om nu datorn ska se och höra allt du ser, så är jag smått intresserad av hur de tänkt lösa säkerheten kring det hela.

Går väl säkert att ”lära sig” din röst likt hur man adopterar nya fingrar för fingeravtrycksläsare.
”Läsa denna texten” typ.

Det är en oerhört korkad vision som väldigt få vill faktiskt vara med om så jag har svårt att tro att vi behöver vara oroliga…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Datorn kommer bli knäpp om den ska försöka förstå min skånska

Min dialekt finns inte ens... mamma från Skåne, pappa från Lappland... bosatt i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Går väl säkert att ”lära sig” din röst likt hur man adopterar nya fingrar för fingeravtrycksläsare.
”Läsa denna texten” typ.

Du menar precis som hur Deepfake fungerar för röster?

https://www.wsj.com/articles/fraudsters-use-ai-to-mimic-ceos-...

Tekniken lär inte bli sämre direkt!

Varför inte bara "hacka" chefens bluetooth-högtalare och be datorn skicka över all info till valfritt ställe?

Att snubben i videon har varit ansvarig för säkerheten i Windows säger allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hade jag varit chef på killens division hade jag sparkat honom så långt att han aldrig kom i närheten av IT-branschen igen.

Varför det? De släpper upp en testballong bara och han får vara killen de skickar fram för att se hur folk tar emot budskapet. Reagerar folk negativt så blir det inget av det, men om folk tycker det är bra så kör de vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det finns en politisk rörelse i USA som vill ersätta människor med datorer, men datorerna lär knappast prata med varandra med röststyrning ....

Klart killen skall få sparken.

Faktiskt så kan ai interagera med varandra på ett eget språk, "Gibberlink"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Varför det? De släpper upp en testballong bara och han får vara killen de skickar fram för att se hur folk tar emot budskapet. Reagerar folk negativt så blir det inget av det, men om folk tycker det är bra så kör de vidare.

Ok, jag trodde det var uppenbart. Du får ta en funderare till.

Permalänk

Nej tack. Använder inte ens röststyrning på telefonen. Spelar inte ens på telefonen för det måste vara knappar.

Permalänk
Medlem

Kul för mig som redigerar och meckar 3d! Redigering kanske skulle gå (löjlig långsamt) men att mecka 3d… haha.. skulle vara hur kul som helst o se en sån session!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Är vi tillbaka till att tycka att datorer i 80-tals sci-fi är något att sträva mot?

Kanske pekar det också på att MS kommer satsa på AR om 10 år igen😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Kul för mig som redigerar och meckar 3d! Redigering kanske skulle gå (löjlig långsamt) men att mecka 3d… haha.. skulle vara hur kul som helst o se en sån session!

Du behövs inte längre!

Generativ AI gör redan så att allt får samma generiska utseende.

Sett till Microsofts andra visioner, så kommer allt genereras fram utifrån en enkel knapptryckning. Deras visioner kring spelutveckling är redan en mardröm.

Snart är våra liv som ett avsnitt från Black Mirror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Är vi tillbaka till att tycka att datorer i 80-tals sci-fi är något att sträva mot?

Kanske pekar det också på att MS kommer satsa på AR om 10 år igen😂

Själv tycker jag att det låter mer som datorer i 60-tals sci-fi.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle vara att spela Battlefield 6 med röststyrning....

Permalänk

:go west
>>you can't go that way
:look
>>you see trees
:jump
>> wee

Permalänk
Medlem

Så Microsoft vill alltså att vi ska ha någon typ av enhet i våra hem som är allestädes lyssnande och/eller allestädes seende. Behåller nog min mus och mitt tangentbord ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag ser röststyrning som något som eventuellt kan funka bra är för de som exempelvis saknar båda händerna eller har annat enormt handikapp. (osäker på hur det skulle funka för blinda)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Allt har sin plats. Kommer aldrig att ersätta mus tangentbord i den närmaste framtiden iaf.
Men folk är så svart och vitt.

Jag behöver tex inte mus och tangentbordet när jag har vr headsetet på. Men det går också och funkar bra i vissa områden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc