Byte moderkort - strömkontakter för CPU

Permalänk
Medlem

Byte moderkort - strömkontakter för CPU

Hej,

Har ett moderkort (MSI B760M med en Intel I5 14400 (https://www.msi.com/Motherboard/B760M-GAMING-PLUS-WIFI)
Ska byta moderkort till ett MSI PROZ790 och en I5 K modell (https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z790-A-MAX-WIFI).

På det gamla moderkortet har jag två kontakter för CPU ström, en 8 PIN och en 4 PIN.
Men på det nya kortet är det dubbla 8 PIN kontakter.
Måste båda kontakterna kopplas in?

Jag köpte datorn färdigbyggd från INET och verkar inte fått med någon mer strömkabel mellan PSU och CPU kontakten på moderkortet.
Jagh ra några kablar som följde med i en påse men de vekar vara för PCI-E....

PSU: Phanteks AMP GH 1200W Platinum (https://www.inet.se/produkt/6906897/phanteks-amp-gh-1200w-pla...)

Mvh// Daniel

Permalänk
Medlem

"Men på det nya kortet är det dubbla 8 PIN kontakter.
Måste båda kontakterna kopplas in?"
Nej, det behövs ej, utan endast till för ifall processorn drar mer ström vilket det inte gör i ditt fall med i5 14400, samma gäller andra i5 som eg. 14600k utan överclockning.

Psun ska ha "2x 4+4-Pin CPU 650 mm" så titta igen, ifall det inte finns kan du kontakta Inet och de borde lösa det. Du kan använda din dator som den är dock och utan prestandatapp, om inte du tänkt överclocka.

För referens räcker en kabel för 300w+ och 14600k bör inte använda mer än 200w normalt fall.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Varje 8-pin kan leverera 150W per styck. Så om du vill överklocka riktigt mycket eller sätta dit en CPU som drar mycket mer ström kan det vara behändigt med båda.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Varje 8-pin kan leverera 150W per styck. Så om du vill överklocka riktigt mycket eller sätta dit en CPU som drar mycket mer ström kan det vara behändigt med båda.

Det är väl c.a 150w för varje 4pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Det är PCIe 8-pin som är 150W, 8-pin för CPU (EPS12V) kan klara upp till 336W.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för info. Då kör jag med en 8 pin CPU kontakt.
Blev lite orolig att det inte skulle hoppa igång..,
Det är en I5 14600KF jag har beställt.
Med vänlig hälsning, Daniel

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nån som vet vart man kan köpa en sådan kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green77:

Hej igen,

Nån som vet vart man kan köpa en sådan kabel?

Dessa CPU kablar är 4+4 pins, och enligt Phantek så ska det finnas 2st av dessa.
Dessa kablar är delbara så den andra 4-pins delen som du saknar bör finnas ”gömd” någonstans på baksidan i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Dessa CPU kablar är 4+4 pins, och enligt Phantek så ska det finnas 2st av dessa.
Dessa kablar är delbara så den andra 4-pins delen som du saknar bör finnas ”gömd” någonstans på baksidan i chassit.

Trodde det också. Men räknar jag kablarna som går upp mot övre hörnet där kontakterna sitter så är det bara 12 kablar..

Men byter kortet imorgon, så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green77:

Trodde det också. Men räknar jag kablarna som går upp mot övre hörnet där kontakterna sitter så är det bara 12 kablar..

Men byter kortet imorgon, så får vi se.

Är det så kallat sleevade kablar som du har där?
Kan ju vara att den saknade 4-pin ligger ihoprullade nere vid nätdelen.