Hur koppla modern TV till gammal förstärkare?

Permalänk
Medlem

Hur koppla modern TV till gammal förstärkare?

2010 köpte mina föräldrar ny TV och hemmabio förstärkare (Yamaha). I stärkaren hade dom blu ray, chromecast mm samt TVn kopplad, allt via HDMI.

Nu har de köpt en LG OLED65B46LA 65" B4 TV då den gamla gick sönder. Dom vill använda TVns egna appar men även chromecasten. Förstärkaren saknar givetvis E-ARC och ARC.

Så hur ska man koppla detta på bästa sätt egentligen? Chromecast till förstärkaren, HDMI till TVn och sedan optiskt från TVn till förstärkaren? Eller chromecasten direkt i TVn?🤨

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Bildexpert 📺

Optisk är normen och allra enklast. Är det önskemål om mer avancerade ljudformat finns det eARC-audio extractors som tar ljudet från ARC/eARC och transporterar det som en ljudström över HDMI som du kan ta till vilken förstärkare som helst. Då blir det en extra pryl och mer sladdar men man kan få ljudet.

Blu-ray och liknande kan gå som innan eller via TV:n. En smaksak.

Permalänk
Medlem

Alright, tack. Är verkligen inget super ljud så det spelar nog ingen som helst roll i detta fallet.😌

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör optiskt på från min LG Oled till en gammal förstärkare, funkar fint.

Vill bara ge en heads up att om TVn är vägmonterad behövs troligen en optisk kabel med 90 grader vinklad kontakt till TVn. Optiska kablar blir inte så glada av att böjas för mycket.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk

Optiskt som andra sagt.

Permalänk
Medlem

Alright! Fått ljudet att funka nu iaf. Men svårt att få till styrning. CEC verkar inte fungera (gör det någonsin det?). Men TVn har någon Universallösning, tror den kör IR. Men verkar väldigt inkonsekvent. Ibland stängs stärkaren av med TV fjärrens strömknapp och ibland inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fick igång CEC, tydligen hade förstärkaren visst ARC, bara inte E-ARC.

Grym bild förövrigt. Lite missnöjd med prestandan i OS;et bara. De flesta appar var laggiga jämfört med min egen Nvidia Shield 2019 vilket kändes rätt dåligt.

Visa signatur

Citera för svar