Permalänk

Hjälp med kortterminal.

Hej,

Jag har haft strul med kassa och kortterminal i företaget senaste veckorna. Har pratat med olika supporter i otaliga timmar. Tänkte komla om det kanske finns någon klok människa här som har koll.

Gör man ett test till internet så får den kontakt på 1 av 4 punkter. Samt försöker man uppdatera enheten så söker den kontakt med ftp servrar men verkar ej få kontakt.

Vi sitter på ett komunalt nätverk och om jag skulle gissa med min limiterade kunskap så blockar det mina enheter på något sätt.

Finns det någon som har en bra teori?

Permalänk
Medlem

Kan du från någon dator på samma nätverk köra ping/traceroute mot någon av dessa ip-adresser på terminalen?
Har ni haft någon kontakt med avdelningen på kommunen som driftar nätverket?

Känns väldigt troligt att någon på kommunen lagt in så bara t.ex portar för surf trafik är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Den första adressen går till West International AB och är antagligen den som borde funka. De andra två är lokala adresser så de är nog inte till för normal användning. Westpay kanske kan berätta för dig varför du inte får kontakt med deras server när du uppenbarligen har kontakt med google.com.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa den med en annan internetuppkoppling? Hotspot med mobilen, mobil wifirouter eller ta hem kortläsaren?

Här verkar det finnas lite info om vad som krävs.

Permalänk
Skrivet av Kopen:

Kan du från någon dator på samma nätverk köra ping/traceroute mot någon av dessa ip-adresser på terminalen?
Har ni haft någon kontakt med avdelningen på kommunen som driftar nätverket?

Känns väldigt troligt att någon på kommunen lagt in så bara t.ex portar för surf trafik är tillåtet.

Hur kör jag ett sådant test? Har haft kontakt med komunens it-enhet, men det känns som att prata med en vägg ibland så tänker att det går lite snabbare om jag kan ge dem en lösning.

Vilka portar borde vara öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppsson1991:

Du vill nog kunna kommunicera över alla portar som står i kolumnen "Port" på den länkade sidan. Det funkar fint för mig att ansluta till FTP-servern hemifrån i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppsson1991:

Hur kör jag ett sådant test? Har haft kontakt med komunens it-enhet, men det känns som att prata med en vägg ibland så tänker att det går lite snabbare om jag kan ge dem en lösning.

Om du har någon kontakt med it-enheten på kommunens så skicka sidan som länkades lite längre upp med vilka portar som behöver vara öppna och skriv/berätta något liknande som
"Hej, vi har en betalterminal hos oss som inte kan koppla upp sig.
Här är listan med alla portar som behöver vara öppna mot den.
Kan ni kolla så detta är öppet och om inte öppna det åt oss."

Permalänk
Medlem

Precis som alla ovan säger så ser det ut att vara nätverksregler som stoppar din kortterminals kommunikation ut till Westpay.

Beroende på om du sitter på ett gästnätverk eller ej så hanterar alla kommuner det olika, vissa kör allt öppet och andra stänger allt utom port 80 och 443.

Nu är Westpay väldigt tydliga med exakt vad dom behöver så förhoppningsvis så kan kommunen öppna portarna till specifikt dom adresserna. Alternativt så får du skaffa en egen 4/5G router eller en kortautomat med LTE

Hoppas du får prata med någon vettig på kommunens IT-enhet

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Precis som alla ovan säger så ser det ut att vara nätverksregler som stoppar din kortterminals kommunikation ut till Westpay.

Beroende på om du sitter på ett gästnätverk eller ej så hanterar alla kommuner det olika, vissa kör allt öppet och andra stänger allt utom port 80 och 443.

Nu är Westpay väldigt tydliga med exakt vad dom behöver så förhoppningsvis så kan kommunen öppna portarna till specifikt dom adresserna. Alternativt så får du skaffa en egen 4/5G router eller en kortautomat med LTE

Hoppas du får prata med någon vettig på kommunens IT-enhet

Så har man löst det på ett antal sajter som jag varit involverad i. Man är väldigt mån om att ha dessa typer av kortmaskiner/kassor fullt fungerande och då smäller man upp en simpel 4G/5G router med ett SIM-kort som sköter all datatrafik. Då slipper man nätverksavdelningar och dylikt som sätter käppar i hjulet.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Tack för alla svar, inväntar nu att kommunen ska öppna sagda portar, hoppas det funkar.

Problemet med 4g/5g hos oss är att vi är en bowlinghall som ligger i en källare under en simhall, dvs mobilt nätverk är ytterst begränsat här nere. Därav att vi ligger på trådat från kommunen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad innebär trådat från kommunen? Ni har väl egen utrustning som ska konfas rätt?
Ni kanske måste göra portforward i eran router för att det ska funka

Permalänk

Nae, vi har ingen utrustning själva mer än datorer och kassa.

Switchar, etc är kommunens och vi kan inte komma åt dem öht.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då är det väl bara vänta men hur kommer det sig att allt står nånstans hos kommunen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då är det väl bara vänta men hur kommer det sig att allt står nånstans hos kommunen?

Skulle tro att det är en gammal kommunal inrättning som hyrs ut till privat företag för att kunna fortsätta erbjuda möjligheten till bowling, dvs kommunen står för lokal och fasta installationer medan företagaren står för kundservice och driften av hallen. Var en populär lösning runt början 2000-tal i framförallt små kommuner.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Opatagio:

Skulle tro att det är en gammal kommunal inrättning som hyrs ut till privat företag för att kunna fortsätta erbjuda möjligheten till bowling, dvs kommunen står för lokal och fasta installationer medan företagaren står för kundservice och driften av hallen. Var en populär lösning runt början 2000-tal i framförallt små kommuner.

Ah makes sense:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppsson1991:

...
Switchar, etc är kommunens och vi kan inte komma åt dem öht.

Låter som att det är därför det inte fungerar 😅 (sorry, kunde inte låta bli)

Permalänk

Uppdatering, fick tag i ett mobilt nätvärk (med lång sladd för att få mottagning) och fick då terminalen att funka. Påtalade detta till kommunen men de hävdar fortsatt att problemet inte ligger på deras sida... med bifogad bild som "bevis"

Jag som inte kan något om detta fattar ju inte vad som menas med denna bild, men tycker det är konstigt att det funkar med ett annat nätverk för att kommun sedan ska hävda att det ej ligger på dem att det ej funkar i deras nät.

Någon som har en teori?

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag först och främst ej lägga ut bilder från Panorama från din arbetsgivare på ett öppet forum

Nu vet vi förstås inte om de har satt filtret på rätt IP adress "source" som din terminal får från dem och vidare utåt så ser det väl ut som de IP adresserna den tidigare försökte nå från terminalen. Du har ju förstås nu bevisat att det lirar med ett mobilt nätverk. Då är det troligtvis brandväggen som spökar.

Har du ställt frågan ifall de nyligen kanske aktiverat nya funktioner på brandväggen t.ex. SSL Inspektion som kanske kan ställa till det?

Det bästa du kan göra är att faktiskt lyfta på luren och tala med personen som har åtkomsten till Panorama som aktivt kan monitorera då du stoppar in sladden i kortterminalen. De bör kunna se trafik som går in/ut dvs åt bägge hållen och vad som blockeras.

På länken som någon tidigare delade så verkade det krävas öppningar åt bägge hållen.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Jag är egenföretagare. Har pratat med personen åtaliga gånger senaste veckan tro mig. Men eftersom jag inte kan något om nätverk och personen i fråga hävdar att det inte är något fel på deras sida, men något strular ju. Men svårt för mig att motbevisa honom när jag inte kan något.

Permalänk
Medlem

Om du läser vad jag skrivit - Läs noga nu så kommer du och han komma fram till en vettig förklaring om de faktiskt tittar noga kopplat till vad som är öppet båda inåt/utåt. Länken till Westpay visade att trafik behövde kunna nås från bägge hållen. Om du dessutom påvisar att ett mobilt nätverk fungerar så bör de inte kunna ducka då ber du om att få tala med någon annan. Dennes chef kanske.

Oaktat om du är egenföretagare eller inte så bör du förstå att man ej postar egen tagna bilder från en kommuns brandväggar och vad som är öppet/stängt på ett öppet forum. Du bryter säkerligen mot ett antal regler gällande tystnadsplikt etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppsson1991:

Jag är egenföretagare. Har pratat med personen åtaliga gånger senaste veckan tro mig. Men eftersom jag inte kan något om nätverk och personen i fråga hävdar att det inte är något fel på deras sida, men något strular ju. Men svårt för mig att motbevisa honom när jag inte kan något.

Man kan ju tycka att eftersom du kan bevisa att det fungerar med någon 4g/5g lösning att det ligger i deras nätverk men om personen du pratat med ändå inte vill ta i det så kanske, beroende på hur mycket du känner för att lägga på detta, kan höra med någon lokal it-firma runt omkring dig som kan skicka ditt någon person i någon timme eller 2 och hjälpa dig felsöka och dokumentera ned i detalj vart det tar stopp och skicka till kommunen.

Permalänk
Skrivet av Kopen:

Man kan ju tycka att eftersom du kan bevisa att det fungerar med någon 4g/5g lösning att det ligger i deras nätverk men om personen du pratat med ändå inte vill ta i det så kanske, beroende på hur mycket du känner för att lägga på detta, kan höra med någon lokal it-firma runt omkring dig som kan skicka ditt någon person i någon timme eller 2 och hjälpa dig felsöka och dokumentera ned i detalj vart det tar stopp och skicka till kommunen.

är väll dit vi kommer komma inom kort