Lurad på CS-skin – får upprättelse i domstol

Permalänk
Melding Plague

Lurad på CS-skin – får upprättelse i domstol

Ibland lönar det sig att stå på sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa att det löste sig för han som skulle köpa! Säljaren försökte blåsa fel person.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Solklart fall av bedrägeri. Får bara hoppas att bedragaren betalar tillbaka med. Det är inte givet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Och det blev även en dyr affär i slutändan för säljaren.
Att gå via kronofogden är många ggr bäst när det kommer till bedrägerier på nätet.
Dock får man vara beredd på att löpa linan ut.

Bra jobbat av köparen !

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

En köpare som är så pass slug att han kommer på det här, men har ändå betalat 7000:- för ett internet-data-skin? Ja, jösses... En ding-ding värld!

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Det här borde ju polisen tillsammans med åklagare lösa, man ska inte behöva dra det själv genom kronofogden och civilrättslig domstol. Tragiskt.

Permalänk
Medlem

Mäktigt att han tog det hela vägen, och vann.

Hoppas säljaren får hosta upp ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mäktigt att han tog det hela vägen, och vann.

Hoppas säljaren får hosta upp ordentligt.

Jag tror inte det är vanliga människor som gör det här. Troligtvis en person som lever på socialbidrag och brott och redan är skuldsatt upp över öronen. Om man vänder sig till kronofogden för att driva in den av domstolen fastställda summan kommer man få betala en avgift och den får man bara tillbaka om de faktiskt lyckas driva in skulden. Så troligtvis har den stackaren nu lurats på 7000 kronor av bedragaren + någon tusenlapp av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det här borde ju polisen tillsammans med åklagare lösa, man ska inte behöva dra det själv genom kronofogden och civilrättslig domstol. Tragiskt.

Ja, både Polisen och Åklagarmyndigheten är helt trasiga. Dom erkänner helt öppet att dom inte har tid att prioritera något annat än grova brott ungefär. Ja, och nu såklart förolämpning mot tjänsteman, detta viktigaste av alla brott.

Personligen blev jag av med cyklar för typ 150 tusen och pundaren som gjorde det var så klantig att jag lätt fick reda på vem det var. Sammanställde bilder, skärmdumpar, personuppgifter i en pdf. Helt solklart fall. Ändå: "nedlagt pga spaningsuppslag saknas". Samhällskontraktet är helt brutet. Civilrättsligt för att få ordning på sånt här och vårdförsäkring för att få vård. Men skatten ska in.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vänta lite, säljaren bestred beslutet? Vilka grunder då måste jag fråga

Ps. Skönt att det löste sig <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tror inte det är vanliga människor som gör det här. Troligtvis en person som lever på socialbidrag och brott och redan är skuldsatt upp över öronen. Om man vänder sig till kronofogden för att driva in den av domstolen fastställda summan kommer man få betala en avgift och den får man bara tillbaka om de faktiskt lyckas driva in skulden. Så troligtvis har den stackaren nu lurats på 7000 kronor av bedragaren + någon tusenlapp av staten.

Skulle det vara så, så handlar det nog om mer än nån tusenlapp för advokat/jurist kostnader.
Sen vet jag inte hur någon så fattig person skulle ha ett skin värt 7000kr, han har nog pengar och ett jobb ska du se.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av SellahiR:

Ja, jag kände samma sak. Hänvisar till tillbakakaka? Spegel? 🤞?

Permalänk
Medlem

Köparen polisanmälde inte, men tog det vidare till tingsrätt.

Fråga: Måste saken inte polisanmälas för att kunna hamna i Tingsrätt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att det inte finns något säkert sätt att handla två parter emellan snabbt och smidigt måste ändå ses som ett samhällsförfall.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Inte civilrättsligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ah...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Skrivet av iller:

Inte civilrättsligt.

Bifogar källa också för tydlighetens skull.
Stämningar går via domstol, med andra ord tingsrätten (till att börja med). Kan börja som ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, men det går också att gå direkt till domstol.

Att en del tycker att allt ska vara brottmål och anser "att samhällskontraktet är brutet" (se ett par tidigare svar i tråden) för att så inte sker är... fascinerande. Civilrätt är liksom inget nytt, och används i tvistemål mellan två (eller fler) parter sedan långt tillbaka.
Att allt ska bli FU o.s.v. (med allt vad det innebär) och spenderas i sammanhanget oproportionerliga samhällsresurser på... hur rimligt är det, egentligen?

Sen går det så klart att tycka att gränsen bör se annorlunda ut än idag, att fler fall borde hanteras som brottmål, och kanske inte minst uppklarningen/lagföringsprocenten bör vara bättre. Men den där trötta "samhällskontraktet är brutet" är skapligt hopplös.

Skrivet av SellahiR:

Skrivet av Rosenvik:

Det går att bestrida ganska mycket i samhället, finns säkert sådana som gör det bara för att det går. (Aka "rättshaverister".)
Sen att deras chans att vinna kanske fortfarande är en piss i Mississippi är inte alltid relevant för sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Att en del tycker att allt ska vara brottmål och anser "att samhällskontraktet är brutet" (se ett par tidigare svar i tråden) för att så inte sker är... fascinerande. Civilrätt är liksom inget nytt, och används i tvistemål mellan två (eller fler) parter sedan långt tillbaka.
Att allt ska bli FU o.s.v. (med allt vad det innebär) och spenderas i sammanhanget oproportionerliga samhällsresurser på... hur rimligt är det, egentligen?

Sen går det så klart att tycka att gränsen bör se annorlunda ut än idag, att fler fall borde hanteras som brottmål, och kanske inte minst uppklarningen/lagföringsprocenten bör vara bättre. Men den där trötta "samhällskontraktet är brutet" är skapligt hopplös.

Nu vet vi ju inte mycket om det här fallet, kanske var det helt rimligt att det blev ett civilrättsligt mål.

Men man får ändå känslan av att bedragare kan härja mer eller mindre fritt på Blocket och liknande ställen, sälja saker men skicka tegelstenar eller inget alls osv. Polisen gör inget. Sånt ska inte vara civilrättsliga mål, och om de som gjorde sånt faktiskt kunde räkna med att åka fast och få något straff tror jag att det skulle bli betydligt mindre vanligt. Helst exponentiellt växande straff. 1 månads villkorligt fängelse första gången, sedan 3, 9, 27 månader osv vid nya brott. Återfallsförbrytare utan självkontroll skulle efter ett tag sitta inspärrade och inte ha någon möjlighet att begå nya brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Du får väl begära ut uppgifterna och berätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag är lite kluven i just detta exempel baserat på att själva grunden här ändå handlar om en affärsuppgörelse som urartat, då har vi alltså (min tolkning iaf):

* Låter som ett klockrent exempel på avtalsbrott (tydligt en civilrättslig företeelse)
* Eventuellt även bedrägeri (tydligt en straffrättslig företeelse)

Det är väl nästan säkert en rakare väg i mål att kunna styrka att varan inte levererats enligt avtal, jämfört att bevisa att bedrägeri begåtts. Vad gäller bedrägeriaspekten tillkommer ju ytterligare dimensioner än bara transaktionen som sådan och en påtaglig risk i att man landar i att ord står mot ord.

Utan att känna till detaljerna så är min spontana känsla att det är värre när rena brott som stölder osv prioriteras bort av polis än tvister kring affärer (och ändå förhållandevis måttliga belopp) som möjligen även kan innebära brott.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gött! Tryck till han.... säljer du så leverera, oavsett vad det är.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av KroesusSork:

En köpare som är så pass slug att han kommer på det här, men har ändå betalat 7000:- för ett internet-data-skin? Ja, jösses... En ding-ding värld!

Så...? Det går att tjäna pengar både snabbt och långsiktigt i skins-världen. Precis som vilka samlarobjekt som helst. 7000:- är inget belopp alls när det gäller skins i CS.

--

Det här kommer eskalera ännu mer nu när Steam infört en 7-dagars freeze på skins. Alltså att du kan ångra en trade upp till 7 dagar. Räcker att gå på en spree av att sälja dyra skins, ta tillbaka allt och sen börja om.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Lönar sig alltid att stå på sig i det mesta. Det är lätt att säga nej och hoppas personen försvinner...gör dom inte det så kan det bli lättare att bara hjälpa till istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Att det inte finns något säkert sätt att handla två parter emellan snabbt och smidigt måste ändå ses som ett samhällsförfall.

Den traditionella säkra lösningen sedan urminnes tider har väl varit att mötas öga mot öga så att båda ser vad de får och går därifrån med detta?

Problemet här är väl inte så enkelt som att det bara rakt av är samhällsförfall utan också att det här är en helt annan typ av transaktion med mycket större risktagande. Detta om man då inte räknar det som samhällsförfall att folk väljer att göra denna typ av transaktioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, både Polisen och Åklagarmyndigheten är helt trasiga. Dom erkänner helt öppet att dom inte har tid att prioritera något annat än grova brott ungefär. Ja, och nu såklart förolämpning mot tjänsteman, detta viktigaste av alla brott.

Personligen blev jag av med cyklar för typ 150 tusen och pundaren som gjorde det var så klantig att jag lätt fick reda på vem det var. Sammanställde bilder, skärmdumpar, personuppgifter i en pdf. Helt solklart fall. Ändå: "nedlagt pga spaningsuppslag saknas". Samhällskontraktet är helt brutet. Civilrättsligt för att få ordning på sånt här och vårdförsäkring för att få vård. Men skatten ska in.

Köpte, vad jag trodde i alla fall, en motionscykel på blocket för ett vettigt (men inte "to good to be true")-pris. Ville ha halva summan i förväg dvs cirka 2000kr. Skickade foto på sitt pass, ett kontrakt och gav bankuppgifter som stämde väl överens med hans namn. Väldigt tydligt att de faktiskt var denna personen. Fick såklart inte cykeln så polisanmälde det hela. Trots bevis med ett fucking ID, mailadress, bankkonto etc så la de ner förundersökningen då patienten var utvandrad och de inte kunde lagföra honom.

Så för er som har ont om pengar, varsågoda. Vandra ut från Sverige och begå brott med era egna ID-handlingar för tydligen kan vi inte lagföra svenska medborgare även om de inte bor i Sverige.

Men.. viktigare att jaga fotbollssupportrar som bränner lite bengaler, fortkörare som kör 135 på 120-väg och delta i pridefestivaler (i sig inget fel, men allt handlar om prioriteringar). Så jävla värdelöst.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk

Imponerande att han orkade löpa linan ut, mycket starkt gjort!
Håller med som många andra, att detta borde kunna lösas av polis & åklagare...
Bedrägerier blir allt vanligare och det är dags för polisen att vakna upp och hänga med i utvecklingen. Visst är det viktigt att folk inte åker för fort på 30-väg men de står och skjuter med laser någon gång i månaden på motorvägen som jag pendlar på till och från jobbet vilket i min mening känns som resursslöseri

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Helt galet att lite "skins" kan ha dessa värden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Nu vet vi ju inte mycket om det här fallet, kanske var det helt rimligt att det blev ett civilrättsligt mål.

Men man får ändå känslan av att bedragare kan härja mer eller mindre fritt på Blocket och liknande ställen, sälja saker men skicka tegelstenar eller inget alls osv. Polisen gör inget. Sånt ska inte vara civilrättsliga mål, och om de som gjorde sånt faktiskt kunde räkna med att åka fast och få något straff tror jag att det skulle bli betydligt mindre vanligt. Helst exponentiellt växande straff. 1 månads villkorligt fängelse första gången, sedan 3, 9, 27 månader osv vid nya brott. Återfallsförbrytare utan självkontroll skulle efter ett tag sitta inspärrade och inte ha någon möjlighet att begå nya brott.

Ja, jag säger inte emot det där med att det går att anse att gränsdragningen (ex. kring vad som "borde" vara civilrätt kontra brottmål) borde se annorlunda ut.
Saker som återfallsförbrytare, straffrabatt och asperationsprincipen kan definitivt diskuteras också. Men inte riktigt rätt plats att göra det här, skulle jag nog säga. Helt klart intressant och viktigt att diskutera där det är lämpligt, dock, då det påverkar många på olika sätt.

TL;DR: jag förstår definitivt den poängen du framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nae, det var allt värre förr.

Skulle man köpa skinn på medeltiden så fick man mötas upp i ett kärr och hoppas på att säljaren inte hade Birk och Yggdvir väntandes med knälpåkar. Lagen gör ingenting för det hände utanför byn.

Sen sitter man där, utan något skinn alls, på Naturhistoriska några århundraden senare. Fyfan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Bifogar källa också för tydlighetens skull.
Stämningar går via domstol, med andra ord tingsrätten (till att börja med). Kan börja som ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, men det går också att gå direkt till domstol.

Det går att bestrida ganska mycket i samhället, finns säkert sådana som gör det bara för att det går. (Aka "rättshaverister".)
Sen att deras chans att vinna kanske fortfarande är en piss i Mississippi är inte alltid relevant för sådana.

Så du tycker vi ska legalisera bedrägeri och stöld så polisen slipper och hantera det för folk verka inte kunna längre skillja på mitt och ditt?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/