Permalänk

Smartklocka

Hejsan! Först och främst, ber om ursäkt om jag hamnat helt fel. Säg till isf.

Till min fundering, jag funderar på att köpa ny klocka. Jag vill gärna ha smartklocka/fitnessklocka MEN gillar inte designen dom har
Vill få för mig ja har sett smartklocka/fitness klocka som till utseendet ser ut som en "vanlig" klocka med stålarmband och de här stålutseendet eller hur man ska förklara de.

Har ni några förslag på klockor eller tankar?
Kanske har ni en själv som ni är väldigt nöjd med
Vad ligger dom på i pris isf

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Ser ju väldigt bra ut men jag fattar inte hur den visar notiser osv? Är det en skärm eller inte? Finns inga bilder som visar, men de skriver att den filtrerar notiser?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Hejsan! Först och främst, ber om ursäkt om jag hamnat helt fel. Säg till isf.

Till min fundering, jag funderar på att köpa ny klocka. Jag vill gärna ha smartklocka/fitnessklocka MEN gillar inte designen dom har
Vill få för mig ja har sett smartklocka/fitness klocka som till utseendet ser ut som en "vanlig" klocka med stålarmband och de här stålutseendet eller hur man ska förklara de.

Har ni några förslag på klockor eller tankar?
Kanske har ni en själv som ni är väldigt nöjd med
Vad ligger dom på i pris isf

Tack på förhand.

Kan bara tipsa om Garmin. Gick från en Samsung-klocka till en Garmin Epix gen 2. Största skillnaden är batteritiden. Min Garmin har kapacitet att hålla två veckor på en laddning. Det beror lite på vilka funktioner man använder, men oavsett är batteritiden betydligt bättre än både min äldre Samsung och nyare som typ bara håller i en dag.

En fördel med de flesta av Garmins klockor är att de stödjer vanliga armband. Vi köpte ett blingit i metall till min sambos klocka. Oavsett om du väljer ett annat fabrikat så kan du kolla om de funkar med vanliga armband då det öppnar fler möjligheter för dig om du vill ha armband i metall. De flesta har ju någon form av plast eller gummi.

Sista tipset är att kolla efter en skärm med OLED-teknik (även AMOLED). Det gör det mycket enklare att se urtavlan i solljus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minzert:

Ser ju väldigt bra ut men jag fattar inte hur den visar notiser osv? Är det en skärm eller inte? Finns inga bilder som visar, men de skriver att den filtrerar notiser?

Så vitt jag har förstått så visar den inte notiser, den bara vibrerar när du får en notis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tittat en del på
https://www.withings.com/eu/en/scanwatch-2 potentiellt åt farsan, främst pga batteritiden och EKG-funktionen, men kommit fram till att den är meh för det syftet.

Apple Watch och Samsung är helt irrelevanta om man vill ha någon form av hjärtövervakning, på grund av den patetiska batteritiden och därmed behovet att ta av dem och ladda. Dessutom mäter de inte, likt Garmin och Fitbit tycks göra, kontinuerligt dygnet runt. Det gör inte heller Withings, vilket var anledningen till att det inte blev ett köp.

Personligen tycker jag att notifieringar är en anti-feature, så det vet jag inget om. Men stilen av en vanlig klocka har Withings i alla fall.

Tycks vara ett franskt företag, så eventuellt kanske de faktiskt följer GDPR.

Permalänk
Medlem

Hoppar in i denna tråd. Jag har en äldre galaxywatch klocka. Funderar på om jag skall skaffa den nyaste men hörde en youtuber säga att batteritiden bara håller EN DAG!? Alltså, kan förstå att man kan stänga av massa funktioner så man får ner det till 1,5-2 dagar men alltså min nuvarande smartklocka håller 4 dagar. Det är väl den nya tekniken som pressar batteritiden gissar jag.

Är det så kass batteritid så kommer jag nog fortsätta använda den jag har tills den går sönder.

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med min Amazfit Balance, är billig nu när 2an släppts också. Snygg och väldigt bra gps/pulsmätare.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13243750

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hoppar in i denna tråd. Jag har en äldre galaxywatch klocka. Funderar på om jag skall skaffa den nyaste men hörde en youtuber säga att batteritiden bara håller EN DAG!? Alltså, kan förstå att man kan stänga av massa funktioner så man får ner det till 1,5-2 dagar men alltså min nuvarande smartklocka håller 4 dagar. Det är väl den nya tekniken som pressar batteritiden gissar jag.

Är det så kass batteritid så kommer jag nog fortsätta använda den jag har tills den går sönder.

För en icke-expert som mig så finns det inga riktigt rimliga förklaringar på skillnaderna i batteritid. På det hela taget tycks funktionerna vara rätt lika. Testade en lånad Garmin Fenix 7 och den höll 10 kontinuerliga dygn på armen utan laddning med notifieringar på om jag minns rätt. Withings ovan (stor mekanisk urtavla med liten digital i) ska enligt marknadsföringen hålla upp till 30 dagar. Det tycks vara Samsung och Apple som är mycket sämre än konkurrenterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lonian:

Min son fick en Samsung-klocka i julklapp och så vitt jag förstår det laddar han den varje dag. Kanske han kan få den att hålla två dagar. Jag har själv haft en äldre Galaxy Watch och hade samma batteritid, 1-2 dagar.
Jag köpte nyligen en Garmin Epix Gen 2, och den håller i ca 14 dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag har tittat en del på
https://www.withings.com/eu/en/scanwatch-2 potentiellt åt farsan, främst pga batteritiden och EKG-funktionen, men kommit fram till att den är meh för det syftet.

Apple Watch och Samsung är helt irrelevanta om man vill ha någon form av hjärtövervakning, på grund av den patetiska batteritiden och därmed behovet att ta av dem och ladda. Dessutom mäter de inte, likt Garmin och Fitbit tycks göra, kontinuerligt dygnet runt. Det gör inte heller Withings, vilket var anledningen till att det inte blev ett köp.

Personligen tycker jag att notifieringar är en anti-feature, så det vet jag inget om. Men stilen av en vanlig klocka har Withings i alla fall.

Tycks vara ett franskt företag, så eventuellt kanske de faktiskt följer GDPR.

Den verkar vara bra. Letar själv efter en sådan klocka.
Dock blir man lite skeptisk när dem har permiumfunktioner som man betalar månadsvis för.
Kontakt med kardiolog och AI baserad dravel dagligen. Kardiologen är säkert AI med...

Permalänk
Medlem

Jag har både en Withings och en Garmin. Withingsklockan är sjukt känslig för repor, ska du träna med den är risken för skador stor. Den lilla displayen är ganska menlös egentligen, eftersom man ändå får ta upp telefonen för att läsa t.ex meddelanden. Jag älskar min Garmin (Fenix 6s Pro). Förvisso dyr, men håller bra både fysiskt och batterimässigt. Håller lätt 2 veckor, men kanske 5 dagar om det blir många löprundor. Man kan läsa meddelanden direkt på displayen, och det går till och med tanka ner Spotify-låtar och koppla BT-lurarna så man kan lämna telefonen hemma på träskrundan. Gillar också att man kan navigera med den, både tillbaka till bilen eller en ny cykel-/löprunda man plottat ut i förväg.

Dessutom snygg, valde den vita med guldrosa detaljer. Har ett metallarmband för finare tillfällen som byts lätt mot ett tygarmband. Finns massa urtavlor att välja mellan, allt från klassisk analog till blommor och tomtar. Den står sig förvånansvärt väl även vid finare tillfällen.

Men eftersom Garmin är i högre prisnivån så får du ju också fundera på vad du ska ha den till. Om du inte tränar/vandrar eller dylikt och bara vill ha notiser från telefonen så finns det ju en uppsjö halvsmarta. Jag skulle dock inte välja Withings igen, delvis pga kvaliten men också för att den inte gör sitt jobb så bra som smart klocka.

Permalänk
Medlem

Kör själv en Oneplus Watch 3 sen ett par månader tillbaka. Är otroligt nöjd faktiskt och rekommenderar skarpt.
Ser ut som en vanlig klocka och har bra batteritid på 4 dagar med AOD, och 10 dagar om man kör med det av.

Funkar att betala med google pay, se och svara på notiser, köra träningspass osv.

Finns att köpa till stålband, typ vilket standard 22mm band som helst passar.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

För en icke-expert som mig så finns det inga riktigt rimliga förklaringar på skillnaderna i batteritid. På det hela taget tycks funktionerna vara rätt lika. Testade en lånad Garmin Fenix 7 och den höll 10 kontinuerliga dygn på armen utan laddning med notifieringar på om jag minns rätt. Withings ovan (stor mekanisk urtavla med liten digital i) ska enligt marknadsföringen hålla upp till 30 dagar. Det tycks vara Samsung och Apple som är mycket sämre än konkurrenterna.

Jag vandrade iväg från hemmet med klockan på armen och mobilen kvar hemma.
När jag kom hem blev jag förvånad över att klockan ej räknat några steg. Efter lite googlande så verkar den inte ha offline sparande av stegräknaren, men så länge kontakt finns till telefonen så räknas stegen.

En sådan sak kan säkert avgöra om det dras mera batteri ellr inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lonian:

Jag vandrade iväg från hemmet med klockan på armen och mobilen kvar hemma.
När jag kom hem blev jag förvånad över att klockan ej räknat några steg. Efter lite googlande så verkar den inte ha offline sparande av stegräknaren, men så länge kontakt finns till telefonen så räknas stegen.

En sådan sak kan säkert avgöra om det dras mera batteri ellr inte.

Vilken klocka är det som skulle göra så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilken klocka är det som skulle göra så?

Jag har någon av de första Galaxy watch.