Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Löste det, pm4k finns paketerat i kodi repot också vilket jag installerade ifrån. Vill man ha plextuary behöver man dra in projektets eget repo: https://github.com/pannal/plex-for-kodi

Dom här inställningarna är närmast obligatoriska, verkligen dag och natt skillnad i responsivitet.

kör man PM4K rekommenderar jag starkt lägga in senaste betan.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

PlexKodiconnect, PM4K, composite etc.. många val vad det gäller Plex add-on.

@Gilgamesh
vad är anledningen till at att köra CPM builds ist för "basvarianten" av Coreelec om man som jag har en LG oled och mest kör uhd bluray som redan är DV?
Jag läste nånstans att det bara är CPM som löser FEL 7 korrekt, men stämmer verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

PlexKodiconnect, PM4K, composite etc.. många val vad det gäller Plex add-on.

@Gilgamesh
vad är anledningen till at att köra CPM builds ist för "basvarianten" av Coreelec om man som jag har en LG oled och mest kör uhd bluray som redan är DV?
Jag läste nånstans att det bara är CPM som löser FEL 7 korrekt, men stämmer verkligen det?

svarade på det här:

och här:

Jag rekommenderar starkt PM4K, väldigt enkelt att komma igång jämfört med annat.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk

En fantastisk tråd! Tack kingen. Ska lägga en order också.

Permalänk
Medlem

om någon vill testa en nyare build än CPM A14 så finns den här:

https://github.com/MCFFHAB/CoreELEC-cpm/releases/tag/CoreELEC...

skillnaden är stöd för VC-1 i HW, färre inställningar att ställa in och övriga CE uppdateringar, bifogar bild på hur det ser ut på en Samsung TV, dock ställer man in värden efter vad TV är kapabel till, har en S95D på väg så blir 3000 nits istället för 2000 jag kör nu på S90C.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

vilket repo lägger jag till för att då den senaste betan av pm4k?
det som ligger inlagt har bara version 0.7.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

vilket repo lägger jag till för att då den senaste betan av pm4k?
det som ligger inlagt har bara version 0.7.9

här är senaste betan, du aktiverar sedan beta kanalen i PM4K inställningar så får du beta uppdateringarna, tror ej beta är inlagt i själva repot (https://pm4k.eu) enbart stable.

https://drive.google.com/file/d/1ruAjLr-dbXHNRuFqTIZ_eq9s_WrR...

om du kör CPM så installera även Plextuary CPM skin som finns i ovanstående repo.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

här är senaste betan, du aktiverar sedan beta kanalen i PM4K inställningar så får du beta uppdateringarna, tror ej beta är inlagt i själva repot (https://pm4k.eu) enbart stable.

https://drive.google.com/file/d/1ruAjLr-dbXHNRuFqTIZ_eq9s_WrR...

om du kör CPM så installera även Plextuary CPM skin som finns i ovanstående repo.

tack!
ser ut att fungera bra, men får inte till Atmos. Något uppenbart jag kan ha missat?

Permalänk
Medlem

Fick till det tillslut.
fel output å settings i vanliga kodi audio settings.

Permalänk
Medlem

ytterligare ett par frågor.

hur får du fram CPM info panel i PM4K? jag kör 0.8.0-beta13.5 och får bara den inbyggda plex info panelen.
verkar inte finnas några motsvarande settings för detta i add-on inställningarna.

Vad är det för skillnad mellan dessa skins; cpm.Estuary, Estuary och Plextuary CPM?
Jag ser ingenting som skiljer de åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

ytterligare ett par frågor.

hur får du fram CPM info panel i PM4K? jag kör 0.8.0-beta13.5 och får bara den inbyggda plex info panelen.
verkar inte finnas några motsvarande settings för detta i add-on inställningarna.

Vad är det för skillnad mellan dessa skins; cpm.Estuary, Estuary och Plextuary CPM?
Jag ser ingenting som skiljer de åt.

Du behöver aktivera funktionen via Keymap Editor under Global, Other o Spelarens processinformation och sedan välja vilken knapp på fjärrkontrollen som ska aktivera det.

alla skins är baserade på standard Estuary, du ska använda Plextuary CPM.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

tack! ännu en gång.
yes, då är jag med på banan ang. skin.

ser rätt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

tack! ännu en gång.

ser rätt ut?
<Uppladdad bildlänk>

ja det ser bra ut.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Fick hem min AM6B+ idag så är total nybörjare. Har installerat CPM A14 och PM4K men håller nu på att bli helt galen. Detta är allt jag får upp när jag startar PM4K. "No servers found" trots att jag länkat den till kontot vid start. Servern fungerar utmärkt på telefonen. Går heller inte att interagera med UIn på något sätt. Lådan är kopplad till samma nätverk som servern. Någon som vet hur jag löser det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Fick hem min AM6B+ idag så är total nybörjare. Har installerat CPM A14 och PM4K men håller nu på att bli helt galen. Detta är allt jag får upp när jag startar PM4K. "No servers found" trots att jag länkat den till kontot vid start. Servern fungerar utmärkt på telefonen. Går heller inte att interagera med UIn på något sätt. Lådan är kopplad till samma nätverk som servern. Någon som vet hur jag löser det här?

https://i.imgur.com/nMTOyon.jpeg

hmm, för mig har det alltid fungerat när jag länkat till mitt konto första gången jag startar PM4K, testa logga ut och länka om?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

om någon vill testa en nyare build än CPM A14 så finns den här:

https://github.com/MCFFHAB/CoreELEC-cpm/releases/tag/CoreELEC...

skillnaden är stöd för VC-1 i HW, färre inställningar att ställa in och övriga CE uppdateringar, bifogar bild på hur det ser ut på en Samsung TV, dock ställer man in värden efter vad TV är kapabel till, har en S95D på väg så blir 3000 nits istället för 2000 jag kör nu på S90C.
<Uppladdad bildlänk>

Är inte den äldre? Står ju A13 plus att de står januari?
A14 kom ut i mars.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är inte den äldre? Står ju A13 plus att de står januari?
A14 kom ut i mars.

finns ingen release nu då han håller på förbereder en ny.

https://drive.google.com/file/d/1XVq1kWzF4NXTYN9M3nLDPqJydkia...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

finns ingen release nu då han håller på förbereder en ny, men om någon vill testa något nyare så finns denna av en annan person.

https://mega.nz/folder/E24HlBYJ#rpeFt6OgRxGycK4h-ZQgoA

mer info här:
https://github.com/cpm-code/xbmc/discussions/211

Fast i den där skriver han ju att han har en massa problem med ljudet i sin build? xD

EDIT: nvm han verkar sen fixat problemen(?)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fast i den där skriver han ju att han har en massa problem med ljudet i sin build? xD

EDIT: nvm han verkar sen fixat problemen(?)

ja, jag länkade till den andra builden.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

tack! ännu en gång.

ser rätt ut?
<Uppladdad bildlänk>

Ångrar verkligen att jag köpte lådan. Har bara varit huvudvärk att få den att fungera. Har fått igång allt (fick köra Composite istället då PM4K vägrar fungera) men har nu problem med att Dolby Profile 7 lägger till gråa transparenta staplar motsvarande övre och nedre kanterna av videon (inga problem med 8.1). Skaffade lådan just för att spela upp DV7 korrekt så känns som pengar i sjön.

Staplarna dyker även upp i menyn om uppspelningen är igång i bakgrunden. Blir framförallt störigt eftersom undertexten blir grå under linjen och vit över linjen, blir mycket tydligare i verkligheten jämfört med hur det blir på bilden ovan.

Skulle vara mycket tacksam om du kan kolla om du har samma problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Ångrar verkligen att jag köpte lådan. Har bara varit huvudvärk att få den att fungera. Har fått igång allt (fick köra Composite istället då PM4K vägrar fungera) men har nu problem med att Dolby Profile 7 lägger till gråa transparenta staplar motsvarande övre och nedre kanterna av videon (inga problem med 8.1). Skaffade lådan just för att spela upp DV7 korrekt så känns som pengar i sjön.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Staplarna dyker även upp i menyn om uppspelningen är igång i bakgrunden. Blir framförallt störigt eftersom undertexten blir grå under linjen och vit över linjen, blir mycket tydligare i verkligheten jämfört med hur det blir på bilden ovan.

Borde vara enkelt att få såld.
Vet inte hur svåra de är att få tag på nu, vad kan man få för en begagnad idag?
Köp sen en mediaspelare som är enklare att managera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

har du testat lägga in Plex serverns IP i inställningarna i PM4K? inte tillägg inställningarna utan inne i PM4K inställningar som på bild.

finns ingen anledning att sälja den då det inte finns något bättre på marknaden, hans problem är inga problem som inte går att lösa på enkelt sätt.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

har du testat lägga in Plex serverns IP i inställningarna i PM4K? inte tillägg inställningarna utan inne i PM4K inställningar som på bild.

finns ingen anledning att sälja den då det inte finns något bättre på marknaden, hans problem är inga problem som inte går att lösa på enkelt sätt.

håller med,
har inte haft ett enda problem med lösningen hittills, allt har fungerat klockrent.
CPM 14a, PM4K, Plextuary CPM skin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ja, jag länkade till den andra builden.

Fick problem direkt med den senaste där, ljudet hackar. Går tillbaka till A14.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fick problem direkt med den senaste där, ljudet hackar. Går tillbaka till A14.

ok, kan ladda upp o länka till den build jag använder sen, funkar för mig.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

håller med,
har inte haft ett enda problem med lösningen hittills, allt har fungerat klockrent.
CPM 14a, PM4K, Plextuary CPM skin.

Lyckats få igång den någorlunda, fick igång PM4K idag. Skulle du kunna kika på om du får samma problem med DV7 FEL uppspelning, dvs. gråa transparenta staplar som i bilderna i min andra post? Mycket tacksam om kikar, vill bara veta om felet ligger på mitt håll eller om det är normalt för DV7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Lyckats få igång den någorlunda, fick igång PM4K idag. Skulle du kunna kika på om du får samma problem med DV7 FEL uppspelning, dvs. gråa transparenta staplar som i bilderna i min andra post? Mycket tacksam om kikar, vill bara veta om felet ligger på mitt håll eller om det är normalt för DV7.

hur ser dina inställningar ut i CE? det är självklart inget normalt annars hade du sätt mängder av rapporter på det, använd även CPM skin och inte annat.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hur ser dina inställningar ut i CE? det är självklart inget normalt annars hade du sätt mängder av rapporter på det, använd även CPM skin och inte annat.

Har provat flera skins inkl. CPM och problemet kvarstår. Även samma problem oavsett vilken video-addon jag kör genom. Har provat mig fram med Dovi Scripts och kommit fram till att felet är Level 5 hos just Profile 7 filer. Ja, håller helt med, bara väldigt konstigt att ingen annan är drabbad.

Inställningar för Dolby i CE:

Mode on demand
Type Display Led (DV-Std)
Colorimetry disable/remove
Source levels metadata ikryssat
Level 5 source
Level 6 discard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Har provat flera skins inkl. CPM och problemet kvarstår. Även samma problem oavsett vilken video-addon jag kör genom. Har provat mig fram med Dovi Scripts och kommit fram till att felet är Level 5 hos just Profile 7 filer. Ja, håller helt med, bara väldigt konstigt att ingen annan är drabbad.

Mode on demand
Level 5 source
Level 6 discard

ok, då jag kör Samsung S95D så ställer jag in det annorlunda så de med LG DV får ge feedback.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakaizer:

Mode on demand
Level 5 source
Level 6 discard

Då jag har en lite äldre OLED tv (LG CX) så behöver jag köra:
- Level 5: Source, 0 (zero) when OSD is active or subtitles set on
- Level 6: Discard

Enligt Youtube guiden som länkats här tidigare så kan man behöva testa runt lite med Level 5 ifall man har äldre tv än 2022.

Visa signatur