PostNord stoppar tillfälligt USA-försändelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Precis så, jag sörjer att det numera är nästintill omöjligt att hitta nyheter som presenterar ovinklade fakta för läsaren.

Oftast betyder tyvärr "ovinklade fakta" = fakta vinklade enligt min förutfattade mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Inga tullar under 1500 kr, Moms på allt förutom gåvor som understiger 500 kr. Antar att du blir momsad på allt dock inte tullad, väldigt mycket prylar har 0% tull.

Notera frakten är också en del du ska betala moms på, även gåvor så det är prylen + frakt som ska understiga 500 kr. Sedan tar många bolag som postnord 100 kr i avgift.

OK. Beställde en sak för under $100 I november. Vietnam. Lite dyr frakt, $70. Åkte på 180-190:- tull.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Klassiker. Varje gång nåt rapporteras är Trump dum i huvudet och isolationist. Samma med tarifferna på bilar. Fruktansvärt med 25% från USA mot europeiska bilar. Sen frågar man vilken tull EU hittills har haft mot amerikanska bilar. Tystnad uppstår, har EU tullar mot amerikanska bilar? Ja, det har de alltid haft. Tio procent. Och vad var motsvarande amerikanska tullar mot europeiska bilar före Trump? Jo 2,5%.

Svenskar kan inte prata om Trump på ett balanserat sätt. Varken media eller vid köksbordet/arbetsplatser. Det spelar ingen roll vad han gör för det var fel och om han inte gör nåt var det också fel.

Det är inte lätt att hitta en nål i en höstack helt enkelt, även om nålen finns.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

De tillverkar i princip inget alls i USA numera ^_^

Idiotiska åsikter tillverkar de just nu i massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag förstår att du tycker så, men då kan du skriva att detta är dina personliga åsikter. För det backas inte upp av någon som helst fakta.
Och som alla vet så fakta spelar roll, känslor - inte så mycket.

Hela detta forum och kommentarer på diverse artiklar bygger väl på ens egna personligs åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Idiotiska åsikter tillverkar de just nu i massor.

Det är dom tyvärr inte ensamma om dock 🤣😭

Permalänk
Medlem

Klassiker. Varje gång nåt rapporteras är Trump dum i huvudet och isolationist. Samma med tarifferna på bilar. Fruktansvärt med 25% från USA mot europeiska bilar. Sen frågar man vilken tull EU hittills har haft mot amerikanska bilar. Tystnad uppstår, har EU tullar mot amerikanska bilar? Ja, det har de alltid haft. Tio procent. Och vad var motsvarande amerikanska tullar mot europeiska bilar före Trump? Jo 2,5%.

Svenskar kan inte prata om Trump på ett balanserat sätt. Varken media eller vid köksbordet/arbetsplatser. Det spelar ingen roll vad han gör för det var fel och om han inte gör nåt var det också fel.

Du glömmer snällt nog även de 25% som ligger för ”light trucks” som är den absoluta majoriteten av bilar som tillverkas i USA - Den kakan skyddar man stenhårt, men jag förstår att det inte riktigt stödjer ditt resonemang så vi kan blunda för det

Problemet är inte procenten utan snarare förutsägbarheten och framförallt ömsesidigheten.
Att USA haft lägre tull för europeiska bilar kontra tvärtom har helt och hållet att göra med vad man vill uppnå - EU vill skydda sin industri och USA vill ha billiga bilar oavsett (fram tills i år dvs)

Tog bort krafs
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Oftast betyder tyvärr "ovinklade fakta" = fakta vinklade enligt min förutfattade mening.

Ovinklade fakta var nog en klumpig formulering från min sida, selektiva fakta hade nog varit mer korrekt. När det gäller tullar så finns det fakta som är svåra att vinkla om man tar med hela kostnaden på var det kostar för ett svenskt företag att sälja en vara i USA och vad det kostar för ett Amerikanskt företag att sälja motsvarande vara i Sverige. En sådan summering för vad som gällde före de nya tullarna och efter skulle ju knappast kunna kallas vinklad är ena eller andra hållet och sen kan läsaren tänka själv och dra sina egna slutsatser. Har tyvärr inte sett någon sådan artikel på ämnet.

Stavfel
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du glömmer snällt nog även de 25% som ligger för ”light trucks” som är den absoluta majoriteten av bilar som tillverkas i USA - Den kakan skyddar man stenhårt, men jag förstår att det inte riktigt stödjer ditt resonemang så vi kan blunda för det

Problemet är inte procenten utan snarare förutsägbarheten och framförallt ömsesidigheten.
Att USA haft lägre tull för europeiska bilar kontra tvärtom har helt och hållet att göra med vad man vill uppnå - EU vill skydda sin industri och USA vill ha billiga bilar oavsett (fram tills i år dvs)

Media har rapporterat amerikanska och europeiska tullar 10000 : 1 så det finns inga "whatabouts" du kan krångla dig ur detta med.

Permalänk
Medlem

OT.

/Rosenvik

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

OT.

/Rosenvik

Permalänk

OT.

/Rosenvik

Permalänk
Medlem

Svenskar kan inte prata om Trump på ett balanserat sätt.

Jo visst, balanserat enligt dig själv kanske. När Donald Trump (oavsett som president eller privatperson) gör något olämpligt eller illegalt så stormar försvararna ut och gaslightar alla som vågar säga som det är. Han har över 30 domar mot sig och fortfarande försvarar folk de handlingar han gjort som lett till domarna och tycker att det inte är någonting att bry sig om. Är inte det fel?

Tullar som bestäms och sätts i verk med så kort varsel, oavsett land eller politiker, borde kritiseras och speciellt från den nivå de varit till den nivå USA vill ha det nu. Det är väl ingen med vett och förståelse om vad utslaget blir för både företag och fraktbolag som kan tycka annat?

Permalänk
Medlem

OT.

/Rosenvik

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Media har rapporterat amerikanska och europeiska tullar 10000 : 1 så det finns inga "whatabouts" du kan krångla dig ur detta med.

Jag har läst den meningen flera gånger nu och har absolut ingen aning om vad du menar... kan du förtydliga? Vad har media rapporterat? Har de rapporterat något felaktigt? Gäller 10000:1 rapporteringen eller tullarna?

Permalänk
Medlem

Detta drabbar ju amerikanarna som får vänta på sina varor. Undrar vad de tycker?

Permalänk
Medlem

En gång för inte så länge sedan satte EU nya importregler för Kina med kort varsel, som ledde till att kinesiska onlinebutiker effektivt behövde implementera ett momsdeklarationsflöde för att köparna inte skulle få deklarationsavgift från första kronan. Ändå lyckades de implementera funktionen på några dagar. Varför är vi, som ska vara ledande på teknologi, så mycket långsammare?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jo visst, balanserat enligt dig själv kanske. När Donald Trump (oavsett som president eller privatperson) gör något olämpligt eller illegalt så stormar försvararna ut och gaslightar alla som vågar säga som det är. Han har över 30 domar mot sig och fortfarande försvarar folk de handlingar han gjort som lett till domarna och tycker att det inte är någonting att bry sig om. Är inte det fel?

Tullar som bestäms och sätts i verk med så kort varsel, oavsett land eller politiker, borde kritiseras och speciellt från den nivå de varit till den nivå USA vill ha det nu. Det är väl ingen med vett och förståelse om vad utslaget blir för både företag och fraktbolag som kan tycka annat?

nu surrar du iväg. de domarna du pratar om handlar om civila mål, inte "federal charges" som du försöker antyda.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

En gång för inte så länge sedan satte EU nya importregler för Kina med kort varsel, som ledde till att kinesiska onlinebutiker effektivt behövde implementera ett momsdeklarationsflöde för att köparna inte skulle få deklarationsavgift från första kronan. Ändå lyckades de implementera funktionen på några dagar. Varför är vi, som ska vara ledande på teknologi, så mycket långsammare?

Det var väl ändå längre varsel än det här när det diskuterades och sedermera implementerades sådana regler i EU?
Minns dock inte exakt, så kom gärna med källa som specificerar! Var ju en hel del prat om "Kina-paket" för några år sen.
Också lite skillnad i det fallet då det rör sig om ett land, medan EU innefattar 27 medlemsländer och nästan lika många separata postorganisationer.

Sen gäller det också att komma ihåg att det i det fallet också var EU (genom EU-kommissionen) som skapade ett ramverk (kallat IOSS/VAT One Stop Shop) som förenklade för aktörer utanför EU, någorlunda enkelt eller åtminstone begripligt/tydligt att registrera sig i det systemet. Något som... inte riktigt verkar vara fallet här. Kort varsel och inga system färdiga för att hantera de förändrade rutinerna.

Sen är ju EU och Kina ungefär lika starka ekonomiskt, sett till BNP. Långt bakom USA. Kikar vi på det per capita blir skillnaden mer absurd, men kanske egentligen inte så relevant i sammanhanget. Ser det som lite osannolikt att de inte skulle ha råd att vara lite mer smidiga, inte minst med tanke på hur stora aktörer de är i den globala handeln. Än åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

nu surrar du iväg. de domarna du pratar om handlar om civila mål, inte "federal charges" som du försöker antyda.

Det är inte jag som surrar. Jag antyder inte någonting, menar du att civila rättsmål är petitesser alltså? En dom är en dom i mina ögon, och jag skrev ingenting om att det skulle vara federala domar. Varför tycker du att målsägarnas berättelser och alla de andra åtalspunkterna är oviktiga? Skulle du tycka det även om alla åtalspunkterna skulle handla om DINA barn eller fiffel mot DINA föräldrar? Varför ser du inte dessa punkter som brott som någon ska straffas för?

Permalänk
Medlem

Vi Sweclockers må ha olika åsikter om höga GPU priser men efter att ha läst den här tråden så tycker jag ändå att vi på forumet är rätt based ändå. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Precis så, jag sörjer att det numera är nästintill omöjligt att hitta nyheter som presenterar ovinklade fakta för läsaren. Numera är det bara journalistens personliga åsikt och känslor som gäller. Man förbehåller sig rätten att fritt vilka fakta som presenteras läsaren eller ännu värre: vantolkar eller rent och slätt ljuger om fakta för att vilseleda.

Sedan blir man stämplad som "Trumpist" eller ännu värre bara för att man påpekar fakta och försöker ha en vettig diskussion om att det kanske inte varit helt jämlikt innan med tullar och skatter på varor och tjänster mellan USA och EU.

Kanske är er det är fel på. Ni läser nyheter som inte passar eran världsbild och på så sätt är det fel på nyhetsförmedlaren?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Det är Felony accounts han är fälld för (över 30), dvs den högre graden i USA och inte misdemeanors.

Och det är ganska svårt att hålla en nyanserad debatt när man pratar om någon som uppför sig som ett grinigt spädbarn och ljuger så fort han öppnar käften, det är inte anständigt NÅGON på en sådan position. Att han dessutom är en narcissistisk idiot med kraftiga ego-problem gör ju inte saken bättre.

Att det hela sedan är en "front" för Project 2025 är en annan sak... där han i stort sett sålt sig för att dra uppmärksamheten ifrån den skiten.

Eller sätta in nationalgardet i Kalifornien eller nu senast i DC och på fullaste allvar sitter i intervjuer (så inte direkt vinklade eh) och påstår att INGEN vågar gå ut i DC längre för man blir rånad, mördad och våldtagen. Till och med Zelensky (som var närvarande när han drog iväg på sina galenskaper) sitter och blir chockad och kan inte tro på vad det är han får höra

Men det är off topic

Mer on topic:
Eu skulle kunna ha 0% tariffer på amerikanska bilar då deras "trucks" helt enkelt inte tilltalar "oss" här i Europa, de är dels för stora för de flesta och slukar för mycket bensin. Så har det även varit traditionellt, samt haft mycket sämre säkerhetstester (och har fortfarande) än vad vi har som krav i Europa. Vilket han även attackerat för övrigt och vill att EU skall "slopa" gällande amerikanska produkter... dvs inte bara bilar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske är er det är fel på. Ni läser nyheter som inte passar eran världsbild och på så sätt är det fel på nyhetsförmedlaren?

Tack för att du illustrerar min poäng. Bara för att man efterfrågar nyheter baserade på fakta och sansad diskussion så blir man gaslightad.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Tack för att du illustrerar min poäng. Bara för att man efterfrågar nyheter baserade på fakta och sansad diskussion så blir man gaslightad.

Ja du missförstog min pik.
Vad jag menar är att resonemanget ni för hörs från olika sidor som tycker helt motsatt varandra.
Båda säger att inget är nyhetsbaserat det är bara eget tyckande, känslor mm.
Sanningen ligger nog som vanligt någonstans därimellan och ni som stör er tillhör högljudda ytterligheter där känslorna svallar och ert eget tyckande är enda sanningen egentligen. Det gnälls nå otroligt för att det inte passar sin egna bild.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köper du från EU?

Skrivet av Sub:

I Sverige verkar man bli tullad stenhårt på exakt allt nuförtiden, hur litet det än är. Vad har vi för regler?

Köper du något från EU betalar du ingen tull, om du köper direkt från Kina så får du betala eller rättare sagt bör dom som säljer en sak till dig för 19kr med fri frakt skriva + tullavigift, tull på varan, svensk moms, + frakt inom Sverige som sändaren ofta inte står för.

Permalänk
Skrivet av Dance:

De går att få, men de genererar inte så många klick.

Som någon nämnt i tråden, är en stor del av problemet med Trump, sett ur ett realpolitiskt perspektiv, att han är avsiktligt lynnig och trollande, sannolikt i hopp om att stressa fram bättre villkor för sig själv. Detta funkar dåligt med hur de flesta är vana vid att jobba vad gäller internationella relationer.

Vissa - men långt ifrån alla - av hans beslut skulle troligen till och med vara sunda både för USA och för världen, om de presenterades som avsiktsförklaringar med 10-12 års gradvis införande, men han (och de som backar honom) har bestämt sig för att det är för jobbigt att gå den parlamentariska vägen, utan genomför istället ett blitzkrieg med undantagsregler och presidentorder vilka skakar det existerande systemet i sina grundvalar långt innan det finns ett annat ramverk på plats, vilket följer det nya arbetssättet. Det är ”move fast and break things” på stormaktsnivå. Och några av de saker som dokumenterat knäcks är privatpersoners ekonomi, hela kategorier av livsnödvändig vetenskap, bromsandet av sjukdomar som vi har mediciner mot…

Var detta analytiskt nog?

Permalänk
Medlem

No more Performance-PCS for me..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

No more Performance-PCS for me..

Det är väl till usa och inte från usa? Våra tullregler har inte ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja du missförstog min pik.
Vad jag menar är att resonemanget ni för hörs från olika sidor som tycker helt motsatt varandra.
Båda säger att inget är nyhetsbaserat det är bara eget tyckande, känslor mm.
Sanningen ligger nog som vanligt någonstans därimellan och ni som stör er tillhör högljudda ytterligheter där känslorna svallar och ert eget tyckande är enda sanningen egentligen. Det gnälls nå otroligt för att det inte passar sin egna bild.

Ledsen man jag förstår inte riktigt din pik och poäng här eller vilka dessa "ni" du försöker klumpa ihop mig med. Jag efterlyser alltså mer faktabaserade nyheter och mer sansad diskussion från alla håll här om själva ämnet utöver "orange man bad" eller "vänsterblivna NPC:s".

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De går att få, men de genererar inte så många klick.

Som någon nämnt i tråden, är en stor del av problemet med Trump, sett ur ett realpolitiskt perspektiv, att han är avsiktligt lynnig och trollande, sannolikt i hopp om att stressa fram bättre villkor för sig själv. Detta funkar dåligt med hur de flesta är vana vid att jobba vad gäller internationella relationer.

Vissa - men långt ifrån alla - av hans beslut skulle troligen till och med vara sunda både för USA och för världen, om de presenterades som avsiktsförklaringar med 10-12 års gradvis införande, men han (och de som backar honom) har bestämt sig för att det är för jobbigt att gå den parlamentariska vägen, utan genomför istället ett blitzkrieg med undantagsregler och presidentorder vilka skakar det existerande systemet i sina grundvalar långt innan det finns ett annat ramverk på plats, vilket följer det nya arbetssättet. Det är ”move fast and break things” på stormaktsnivå. Och några av de saker som dokumenterat knäcks är privatpersoners ekonomi, hela kategorier av livsnödvändig vetenskap, bromsandet av sjukdomar som vi har mediciner mot…

Var detta analytiskt nog?

Tack för välskrivet och resonerande inlägg och du kanske blir förvånad att höra att jag håller med dig i nästan allt du skriver. Jag är heller inte särskilt förtjust i Trump och hans metoder. Det jag vänder mig emot, och där jag ofrivilligt ibland finner mig själv att försvara Trump, är att ALLT han han gör måste vara dåligt. Försöker man förstå hans motivering, eller gud förbjude, säger att något han gör faktiskt är bra så blir man metaforiskt bränd på bål.

Som ämnet för denna tråd som faktiskt handlar om tullar så är bilden man får via större media väldigt onyanserad. Bilden man får är ungefär att Trump sätter galna tullar och att höjda tullar är döden för världshandeln. Om nu tullar är så dåligt för handeln varför hade då EU högre tullar och skatter på varor och tjänster än USA? Som sagt tidigare så hade en mer nyanserad bild där man jämför företag i EUs kostnader jämfört med företag i USAs kostnader varit att föredra här. Kunde EU till exempel ha förhandlat fram bättre villkor för handel genom att sänka sina tullar till USAs nivå istället för detta tullkrig? Många frågor som aldrig ställs pga att debattklimatet är så polariserat.

Visa signatur