Problem med AIO-kylares placering i chassi

Permalänk

Problem med AIO-kylares placering i chassi

Ska man sätta fläktarna bakom eller framför AIO kylaren flänsarna om man placerar det på fronten?

Kör en Arctic 420mm AIO kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ska man sätta fläktarna bakom eller framför AIO kylaren flänsarna om man placerar det på fronten?

Beror på flera saker som luftflöde i chassit, luftriktning, vika fläktar på aio samt om den ens kan monteras i fram med radiatorn och sen fläktar bakom. Vissa chassin kräver fläktar framför pga hur de är byggda med skruvhål.

Jag personligen trycker luft igenom radiatorn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på flera saker som luftflöde i chassit, luftriktning, vika fläktar på aio samt om den ens kan monteras i fram med radiatorn och sen fläktar bakom. Vissa chassin kräver fläktar framför pga hur de är byggda med skruvhål.

Jag personligen trycker luft igenom radiatorn

Okej! Det är att ha fläktarna genom radiatorn är det enda som går att placera i Antec Flux chassit.

Manualen till Arctic AIO-kylaren visade att fläktarna ska vara installerade på insidan och radiatorn på framsidan. Problemet är bara att Antec Flux chassit bara tillåter att fläktarna är på framsidan och radiatorn på insidan. Radiatorn får inte plats på framsidan.

Det står också att själva slangen ska vara monterad på nederdelen. Även om den kan vara på ovandelen så kan det bli någon slags bubblande ljus enligt manualen. Men att ha slangen på nederdelen går inte heller för att själva slangen blockeras av nätaggregathöljet.

Jag läser att Antec Flux stöder AIO-kylare på 420mm på framsidan men det går stick i stäv mot vad Arctic vill ha det korrekt installerat.

Finns det ingen standard? Jag blir galen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Det är att ha fläktarna genom radiatorn är det enda som går att placera i Antec Flux chassit.

Manualen till Arctic AIO-kylaren visade att fläktarna ska vara installerade på insidan och radiatorn på framsidan. Problemet är bara att Antec Flux chassit bara tillåter att fläktarna är på framsidan och radiatorn på insidan. Radiatorn får inte plats på framsidan.

Det står också att själva slangen ska vara monterad på nederdelen. Även om den kan vara på ovandelen så kan det bli någon slags bubblande ljus enligt manualen. Men att ha slangen på nederdelen går inte heller för att själva slangen blockeras av nätaggregathöljet.

Jag läser att Antec Flux stöder AIO-kylare på 420mm på framsidan men det går stick i stäv mot vad Arctic vill ha det korrekt installerat.

Finns det ingen standard? Jag blir galen!

Allt beror ju på vilket håll du skjuter luften, jag skulle följa manualen till chassit och montera fläktarna på "brackets" och sen skruva radiatorn på fläktarna.

Slang nedåt är att föredra, är du säker att det inte går? Om du skjuter radiatorn maximalt uppåt?
Måste du ha täckplåten?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det "långskruv" som fläkten sitter fastskruvad med på radiatorn?
Om ja, skruva loss fläktarna från kylaren, placera radiatorn på insidan av plåten i datorlådan och fläktenpå utsidan och skruva fast fläkten i radiatorn igen.

För enklare montering, ta fram två av de korta skruvar manualen säger att du skall använda för att skruva fast radiatorn i datorlådan.
Montera dessa två i radiatorns topphål och i frontplåten.
Montera den nedre och mittersta fläkten, ta bort skruvarna i topphålen och montera den tredje fläkten.

Använd INTE långskruv för att tillfälligt hålla radiatorn på plats, skruvar du in dessa för långt kan du skada radiatorn.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt beror ju på vilket håll du skjuter luften, jag skulle följa manualen till chassit och montera fläktarna på "brackets" och sen skruva radiatorn på fläktarna.

Slang nedåt är att föredra, är du säker att det inte går? Om du skjuter radiatorn maximalt uppåt?
Måste du ha täckplåten?

Fläktarna är monterad fram och emellan dem är det chassits plåt med skruvhål eller sådana avlånga hål som man kan förskjuta fläktarna upp och ner. Och bakom plåten på insidan sitter radiatorn. Att sätta radiatorn på framsidan gick tyvärr inte.

Det är svårt att förklara men manualen för chassit är verkligen tafatt! Det visar knappt någonting förutom att radiatorn ska vara bakom på insidan av chassit och fläktarna framifrån. Manualen för Arctic AIO:n visar däremot tvärtom att fläktarna ska vara på insidan och radiatorn på framsidan.

Slang nedåt är uteslutet! Själva täckplåten för nätaggregatet hindrar att jag kan sätta slangen med sidan nedåt. Och täckplåten går inte att ta bort.

Skrivet av Viita:

Är det "långskruv" som fläkten sitter fastskruvad med på radiatorn?
Om ja, skruva loss fläktarna från kylaren, placera radiatorn på insidan av plåten i datorlådan och fläktenpå utsidan och skruva fast fläkten i radiatorn igen.

För enklare montering, ta fram två av de korta skruvar manualen säger att du skall använda för att skruva fast radiatorn i datorlådan.
Montera dessa två i radiatorns topphål och i frontplåten.
Montera den nedre och mittersta fläkten, ta bort skruvarna i topphålen och montera den tredje fläkten.

Använd INTE långskruv för att tillfälligt hålla radiatorn på plats, skruvar du in dessa för långt kan du skada radiatorn.

Vilka två skruvar syftar du på? Tyvärr har chassit bara stöd för AIO på max 360mm på toppen, denna jag försöker installera är 420mm och det har chassit endast stöd för på framsidan.

Långskruvarna behövs annars kan man inte fästa fläktarna ihop med radiatorn. Djupet på fläktarna gör att endast långskruv går att använda.

Permalänk
Medlem

Såhär tänker jag, men är fläktar/radiator för bred så är det ett problem.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Såhär tänker jag, men är fläktar/radiator för bred så är det ett problem.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för bilden!

Men vad menar du med kort skruv? Ska man inte använda de långa skruvarna för att skruva fläktarna ihop med radiatorn genom plåten?

Permalänk
Medlem

Du använder 2 korta skruvar för att "hänga upp" radiatorn på insidan i chassit, lämpligtvis de två högsta, då behöver du inte hålla i radiator, fläkt, skruv och skruvmejsel sammtidigt.
Så, två två korta skruv först, häng upp radiatorn, skruva dit de den mittersta fläkten och den nedersta fläkten med långa skruv så plåten är mellan dessa.
Tag bort de två korta skruvarna och montera dit den översta fläkten.
Alla fläktar bör nu vara fastskruvade med långskruv och du bör ha 12? korta skruvar över (de som följer med i en påse?).

Om det här är för svårt att förstå så kanske du bör anlita någon som kan montera det åt dig.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du använder 2 korta skruvar för att "hänga upp" radiatorn på insidan i chassit, lämpligtvis de två högsta, då behöver du inte hålla i radiator, fläkt, skruv och skruvmejsel sammtidigt.
Så, två två korta skruv först, häng upp radiatorn, skruva dit de den mittersta fläkten och den nedersta fläkten med långa skruv så plåten är mellan dessa.
Tag bort de två korta skruvarna och montera dit den översta fläkten.
Alla fläktar bör nu vara fastskruvade med långskruv och du bör ha 12? korta skruvar över (de som följer med i en påse?).

Om det här är för svårt att förstå så kanske du bör anlita någon som kan montera det åt dig.

Jag behövde inte använda några korta skruvar utan allt är skruvat med långskruvar mellan fläktarna plåten och sen radiatorn så det gick bra ändå!

Det du skrev i slutet var väl ändå onödigt? Inte mitt fel att du har en dålig dag! Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att svara på originalfrågan, det spelar inte speciellt stor roll om du har fläktarna blåsande in i kylaren eller sugande genom monterade på baksidan av kylaren, du får i stort sett samma kylförmåga, det är betydligt viktigare att se till att du städar bort damm som kommer samlas där med tiden.

Då du nämner att du har svårt att få plats med slangarna om du monterar kylaren med slangarna i botten av chassit, prova att montera kylaren längst fram i chassit och ha fläktarna bakom kylaren så de suger luften genom kylaren.

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

För att svara på originalfrågan, det spelar inte speciellt stor roll om du har fläktarna blåsande in i kylaren eller sugande genom monterade på baksidan av kylaren, du får i stort sett samma kylförmåga, det är betydligt viktigare att se till att du städar bort damm som kommer samlas där med tiden.

Då du nämner att du har svårt att få plats med slangarna om du monterar kylaren med slangarna i botten av chassit, prova att montera kylaren längst fram i chassit och ha fläktarna bakom kylaren så de suger luften genom kylaren.

Inte svårt att få plats utan omöjligt då tåckplåten för nätaggregatet som täcker hela botten sidan hindrar att jag kan placera det med slangarna nedåt.

Går inte heller att placera radiatorn framför plåten på framsidan då det inte får plats. Manualen för AIO kylaren visar endast att man ska placera fläktarna bak och radiatorn fram och eftersom det är det enda alternativet så måste jag köra så.

Hade jag vetat att Antecs chassin är så dåliga hade inte köpt det från början men nu är det som det är.

Permalänk
Medlem

Var fläktarna är spelar inte avgörande roll. Som någon sa. Hålla dammet borta är det som är A och O. Så att du inte sätter kylaren framför något damfilter.

Igentligen är montering i front inget att rekomendera. Rent ut sagt sämst tänkbara. Du bara värmer resten av datorn med CPU watten. Men i detta fallet så är det klart svårt att hitta en chassie som tar 420mm i tak, samt att 3x140mm kommer endå blåsa på så bra, så den varma luften kommer åka ut chassiet snabbt.

Det enda jag tänker på är att jag antar att du kommer behöva ställa kylaren så slangarnas ingång till radiatorn kommer vara ovanför både block och ev pump. Så i teorin kan du få luft i toppen som gör att din impeller går torr.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte svårt att få plats utan omöjligt då tåckplåten för nätaggregatet som täcker hela botten sidan hindrar att jag kan placera det med slangarna nedåt.

Går inte heller att placera radiatorn framför plåten på framsidan då det inte får plats. Manualen för AIO kylaren visar endast att man ska placera fläktarna bak och radiatorn fram och eftersom det är det enda alternativet så måste jag köra så.

Hade jag vetat att Antecs chassin är så dåliga hade inte köpt det från början men nu är det som det är.

Vet inte om du sett videon men JayzTwoCents testade chassit och installerade en Arctic Freezer 420 i taket av chassit.
https://www.youtube.com/watch?v=BqQMqtvAYiE&ab_channel=JayzTw...