Microsoft bekräftar SSD-problem

Permalänk
Melding Plague

Företaget jobbar på en fix till buggen som ligger i uppdateringen KB5063878.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ligger fixen eller buggen i KB5063878? Svårt att utröna från ingressen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja det var lite otydligt. Buggen ligger i KB5063878 (och KB5062660)

Permalänk
Medlem

Bra de fixas. Men Windows 11 är en ren cestpool med updates alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Företaget jobbar på en fix till buggen, som ligger i uppdateringen KB5063878.

Läs hela artikeln här

Mnjae...

Detta verkar vara vad vi har att gå på:
“We’re aware of these reports and are investigating with our partners,” Microsoft told Windows Latest.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skrivet av Myllerman:

Ja det var lite otydligt. Buggen ligger i KB5063878 (och KB5062660)

Ändringen som triggar buggen verkar ha introducerats med KB5063878 (eller preview-versionen KB5062660). Men om buggen ligger i Windows eller SSD-firmware eller både och är väl än så länge obekräftat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Haha, jag blev själv lite panikslagen när jag insåg att jag häromdagen drog hem 300gb div spel.
Sen kom jag på att jag inte längre använder Windows

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Haha, jag blev själv lite panikslagen när jag insåg att jag häromdagen drog hem 300gb div spel.

Du ska se att pyttemjuk har sätt att fucka upp din dator på ändå

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Där har du helt rätt, vissa tycker att använda Edge på PingvinOS är cursed, jag kallar det smidigt (flitig användare av workspaces som syncas mellan enheter + lätt att skicka tabbar från mobil etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg detta igår så hann reverta! Uppgraderade min PC i förrgår med nytt moderkort, CPU o ram så jag installerade om.
Samt att tjejen fick mitt gamla och byggde hennes för 3 dagar sedan...

Själv sitter jag på MP600 och tankade ner en massa spel igår, så hade väl tur att jag inte blev drabbad!

Min MP600 dog 2022 (blev ersatt av inet), samt att polarens M.2a dog typ samtidigt, så lär varit liknande skit då med.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 5 9600 Non-X | RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32
Mobo: ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Tycker det är en orimlig bugg ändå, liknelse:
Microsoft-bil efter mjuk-upd. "Ratta ej fram o tillbaka för länge, för då skjuts ett däck iväg". (monty python)

Rimligt hade varit:
"..för då börjar ena blinkerslampan gå... vi söker efter felet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Windows 10 var också väldigt hårt drabbat med bitvis långt värre buggar. Dock betydligt enklare att ducka för specifika feature releases där.

Kör fortfarande Windows 11 Version 23H2 på jobbet. Känns inte lika hårt drabbad som 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 10 var också väldigt hårt drabbat med bitvis långt värre buggar. Dock betydligt enklare att ducka för specifika feature releases där.

Kör fortfarande Windows 11 Version 23H2 på jobbet. Känns inte lika hårt drabbad som 24H2.

Jag tror ju personligen att det där är en strategi som kan generaliseras och att den inte har så mycket att göra med att 24H2 i sig skulle vara bättre eller sämre än något annat.
Dvs, att man med fördel kan se till att hela tiden köra näst senaste (som underhålls under övergångsfasen) istället för den aktuella versionen som de aktivt fortsätter att vidareutveckla.

Jag förväntar mig ju iaf att även 24H2 snabbt lär få samma status av "inte lika hårt drabbad" efter att 25H2 släppts och att det har mycket mindre att göra med om det är 23H2, 24H2, 25H2 man kör jämfört med om versionen man kör är den aktuella versionen just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja.. Om man dualbootar har de en förkärlek för att skriva över bootloadern, oavsett vilken disk den ligger på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Okänt ännu om även 23H2 drabbats? Eller Windows 10s senaste uppdatering?

Avinstallerade vilket fall den senaste uppdateringen och satte uppdateringarna på paus. Ska se om man inte kan avaktivera uppdateringar helt, verkar i nuläget mindre sannolikt att malware förstör hårdvara än att Microsofts uppdateringar gör detsamma. Vissa verkar ha drabbats av diskar som ej går att använda längre om man ska tro Reddit.

Permalänk
Medlem

Kan inte ens ta bort uppdateringen, inte ens efter ha kört en repair via "restore". Bra jobbat MS! 👍

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror ju personligen att det där är en strategi som kan generaliseras och att den inte har så mycket att göra med att 24H2 i sig skulle vara bättre eller sämre än något annat.
Dvs, att man med fördel kan se till att hela tiden köra näst senaste (som underhålls under övergångsfasen) istället för den aktuella versionen som de aktivt fortsätter att vidareutveckla.

Jo, visst är det så! Just nu råkar bara 24H2 vara den senaste versionen.

Just 24H2 är även första storskaliga utrullingen på ARM64-enheter tillsammans med CoPilot samt första LTSC-utgåvan av Windows 11. Kanske inte var den optimala mixen?

På sikt tror jag att 24H2 kommer det att bli riktigt bra (tack vare LTSC-stämpeln). Men då är 24H2 bortglömd och många kräks över 25H2 eller 26H2 istället

Windows 10 Version 1809 (LTSC 2019) hade minst lika skakig lansering som 24H2 och det tog över ett år innan ett par av buggarna var borta.

Permalänk
Medlem

Jodå, du går in på Uppdateringshistorik och scrollar längst ner, sen har du Avinstallera uppdateringar!

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 5 9600 Non-X | RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32
Mobo: ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Skrivet av wasdern:

Jodå, du går in på Uppdateringshistorik och scrollar längst ner, sen har du Avinstallera uppdateringar!

Jag kan inte heller ta bort den. Felkod 0x800F0825. Ingen av de "lösningar" jag hittat har löst problemet. Undviker stora skrivningar ett tag helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja ja... Eller kanske snarare Hå hå ja ja.

Så går det kanske när man (pyttemjuk var namnet ja.. Tack @SCORPIUS) enligt uppgift eller obekräftade källor låter AI skriva koden för Windows (eller åtminstone delar därav), och sen kanske också låter AI hitta buggar och skriva ny kod till eventuella fixar?

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Den här satans buggen har plågat mig hela veckan, ihop med en omfattande dataförlust (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1743852-stor-dataforlust-20ar-av-data-borta?p=1) , har det gjort mig aningen förvirrad emellan varven...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Finns det så mycket spel värda att lägga tid på till "icke" Windows?

Permalänk

Jag är skeptisk till att det dessutom bara är SSder som är drabbade.

För jag fick liknande problem här om dagen med en vanlig snurrdisk när jag backade upp en spelserver på ~30Gb plötsligt mitt under kopieringen så bara försvann disken jag kopierade till och gick inte komma åt alls.

Men funkade igen efter omstart iaf så jag kunde börja om backupen.

Kanske bara slumpen men den första nyheten om det kom typ dagen efter detta hände.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns det så mycket spel värda att lägga tid på till "icke" Windows?

Är det en genuin fråga? I stort sett alla spel som finns på Steam går att spela. Kika på ProtonDB så finner du om/hur väl det lirar. Jag laddade ner Baldur's Gate 3, Anno 1800, Cyberpunk 2077, Far Cry 5, Battlefront 2 och Cities Skylines 2 vilket är vad som bidrog till datamängden (som jag nu inser ligger närmare halv terabyte).

De enda spelen jag stött på problem med är onlinespel som använder anticheat. Sedan finns såklart spel som är undantag för regeln, jag spelar en hel del The Finals och BattleBit som båda använder EasyAntiCheat, men där utvecklarna slagit på stödet för Linux. The Finals kan ibland inte gå att starta efter en uppdatering, fram tills ny proton fix släppts (brukar ta max 24h).

Vissa spel kan prestera lite sämre, andra bättre än på Windows. På det stora hela har det inte varit något större problem och spel som League of Legends som fick Riot Vanguard anticheat förra året stjäl inte min tid längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vi har ju fått lära oss att djävulen kommer och fördömer dig och alla du känner till att lida i evighet i den värsta av helveteseldar om man inte har automatiska uppdateringar påslaget och prompt direkt utan dröjsmål installerar alla uppdateringar som skickas ut??

Oftast är det rätt bra att luta sig tillbaks och inte rusa in i allting, då har man möjligheten att välja bort de värsta tokigheterna.

I detta fall klarar jag mig oavsett, eftersom jag inte använder produkter från MS av princip.

Skrivet av Deerhall:

Är det en genuin fråga? I stort sett alla spel som finns på Steam går att spela. Kika på ProtonDB så finner du om/hur väl det lirar.

Exact, inga problem alls att komma upp i 300gb.

Väldigt många har inte alls förstått genomslagskraften som Valve har fixat med Proton.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Efter att ESU är över blir det att dumpa M$ helt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag har offrat mig för vetenskapen och (i 6 omgångar) kopierat 427GB till en testdator med en 512GB NVMe SSD. Den knökade disken uppvisar inga problem.

Frågan är vilka omständigheter som krävs för att utlösa problemet.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men vi har ju fått lära oss att djävulen kommer och fördömer dig och alla du känner till att lida i evighet i den värsta av helveteseldar om man inte har automatiska uppdateringar påslaget och prompt direkt utan dröjsmål installerar alla uppdateringar som skickas ut??

Oftast är det rätt bra att luta sig tillbaks och inte rusa in i allting, då har man möjligheten att välja bort de värsta tokigheterna.

Exakt och detta är inte första gången något sånt här eller värre händer med Windows uppdateringar!

Just därför jag personligen har OS uppdateringar avstängt, enda som auto uppdateras är virus definitionerna, där är det befogat! Alla andra uppdateringar sker enligt mitt eget schema inte MS och backup/images tas före.

Mjukvarubranchen har i många år varit väldigt bra på att skrämma upp folk med att "uppdateringar måste installeras inom ~1 timme efter release" annars blir du offer för Haxor. Detta som ett led i att göra deras SaaS push (där uppdateringar är ett konstant flöde) legitimt, mao mycket skrämselpropaganda för deras egen vinning.

För företag förstår jag att man vill uppdatera så snabbt som möjligt men som vanlig användare är det IMO en allmänt överdriven "uppdaterings hets".