Permalänk
Medlem

Vad anses rätt?

För en vecka sen slutade min dåvarande dator att fungera. Många tappra försök att återuppliva den genomfördes utan framgång.
Då gick jag och köpte ett nytt moderkort och ett 256Mb ram minne.
När jag kommer hem fungerar inte detta heller, så jag vänder mig till en annan försäljare och köper en ny dator istället.

Nu till min egentliga fråga. Då jag inte har någon nytta av moderkortet och minnet längre ville jag häva köpet, så jag gick till stället jag köpte grejerna och sade som det var. Dem ville först kolla grejerna så dem fungerade innan pengarna kunde lämnas tillbaka. Idag var jag där för att se hur det gått, det visar sig att sakerna fungerar helt utan problem. Ändå ville dem inte lämna tillbaka pengarna och få sina saker tillbaka.
Kan dem göra på detta viset? Eller kan jag ändå kräva pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Om det hela har gått på mindre än 14 dagar har du öppet köp.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Öppet köp är inget lagtvingat vad jag vet. Vissa butiker har det, men det är upp till varje butik.

Permalänk
Medlem

Allt som allt har det tagit 10 dagar inklusive helgen. Tror ni det är lönt att gå vidare med det genom konsumentombudet?

Permalänk

Ja prova kan du ju alltid göra, kostar inget.

Sen kan man ju vända på det. Skulle du vilja köpa MB och minne hos en återförsäljare till fullt pris, som varit ute och vänt hos någon annan kund, med sprättade emballage och allt?

;-\

Visa signatur

ABIT IC7-G v2.7 - 2.8@3.3 - Zalman 7000CU - 2x1024 GEIL@ CL 2.5-4-4-8, 1:1- HIS X800XT PE - Lian Li 65B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guess?who
Ja prova kan du ju alltid göra, kostar inget.

Sen kan man ju vända på det. Skulle du vilja köpa MB och minne hos en återförsäljare till fullt pris, som varit ute och vänt hos någon annan kund, med sprättade emballage och allt?

;-\

Det gör man oftare än man tror...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Öppet köp= lämna tillbaka och få pengarna tillbaka är helt frivilligt och upp till butiken.

Bytesrätt= lämna tillbaka och byta till annan vara. Är helt frivilligt och upp till butiken.

Ångerrätt 14 dagar= Distansavtalslagen. Gäller inte vid köp i butik.

Så tyvärr har du inte begärt att få öppet köp eller bytesrätt så har du ingen rätt enligt konsumentköplagen (om du inte vill byta för att det är fel på varan förstås).

Tänk på att alltid, vare sig ni köper kalsonger eller TV-apparater, begär ALLTID öppet köp. Det kostar inget och är en extra trygghet om man skulle ångra sig av någon anledning. Vill de inte det, gå någon annanstans och handla. Många större butiker lämnar alltid 30 dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem

*host*nätagg*host*