Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Jag tror han gör det.
APIC ska avaktiveras följt av att du installerar om operativsystemet för att ljudet ska fungera.
Det står i nforce-FAQ:n tror jag

hmmm jag ser ett samband mellan problem/moderkort...var avaktiverar du det?du måste skämta när du menar att du ska göra en nyinstallation...räcker d inte me en typ reparation?

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ne0nLight
hmmm jag ser ett samband mellan problem/moderkort...var avaktiverar du det?du måste skämta när du menar att du ska göra en nyinstallation...räcker d inte me en typ reparation?

Reparation räcker nog. Men jag har själv dålig erfarenhet av den metoden. Varje gång jag har gjort det så har det blivit en massa konflikter hit och dit. Och så fort jag har löst en så skapas tre till. Det har alltid slutat med att jag formaterat och gjort en clean installation och istället slösat några dyrbara timmar =/

Men nog om det. APIC avaktiveras i bios och sedan måste datorn installeras om. Jag tror det har något att göra med registret.

Permalänk
Avstängd

jo, kanske heter APIC.

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem

Hmm, fick mitt NF7-S ver2.0 igår, och det funkar inte det minsta bra
medan de 2 andra som beställde samtidgt fick prima fungerande NF7-S:or :(:(

Är det bara att returnera eller ska man försöka sig på ngt själv? tror inte jag klarar mig utan dator i dom 2-3 veckorna som det kan ta att få tillbaka ett nytt på RMA...

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Antielefant

För att återgå till titeln, "Avråder ni från NF7-S ?"

Ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Mitt funkar hur fint som helst, inga problem alls.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
För att återgå till titeln, "Avråder ni från NF7-S ?"

Ja.

Inte lätt att vara hjärndö inte..

Visa signatur

åttonde..
Abit NF7-M - 2600+ Barton - 2x256Mb PC3200 TwinMos-Winbond - 120 Gb - GF4MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZengiR
Hmm, fick mitt NF7-S ver2.0 igår, och det funkar inte det minsta bra
medan de 2 andra som beställde samtidgt fick prima fungerande NF7-S:or :(:(

Är det bara att returnera eller ska man försöka sig på ngt själv? tror inte jag klarar mig utan dator i dom 2-3 veckorna som det kan ta att få tillbaka ett nytt på RMA...

Haha, riktig otur! Vart ifrån beställde ni?

Permalänk

Jag fick mitt i torsdags och kan lätt avråda från att köpa det, OM du inte är beredd på att du kan få vara utan moderkort i flera veckor för att du returnerar det fram och tillbaka. Mitt var alltså ett ambulanskort (från datorbutiken)...

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZweX
Haha, riktig otur! Vart ifrån beställde ni?

EDIT!!! mitt funkar prima nu, kom på den geniala iden att byta håll på "clippen" som man spänner fast cpu-kylaren med, då jag såg att kärnan fick sne kontakt med kylaren, och *poff* nu funkar allt bra som fanken har inte provat klocka så mkt än, ska flasha bios:et först, eftersom att många har klagat på originalet...

Återkommer med resultat senare, kan bara tilläga att min bror (MartinuZ) som beställde likadana prylar som mig, klarade att köra i 230 FSB med nytt bios

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk

Avråder - Nej.

Jag är helnöjd med mitt kort (köptes från Komplett) - totalt strulfritt.

/J

Permalänk
Medlem

Hoppas bara jag kan ställa mig till den skaran som rekommenderar kortet.
Jag också nyligen beställt ett från komplett.se och borde få det om några dagar. Gissa om det skall bli skruva av då !

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Skall också beställa från komplett! Usch, har beslutsångest!! Epox 8rda3+ som inte verkar strula det minsta, mot nf7-s som har soundstorm men strular lite mer... Får avgöra i sista stund

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt i lite mindre än 2 månader och jag tycker det funkar skitbra.
Är till och med jävligt stabilt med hög klock (2.45ghz), men jag har inget att jämföra med eftersom detta är mitt första hemmabygge...

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk

Verkar som om nästan hela bunten här råder än att köpa nf7-s, och eftersom jag ska uppgradera så blir det nog även i detta fallet ett nf7-s. Dock har jag en fråga...
Vad är SATA? Och det står att det har SATA RAID, är inte detta då "vanligt" raid? Asså kan jag inte köra "vanliga" IDE hdd på detta? Fattar inte mycket av det som ni nog förstår, men vafan, hoppas ni har förstående av min okunnighet.

Permalänk
Medlem

SATA=Seriell ATA
Nej, du kan inte köra "vanliga" ide-diskar på detta utan adapter.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ | ABIT NF7-S v2.0 | OCZ-Premier 2x512MB | Sapphire Radeon 9800np@Pro | 2xSeagate Barracuda 7200.7 160GB SATA@Raid | AOpen FSP350-PN(PF) | Lian-Li PC-65

Permalänk
Medlem

Så om jag köper ett Nf7-s så kan jag inte köra min vanliga ide disk på det ? :S

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

jodå, kortet har ju vanliga ide-portar med. Men du kan inte koppla in en vanlig ide-disk i en sata port. (detta kommer du antagligen att inse direkt när du ser kortet, eftersom portarna ser olika ut)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd

Rekommenderas varmt! Se till att flasha till senaste bios och använd senaste drivrutiner från: www.nvidia.com

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ni att man kör flashprogget i windows, eller skapar en startdiskett och kör i dosläge?

Sedan skall jag installera WinXP på en wd raptor disk när jag får prylarna. Kan någon snäll själv eventuellt posta en url till de drivrutiner du måste ha för SATA kontrollern när man kör igång installationen av WinXP. (Där man trycker F6 ni vet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte också mitt ifrån Komplett förra veckan, funkar hur bra som helst, och billigt också.

Hoppsan, första inlägget efter att ha varit registrerad ganska länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Rekommenderar ni att man kör flashprogget i windows, eller skapar en startdiskett och kör i dosläge?

Sedan skall jag installera WinXP på en wd raptor disk när jag får prylarna. Kan någon snäll själv eventuellt posta en url till de drivrutiner du måste ha för SATA kontrollern när man kör igång installationen av WinXP. (Där man trycker F6 ni vet)

Medföljer inte drivrutinen på diskett så kika på cd-skivan som medföljer. Kräver i och för sig en dator med diskettstation och cd-rom för att du ska kunna skapa disketten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt

Nej! inget av dom. Du extraherar biosfilen som du laddar hem och lägger dom extraherade filerna på en REN och NY diskett. Sen sätter du in den i datorn. När man då startar datorn (när den gör memorytest och visar systeminfo) så står det PRESS ALT+F2 (tror jag att det är) Sen fixar den resten själv. Efter flashning så stänger man av och clearar bios. Sen är det klart.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jo jag vet hur man flashar BIOS, har gjort det massor av gånger men jag tänkte bara om någon kunde rekommendera metoden då man gör det i Windows istället. Men jag gör som vanligt då, en startdiskett känns säkrare

Men jag har fortfarande inte fått ett svar på min andra fråga, eller inte det svar jag vill ha. Jag är lite osäker på vad det är för SATA kontroller på moderkortet. Jag vet att det troligen medföljer en drivrutin men det finns säkert en ny som man kan tanka hem..... eller?

Visa signatur

Permalänk

Tycker inte att man kan avråda NF7-S längre. Jag menar Abit har ju fixat till sina bios nu så nu fungerar ju alla kort som de ska!

Permalänk

Gillar mobot skarpt efter att jag fick en fungerande vers...

Bästa klock mobot hitils för min del

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Fick mobot nu igår. Verkar funka kladerfritt!!

Och som en sidonot, raptor disken _ÄR_ snabb, speciellt med operativsystemet på den disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fitt funkar också bra - lite skumt varierande minnesprestanda men annars nice

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [svea]HENRIEttA
Tycker inte att man kan avråda NF7-S längre. Jag menar Abit har ju fixat till sina bios nu så nu fungerar ju alla kort som de ska!

Det va skönt som fi*tan att höra för mitt komemr på tisdag:) Hoppas at allt kommer funka.Lite nervös men de går nog bra tack [svea]HENRIEttA hoppas at du har rätt..:D

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk

XXL>Vet du med säkerhet att Abit fixat till Bios strulet? Mitt nya dyker nämligen upp i veckan så det låter ju bra om det är så.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850