Permalänk
Avstängd

Klockning av 2500+ barton

Om ni har sett såna här trådar förut kan ni gärna peka dit och slippa skriva nu

men, hur som helst. väntar på min 2500+ barton och funderar på kylning att skaffa för överklockning. tänkte mig uppåt 3000+ och 400 fsb om inte nått annat stoppar...
Minnena jag ska ha är 2x Twinmos original 256mb PC3200/DDR400
moderkortet blev ett abit nf7-s rev 2.0.
fläkten jag beställt i väntan på mer pengar är en spire falconrock II (max XP3000+)

så, nu är frågan. vad ska jag köpa för kylning? vilken ställen måste jag ha kylning på? funkar det bra med en 120mm-fläkt + tratt och om jag köper det vad ska jag skaffa för kylfläns? om det nu behövs/går att blanda.

nu har jag blandat ihop datortermer och stavat fel nog, så nu får ni sätta igång och reda ut röran åt mig

tack på förhand, mattias

ps. vet att budget och OC kanske inte går ihop..men snälla tänk på priset

Permalänk
Avstängd

hmm, såg att jag skrev i fel del av forumet. attans..
men jag hoppas det inte gör något. nån mdoerator kan ju alltid flytta tråden

Permalänk
Medlem

Ptja.. ska du bara klocka till 3000+ och 200fsb (400 effektiva mhz då det är ddr.) så går det nog bra med den kylaren. Annars så är det bara att köpa till några chassifläktar så du har ordentlig ventilation i chassit. Sen kommer du med STOR sannolikhet kunna uppnå minst 3000+ Oddsen talar för det
Tråden bör också ha skrivits i "kylning - överklockning"

Permalänk
Avstängd

mm, vet. men tack för att du svarade. har en extra chassifläkt hittils. blir fler sen kanske.

Permalänk
Medlem

Men sedan när du börjar komma uppåt i fsb och mhz på cpun bör du överväga passiv kylning på sydbryggan i form av en zalman nb32j eller dylikt.. det gjorde att jag kom upp i 225mhz fsb stabilt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

kör den kylningen du har, fast öka volten till den.
sen smäller du in 4 120 mm chassifläktar, och kör dom nice långsamt.
sen klockar du som fan och hoppas på det bästa, det gick för mig

http://d0tt.doesntexist.com/2719a.gif

en xp2500 med luftkylning, hrhr

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Avstängd

2716 mhz?!
med luft?
det kan ju inte vara stabilt!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd

hmm, kan nog inte få in så många så stora fläktar

chassit har bara plats för 2 80mm :/
får väl kanske "modda" det eller vadfan det heter

Permalänk
Medlem

Satan o bananer!!! 49,5 grader med 1,91 volt med falcon whisperrock!! det var inte illa pinkat..
Vad har du för superkylning i burken?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

med ny nb och sb kylning komm jag upp i 220mhz istället för 204, snackar fsb förståss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klarho
Men sedan när du börjar komma uppåt i fsb och mhz på cpun bör du överväga passiv kylning på sydbryggan i form av en zalman nb32j eller dylikt.. det gjorde att jag kom upp i 225mhz fsb stabilt.

Var hittar man "sydbryggan" du menar in Northbridge ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CraXteR
Var hittar man "sydbryggan" du menar in Northbridge ?

nja nordbryggan har redan kylning.
sydbryggan behöver det också ifall man klockar högt.
Det är det största chippet förutom din nb på ditt moderkort. har du nforce2 står det troligtvis mcp-t på den eller nåt i den stilen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte behövt ngn extra kylning på sydbryggan, och jag kör i 235Mhz fsb

Funderar på om man ska införskaffa sig en bättre kylare, min Thermaltake Vocano 7+ ska inte gå till mer än 2200+ har jag för mig, har dock kört min 2500+ i 235 x 9 = 2115Mhz, och den var stabil, så länge jag inte klockade grafikkortet för då räckte inte nätagget till (har ett 300w), dock så låg min idle temp på cpun på strax över 60 grader och full load låg på runt 70 =/

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZengiR
Jag har inte behövt ngn extra kylning på sydbryggan, och jag kör i 235Mhz fsb

vissa moderkort behöver det annars kan deras inbyggda ljudkort börja rassla.
Och sen kan det ligga mycket i att man är ett kylningsfreak och bara måste kyla allt som är varmt. Var gång jag går förbi ett kasst ventilerat serverskåp så börjar jag fundera på vilken nytta ett par 120mm fläktar hade gjort... Tumregeln är att alla flänsar i datorn tillsammans måste överstiga vikten på ditt chassi. annars har du för dålig kylning

Visa signatur