Permalänk

Sydkrafts bredband bara 20GB/mån?! :/

Ska ev. flytta till annan ort där det verkar som enda alternativet till uppkoppling är Sydkraft, och i detta fall via telenätet. Behöver lite hjälp och info om nån har och/eller känner till vad som gäller deras bredband.

Försökte läsa på lite själv om deras bredband och blev genast glad när jag såg att dom erbjöd både 1Mbit/s och 2Mbit/s förutom 0.5Mbit/s, fast till aningen högre månadsavgift. Man kan till å med välja om man vill köra någon annan av dessa tre hastigheter under en period och betala motsvarade månadsavgift under den perioden. Generöst och smidigt låter det som. Mer fortsätt läs...

Klippt från Sydkrafts hemsida gällande tjänsten "Hemma Flex":
-----------------
Hastigheter
Nedladdningshastighet upp till 0,5 Mbit/s: 330 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 1 Mbit/s*: 390 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 2 Mbit/s*: 490 kr/månad
-----------------

Okej, tänker jag, för en 100-lapp mer i månaden (än telia adsl som jag har nu) får jag 1Mbit/s iaf nedströms, och förhoppningsvis är det samma hastighet ut.

Fråga: Någon som vet om hastigheterna är symmetriska? Alltså typ SDSL istället för ADSL? Står inget om uthastigheten på deras hemsida. Vill inte ha 1Mbit/s in och några futtiga 256Kbit/s ut eller nåt sånt.

Modemet dom kör är Zyxel 645 Prestige, och vad jag förstår (efter att ha läst ett par trådar här) kör Sydkraft med nån egen firmware i dessa.

Fråga: Någon som känner till eventuella begränsningar såsom stängda portar och/eller andra spärrar?

Och nu till det som nog suger mest. :/

Läste igenom deras Allmänna Villkor ( http://www.sydkraft.se/InformationRoot/DOCUMENT/97190/67-9719... ) för bredband och hittade lite dåliga nyheter.

Klippt från deras Allmänna Villkor:
Gäller från den 25 augusti 2003
-----------------
5 KUNDENS ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
...
5.3 För Tjänster med dynamiska IP-nummer får FTP/WWW-server eller liknande utrustning inte anslutas och extern DNS-server inte peka till dator i Sydkraft Bredbands nät.
...
-----------------

Man ska tydligen inte få köra något sånt alls i deras nät, spelar ingen roll om det är enbart för privat bruk ens. Man ska typ inte kunna tanka över filer hem från jobbet eller nånting. Men wtf, inget dom behöver veta iofs. Bara dom inte kör massa scanningar och skit och blockar portar osv. :/

Där är Telia lite bättre, man får ha typ servrar, bara det inte är för kommersiellt bruk och det får inte (såklart) vara olagligheter och inte belasta deras nät för mycket. Vafan det nu betyder.

-----------------
8 AVGIFTER OCH BETALNING
...
8.2 Avtalad månadsavgift för Tjänsten har grundats på en trafikmängd om högst 20 GB (Gigabyte) per månad, om inte annat anges i Beställningen/Anslutningsavtalet.
-----------------
Min fetstil ^^

WTF!! Har dom en gräns på hur mycket man ska få tanka?! Stor idé att skaffa typ 1Mbit/s eller 2Mbit/s då.... INTE. Idag ligger min trafik på snäppet under 50GB/månad (ca 25GB in och 20GB ut) med Telia ADSL, och då är jag inte nån som ligger och toktankar 24/7. Inget överdrivet alls. Skulle jag ha 1Mbit/s eller 2Mbit/s skulle den gränsen snabbt överskridas (enligt mig normalt bruk).

20GB/mån är ingenting! Skulle tro att man lätt kan överskrida den gränsen bara genom att toksurfa vanliga hemsidor under en månad.

Fråga: Någon här som är bredbandskund hos Sydkraft och har mer trafik än 20GB/mån (båda riktningar totalt)? Har dom stenkoll på trafikmängden och låter en betala därefter??

Mina 50GB/mån skulle lätt resultera i mer än 700kr/mån, om inte ännu mer. Kanske borde kolla med Telia (gud förbjude) om jag kan få deras ADSL där istället och ha det som jag är van vid.

Kommentarer?

/Zer0Racer

Permalänk
Medlem

Enligt skåningarna i min cs-klan är modem bättre än Sydkraft. Dom hade mellan 130 och 200 i ping så om du ska spela är sydkraft en dålig deal

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om sydkraft men jag kan lite om *dsl

"Fråga: Någon som vet om hastigheterna är symmetriska? Alltså typ SDSL istället för ADSL? Står inget om uthastigheten på deras hemsida. Vill inte ha 1Mbit/s in och några futtiga 256Kbit/s ut eller nåt sånt."

a:et i adsl står för asynkron inte asymetrisk

symmetri som symetrisk kommer i från betyder lika, likformad
Medans synkron betyder samtidig, synkronsierad, sammanflätad

kanske inte ser så nödvändigt att kunna men det är en viss skillnad

men nu till min hjälp

20G spärren de har kan du säkert förhandla dig bort. Har en polare som som förhandalde bort 5G/v spärren på bostreams lan lösning. Säg att du görna kan ha denna 20G spärren mot utlandet men inte vill ha den inom sverige

Permalänk

Det där med symmertisk hastighet, menar bara om det är samma topphastighet åt båda håll. T.ex. 1Mbit/s in och 1Mbit/s ut. Spelar nog mindre roll om det bara är halv duplex.

Btw.. blir nog ingen flytt ännu så länge. Tveksam till att det är nån bra lösning att ha deras bredband. Ping på över 100ms är ju inget roligt då man självklart e ute å spelar lite då å då.

Kan slå vad om att när vi väl hittar bättre lägenhet än vi har nu (behöver verkligen större) så kommer BBB VDSL gå att få på telestationen (understationen) G/KP KC01 dit vi e kopplade. Scream går nog inte heller få eftersom det är en understation. Även om man får grönt ljud på bostreams hemsida när man knappar in postnumret. Duh.. luras gör dom.

Men iaf, mer info och era erfarenheter av Sydkrafts bredband via telenätet uppskattas.

/Zer0Racer

EDIT: Fel fel fel. Ligger under G/KD KC01.. INTE G/KP KC01.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zer0racer
precis när BBB VDSL går få på telestationen (understationen) G/KP KC01 där vi bor nu..

/Zer0Racer [/B]

va? är du säker? jag sitter på den stationen nu..... har du pratat med dom nyligen eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Jag vet inget om sydkraft men jag kan lite om *dsl

"Fråga: Någon som vet om hastigheterna är symmetriska? Alltså typ SDSL istället för ADSL? Står inget om uthastigheten på deras hemsida. Vill inte ha 1Mbit/s in och några futtiga 256Kbit/s ut eller nåt sånt."

a:et i adsl står för asynkron inte asymetrisk

symmetri som symetrisk kommer i från betyder lika, likformad
Medans synkron betyder samtidig, synkronsierad, sammanflätad

kanske inte ser så nödvändigt att kunna men det är en viss skillnad

men nu till min hjälp

20G spärren de har kan du säkert förhandla dig bort. Har en polare som som förhandalde bort 5G/v spärren på bostreams lan lösning. Säg att du görna kan ha denna 20G spärren mot utlandet men inte vill ha den inom sverige

trodde ADSL stod för Asymetric Digital Subcriber Line ?
har väl missuppfattat det hela..

Permalänk
Medlem

Re: Sydkrafts bredband bara 20GB/mån?! :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zer0racer
..................
-----------------
Hastigheter
Nedladdningshastighet upp till 0,5 Mbit/s: 330 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 1 Mbit/s*: 390 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 2 Mbit/s*: 490 kr/månad
-----------------

Tänk på att det står "upp till". Det jag hört om Sydkraft e ganska lagom skoj.
Men vi får se vad du tycker om det blir 'köp'

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
trodde ADSL stod för Asymetric Digital Subcriber Line ?
har väl missuppfattat det hela..

Efter lite koll så kan jag bara hålla med dig.
Jag borde nog inte få posta inlägg på morgonen hära =/

Permalänk

Off topic... får jag som Teliakund ha en FTP uppsatt på mitt 0,5mbit adsl med en dyndns-adress pekandes mot min ut-IP?

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]
Off topic... får jag som Teliakund ha en FTP uppsatt på mitt 0,5mbit adsl med en dyndns-adress pekandes mot min ut-IP?

Du får inte ha en server ståendes online hursomhelst, om du nu vill ha detta måste du meddela Telia om det. "Storebror-ser-dig"

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]
Off topic... får jag som Teliakund ha en FTP uppsatt på mitt 0,5mbit adsl med en dyndns-adress pekandes mot min ut-IP?

Ja, inga som helst problem.

Så länge servern är för privat bruk så är det lugnt. Den kanske inte ska belasta linan till 100% hela tiden heller..

Permalänk

bah! zer0racer du får inte luras så jag fick upp hoppet än en gång.... G/KP KC01 kan inte alls få..... jag ringde och kollade och han som svarade visste inte ens vad understationer va för något dålig koll säger jag bara... men iallafall så såg han enbart G/KP på sin lista, inga understationer alls sa han.. men det finns ju trots allt sådan som är utbyggda så man vet ju inte säkert..... men det är ju så med bbb om man inte är nöjd med ett svar så ringer man igen så får man garanterat ett helt annorlunda

Permalänk
Medlem

Det är dåliga uploads, har för mig att 0.5 mbit varianten har 100 kbit upload, 1 mbit varianten 256 kbit och 2 mbit varianten har 500 kbit upload.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
bah! zer0racer du får inte luras så

Hehe sorry, men läs vad jag skrev så ser du att jag inte sa att G/KP KC01 va uppkopplad.

Menade att jag kommer säkert bli tvungen att flytta (när vi väl hittat en bättre å större lgh) när väl BBB kopplat upp G/KP KC01... underförstått - när det nu blir. Sorry igen. Ska editera det inlägget. EDIT: Fast jag tog fel. Jag ligger under G/KD KC01.

Men iaf.. nu verkar det som null (kopplad till G/KP KC07) fått papper om att han ska kunna gaaaasa VDSL den 30/10. Orättvist är vad det är.

Och för att knyta an till topic igen, jag kommer nog försöka undvika Sydkraft så gott det går.

Permalänk

Dom som fixade fjärrvärme här i hålan kan få 10mbit för 295:-/Månaden, och man får 10gb o tanka ner och upp. sen om man vill ha 10 gb till så e de en nätt summa på 295:- igen.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zer0racer
Hehe sorry, men läs vad jag skrev så ser du att jag inte sa att G/KP KC01 va uppkopplad.

Menade att jag kommer säkert bli tvungen att flytta (när vi väl hittat en bättre å större lgh) när väl BBB kopplat upp G/KP KC01... underförstått - när det nu blir. Sorry igen. Ska editera det inlägget.

Men iaf.. nu verkar det som null (kopplad till G/KP KC01) fått papper om att han ska kunna gaaaasa VDSL den 30/10. Orättvist är vad det är.

Och för att knyta an till topic igen, jag kommer nog försöka undvika Sydkraft så gott det går.

nja..jag har g/kp KC07 som är byggd som moderstationen tydligen.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Ja, inga som helst problem.

Så länge servern är för privat bruk så är det lugnt. Den kanske inte ska belasta linan till 100% hela tiden heller..

Jag har under perioder utnyttjat min lina till 99% 24/7(in/ut). Jag har aldrig fått ett brev eller telefon samtal från Telia.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
nja..jag har g/kp KC07 som är byggd som moderstationen tydligen.

Aj, japp skrev fel. Menade G/KP KC07 såklart.