Hejsan
har ett skumt problem ...
När BIOS började rada upp maskinvara, minne och så vidare, så märkte jag att hårddisken hade fel modellnummer. Mkt underligt, så jag gick in i cmos, och kollde håddisken, och mkt riktigt hade den helt fel modellnummer. Den visade även helt fel storlek. Orginal är Seagate Barracuda IV 80Gb, men denna visades som 97Gb.
Eftersom jag nyligen haft den i ett annat moderkort, där den fungerade korrekt, så förstod jag att det var moderkortet. Så jag bytte IDE-kanal för hårddisken, och på IDE2 fungerar den utan problem. Kan även tillägga att den kommer inte längre än precis förbi BIOS. Efter det säger det stopp och aktivitetslampan för hårddisken lyser konstant.
Satte därefter in CD-romen på IDE1, och den fick ett helt galet modellnummer. Min CD-rom är en Samsung x52. Det såg ut som om BIOS försökte identifiera den som samsung, men lyckades inte skriva bättre än sam, och sedan blev det konstiga tecken.
Testade sedan en annan hårddisk på IDE1, och den fick också fel storlek.
Även om man kör "Auto-detect" så blir det fel.
Uppdaterade bios, genom att trycka ALT-F2 vid start. BIOS flashades korrekt, men felet kvarstod.
Vad står på? Är det bara att byta ut moderkortet eller? Finns det någon lösning?
Tack