Har inhandlat ett Abit NF7-S, Barton 2500+, 2x TwinMOS 256MB m.m. Satte ihop allt så fort jag fått hem det och startade. Lampor lyser och ett pip hörs. Först så bettede sig CPU-fläkten lite konstigt, den gick först upp i fullvarv men sedan gick ner, typ stannade. Tryckte dirkekt av strömmen i tron att jag bränt CPU'n. Provade att boota om och samma scenario hände. Prollen hade klarats sig. Tänkte sedan att det berodde på att CPU'n inte var varm än och funderade inte så mkt mer på det. Såg på skärmen att komponenterna började räknas upp och allt verkade fungera som det skulle (nu gick också CPU-fläkten som den skulle). Gick in i BIOS och kollade lite. Allt såg bra ut. MEN, efter ett tag så hänger sig hela BIOS och jag startar om datorn igen. Går åter in i BIOS och datorn hänger sig efter ett litet tag. Boot, denna gång så händer det inget på skärmen! Den liksom går ner i vänteläge. Stängde av datorn och väntade några minuter och clear'ade CMOS. Bootade igen och hoppades att det skulle fungera. Men, ingen skärm igen. Moderkortet verkar gå igång som det ska och alla fläktar också. Slut på idéer som jag hade kollade jag runt lite här på Swec's forum och ser andra som haft liknande problem. De verkar ha löst det genom att byta till en äldre prolle och sedan flasha BIOS men eftersom jag inte har någon annan AMD så vette fan vad jag ska göra. Hjälp vore mycket tacksamt.
Hmm, verkar ha löst sig bara jag väntade lite, ska installera XP nu... Btw. vilket är det bästa programet om man vill använda 2 OS samtidigt? har hört talas om bootmanager eller något liknande. Tips är välkommna.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.