Permalänk
Medlem

Kyla ner ett 8500LE

Ja nu har jag kommit till punkten då jag ska försöka krama ur det där lilla extra ur grafikkortet (hercules fdx 3dprophet 8500LE).

Någon som har tips om någon bra kylningslösning??

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

vatten eller en stor tillsågad socket A fläns ?

Permalänk
Medlem

Tänkte nått sånt också men har inga hål runt gpu'n, några ideer?

Tänkte också kyla minnena har sett en som gjort b.l.a mosfets kylare av gamla flänsar, undrar vad ska man ha för flänsar?

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

finns det inga hål för orginalkylaren? om inte så kan du lägga en rand superlim i kanten på gupn och artic silver i mitten, sen sätter du bara dit kylaren!

Permalänk
Medlem

Har denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=26882&t=1622&l=... som jag kan använda tror ni det skulle kunna gå?
Angående minnesflänsar var får man tag på pentium eller pentium 2 flänsar?

Edit* hur mycket vågar man ta i för att få bortden fastlimmade original kylaren?? Tror den sitter rätt hårt

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

ang kylflänsen så får du la mäta dej fram, går ej svara på frågan utan att se hur det ser ut. flänsar hittar du hos polare, soptippen, skolan, ja vart du än går. verkar som du är lite lat eftersom du frågar efter allt här. finns även en sökfunktion! testa den någon gång oxå.

för att få bort kylflänsen, lägg kortet i en plastpåse i frysen några timmar, sen brukar det bara vara att ta en pyllygrip och "ja böja" loss den. använd din fantasi, akta bara så du inte slinter och stöter i någonstans på kortet.

hoppas du har fått lite hjälp på vägen nu och lycka till med ditt lilla projekt!

Permalänk

Tjena coalan!

Har ett likadant grafikkort som du! Jag har bytt ut gpu kylaren på den till nedanstående samt att jag har satt dit tillsågade flänsar på minnena. Att ta bort gpu kylaren på detta kortet är inte direkt lätt eftersom den sitter fastlimmad som fan. När jag skulle ta bort den körde jag in en väldigt tun kniv mellan gpu:n och kylaren och lirkade ett bra tag innan den lossnade. När jag satte dit den nya kylaren använde jag kylpasta i mitten av gpu kärnan och sedan termiskt lim längst ut. Flänsarna sågade jag till av en gammal cpu fläns till rätt storlek filade till dom. För att fästa dessa använde jag samma princip som tidigare med kylpasta på i stort sett hela minnena och termiskt lim i hörnen.
Vet inte exakt hur många megahertz extra jag kunde klocka men det blev kanske runt 5mhz på minnena och 10 mhz på gpun.

Lycka till!

EDIT: Glömde ta med kylaren jag satt på!
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=415&session=4de064a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket både Cyberdyne och Jonas.

Ska försöka hitta material imorgon. Tror ingen behöver skriva något mer här, har fått veta det jag vill.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-