Permalänk
Medlem

Ta bort kylpastan?

Måste jag på nått sätt ta bort den kylpasta som finns på min AMD om jag ska flytta över den till ett nytt mobo? Eller räcker det att bara köra på lite ny kylpasta? Är det svårt att flytta över den?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Du bör väl ta bort den eftersom den brännts in vid det här laget och därmed inte formar sig efter den nya kylflänsen...

Att ha dubbla lager är ingen bra ide då kylpastan leder värma väldigt dåligt jämfört med metall och man bör ha precis så att den fyller hålrummen mellan flänsen och processorn. Luft leder ju betydligt sämre än kylpasta...

Måste är väl dock ett starkt ord... Den bör nog klara sig ändå men det är ju onödigt att låta processorn gå varm på grund av något sådant...

Om det är svårt att flytta en processor:) Nope, inte det minsta.. bara lyfta den lilla staven på ena sidan om socketen och lyfta bort den, göra samma sak åt andra hållet på nya moderkortet och du är klar... Tänk på att processorn ska gå ner nästan helt utan att du behöver trycka (den nästan glider ner:)), annars sitter den åt fel håll. Något som dock kan vara lite småklurigt första gången är processorfläkten... Använd en flatskruvmejsel och var inte rädd för att ta i men livrädd för att slinta så ska det nog gå...

Permalänk
Medlem

Hittade en länk med lite info om hur du sätter på en processor och fläkt

http://www.motherboards.org/articlesd/how-to-guides/924_4.htm...

Permalänk
Medlem

Ntar att det är samma procedur när man ska ta bort den, fast man gör bara tvärtom. Går det att ta bort pastan lätt eller ska man typ skrapa av den med nått?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Aceton, kemiskt ren bensin, isopropylalkohol, T-röd eller tom HB funkar bra att ta bort kylpasta med.

Permalänk
Medlem

Och detta skadar inte på nått sätt cpun? Morsan har ju aceton till sinna naglar, kan ju sno lite där då.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )

Permalänk
Antielefant

Vanlig etanol (sån man tankar bilar med) funkar också helt ok men aceton är inte heller ett dåligt val.. kan behöva eftertorka det däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Och detta skadar inte på nått sätt cpun? Morsan har ju aceton till sinna naglar, kan ju sno lite där då.

Aceton för nagellacksborttagning brukar innehålla olja, så du får springa ut och köpa aceton utan olja vilket borde finnas i Gripen-sortimentet på närmsta matvarubutik.

Oljan lämnar kvar en film på det man rengör vilket är obra.

Permalänk
Medlem

Kan man bara sänka ner processorn i t.ex ett pentanbad och låta den stå där eller är det risk att den förstörs då?

Permalänk
Medlem

Re: Ta bort kylpastan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Måste jag på nått sätt ta bort den kylpasta som finns på min AMD om jag ska flytta över den till ett nytt mobo? Eller räcker det att bara köra på lite ny kylpasta? Är det svårt att flytta över den?

Sandpapper och riktigt mycket vatten och lite diskmedel