Permalänk

Nätverk med en linuxburk

Hej alla glada.

Har en fråga om nätverk.

Jag väntar på bbb men det kommer väl så småningom.

Nu till frågan.

Jag har 3 datorer, en server som jag ska ha linux på (har 2 nätverkskort inmonterade), en bärbar och en stationär.

Nu undrar jag om man kan dra en direktkabel från bbb:s dosa till serverns ena nätverkskort och den andra kabeln insatt i det andra nätverkskortet till switchen som i sin tur kopplar samman min stationära dator och den bärbara. Får jag då internet till samtliga datorer när servern står på?

Eller måste jag dra kabeln från bbs:dosa till switchen och i sin tur ut till samtliga datorer?

Har för mig att första alternativet ska funka och att det är den bästa lösningen?

Vad säger ni?

kör win xp på den stationära och bärbara burken.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda sätten funkar, i det första får du konfigurera linuxburken som gateway åt de andra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

och det innebär att servern blir som en brandvägg? Jag har tänkt att köra ftp-server så första alternativet borde väl bli bäst med tanke på tex bandbredd etc.

Permalänk
Hedersmedlem

jo. tror det blir lättast att konfigurera också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starwalker
Tack för hjälpen.

Jag tycker du skall ta en titt på ClarkConnect och eSmith för din serverdator. Det är kompletta distributioner med allt du behöver i form av server- och routerprogramvaror baserade på Linux. Mycket lätta att installera från den CD-image du laddar ner. Sök lite i detta forum så hittar du en hel del info och adresser för nedladdning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Keeper of the Bamse

Måste du ha en router? Du kan ju bara koppla in Switchen direkt från BBB-uttaget och sedan koppla in datorerna i switchen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

precis man får ju 5 ip nr av BBB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Måste du ha en router? Du kan ju bara koppla in Switchen direkt från BBB-uttaget och sedan koppla in datorerna i switchen

Nej det måste jag inte. Min fråga var bara om man kunde göra det på annat sätt oxå.

För jag undrar om det blir skillnad på bandbredden..

Jag prioriterar ju att min server ska fungera bra och inte dras ner av att mina andra två datorer är kopplade till nätet och det blir ju så om jag kopplar bbb direkt till switchen.

Men om jag drar bbb direkt till servern så har väl den prioritet för det är ju där mellan all tung trafik kommer att gå. Sen det som finns kvar att utnyttja går till mina två datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starwalker
Nej det måste jag inte. Min fråga var bara om man kunde göra det på annat sätt oxå.

För jag undrar om det blir skillnad på bandbredden..

Jag prioriterar ju att min server ska fungera bra och inte dras ner av att mina andra två datorer är kopplade till nätet och det blir ju så om jag kopplar bbb direkt till switchen.

Men om jag drar bbb direkt till servern så har väl den prioritet för det är ju där mellan all tung trafik kommer att gå. Sen det som finns kvar att utnyttja går till mina två datorer.

Den får inte automatiskt prioritet, men du kan ordna så att den får det med rätt mjukvara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion